Støtt Milforum på Vipps #587 879

Krav om egen HV-beret

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kilopapa
    OR-5+ Sersjant 1.klasse

    • 2009
    • 1044

    Sv: Krav om egen HV-beret

    Opprinnelig skrevet av navara

    Ang flash ble det i forrige runde (når befalet fikk utdelt den lysegrå [emoji23]) uttalt av blidfisen på depot at «Jeg har jobba her i 40år, og jeg har sett mye dumt, men de der, det er det dummeste jeg har sett, så DE deler jeg ikke ut»

    (De ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Excellence leads to not being Force-choked"

    Kommentér

    • Rotting
      RESERVIST
      • 2011
      • 77

      First post!
      Hei alle sammen. Etter å ha trålet nettet litt ordentlig så finner jeg ikke ut hvor jeg kan kjøpe den mørkere grå bereten. Er dette mulig, eller må jeg vente på og få dette utlevert? Min stilling på Rep øvelser er på kontor eller bil, å liker beret mer enn en slapp caps. ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • cwo-kp4
        RESERVEBEFAL
        • 2011
        • 4430

        Hei, og velkommen til forumet!

        Om du skal ha tak i Beret så skal ditt lokale depot ha det inne. Ring admoff/Admbef i din lokale avdeling, eller G4 på distriktet og hør om du kan avtale tid for å ta ut. Ellers så har Forsvarets Uniformsutsalg (FUNIF) bereter inne. Funif holder til i Oslo, Bergen og ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

        Kommentér

        • Rotting
          RESERVIST
          • 2011
          • 77

          Takker for tips! ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • navara
            OR-7* Stabssersjant
            Mestersersjant forsyning

            • 2013
            • 2386

            Våre nytilførte fikk utdelt beret under oppkledning nå i desember, så jeg tror det er på vei ut til alle. Er du befal skal du iværtfall ha beret, så jeg ville sjekka med Om.sjef eller adm.bef og sørge for å få ut neste gang du har depottid, evt snakke med distriktet om du kan svinge innom depot ved ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • navara
              OR-7* Stabssersjant
              Mestersersjant forsyning

              • 2013
              • 2386

              Nordlendingen Jeg er sikkert en av de du tenker på som mener alle skal stille _helt_ likt. Det er nok ikke hele sannheten, jeg stiller i crye-buksa mi støtt og stadig jeg også når anledningen tillater det.
              Men når det kommer til Beret er det ganske lite rom for tolkning.

              ...
              [/QUOTE]
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Nordlendingen
                OR-5 Sersjant
                • 2021
                • 270

                Ja, jeg er ikke uenig i at reglementet er rimelig klart når det kommer til HV-beret.

                Men i praksis ser man jo mange forskjellige varianter på hvordan dette løses i praksis. Regler er ikke nødvendigvis til for å brytes, men de skal heller ikke følges slavisk.
                I praksis er min mening egentlig begrunn...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Meménto mori

                Kommentér

                • Signal_m
                  OF-1 Løytnant
                  • 2016
                  • 1518

                  min uthevelse i sitatet

                  Opprinnelig skrevet av Nordlendingen
                  Regler er ikke nødvendigvis til for å brytes, men de skal heller ikke følges slavisk.
                  ​​
                  Regel er en bestemmelse om eller norm for hvordan man skal handle, opptre, gå fram i en bestemt type situasjon eller sammenheng; et prinsipp som man er pålagt å følge; retningslinje; forskrift. Regel brukes også om et handlingsmønster, prinsipp eller skikk som man følger i sin framferd, livsførsel eller lignende; norm som man har innført for seg selv; vane.


                  Jeg tar ikke stilling til ev. feil og mangler ved HVs reglement, men jo regler er til for å følges slavisk...
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  Aldri mer 13
                  Moderator

                  Kommentér

                  • Nordlendingen
                    OR-5 Sersjant
                    • 2021
                    • 270

                    Opprinnelig skrevet av Signal_m
                    min uthevelse i sitatet



                    Regel er en bestemmelse om eller norm for hvordan man skal handle, opptre, gå fram i en bestemt type situasjon eller sammenheng; et prinsipp som man er pålagt å følge; retningslinje; forskrift. Regel brukes også om et handlingsmønster, prinsipp eller skikk som man følger i sin framferd, livsførsel eller lignende; norm som man har innført for seg selv; vane.


                    Jeg tar ikke stilling til ev. feil og mangler ved HVs reglement, men jo regler er til for å følges slavisk.
                    Tja, da er man jo nede på å diskutere semantikken i ord og utrykk, som jo er en helt egen ting å ...
                    [/QUOTE]
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    Meménto mori

                    Kommentér

                    • LVGRP99
                      OR-6 Oversersjant

                      • 2018
                      • 1055

                      Opprinnelig skrevet av Nordlendingen
                      Ja, jeg er ikke uenig i at reglementet er rimelig klart når det kommer til HV-beret.

