Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Flystasjoner i Norge

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Flystasjoner i Norge

Hei!
    Jeg er helt ny her, men har sett at mange har en del kunnskap og historier rundt militære fly-stasjoner i Norge. Saken er at jeg er i startfasen i et bok-prosjekt-om dette. Dette vil kun omhandle det som foregikk på bakken, og forhåpentligvis mye bilder. Er det noen som sitter på gode og spesielle hendelser fra tiden fra 1950 og oppover, og vil utgi dette er jeg takknemlig

-Frank Halvorsen

Re: Flystasjoner i Norge

I 1956 var det en 21 år gammel flytekniker som tyvlånte et T-33 jetreningsfly og tok av.
    En artig historie som endte utrolig nok bra.
    Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

Ja! Den historien har jeg hørt.. Den står beskrevet i Boka om Sola flystasjon.

Kommentér

Min morfar var flymekanikker og offiser på Kjevik Flystasjon, Sola Flystasjon og en stund på Forus. Han har fortalt meg mye, også mye som er svært interessant fra luften.

Men her er en historie kanskje noen har hørt om (fra ca 57-60 en gang):
        Bakkemannskapene på Kjevik sprayet bilen til stasjonsjefen rosa, eller hvar det med barberskum? og hvertfall plasserte de den i kantina i leiren. Og da stasjonsjefen fant ut dette, finkjemte han leiren og ga flere uskyldige kakebu.

Ellers skulle han en gang ta ned et sjøfly på vannet sammen med en pilot, det var dårlig vær og høye bølger utenfor Hamresanden, like utenfor Kjevik Flystasjon. Da flyet traff en bølge, akkurat da det skulle lande, trakk piloten spakene til seg, og de gikk rett opp foran snuta på et nyinnkjøpt f-16. Dette ble det kjeft og kakebu av og fikk også litt medieoppmerksomhet.

Har i dag også noen historier fra etterretningsoppdrag langs sørlandskysten og forøvrig langs kysten opp til Andøya, som kan fortelles i detalj om det skulle være interessant.

Kommentér

Haha, artig, sånne historier er fine Kom gjerne med fler historier av denne typen, men også det daglige liv på flystasjonene, om noen har det flott, hvis historiene har noe tilknytting til en stasjon hadde det vært interresant å høre om e-tjenesten..

Kommentér

Dobbelpost

Moderator

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Frank88
              Haha, artig, sånne historier er fine Kom gjerne med fler historier av denne typen, men også det daglige liv på flystasjonene, om noen har det flott, hvis historiene har noe tilknytting til en stasjon hadde det vært interresant å høre om e-tjenesten..
              NB! Uproblematisk å spørre om e-tjenesten, men de som sitter med info bør tenke over hva de faktisk kan skrive. Her på forumet skal alt være ugradert, har du kilder gjerne gi en henvisning. Er det gradert kan du diskutere det internt i firmaet.

En friendly reminder

Moderator
              Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X