Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Øvelse Red Flag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Øvelse Red Flag

    Forbredelsene til øvelse Red Flag er for alvor i gang for det norske Luftforsvaret. Det norske detasjementet består av to C-130J transportfly, 10 F-16 jagerfly og cirka 180 menn og kvinner. Dermed er dette det største bidraget Luftforsvaret noen gang har sendt til USA for å delta på verdens største flyøvelse som kalles Red Flag.
    Les mer: http://www.mil.no/luft/start/nyheter/ar ... eID=190085


    Mvh
    Bjørnar Bolsøy

    #2
    Re: Øvelse Red Flag

    Hæren sender også FAC-offiserer til Red Flag. Link finnes ikke.

    Kommentér


      #3
      Re: Øvelse Red Flag

      Største bidrag noen sinne. Slikt liker vi!
      "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

      Kommentér


        #4
        Re: Øvelse Red Flag

        Flott! Så langt er vel to av de flotte unge C-130J "damene" (de har navn etter gudinner fra norrøn mytologi) levert, men den først av dem, Frigg, ble jo kraftig skadet med strukturelle skader på flykroppen, da det fikk halepartiet i bakken under landing på Kristiansund lufthavn i mars. Det var snakk om at reparasjon ville kunne ta meget lang tid, men dette tyder vel på at Frigg er "fit for fight" igjen nå. Det var bra!
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

        Kommentér


          #5
          Re: Øvelse Red Flag

          Mener å ha lest på mil.no at hun var tilbake i tjeneste i august en gang.

          Kommentér


            #6
            Re: Øvelse Red Flag

            Oversikt over deltagende komponenter:

            http://www.nellis.af.mil/library/flyingoperations.asp

            Red Flag Participating Flying Units
            19-30 October 2009

            Red Air
            F-16, Nellis AFB, Nev.
            F-15, Nellis AFB

            Blue Air
            F-15C, Portland, Ore.

            Interdiction
            F-15E, RAF Lakenheath, England (U.S. unit)
            A/OA-10, Moody AFB, Ga.
            F-16AM, Royal Netherlands Air Force (322 Squadron)
            F-16AM, Royal Norwegian Air Force (332 Squadron)

            Suppression of Enemy Air Defenses
            F-16CJ, Shaw AFB, S.C.

            Command and Control
            E-3, Elmendorf AFB, Alaska

            Airlift
            C-130, Royal Norwegian Air Force (335 Squadron)

            Aerial Refueling
            KC-135, MacDill AFB, Fla.
            KC-135, Scott AFB, Mo.
            Mvh
            Bjørnar Bolsøy

            Kommentér


              #7
              Re: Øvelse Red Flag

              Er imponert over 11,5 timer sammenhengende i en F 16 Cocktpit ,det krever sin mann-kvinne fullt ut å sitte å fly en spiss maskin i så mange timer i ett strekk ifra Nord Norge til final destination Las Vegas .

              Kommentér


                #8
                Re: Øvelse Red Flag

                Opprinnelig skrevet av ifanterist
                Er imponert over 11,5 timer sammenhengende i en F 16 Cocktpit ,det krever sin mann-kvinne fullt ut å sitte å fly en spiss maskin i så mange timer i ett strekk ifra Nord Norge til final destination Las Vegas .
                Vil tro det, ja. Kan nevne at flere av flygerne ved 4th TFS Fightin' Fuujins (F-16-skvadron i USAF) satt i cockpit i nesten 17 timer under en reise fra Shaw AFB i South Carolina til Al Minhad AB i de Forente Arabiske Emirater i august 1990.

                Kommentér


                  #9
                  Re: Øvelse Red Flag

                  Det går vel an å sette på autopilot og ta en lur? :P

                  Kommentér


                    #10
                    Re: Øvelse Red Flag

                    Opprinnelig skrevet av Claw
                    Det går vel an å sette på autopilot og ta en lur? :P
                    Hadde sikkert vært godt.. På turen i 1990 ble formasjonen spredd med ca 3000 fot mellom hvert fly slik at man kunne sette på autopiloten da det ikke var refuelling på gang. De syslet ellers litt med småprat på radio, musikk på kasettspillere, spising, litt tøy og bøy, vannlating på piddle packs (plastpung med svamp) etc.

                    Kommentér


                      #11
                      Re: Øvelse Red Flag

                      Opprinnelig skrevet av Claw
                      Det går vel an å sette på autopilot og ta en lur? :P
                      Hehe =) tenk bare hvor fort en her forflytter i løpet av en time .