                      Men i praksis ser man jo mange forskjellige varianter på hvordan dette løses i praksis.
                      ​​
                      Årsaken til at dette løses på forskjellige måter i praksis er 99% fordi folk enda ikk...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • navara
                        OR-7* Stabssersjant
                        Mestersersjant forsyning

                        • 2013
                        • 2386

                        Dette er en gammel Milforumdebatt som bør flyttes hit muligens; https://milforum.no/node/18261/page5
                        Men ja, Det er nivå 4 sjef/sjefssersjant som godkjenner dette (eller ikke)
                        Når mannskapene mine da møter meg iført Crye-bukse på skytebanen er det nok, uten videre seremoni, å anse som go...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Nordlendingen
                          OR-5 Sersjant
                          • 2021
                          • 270

                          Det er altså ingen regel uten unntak, selv der ingen fremgår av regelverket.

                          Nå skal jeg ikke late som om det ikke er lett å si seg enig i at enkelte bakgrunner nok fortjener å få mer tilbake gjennom unntak enn andre.
                          Men jeg føler jo likefult at det er vanskelig å diskutere for en lesning av rege...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Meménto mori

                          Kommentér

                          • Hulkinator
                            OR-7* Stabssersjant
                            Mestersersjant logistikk

                            • 2009
                            • 5943

                            Beret er et ålreit garnisonsplagg.

                            For Hæren så har det betydning for mange, mens for både sjø og luft har det mindre betydning, da de ikke nødvendigvis har utlevert beret.

                            For Hæren sin del så er det mange regler.
                            Hovedregelen er at personellet skal bruke Hærens fjellgrå beret, deretter kommer de...
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                            Kommentér

                            • Cardking
                              OR-4 Korporal

                              • 2013
                              • 321

                              Opprinnelig skrevet av navara
                              Jeg har én mann i saluttlaget som er unntatt å stille i grå beret, men han har vinrød.

                              Hvorfor i all verden er han unntatt, med sånne sprell så har man jo åpnet opp for at andre kranglefanter (kavalerister) begynner å krangle.
                              ...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • navara
                                OR-7* Stabssersjant
                                Mestersersjant forsyning

                                • 2013
                                • 2386

                                Utgangspunktet for unntaket var at det ble sagt at FSK's vinrøde beret iht reglementet skulle være et av de få unntakene som var godkjent i HV.
                                Nå finner jeg ikke igjen det unntaket så her får jeg ta en revurdering med sjefen før neste gang. ...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Tusseladd
                                  OF-1 Fenrik
                                  Ass E-off. (Ass S-2)
                                  Årets milforumist 2023

                                  • 2011
                                  • 10394

                                  Hvis han er fast ansatt i HV og er fra SOF, så kan han bære vinrød, slik jeg forstår det - men hvis han er frivillig eller vernepliktig i styrkestrukturen så er det HV-beret som gjelder....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Moderator

                                  Kommentér

                                  • Rittmester
                                    OF-2 Rittmester
                                    Pers.off. (S-1)


                                    Sponsor
                                    • 2006
                                    • 31519

                                    Opprinnelig skrevet av Cardking


                                    Hvorfor i all verden er han unntatt, med sånne sprell så har man jo åpnet opp for at andre kranglefanter (kavalerister) begynner å krangle.
                                    Jeg er ikke ikke mer kranglefant enn jeg burde være, men jeg mener bestemt at UTR-eskadronen i HV fikk formell godkjennels...
                                    [/QUOTE]
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                    Moderator

                                    Kommentér

                                    • Umbragrønn
                                      OR-4 Korporal
                                      • 2021
                                      • 192

                                      Umrabgrønn

                                      ...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                      We’ve been looking for the enemy for some time now. We’ve finally found him. We’re surrounded. That simplifies the problem.

                                      Kommentér

                                      • navara
                                        OR-7* Stabssersjant
                                        Mestersersjant forsyning

                                        • 2013
                                        • 2386

                                        Opprinnelig skrevet av Rittmester

                                        Jeg er ikke ikke mer kranglefant enn jeg burde være, men jeg mener bestemt at UTR-eskadronen i HV fikk formell godkjennelse til å bruke sort beret. Men ja, det betyr ikke at alle i HV som er eller ønsker at de var kavalerister kan bruke den.
                                        UTR-ESK har sort ber...
                                        [/QUOTE]
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • struksa
                                          OR-6 Oversersjant

                                          • 2007
                                          • 1520

                                          Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                                          Hvis han er fast ansatt i HV og er fra SOF, så kan han bære vinrød, slik jeg forstår det - men hvis han er frivillig eller vernepliktig i styrkestrukturen så er det HV-beret som gjelder.
                                          Rant - Med mindre vedkommende har en SOF-stilling i HV som det står i utdraget...
                                          [/QUOTE]
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                          Kommentér

