Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Luftforsvarets organisering

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
    https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke) hører til i organisasjonen.
    Er de en del av Baseforsvarsskvadronen? Er de på samme nivå som High Readiness Force (lenke)?

Odd objects attract fire. You are odd.

jaffar

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Tenker vi roper på staticburst og krsvgr også.

Tjah, det vil hjelpe å få til en ryddigere fremstilling av forholdet mellom flystasjoner og luftvinger på hovedsiden. Ikke at det er så lett.. Som du sikkert har lagt merke til er det flere (de fleste pr nå, det er vel bare 135 LV som er samlet helt på en stasjon?) av luftvingene som har skvadroner og/eller detasjement på flere steder. Innledningen med
      På hver av flystasjonene er det stasjonert en luftving.
      er feilaktig og får resten av siden til å komme skjeivt ut fra starten.

-Detasjementet fra 330 er ikke underlagt hverken 132 eller 139 LV og hører ikke hjemme på siden.

- Det er bare to jagerflyskvadroner pr i dag og i overskuelig fremtid. (331 og 332.)

-Det heter ikke Fly Away Security Team lenger, men Air Mobile Protection Team (AMPT). Jeg tror også det er en funksjon/et oppdrag som går på omgang i aktivt-forsvar troppen snarere enn en stående avdeling.
      -De andre underavdelingene i skvadronen fortjener kanskje også å nevnes - eventuelt er det bedre at du ikke går ned under skvadronsnivået.

-Artikkelen om NIS var forvirrende, de har pleid å være en "fristilt" vakt- og sikringsstyrke med soldater i førstegangstjeneste som har stått på beredskap for påkommende oppdrag innenlands (derfor "nasjonal") i den siste fasen av tjenesten. Nå har tydeligvis en god del av dem fått kontrakt for videre tjeneste, men er det bare for oppdraget på Island, eller skal de videreføres etterpå som stående avdeling? (Det høres rart ut.)

- Sammenslåingen med 138 LV og flyttingen av tyngdepunkt fra Bodø til Ørland (i praksis var det LV-nivået i Bodø som ble nedlagt og 138 som skiftet navn) fortjener litt mer plass.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
        ...det er vel bare 135 LV som er samlet helt på en stasjon?)
        Ti millioner straffepush på meg... 135 ble nedlagt og skvadronene på Gardermoen ble underlagt 134 LV med hovedkvarter på Rygge for ett og et halvt år siden. :-(

http://forsvaret.no/aktuelt/luftving-etablert-paa-rygge
        - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Oppdatert artikler om 134 og 135 LV.

Kommentér

Var 330 organisert under forskjellige luftvinger før Redningshelikoptertjenesten ble opprettet i 2018?

Kommentér

Etter hva jeg greier å finne ut: 2002-2009 var de underlagt 134 LV på Sola, 2009-14 137 LV på Rygge og 2014-18 139 LV på Bardufoss, hele tiden med skvadronshovedkvarteret fortsatt på Sola.

​​​

- Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Etter hva jeg greier å finne ut: 2002-2009 var de underlagt 134 LV på Sola, 2009-14 137 LV på Rygge og 2014-18 139 LV på Bardufoss, hele tiden med skvadronshovedkvarteret fortsatt på Sola.

​​​
                Jeg husker ikke årstallene helt, men det ser ut til å stemme det der.
                330 skvadron er nå underlagt Redningshelikoptertjenesten (RHT) som er en BRA underlagt Luftforsvarets Ledelse (LFL). RHT ble opprettet 01.01.2019 og fikk også underlagt seg avdelingen for Operativ Test og Evaluering AW101 (OT&E AW101) som ble overført fra Luftoperativt Inspektorat (LOI). Dette for å bedre kunne koordinere innsatsen med å bytte ut Sea King med AW101.

Luftforsvaret består av følgende avdelinger (hvis jeg husker alle riktig på rappen):

Luftforsvarets Ledelse:
                • Luftforsvarsstaben (LST)
                • Luftoperativt Inspektorat (LOI)
                • Nasjonalt Luftoperasjonssenter (NAOC)
                • Flytryggingsinspektoratet (FTI)

131 Luftving (Sørreisa)
                132 Luftving (Ørland) - Bodø er underlagt her
                133 Luftving (Evenes) - Andøya er underlagt her
                134 Luftving (Rygge) - Gardermoen er underlagt her
                Maritim Helikopterving (Bardufoss) - Banak er underlagt her
                Redningshelikoptertjenesten (Sola) - 330skv har avd. på Rygge, Sola, Ørland, Bodø og Banak. Florø er satt ut sivilt midlertidig og Tromsø er besluttet å bli ny base innen utgangen av 2022 men ikke besluttet om blir sivil eller militær.
                Luftforsvarets Skolesenter Kjevik (LSK)

Luftkrigsskolen er underlagt Forsvarets Høgskole.

