Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Er det nye gradsystemet innført på HV rep øvelser?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problemet, og grunnen til at det tar tid å overføre mannskaper er jo at de skal stå som reserver for Hæren i X-antall år før det kommer til HV. Ideelt sett skulle vi hatt en Hær som dimmiterte mannskapene med full PBU, i juni med ordre om å møte til "KTS-øvelse" for sjekk og komplettering av PBU i August f.eks. DA er folk fortsatt noenlunde grønne og klare for LF kurs, osv.

Videre vil vi vel etterhvert også kanskje slite med å få tilført utskrevet befal når nå ikke BS spytter ut et nytt kull hvert år som tar et pliktår som sersjant og så er fri til disp i samme grad som før...

Kommentér

• Jeg er med på at Hæren trenger noen reserver, spesielt i perioden frem til nye mannskaper oppnår et akseptabelt nivå, dvs rundt 6 måneder. Dersom man reserverer dem i 1-2 år så er man godt dekket. Vi har ingen moblagre, vi har hverken våpen eller utstyr til å kunne utvide Hæren i en krisesituasjon. FLO sliter selv i fredstid med å levere nødvendig utstyr (ref. ragger og ullundertøy), og jeg har null tro på at de på magisk vis vil kunne levere mer om det blir nødvendig.

Dvs. etter 1-2 år så kan dimmitert personell utnyttes bedre av HV enn som en reserve for Hæren.

Dersom man vil bygge opp Hæren til tidligere høyder trenger man uansett økt rekruttering. Og moblagre. Dersom man årlig overfører 5-6000 til HV vil man bytte ut mer enn 10% av styrken (forutsatt at Niko ikke vil tilbake til 83000 i HV).
      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
        Sv: Er det nye gradsystemet innført på HV rep øvelser?

Det nye gradssystemet er innført, men jeg har fortsatt til gode å se en ledende menig, eller visekorporal for den saks skyld. Såvidt jeg har sett blir man "vanlig" korporal etter grunnleggende lagførerkurs og "vanlig" sersjant etter videregående.
        NLF kan være korporal hvis han har gjennomført kurs.
        Stillingen som NLF har nok vært der hele tiden, men har kanskje ikke vært besatt eller i funksjon.
        Visekorporal her!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rotting Vis post

Visekorporal her!
          I alle dager! Tør jeg spørre hvilket distrikt du sogner til?
          Aldri mer 13

Kommentér

• Har fått litt info fra HVSKS om saken. "Bestemmelse om avansement i HV" er under arbeid hos FPVS, men det bekreftes som i tidligere tråder her at man må ha noe på plass før man beskikkes. Det er stilling (som hjemler en grad), skikkethet, gjennomført kurs og antall år siden forrige gradsopprykk.

I utkastet heter det at man automatisk får OR2 (Visekorp) om du er plassert i en stilling som hjemler OR2-4 og har tatt grunnleggende lagførerkurs. Etter 3 år erfaring i stilling blir man OR3 (Visekorp 1 kl.). Etter tre år til blir man OR4 (Korp).

Det informeres også om at det i utkastet gåes bort fra OR4+ (Korp 1 kl.). Neste opprykk er dermed OR5 (Sjt) om du har videregående lagførerkurs og stilling som hjemler graden.

Når jeg har spurt har det vært med min tilknytning til i-styrke som bakteppe, men går ut ifra at dette gjelder for HV ellers også..

Kommentér

• Interessant, mijag84 ! Det er åpenbart behov for felles retingslinjer om dette, ref diskusjonene her.

Noen observasjoner:

- Jeg blir stadig forbauset over Forsvarets* tilsynelatende fokus på lederutdanning for opprykk innenfor det som vitterlig er spesialiststillinger. I mitt hode vil en medic/sanitetssoldat med videregående utdanning i sitt fag fint kvalifisere som OR2 eller høyere gitt sitt faglige nivå. Dersom det du skriver er riktig, må han/hun også ha lagførerkurs, noe som virker rart. (*: Eller er dette en Hær/HV-greie? I hvert fall i Sjøforsvaret har man gitt grader basert på bransjeutdanning uten lederutdanning.)

- Hva menes konkret med "erfaring i stilling"? Man er skikket, har tatt et kurs og fått en stilling, og så har man deltatt på tre årlige øvelser i den stillingen?

- Så lurer jeg på hvorfor man ikke følger Hæren. Da burde man gått fire år før man ble vkorp.1.kl. og ytterligere seks før man ble korp. Det vil jo være tid til dette?