                                          • Tusseladd
                                            OF-1 Fenrik
                                            Ass E-off. (Ass S-2)
                                            Årets milforumist 2023

                                            • 2011
                                            • 10394

                                            Det trenger vel ikke være en SOF-stilling i HV? Hvis man er utdannet i FSK eller panser og er disponert som fast ansatt i en HV-distriktsstab - om så som personelloffiser - så får man gå med vinrød eller sort beret (våpenberet), slik jeg leser det:
                                            Unntaket fra denne regelen er stadig tjenest...
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Moderator

                                            Kommentér

                                            • struksa
                                              OR-6 Oversersjant

                                              • 2007
                                              • 1520

                                              Sort beret er en våpenberet, mens vinrød er en avdelingsberet....
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                              Kommentér

                                              • Rittmester
                                                OF-2 Rittmester
                                                Pers.off. (S-1)


                                                Sponsor
                                                • 2006
                                                • 31519

                                                Opprinnelig skrevet av struksa
                                                Sort beret er en våpenberet, mens vinrød er en avdelingsberet.

                                                Begir meg derfor mer ut på OT: Den oppmerksomme seer vil ha observert at personell fra FSK bærer kavaleriets våpentegn på penuniform. Dette henger sammen med at FSK/HJK opprinnelig lå unde...
                                                [/QUOTE]
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                                Moderator

                                                Kommentér

                                                • Cardking
                                                  OR-4 Korporal

                                                  • 2013
                                                  • 321

                                                  Opprinnelig skrevet av Rittmester

                                                  Jeg er ikke ikke mer kranglefant enn jeg burde være, men jeg mener bestemt at UTR-eskadronen i HV fikk formell godkjennelse til å bruke sort beret. Men ja, det betyr ikke at alle i HV som er eller ønsker at de var kavalerister kan bruke den.
                                                  Kjenner til den hist...
                                                  [/QUOTE]
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  • Tusseladd
                                                    OF-1 Fenrik
                                                    Ass E-off. (Ass S-2)
                                                    Årets milforumist 2023

                                                    • 2011
                                                    • 10394

                                                    Opprinnelig skrevet av struksa
                                                    Sort beret er en våpenberet, mens vinrød er en avdelingsberet.
                                                    Ah, ja slik å forstå. Hoppvinge og vinrød beret er ikke en 1-til-1-greie.
                                                    Finnes det våpenbereter i luft og sjø?
                                                    ...
                                                    [/QUOTE]
                                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                    Moderator

                                                    Kommentér

                                                    • Cardking
                                                      OR-4 Korporal

                                                      • 2013
                                                      • 321

                                                      Opprinnelig skrevet av Tusseladd
                                                      Ah, ja slik å forstå. Hoppvinge og vinrød beret er ikke en 1-til-1-greie.
                                                      Finnes det våpenbereter i luft og sjø?

                                                      luft har vel bare blå beret og båtlue. Sjø har blå beret med forskjellige bakplater....
                                                      [/QUOTE]
                                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                      Kommentér

                                                      • Lille Arne
                                                        OR-8* Kommandérsersjant
                                                        Sjefssersjant



                                                        • 2005
                                                        • 11761

                                                        Luftvern har en lyseblå beret og baseforsvar en mørkeblå i luft. Alle andre bruker båtlue. De luftvernmenneskene jeg kjenner har et minst like religiøst forhold til bereten sin som kavalerister....
                                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                        “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                                                        Administrator

                                                        Kommentér

                                                        • Gorduz
                                                          OR-4 Konstabel

                                                          • 2018
                                                          • 52

                                                          Sjö har vel bransjemerker...
                                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                          Kommentér

                                                          • LVGRP99
                                                            OR-6 Oversersjant

                                                            • 2018
                                                            • 1055

                                                            Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                                                            De luftvernmenneskene jeg kjenner har et minst like religiøst forhold til bereten sin som kavalerister.
                                                            Ikke jeg, ref. innlegg #700.. (og den er "flyblå", ikke lyseblå.)

                                                            Om luftvern / baseforsvar-beretene er våpenberet eller avdelingsberet var et godt spør...
                                                            [/QUOTE]
                                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                            Kommentér

                                                            • Lille Arne
                                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                                              Sjefssersjant



                                                              • 2005
                                                              • 11761

                                                              Jeg har oppfattet at lv- og baseforsvarsberetene er våpen(strengt tatt bransje- i Luft)bereter. De tar dem i hvertfall ikke av ved tjeneste utenfor luftvern- og baseforsvarsavdelinger....
                                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                                              “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                                                              Administrator

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...