Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Luftforsvarets organisering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Znuddel
    replied
    Jeg var RB70 skytter i LVBn i 2000/01.

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Siste LV-avdeling i 6. div. i Hæren (nedlagt 2004-05) het også Luftvernbataljonen (LVbn). Soldatene var likevel luftvernartillerister, oppsatt med RB-70, Giraffe-radar, TADKOM mv. Sta. Barbara var ganske koselig.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Den heter Luftvernbataljonen nå. "-artilleri-" ble sløyfet for noen år siden da de tok innover seg at de ikke har kanoner lenger. De feirer fortsatt Sta. Barbara og gjør andre snåle artilleriting, så det er sikkert noen som skriver artilleri av gammel vane eller prinsipp.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Dene bataljonen som er oppsatt med Nasams: Heter den Luftvernbataljonen eller Luftvernartilleribataljonen?

    Ser ikke ut til at Forsvaret greier å bli enig med seg selv.

    https://forsvaret.no/aktuelt/ovelse-solvpil

    https://forsvaret.no/fakta/tjenestesteder/orland

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Hvor/hvordan er Special Operations Air Task Group organisert i Luftforsvaret?

    https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

    Fra 1. august 2018 ble Forsvarets spesialstyrker (FS) styrket gjennom en SOATG (Special Operations Air Task Group) og fra 1.august 2019 med en dedikert helikopterkapasitet i Luftforsvaret, 339 SOAS (Special Operations Aviation Squadron). Begge avdelinger er luftforsvarsavdelinger, under 134 Luftving, men er underlagt Forsvarets spesialstyrker (FS).


    https://nordnorskdebatt.no/article/bell-412-dedikert-spesialstyrker

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Artikkelen om Luftforsvaret i Store Norske Leksikon ble oppdatert 8. Juli. Oppløsningen ned på avdelingsnivå er ikke så fin som jeg oppfatter at ambisjonen er på Wikipedia, men artikkelen er i hvertfall oppdatert og ikke full av feil.

    Luftforsvaret er en forsvarsgren i det norske Forsvaret. Luftforsvaret ble opprettet som landets tredje forsvarsgren 10. november 1944. Frem til da hadde det eksistert to flyvåpen, ett i Marinen og ett i Hæren. Sjef for Luftforsvaret siden 2017 er generalmajor Tonje Skinnarland. Luftforsvarets hovedmateriell består av kamp-, overvåknings- og transportfly, ulike typer helikoptre, luftvernsystemer og overvåkningsradarer.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    I fjor ble 339 skvadron flyttet fra 139. til 134. Luftving, og blitt Special Operation Aviation Squadron.

    Er hele skvadronen omdøpt til 339 SOAS? Eller heter skvadronen fortsatt 339, mens Rygge avdelingen omtales som SOAS?

    Dette fremstår som noe uklart da
    Det vil fortsatt være noen få helikoptre igjen på Bardufoss i en utdanningsavdeling som fortsatt kan samtrene med Hæren og andre avdelinger i nord, og drive begrenset oppdragsløsning i henhold til Forsvarets operative hovedkvarters prioriteringer.
    https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

    https://forsvaret.no/aktuelt/st%C3%A...errorberedskap

    https://forsvaret.no/presse/forsvars...ag-4-september

    Leave a comment:


  • IamOrjan
    replied
    Det stemmer at vedlikeholdsskvadroner var delt opp i forskjellige avdelinger. Disse er igjen delt opp i seksjoner. Størrelse på disse varierte.

    Sent fra min SM-T595 via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Vedlikeholdsskvadroner er jeg usikker på?
    Avdelinger og seksjoner i en annonse fra 139 luftving her (men den er nok litt gammel siden 139 er nedlagt):

    Seksjonsleder Bakkeutstyr er en av tre seksjonsledere i avdeling Flystøtte i Vedlikeholdsskvadronen.
    https://karriere.no/jobb/er-du-var-n...sjonen-2368535

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Jeg er temmelig sikker på at inndeling av skvadroner i vinger er forbeholdt flyoperative skvadroner. Baseforsvarsskvadroner er inndelt i tropper. Vedlikeholdsskvadroner er jeg usikker på?

    Så er en særegenhet ved luftoperasjoner at man har doble kommandolinjer. Luftvingen har ansvaret for å få de luftoperative avdelingene (fly- og helikopterskvadroner, luftvernstridsgrupper*) klare og på plass, men når flymaskinene tar av og luftvernenhetene er på plass foregår stridsledelse fra CRC, og luftving/skvadron/bataljonsledelse er strengt tatt frakoblet utøvelsen av selve luftstriden.

    *Luftvernet oppdragsorganiseres i luftvernstridsgrupper under utøvelse av oppdrag. Luftforsvaret er veldig glad i oppdragsorganisering.