Tok en titt på https://no.wikipedia.org/wiki/Luftforsvaret og det er en smule utdatert enkelte steder.
                339 skv er underlagt 134LV etter flytting av Bell 412 helikoptre til Rygge og omlegging til Maritim Helikopterving på Bardufoss.
                335 skv og Stasjonsgruppe Gardermoen er underlagt 134 LV (Maritim Helikopterving har ingenting med dem å gjøre).
                330 skv har en avdeling på Rygge men er ikke underlagt 134LV (kan se ut som det slik oppstillingen er satt opp).
                330 skv avd. Banak er ikke et detasjement men en avdeling. Samme kommentar som over forøvrig.

Som en kuriositet kan det nevnes at når personellet til 330 skv sendes på konverteringsutdanning til AW101 så går basen de tilhører over på detasjementsdrift. Dvs at personell fra andre baser drifter ett Sea King helikopter på beredskap der. For tiden er base Sola på detasjements drift. Neste base ut er Ørland.

Kommentér

Har ryddet litt nå. Ny sjekk?

Kommentér

Er det noen, f eks staticburst , som kan si noe om organiseringen i Luftforsvaret på nivået under skvadron? Gradsmessig tilsvarer en skvadronsjef en bataljonssjef, men har neppe kompani, tropper og lag under seg. I gamle dager ble vel flight brukt om underavdelingen i flyskvadroner, men hvordan er det nå? Detasjement? Og hva med andre typer skvadroner, type teknisk vedlikehold, baseforsvar etc?

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Detasjement brukes om en oppdragsorganisert avdeling som er deployert bort fra hjemmebase, og kan være på mange slags størrelser/nivåer.

Flight vet jeg ble brukt for skikkelig lenge siden om nivået under skvadron, (f.eks. No 21 Transport Flight og No. 22 Transport Flight som opererte Ju-52/53 i Nord-Norge i 1945-46) men det ble etter hvert til ving i norsk språkbruk. Det foregikk faktisk en bevisst språkrøkt i noen år etter krigen for å fornorske Luftforsvaret - selv om det ikke alltid er så lett å skjønne i dag. :-) For eksempel hadde 335-skvadron en "B-ving" fra 1957 som drev med liaison- og VIP-flyging, kalibreringsflyging og EK, fram til den ble til 717-skvadron i 1995. Ettersom luftvingnivået (som i eksiltiden/hos RAF het Wing) var ivaretatt av Flystasjoner og Hovedflystasjoner, skapte ikke ving-begrepet forvirring slik det kan gjøre i dag. Jeg kan ikke huske å ha hørt om at fly- og helikopterskvadroner driver og deler seg inn i vinger eller flights nå for tiden. 330-skvadron som er splittet opp på flere lokasjoner kaller underavdelingene rett og slett for "avdeling", som du kan se av innlegget over. Jeg mener å ha hørt Bell-412ene som er igjen på Bardufoss omtalt som 339-skvadron avdeling Bardufoss.
                      Last edited by Lille Arne; DTG 152256 Apr 20, . Begrunnelse: Smør på flesk på baconet og et punktum for lite
                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Tilbake i 1978/1979 ble helt klart ordet ving brukt om en underavdeling av en skvadron (typisk 4 fly). Den norske helikopteravdelingen i UNIFIL (NORAIR) 1978-1979 (4 UH-1B) ble på norsk bare omtalt som "den norske helikoptervingen", eller "helivingen".
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Leste litt kort igjennom denne tråden, og føler meg selvsagt historisk som var en del av 138. Luftving. Og ser videre til min forskrekkelse at 338 ikke finnes mer.

Kom dere noe videre på organisering under skvadronsnivå? Må innrømme at jeg er meget usikker på dette selv, og føyer meg inn i rekkene av vernepliktige som har ligget under FLO i fgtj. I tillegg til at jeg lå under FLO, var jeg også en del av en av troppene i V&S-kompaniet. Greide selvsagt ikke å få informasjon om det kompaniet lå under Luftvingen, eller HV som også hadde tropper i samme kompani. Mulig jeg er på jordet, men det kan godt hende at soldatene i HV-troppene var som luftsoldater å regne.