- Dernest lurer jeg på hva man gjør i noe jeg antar vil være en vanlig problemstilling, man trenger en person i en jobb, finner en som er skikket, men vedkommende har ikke kurset. I øvrige deler av Forsvaret kunne man gitt vedkommende midlertidig grad, men nå er alle gradene som er basert på HV-kurs midlertidige. Gir man f eks en som fungerer i en lagførerstilling uansett grad av korporal, eller kanskje visekorporal?

- Og hva med det motsatte tilfellet, en som har grunnleggende lagførerkurs, men tjenestegjør som geværsoldat eller NLF? Menig i det første tilfellet og vkorp. i det andre? Eller korp?
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Ja, veldig interessant, Rittmester . Her er mine sporadiske kommentarer til dine observasjoner og generelt:

- I noen stillinger vil f.eks. sivilt fagbrev gi et annet utslag på OR-plasseringen. Eksempel: SYSING i SB-tropp vil med sivilt (relevant) fagbrev få OR4, selv om han i HV-verden "bare" har kurs/erfaring til OR2.

- Slik jeg tolker punktet med erfaring i stilling er det hvor lenge du har vært plassert i stillingen. Eksempel: en soldat plasseres som NLF gevær. Blir OR2 i påvente av grunnleggende kurs. Etter dette og tre år (og potensielt 6 øv. for i-styrke) i stilling stiger han til OR3. Etter påfølgende 3 år stiger han til OR4. Dette med "i påvente av kurs" svarer vel også på din observasjon om å plassere folk uten kurs i stilling.

- Er du f.eks. geværsoldat har du ikke stilling som hjemler grad uansett hva du har av kurs og erfaring. Ref. det som må være på plass fra min forrige post.

Når det gjelder LF har den stillingen gradsplassering Sjt - Sjt 1 kl. Med andre ord vil det bli som i eksempelet over, at personen får OR5 i påvente av kurs. Tror ikke man blir plassert som OR2-4 da. Men det er slik jeg tolker det..

Kommentér

• Er det ikke slik at grunnleggende lagførerkurs gir korporals grad og videregående sersjants, såfremt man er i en lagførerstilling?

Kommentér

• Nja, slik jeg tolker det hjemler de ulike stillingene ulike grader. F.eks. hjemler en LF-stilling som sagt Sjt./Sjt. 1 kl. og dette er da "minimum". Samme er en NLF-stilling "Korporals grad", men dette defineres nå fra Visekorp. til Korp.

Verdt å legge til at dette er slik jeg tolker det for i-styrke. Kan godt vere at det praktiseres annerledes andre steder i HV.

Kommentér

• Vi har da virkelig diskutert styrkestrukturgrad her før? Det betyr at selv en HV Major som velger å være geværmann ikke vil være HV Major i styrkestrukturen og dermed av alle praktiske formål er ikke HV Major når en er geværmann. Mener at det også er slikt for faktisk vernepliktige Majorer. Samme gjelder for f.eks. en som har oppnådd OR4 som NLF men som velger å være geværmann. Kurs kvalifiserer deg til grad, men gir deg ikke automatisk grad.

Jeg tror ikke en skal legge for mye inn i dette for HV sin del, "skikkethet" og "erfaring" betyr egentlig bare at du ikke mister sikkerhetsklareringen og at du ikke gjør sjefen din så irritert på deg at du flyttes. Hadde vært finfint med peer reviews og full pakke, men jeg vedder resten av feriepengene mine på at det ALDRI kommer til å skje.

Husk også at dette handler om penger. Så veldig få, om noen, vil bli "spesialister" i HV til tross for at de har helt tydelig spesialist stillinger. Fordi Spesialist betyr lønn, og lønn er dyere enn dagpenger. Når en forstår dette, så skjønner en at HV varianten er en noe smått amputert variant av hva systemet egentlig skal være. Det kan godt bety at diverse San stillinger ikke er spesialister uansett fagbakgrunn og tyngde, at troppsmedic ikke er spesialist og at stillinger som heter "X spesialist" ikke er noe annet enn OR1 på grunn av penger.