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Opprinnelig skrevet av YberLIF Vis post
    Det som kanskje er spennende å grave litt i, er om luftvern ligger under luftvingen, eller om det er en selvstendig organisering. Der ligger ihvertfall den "normale" strukturen til grunn, med bataljon, kompani og tropper.
    Hvordan det er NÅ skal jeg ikke uttale meg om, men for 20 år siden lå luftvern sammen med de andre gruppene (som det het den gangen; luftverngruppa, OPS-gruppa, vedlikeholdsgruppa, sanitetsgruppa m.fl.) under Stasjonssjefen; det var før opplegget med Luftving (som er en fornorsking av det britiske "Wing", må ikke forveksles med en ving uten forstavelsen Luft, som da er en underavdeling av en skvadron, engelsk "flight") kom i gang.
    En ving (flight) består gjerne av fire fly (ref diverse vanlige formasjoner med fire jagerfly i...) som kan deles videre opp i to "makkerpar", men fortrinnsvis ikke lenger ned enn det... (for å sitere Top Gun; "You never, ever, leave your wingman!" )

    Som sagt het det den gangen Luftverngruppe (gruppesjefen var på min tid Oberstløytnant, og som sagt underlagt stasjonssjefen), som nå er blitt til Luftvernbataljon, men under der har du vel ikke kompanier, men batterier (akkurat som i Artbn...). Videre nedover er det tropper og lag.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Litt historisk: Tilbake i mobilseringsforsvarets tid, var sanitetsgruppen ved en flystasjon den avdelingen som hadde størst del av mannskapene som mobilseringssoldater. Ved en hovedflystasjon var sanitetsgruppen i fred på 10-15 personer, mens den ville ekspandere ved mobilisering til opp til 300, da bestående av sykehusskvadron (med LSSH, Luftforsvarets Stasjonssykehus, tilsvarende Hærens Sanitets Lett Feltsykehus), utrykningsskvadon, forvaltningsskvadron og transittavdeling flyambulanse (ref: HFL-300-1, Sanitetsgruppen i felt, Luftforsvaret, 1986, og "Fra mobiliseringsforsvar til M2N", hovedoppgave ved ved LKSK av Bent Anders Salberg, 2005).

    Leave a comment:


  • staticburst
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Er det noen, f eks staticburst , som kan si noe om organiseringen i Luftforsvaret på nivået under skvadron? Gradsmessig tilsvarer en skvadronsjef en bataljonssjef, men har neppe kompani, tropper og lag under seg. I gamle dager ble vel flight brukt om underavdelingen i flyskvadroner, men hvordan er det nå? Detasjement? Og hva med andre typer skvadroner, type teknisk vedlikehold, baseforsvar etc?
    Luftforsvaret er stort sett organisert med luftvinger, skvadroner og vinger. På Ørland har man i tillegg grupper, under luftvingen (og over skvadronene) på grunn av størrelsen på luftvingen og enhetene under.
    Luftvernavdelinger er organisert i bataljoner tilsvarende i Hæren.

    Detasjement er svart ut eksemplarisk tidligere :-)
    F.eks: når Bell 412 fløy medisinsk evakuering i Meymaneh så var avdelingen bygget opp av personell fra 720 skvadron fra Rygge (nå nedlagt) og 339 skvadron fra Bardufoss. Detasjementet het NAD - Norwegian Aeromedical Detachment.

    Man har flyoperative skvadroner (som flyr flymaskiner), baseforsvarsskvadroner (vakthold, brann, redning og plasstjeneste, sanitet), vedlikeholdsskvadroner osv. Vet ikke helt hva du siktet etter....

    Leave a comment:


  • Medicx
    replied
    Er det noen som har kjennskap til hvordan saniteten er organisert i luftforsvaret? Utenom sykestuene med sivilt ansatte (Role 1) Eks Luftforsvaretssanitetsskole o.l ikke veldig mye informasjon å finne på forsvarets sider og facebook.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Ikke så rart, siden filmen er fra 1994:

    For eksempel hadde 335-skvadron en "B-ving" fra 1957 som drev med liaison- og VIP-flyging, kalibreringsflyging og EK, fram til den ble til 717-skvadron i 1995.
    A-vingen opererte de taktiske transportflyene.

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied
    I denne videoen rundt 13:30, blir ein kaptein frå 335 Skvadron intervjua. Han blir titulert som A-vingsjef. Tidlegare i klippet blir også skvadronssjef intervjua, han har då majors grad.

    https://youtu.be/XsAWfWX5Mn4

    Leave a comment:


  • YberLIF
    replied
    Tror ikke det, ligger ingen norske skvadroner under medlemmer på Tigrenes oversikt. Står forsåvidt om 338, og at de er oppløst.

    https://www.natotigers.org/tiger-units/338-skvadron

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    338 var Tigerskvadron. Er det kjent om en annen skvadron tok over?