                      Kommentér


                        #12
                        Re: Øvelse Red Flag

                        Opprinnelig skrevet av Gnist
                        Opprinnelig skrevet av ifanterist
                        Er imponert over 11,5 timer sammenhengende i en F 16 Cocktpit ,det krever sin mann-kvinne fullt ut å sitte å fly en spiss maskin i så mange timer i ett strekk ifra Nord Norge til final destination Las Vegas .
                        Vil tro det, ja. Kan nevne at flere av flygerne ved 4th TFS Fightin' Fuujins (F-16-skvadron i USAF) satt i cockpit i nesten 17 timer under en reise fra Shaw AFB i South Carolina til Al Minhad AB i de Forente Arabiske Emirater i august 1990.
                        Ja det er helt utrolig ,husker jeg leste med stor interesse om den flygningen.

                        Kommentér


                          #13
                          Re: Øvelse Red Flag

                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                          Ja det er helt utrolig ,husker jeg leste med stor interesse om den flygningen.
                          I avisa? Lurer på om det ble en rekord og om den fortsatt står.

                          Kommentér


                            #14
                            Re: Øvelse Red Flag

                            Den tror jeg kommer til å stå lenge ,det er jo samme tida som jeg bruker på Tronhjem -oslo ,og jeg vil påstå det er lettere psysisk og mentalt å forflytte seg på en sykkel i 17 timer pluss litt moms enn å sitte i en spiss maskin og hele tiden være oppdatert på posisjoner og itillegg er det flere plan å ta høyde for ,i de 17 timene har jeg jo hele tida bakkekontakt =)

                            Kommentér


                              #15
                              Re: Øvelse Red Flag

                              For å bekjempe utmattelse ved langvarige flygninger fikk de amerikanske flygerne i 1990 anledning til å innta dexedrin (amfetamin) i pilleform ("go pills") under legetilsyn. Den tidligere F-16-piloten Keith Rosenkranz gjorde rede for dette i en bok om hans personlige erfaringer under bl.a. Desert Storm (Vipers in the Storm) samt i et avisinnlegg i 2003 ifm. en debatt om en blue-on-blue-hendelse i Afghanistan og bruk av "go pills."

                              http://www.nytimes.com/2003/01/23/opini ... liers.html

                              During the Persian Gulf war, I was an Air Force captain and flew 30 combat missions in the F-16, 27 at night. They lasted three to seven hours. Though given the option, I didn't take a single go pill during the war, relying instead on the adrenaline of combat. However, I did take seven Dexedrine pills during our unit's initial deployment to the Middle East. I was in the cockpit for 17 hours and the pills were extremely helpful in combating fatigue. Some of us took them, others decided not to. It was an individual choice supported by our commanders.
                              Kan forresten anbefale boken.

                              Kommentér


                                #16
                                Re: Øvelse Red Flag

                                Det var da mye diskusjon om dette første gang Norge bidro med F-16 i Afghanistan, 6 stk. som opererte fra Manas i Kirgistan i 6 måneder fra 1. oktober 2002 til 1. april 2003. Det ble gjennomført 488 tokt med en gjennomsnittlig varighet pr. tokt på 6 timer (dvs. det ble omtrent alltid tanket i luften, ofte 2 ganger, og man hadde lang loiter over området), en del tokt ble opp mot 8 timer. Det var visst krangel mellom US Air Force og det norske flyvåpenet om bruk av "våkenpiller", amerikanerne ville at de norske flyverne skulle ta slike piller under lange tokt, mens Flyvåpenet nektet. Mener det var en del om dette i avisene på den tiden.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                Kommentér


                                  #17
                                  Re: Øvelse Red Flag

                                  Opprinnelig skrevet av hvlt
                                  Det var da mye diskusjon om dette første gang Norge bidro med F-16 i Afghanistan, 6 stk. som opererte fra Manas i Kirgistan i 6 måneder fra 1. oktober 2002 til 1. april 2003. Det ble gjennomført 488 tokt med en gjennomsnittlig varighet pr. tokt på 6 timer (dvs. det ble omtrent alltid tanket i luften, ofte 2 ganger, og man hadde lang loiter over området), en del tokt ble opp mot 8 timer. Det var visst krangel mellom US Air Force og det norske flyvåpenet om bruk av "våkenpiller", amerikanerne ville at de norske flyverne skulle ta slike piller under lange tokt, mens Flyvåpenet nektet. Mener det var en del om dette i avisene på den tiden.
                                  DEt gang jeg ikke på noen måte huske å lest i noen Aviser .