Eneste jeg har forskjellig fra mijag er tid i stillingen, fordi hvis vi hadde konvertert etter 6 års modellen så skulle jeg og flere andre vært OR4 og ikke OR3. OR4+ har aldri vært på bordet for oss.
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Interessant, mijag84
                        - Jeg blir stadig forbauset over Forsvarets* tilsynelatende fokus på lederutdanning for opprykk innenfor det som vitterlig er spesialiststillinger. I mitt hode vil en medic/sanitetssoldat med videregående utdanning i sitt fag fint kvalifisere som OR2 eller høyere gitt sitt faglige nivå.
                        Enig. Det er her jeg mener også sivil relevant kompetanse kan være av betydning for gradsfastsettelse (når det gjelder spesialister) enten det er soldater med fagbrev som yrkessjåfør og VF-stilling eller personer med PHS og stilling som MP-soldat.

Men, det vil kreve vilje til det økonomisk og ressursmessig når det gjelder screening av den sivile kompetansen.
                        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Er det ikke slik at grunnleggende lagførerkurs gir korporals grad og videregående sersjants, såfremt man er i en lagførerstilling?
                          Slik har iværtfall vi praktisert det.

Kommentér

• Litt mer utfyllende vil det si at alle som står i LF stilling vel får Sjt-lønn siden de virker i Sjt stilling, men vi beskikker ikke (les deler ut distinksjon) før de har både stilling og kurs.

Kommentér

• Som helt vanlig mann i Heimevernet, så er min opplevelse de siste 12 årene at vi møtes maksimalt 5-10 dager i året. Resten av årets 365 dager driver vi med helt andre ting enn KTS, skyting og trening på militære ferdigheter, og min erfaring er at grad ikke nødvendigvis gjenspeiler kompetanse.

Alle som har drevet med idrett vet at skal du bli god i noe, så må du gjøre det ofte og over tid med ett stikkord: Kontinuitet og fokus på å bli bedre.

Heimevernet består i dag av en god suppe av alt fra bussjåfører som egentlig ikke vil være i verken HV eller sin stilling men som har blitt beordret på kurs, via de som har gått kursrekka fra BS til Troppsjef etc., til folk med krigsskoleutdanning som nå "trapper ned" og blir områdesjefer. Jeg har møtt alt fra kjempeflinke og ekstremt engasjerte fagfolk med menig grad, til major stappmett med KS som kun møter på årets trening fordi han må.

"Spesiallist"-befal som har 3-årig utdannelse fra FIH og fenriks grad, som skal lære bort samband, men som ikke har hørt om Ohms lov er et eksempel. Følte meg for eksempel som en tosk som bare var vanskelig da jeg måtte forklare en kvinnelig fenrik med høyeste klarering, hvorfor vi ikke kunne trekke km-vis med feltkabel til en TP-6. Hun hadde gått KS, og at jeg som gammel HV-gubb nevnte dette kunne bare ignoreres.

Har også hatt en troppsjef som hadde fulgt hele kursrekka til HV, og som var helt ubrukelig i sin stilling. Minnes jeg rett så var vedkommende "sykemeldt" på flere treninger før min tid, også før jeg kom inn, og har fått vite at vedkommende "pensjonerte seg". Husker ikke hva begrunnelsen var for at han ikke fortsatte som troppsjef, men har i ettertid hørt at ikke alt var på stell i topplokket.

Siden ingen spør meg, men jeg er opptatt av et HV som faktisk fungerer til det de er satt til, så brenner det et blått lys for hele HV. Finn et eneste fotballag i PL som trener 5 dager i året, og som vinner kamper i CL? Tror ikke det.

HV er i dag en hvilende sovepute, som aldri (siter meg gjerne) som aldri kommer til å fungere opitmalt i en reel situasjon. Derfor mitt innlegg.

Kommentér

• Jeg tror vel at heller ikke Hæren, Sjøforsvaret eller Luftforsvaret kommer til å fungere optimalt i en reel situasjon. Det er gjengs oppfatning i mitt HV-område i alle fall at HV-soldatene hadde skrudd opp nivået ganske mange hakk om det blir skarpt. Utfordringen er at man ikke har et treningsgrunnlag, så da blir det fort 10 i initiative og lite ellers. Gitt den sivile kompetansen, den sivile og militære erfaringen, så er det få som kunne slått et HV-område på Lokale Lure Løsninger (TM). Men stridsdrillene sitter ikke akkurat i fingrene.