Det som kanskje er spennende å grave litt i, er om luftvern ligger under luftvingen, eller om det er en selvstendig organisering. Der ligger ihvertfall den "normale" strukturen til grunn, med bataljon, kompani og tropper.

Kommentér

Det er kanskje litt interessant at i 2001 var Luftforsvaret organisert (i krigsorganisasjonen) med fire hovedbaser (Rygge, Ørlandet, Bodø og Bardufoss) og åtte deployeringsbaser (Sola, Flesland, Torp, Gardermoen, Værnes, Andøya, Langnes og Banak).
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

338 var Tigerskvadron. Er det kjent om en annen skvadron tok over?

Kommentér

Tror ikke det, ligger ingen norske skvadroner under medlemmer på Tigrenes oversikt. Står forsåvidt om 338, og at de er oppløst.

https://www.natotigers.org/tiger-units/338-skvadron

Kommentér

I denne videoen rundt 13:30, blir ein kaptein frå 335 Skvadron intervjua. Han blir titulert som A-vingsjef. Tidlegare i klippet blir også skvadronssjef intervjua, han har då majors grad.

https://youtu.be/XsAWfWX5Mn4
                                  Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Ikke så rart, siden filmen er fra 1994:

For eksempel hadde 335-skvadron en "B-ving" fra 1957 som drev med liaison- og VIP-flyging, kalibreringsflyging og EK, fram til den ble til 717-skvadron i 1995.
                                    A-vingen opererte de taktiske transportflyene.
                                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Er det noen som har kjennskap til hvordan saniteten er organisert i luftforsvaret? Utenom sykestuene med sivilt ansatte (Role 1) Eks Luftforsvaretssanitetsskole o.l ikke veldig mye informasjon å finne på forsvarets sider og facebook.
                                      Godkjent sansoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                        Er det noen, f eks staticburst , som kan si noe om organiseringen i Luftforsvaret på nivået under skvadron? Gradsmessig tilsvarer en skvadronsjef en bataljonssjef, men har neppe kompani, tropper og lag under seg. I gamle dager ble vel flight brukt om underavdelingen i flyskvadroner, men hvordan er det nå? Detasjement? Og hva med andre typer skvadroner, type teknisk vedlikehold, baseforsvar etc?
                                        Luftforsvaret er stort sett organisert med luftvinger, skvadroner og vinger. På Ørland har man i tillegg grupper, under luftvingen (og over skvadronene) på grunn av størrelsen på luftvingen og enhetene under.
                                        Luftvernavdelinger er organisert i bataljoner tilsvarende i Hæren.

Detasjement er svart ut eksemplarisk tidligere :-)
                                        F.eks: når Bell 412 fløy medisinsk evakuering i Meymaneh så var avdelingen bygget opp av personell fra 720 skvadron fra Rygge (nå nedlagt) og 339 skvadron fra Bardufoss. Detasjementet het NAD - Norwegian Aeromedical Detachment.

Man har flyoperative skvadroner (som flyr flymaskiner), baseforsvarsskvadroner (vakthold, brann, redning og plasstjeneste, sanitet), vedlikeholdsskvadroner osv. Vet ikke helt hva du siktet etter....

Kommentér

Litt historisk: Tilbake i mobilseringsforsvarets tid, var sanitetsgruppen ved en flystasjon den avdelingen som hadde størst del av mannskapene som mobilseringssoldater. Ved en hovedflystasjon var sanitetsgruppen i fred på 10-15 personer, mens den ville ekspandere ved mobilisering til opp til 300, da bestående av sykehusskvadron (med LSSH, Luftforsvarets Stasjonssykehus, tilsvarende Hærens Sanitets Lett Feltsykehus), utrykningsskvadon, forvaltningsskvadron og transittavdeling flyambulanse (ref: HFL-300-1, Sanitetsgruppen i felt, Luftforsvaret, 1986, og "Fra mobiliseringsforsvar til M2N", hovedoppgave ved ved LKSK av Bent Anders Salberg, 2005).