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Det er kanskje litt interessant at i 2001 var Luftforsvaret organisert (i krigsorganisasjonen) med fire hovedbaser (Rygge, Ørlandet, Bodø og Bardufoss) og åtte deployeringsbaser (Sola, Flesland, Torp, Gardermoen, Værnes, Andøya, Langnes og Banak).

    Leave a comment:


  • YberLIF
    replied
    Leste litt kort igjennom denne tråden, og føler meg selvsagt historisk som var en del av 138. Luftving. Og ser videre til min forskrekkelse at 338 ikke finnes mer.

    Kom dere noe videre på organisering under skvadronsnivå? Må innrømme at jeg er meget usikker på dette selv, og føyer meg inn i rekkene av vernepliktige som har ligget under FLO i fgtj. I tillegg til at jeg lå under FLO, var jeg også en del av en av troppene i V&S-kompaniet. Greide selvsagt ikke å få informasjon om det kompaniet lå under Luftvingen, eller HV som også hadde tropper i samme kompani. Mulig jeg er på jordet, men det kan godt hende at soldatene i HV-troppene var som luftsoldater å regne.

    Det som kanskje er spennende å grave litt i, er om luftvern ligger under luftvingen, eller om det er en selvstendig organisering. Der ligger ihvertfall den "normale" strukturen til grunn, med bataljon, kompani og tropper.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Tilbake i 1978/1979 ble helt klart ordet ving brukt om en underavdeling av en skvadron (typisk 4 fly). Den norske helikopteravdelingen i UNIFIL (NORAIR) 1978-1979 (4 UH-1B) ble på norsk bare omtalt som "den norske helikoptervingen", eller "helivingen".

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Detasjement brukes om en oppdragsorganisert avdeling som er deployert bort fra hjemmebase, og kan være på mange slags størrelser/nivåer.

    Flight vet jeg ble brukt for skikkelig lenge siden om nivået under skvadron, (f.eks. No 21 Transport Flight og No. 22 Transport Flight som opererte Ju-52/53 i Nord-Norge i 1945-46) men det ble etter hvert til ving i norsk språkbruk. Det foregikk faktisk en bevisst språkrøkt i noen år etter krigen for å fornorske Luftforsvaret - selv om det ikke alltid er så lett å skjønne i dag. :-) For eksempel hadde 335-skvadron en "B-ving" fra 1957 som drev med liaison- og VIP-flyging, kalibreringsflyging og EK, fram til den ble til 717-skvadron i 1995. Ettersom luftvingnivået (som i eksiltiden/hos RAF het Wing) var ivaretatt av Flystasjoner og Hovedflystasjoner, skapte ikke ving-begrepet forvirring slik det kan gjøre i dag. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at fly- og helikopterskvadroner driver og deler seg inn i vinger eller flights nå for tiden. 330-skvadron som er splittet opp på flere lokasjoner kaller underavdelingene rett og slett for "avdeling", som du kan se av innlegget over. Jeg mener å ha hørt Bell-412ene som er igjen på Bardufoss omtalt som 339-skvadron avdeling Bardufoss.
    Last edited by Lille Arne; DTG 152256 Apr 20, . Begrunnelse: Smør på flesk på baconet og et punktum for lite

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Er det noen, f eks staticburst , som kan si noe om organiseringen i Luftforsvaret på nivået under skvadron? Gradsmessig tilsvarer en skvadronsjef en bataljonssjef, men har neppe kompani, tropper og lag under seg. I gamle dager ble vel flight brukt om underavdelingen i flyskvadroner, men hvordan er det nå? Detasjement? Og hva med andre typer skvadroner, type teknisk vedlikehold, baseforsvar etc?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Har ryddet litt nå. Ny sjekk?

    Leave a comment:


  • staticburst
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Etter hva jeg greier å finne ut: 2002-2009 var de underlagt 134 LV på Sola, 2009-14 137 LV på Rygge og 2014-18 139 LV på Bardufoss, hele tiden med skvadronshovedkvarteret fortsatt på Sola.

    ​​​
    Jeg husker ikke årstallene helt, men det ser ut til å stemme det der.
    330 skvadron er nå underlagt Redningshelikoptertjenesten (RHT) som er en BRA underlagt Luftforsvarets Ledelse (LFL). RHT ble opprettet 01.01.2019 og fikk også underlagt seg avdelingen for Operativ Test og Evaluering AW101 (OT&E AW101) som ble overført fra Luftoperativt Inspektorat (LOI). Dette for å bedre kunne koordinere innsatsen med å bytte ut Sea King med AW101.