Per i dag er vel det offisielle standpunkt at HV skal ha en treningsperiode før man blir satt inn. Så for å sporte tilbake til temaet for tråden så tror jeg at det nye systemet er viktig i den sammenhengen. Da kan HV få uttelling for å ha en sersjantlinje som er godt i stand til å heve nivået betraktelig på en relativt kort opptreningsperiode.
                                TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Innsatsstyrkene er de som skal være klare til å virke fra alarmen går, mens vanlige områder skal trenes opp før de settes inn, i den grad man får tid til det.
                                  Og som aquila sier; vi er ikke best på stridsdriller, men den samlede erfaringen i et HV-lag kan løse utrolig mye rart. Dessuten er man forholdsvis kjent med hva man ikke kan. Dermed ville nok de fleste HV-avdelinger løse et oppdrag på _sin_ måte. Det kan igjen bety at de blir fryktelig uforutsigbare for en motstander.

Men dårlig befal/lederskap funker like dårlig i HV som i alle andre settinger. Og det er ikke nødvendigvis så enkelt å få luket ut de dårlige iløpet av 3-4 10dagers kurs. Dessuten er kanskje ikke alle veiledere like flinke til å være hard og sende hjem folk som ikke egner seg. Vi har dog hatt folk som har blitt sendt hjem fra Lagførerkurs, rett og slett fordi de ikke har snev av lederegenskaper, og det siste kurset som ble gjennomført i distriktet var det to mann som gjennomførte hele 10dager, men ikke fikk bestått eller utdelt kursbevis.
                                  Og det er på kurs man har mulighet til å luke ut de håpløse tilfellene, når de er ferdig kurset og skal ut og lede er det liten mulighet for overordnede å følge opp og se åssen det funker.

Men min erfaring er iværtfall at Sersjantlinja bidrar vesentlig til kvalitetsheving på trening, fremfor å ha NK tropp som "gjør det TrSj ikke rekker selv" til å ha en TrSjt som i langt større grad har egne ansvarsområder og får et eget sett med kompetanse. (Mulig jeg er partisk når det kommer til å fremsnakke sersjantlinjas fortreffelighet :P )

Kommentér

• Jeg fikk se en personelliste for vårt HV-område i dag, der er grad tilpasset den nye ordningen. Registrerte både menig, visekorporal, visekorporal 1.klasse og korporal. Så i systemet er konverteringen skjedd i alle fall.
                                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Jeg fikk utdelt en bærepose med distinksjoner for beskikkelser etter en tilsvarende opppdatert P-liste igår, og der var det både en og to vinkler, buer osv. så på neste mannskapstrening kan vi nok regne med at kaoset er komplett

Kommentér

buer .... kaoset er komplett

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Jeg lurer på når dere som er innsidere en gang får oversikt over hvilke krav som gjelder for de forskjellige gradene?

Nå skal det sies at jeg aldri har vært begeistret for det systemet Forsvaret kjører når man etter X år får den graden og Y år får den neste, uavhengig av kompetanse eller skikkethet. Jeg tror det var Bestefar som i sin tid nevnte noe om en sertifiseringsordning for mannskaper, og det hadde emm vært en bedre ordning. I HV kunne dette vært ordnet med å bli kvalifisert til og gjennomføre spesialistkurs (medic, samband etc) som i seg selv ikke er nivådannende i ledersøylen, men gir spesialistkompetanse som igjen kan synliggjøres i grad.

Kommentér

Jeg lurer på når dere som er innsidere en gang får oversikt over hvilke krav som gjelder for de forskjellige gradene?

Nå skal det sies at jeg aldri har vært begeistret for det systemet Forsvaret kjører når man etter X år får den graden og Y år får den neste, uavhengig av kompetanse eller skikkethet. Jeg tror det var Bestefar som i sin tid nevnte noe om en sertifiseringsordning for mannskaper, og det hadde emm vært en bedre ordning. I HV kunne dette vært ordnet med å bli kvalifisert til og gjennomføre spesialistkurs (medic, samband etc) som i seg selv ikke er nivådannende i ledersøylen, men gir spesialistkompetanse som igjen kan synliggjøres i grad.
                                            Vel, ser vi på våre allierte er lavere OR "lang og tro tjeneste/flink admass"-grader - ekte spesialister møter de vel stort på OR-4 og oppover?
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Fra autorativt hold ble jeg i dag informert om at områdene må konvertere grader innen nyttår. Lokalt vil forflytning mellom stillinger som tilhører de ulike søylene håndtert på en pragmatisk måte. Admoff, persoff, sb.off og e-off konverteres til sersjantgrader (synes å huske det ble sagt oversersjant). Lagførere får graden sersjant første klasse, og troppssersjant får grad oversersjant. Områdesersjanten har grad stabssersjant.
                                              Si vis pacem, para bellum