Kommentér

Opprinnelig skrevet av YberLIF Vis post
                                            Det som kanskje er spennende å grave litt i, er om luftvern ligger under luftvingen, eller om det er en selvstendig organisering. Der ligger ihvertfall den "normale" strukturen til grunn, med bataljon, kompani og tropper.
                                            Hvordan det er NÅ skal jeg ikke uttale meg om, men for 20 år siden lå luftvern sammen med de andre gruppene (som det het den gangen; luftverngruppa, OPS-gruppa, vedlikeholdsgruppa, sanitetsgruppa m.fl.) under Stasjonssjefen; det var før opplegget med Luftving (som er en fornorsking av det britiske "Wing", må ikke forveksles med en ving uten forstavelsen Luft, som da er en underavdeling av en skvadron, engelsk "flight") kom i gang.
                                            En ving (flight) består gjerne av fire fly (ref diverse vanlige formasjoner med fire jagerfly i...) som kan deles videre opp i to "makkerpar", men fortrinnsvis ikke lenger ned enn det... (for å sitere Top Gun; "You never, ever, leave your wingman!" )

Som sagt het det den gangen Luftverngruppe (gruppesjefen var på min tid Oberstløytnant, og som sagt underlagt stasjonssjefen), som nå er blitt til Luftvernbataljon, men under der har du vel ikke kompanier, men batterier (akkurat som i Artbn...). Videre nedover er det tropper og lag.

Kommentér

Jeg er temmelig sikker på at inndeling av skvadroner i vinger er forbeholdt flyoperative skvadroner. Baseforsvarsskvadroner er inndelt i tropper. Vedlikeholdsskvadroner er jeg usikker på?

Så er en særegenhet ved luftoperasjoner at man har doble kommandolinjer. Luftvingen har ansvaret for å få de luftoperative avdelingene (fly- og helikopterskvadroner, luftvernstridsgrupper*) klare og på plass, men når flymaskinene tar av og luftvernenhetene er på plass foregår stridsledelse fra CRC, og luftving/skvadron/bataljonsledelse er strengt tatt frakoblet utøvelsen av selve luftstriden.

*Luftvernet oppdragsorganiseres i luftvernstridsgrupper under utøvelse av oppdrag. Luftforsvaret er veldig glad i oppdragsorganisering.
                                              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Vedlikeholdsskvadroner er jeg usikker på?
                                                Avdelinger og seksjoner i en annonse fra 139 luftving her (men den er nok litt gammel siden 139 er nedlagt):

Seksjonsleder Bakkeutstyr er en av tre seksjonsledere i avdeling Flystøtte i Vedlikeholdsskvadronen.
                                                https://karriere.no/jobb/er-du-var-n...sjonen-2368535

- Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Det stemmer at vedlikeholdsskvadroner var delt opp i forskjellige avdelinger. Disse er igjen delt opp i seksjoner. Størrelse på disse varierte.

Sent fra min SM-T595 via Tapatalk

Kommentér

I fjor ble 339 skvadron flyttet fra 139. til 134. Luftving, og blitt Special Operation Aviation Squadron.

Er hele skvadronen omdøpt til 339 SOAS? Eller heter skvadronen fortsatt 339, mens Rygge avdelingen omtales som SOAS?

Dette fremstår som noe uklart da
                                                    Det vil fortsatt være noen få helikoptre igjen på Bardufoss i en utdanningsavdeling som fortsatt kan samtrene med Hæren og andre avdelinger i nord, og drive begrenset oppdragsløsning i henhold til Forsvarets operative hovedkvarters prioriteringer.
                                                    https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

https://forsvaret.no/aktuelt/st%C3%A...errorberedskap

https://forsvaret.no/presse/forsvars...ag-4-september

Kommentér

Artikkelen om Luftforsvaret i Store Norske Leksikon ble oppdatert 8. Juli. Oppløsningen ned på avdelingsnivå er ikke så fin som jeg oppfatter at ambisjonen er på Wikipedia, men artikkelen er i hvertfall oppdatert og ikke full av feil.

Luftforsvaret er en forsvarsgren i det norske Forsvaret. Luftforsvaret ble opprettet som landets tredje forsvarsgren 10. november 1944. Frem til da hadde det eksistert to flyvåpen, ett i Marinen og ett i Hæren. Sjef for Luftforsvaret siden 2017 er generalmajor Tonje Skinnarland. Luftforsvarets hovedmateriell består av kamp-, overvåknings- og transportfly, ulike typer helikoptre, luftvernsystemer og overvåkningsradarer.
                                                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                      Kode:
                                                          Globale utviklingstrekk
                                                          Nordområdene / Arktis
                                                          Russland
                                                          Afghanistan
                                                          Pakistan
                                                          Kina
                                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                                          Iran
                                                          Sudan
                                                          Somalia
                                                          Terrorisme
                                                          Spredning av
                                                      ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X