    Luftforsvaret består av følgende avdelinger (hvis jeg husker alle riktig på rappen):

    Luftforsvarets Ledelse:
    • Luftforsvarsstaben (LST)
    • Luftoperativt Inspektorat (LOI)
    • Nasjonalt Luftoperasjonssenter (NAOC)
    • Flytryggingsinspektoratet (FTI)

    131 Luftving (Sørreisa)
    132 Luftving (Ørland) - Bodø er underlagt her
    133 Luftving (Evenes) - Andøya er underlagt her
    134 Luftving (Rygge) - Gardermoen er underlagt her
    Maritim Helikopterving (Bardufoss) - Banak er underlagt her
    Redningshelikoptertjenesten (Sola) - 330skv har avd. på Rygge, Sola, Ørland, Bodø og Banak. Florø er satt ut sivilt midlertidig og Tromsø er besluttet å bli ny base innen utgangen av 2022 men ikke besluttet om blir sivil eller militær.
    Luftforsvarets Skolesenter Kjevik (LSK)

    Luftkrigsskolen er underlagt Forsvarets Høgskole.

    Tok en titt på https://no.wikipedia.org/wiki/Luftforsvaret og det er en smule utdatert enkelte steder.
    339 skv er underlagt 134LV etter flytting av Bell 412 helikoptre til Rygge og omlegging til Maritim Helikopterving på Bardufoss.
    335 skv og Stasjonsgruppe Gardermoen er underlagt 134 LV (Maritim Helikopterving har ingenting med dem å gjøre).
    330 skv har en avdeling på Rygge men er ikke underlagt 134LV (kan se ut som det slik oppstillingen er satt opp).
    330 skv avd. Banak er ikke et detasjement men en avdeling. Samme kommentar som over forøvrig.

    Som en kuriositet kan det nevnes at når personellet til 330 skv sendes på konverteringsutdanning til AW101 så går basen de tilhører over på detasjementsdrift. Dvs at personell fra andre baser drifter ett Sea King helikopter på beredskap der. For tiden er base Sola på detasjements drift. Neste base ut er Ørland.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Etter hva jeg greier å finne ut: 2002-2009 var de underlagt 134 LV på Sola, 2009-14 137 LV på Rygge og 2014-18 139 LV på Bardufoss, hele tiden med skvadronshovedkvarteret fortsatt på Sola.

    ​​​

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Var 330 organisert under forskjellige luftvinger før Redningshelikoptertjenesten ble opprettet i 2018?

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Oppdatert artikler om 134 og 135 LV.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    ...det er vel bare 135 LV som er samlet helt på en stasjon?)
    Ti millioner straffepush på meg... 135 ble nedlagt og skvadronene på Gardermoen ble underlagt 134 LV med hovedkvarter på Rygge for ett og et halvt år siden. :-(

    http://forsvaret.no/aktuelt/luftving-etablert-paa-rygge

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Tenker vi roper på staticburst og krsvgr også.

    Tjah, det vil hjelpe å få til en ryddigere fremstilling av forholdet mellom flystasjoner og luftvinger på hovedsiden. Ikke at det er så lett.. Som du sikkert har lagt merke til er det flere (de fleste pr nå, det er vel bare 135 LV som er samlet helt på en stasjon?) av luftvingene som har skvadroner og/eller detasjement på flere steder. Innledningen med
    På hver av flystasjonene er det stasjonert en luftving.
    er feilaktig og får resten av siden til å komme skjeivt ut fra starten.

    -Detasjementet fra 330 er ikke underlagt hverken 132 eller 139 LV og hører ikke hjemme på siden.

    - Det er bare to jagerflyskvadroner pr i dag og i overskuelig fremtid. (331 og 332.)

    -Det heter ikke Fly Away Security Team lenger, men Air Mobile Protection Team (AMPT). Jeg tror også det er en funksjon/et oppdrag som går på omgang i aktivt-forsvar troppen snarere enn en stående avdeling.
    -De andre underavdelingene i skvadronen fortjener kanskje også å nevnes - eventuelt er det bedre at du ikke går ned under skvadronsnivået.

    -Artikkelen om NIS var forvirrende, de har pleid å være en "fristilt" vakt- og sikringsstyrke med soldater i førstegangstjeneste som har stått på beredskap for påkommende oppdrag innenlands (derfor "nasjonal") i den siste fasen av tjenesten. Nå har tydeligvis en god del av dem fått kontrakt for videre tjeneste, men er det bare for oppdraget på Island, eller skal de videreføres etterpå som stående avdeling? (Det høres rart ut.)

    - Sammenslåingen med 138 LV og flyttingen av tyngdepunkt fra Bodø til Ørland (i praksis var det LV-nivået i Bodø som ble nedlagt og 138 som skiftet navn) fortjener litt mer plass.

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X