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                                Fra autorativt hold ble jeg i dag informert om at områdene må konvertere grader innen nyttår. Lokalt vil forflytning mellom stillinger som tilhører de ulike søylene håndtert på en pragmatisk måte. Admoff, persoff, sb.off og e-off konverteres til sersjantgrader (synes å huske det ble sagt oversersjant). Lagførere får graden sersjant første klasse, og troppssersjant får grad oversersjant. Områdesersjanten har grad stabssersjant.
                                                Siden du bruker begrepet konvertering; snakker du da om fra offiserer til sersjanter (ref. ditt eksempel), eller fra gammel til ny ordning? (altså inkludert alle mannskapsgrader også?)
                                                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

• Godt spørsmål. Temaet var befal og befalsgrader iHV-området, og disse skulle konverteres innen nyttår. Mannskapsgradene var ikke tema her. Jeg tenkte ikke på den problemstillingen da, og heller ikke når jeg skrev dette. I utganspunktet følger grad stilling+kompetanse. Da må du ha kursrekka som kreves for stillingen, og du må inneha den aktuelle stillingen, for å få grad. Du kan feks ikke bli løytnant og troppssjef uten taktisk offiserskurs. Det ble også sagt at vernepliktige offiserer født før 67 fikk beholde grad, men det er nok et marginalt problem. Jeg skal se om jeg finner noe mer på dette med grad og stilling for ikkebefal i det jeg har.

Kommentér

• Ser Forsvaret selv skriver 69 som fødselsår får fritak for tvangskorrigering, så det jeg skrev over om 67 må korrigeres. Beklager feilen.

Kommentér

• Men jeg er ikke heelt sikker på om hele den rekka du lista opp der skal til sersjantgrader. E-Off skal fortsatt være Offiser.
                                                      Men P, SB og Forsyning skal konverteres til Oversersjanter. Derimot har man et E&S Befal i Stabstroppen som skal være Oversersjant.
                                                      Det er iværtfall det vår taktisk-liste pr 010920.

Kommentér

• Relatert men noe sidestilt:

Jeg virker som LF i UTR i kraft av "erfaring og skikkethet", ikke som følge av å ha gjennomført kurs. Ved forrige øving fikk jeg en handfull sjantevinkler i handa med melding om at jeg skulle bære dem for å markere min stilling.

Dette gir meg en litt emmen smak i munnen og jeg undres om dette på noe vis kan få konsekvenser for meg? Kan jeg komme opp i en situasjon der jeg blir "arrestert" for å utgi meg for å ha en grad jeg ikke har belegg for?

Kommentér

• Det tror jeg ikke, derimot vil du nok få beskjed om at du må på kurs temmelig snart som følge av SjHV's ordre om å lukke kompetansegapet

Kommentér

Men jeg er ikke heelt sikker på om hele den rekka du lista opp der skal til sersjantgrader. E-Off skal fortsatt være Offiser.
                                                            Men P, SB og Forsyning skal konverteres til Oversersjanter. Derimot har man et E&S Befal i Stabstroppen som skal være Oversersjant.
                                                            Det er iværtfall det vår taktisk-liste pr 010920.
                                                            Ja, det ville være naturlig at e-off fortsatt vil være e-off. Stillingen har jo et visst akademisk preg. Informasjonen jeg fikk ser ut til å ikke være så autoritativ likevel, selv om den i utgangspunktet skulle være det og ble gitt muntlig i en offisiell sammenheng av person i en formell rolle. Hukommelsen er ikke alltid til å stole på. Lærdommen er å drive kildekritikk, og understreker viktigheten av verifisering.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Erkjenn! Vis post
                                                              Relatert men noe sidestilt:

Jeg virker som LF i UTR i kraft av "erfaring og skikkethet", ikke som følge av å ha gjennomført kurs. Ved forrige øving fikk jeg en handfull sjantevinkler i handa med melding om at jeg skulle bære dem for å markere min stilling.

Dette gir meg en litt emmen smak i munnen og jeg undres om dette på noe vis kan få konsekvenser for meg? Kan jeg komme opp i en situasjon der jeg blir "arrestert" for å utgi meg for å ha en grad jeg ikke har belegg for?
                                                              Du har krav på stillingens/gradens lønn, så det er viktig at du sikrer deg at du får den.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X