                                  Kommentér


                                    #18
                                    Re: Øvelse Red Flag

                                    Blir mer og mer overbevist om at hvlt sitter ett eller annet sted i Telemark med kabler gående fra hjernen og inn i en enorm database full av forsvarsrelatert informasjon...

                                    Kommentér


                                      #19
                                      Re: Øvelse Red Flag

                                      Jeg tror spørsmålet om "go pills" og Luftforsvaret ble nevnt i nyhetene på den tiden, men jeg kan ikke huske en større debatt om saken. Finner ellers fint lite om det på nett.

                                      Kommentér


                                        #20
                                        Re: Øvelse Red Flag

                                        Opprinnelig skrevet av Gnist
                                        Jeg tror spørsmålet om "go pills" og Luftforsvaret ble nevnt i nyhetene på den tiden, men jeg kan ikke huske en større debatt om saken. Finner ellers fint lite om det på nett.
                                        Det ble vel nevnt ja. Var det på samme tiden at en eller annen pilot som gikk på pervitin/"go pills" slapp noe skrapjern i hue på noen canadiere som trente, med et sørgelig utfall?
                                        DYT-DYYYYYT-DYT

                                        Kommentér


                                          #21
                                          Re: Øvelse Red Flag

                                          Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                          Var det på samme tiden at en eller annen pilot som gikk på pervitin/"go pills" slapp noe skrapjern i hue på noen canadiere som trente, med et sørgelig utfall?
                                          Står noe om det i innlegget jeg linket til.

                                          Kommentér


                                            #22
                                            Re: Øvelse Red Flag

                                            15 units, 3 countries converge on Nellis for Red Flag
                                            Air Force News — By Air Force News Agency on October 23, 2009 at 7:18 am

                                            NELLIS AIR FORCE BASE, Nev. (AFNS) -- Nearly 1,300 servicemembers, more than 80 aircraft and 15 units from three countries converged on Nellis Air Force Base, Nev., for the start of Red Flag 10-1 Oct. 19.

                                            American, Norwegian and Dutch sirmen and soldiers comprise the allied team in the exercise.

                                            "The exercise is a great opportunity for people to get out of their comfort zones and fight a war at a rapid pace," said Col. Ellwood Hinman, 23rd Fighter Group commander at Moody AFB, Ga., deployed to Nellis as the Red Flag air expeditionary wing commander. "What you may have done (in previously deployed locations) was certainly great, but it's not what you're doing here. This Red Flag provides us the opportunity to maximize training throughout its duration."

                                            The key benefit for most fliers is removing themselves from the vacuum of normal operations.

                                            "We learn to integrate with other platforms as part of a large force to accomplish the mission," said Capt. Eddie Cannon, deployed from the 494th Fighter Squadron at Royal Air Force Lakenheath, England. "That's not something we normally get to do."

                                            The exercise doesn't just include a team forming an air expeditionary wing and going through the motions. Those here as a part of Red Flag deal with a full-up aggressor force.

                                            Known as the Red Force, aggressors are trained to challenge Red Flag participants on all aspects of war and serve as enemy pilots, space jammers, cyberspace infiltrators, and even dig through trash on occasion to challenge their Blue Force counterparts.

                                            "We're trying to keep the focus on the big picture," said Lt. Col. Mike Rider, 414th Combat Training Squadron director of operations. "We're set up to challenge all our assets in full spectrum operations. Our aggressors are professionals, and they will challenge you."

                                            The ability to receive the training comes from more than 12,000 square miles of airspace and 2.9 million acres that make up the Nevada Test and Training Range.

                                            "The NTTR is a national treasure," said Colonel Rider. "It's a massive piece of land where we can fight and get things done."

                                            Even in the midst of pushing people to their limits to prepare them for war, safety is reiterated as the most important part of the exercise.

                                            "We're doing things fast, but procedures come first and foremost," said Lt. Col. Mark Ciero, AEW deputy commander, deployed from the 48th Operations Group at RAF Lakenheath. "There's nothing we should be doing here that compromises safety and gets someone hurt."
                                            http://www.af.mil/news/story.asp?id=123174002


                                            Mvh
                                            Bjørnar Bolsøy

                                            Kommentér


                                              #23
                                              Re: Øvelse Red Flag

                                              Sønnen min er 14 måneder gammel. Dette er favorittvideoen hans:

                                              http://www.youtube.com/watch?v=xerwUw2XtOM
                                              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                              Kommentér

                                              Annonse i emne

                                              Collapse

                                              Donasjoner

                                              Collapse
                                              Working...
                                              X