Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Er det nye gradsystemet innført på HV rep øvelser?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Er det nye gradsystemet innført på HV rep øvelser?

Jeg mener man i HV (og også i eventuelle andre reservestyrker) bør ha fleksibilitet. I stående styrker/stadig tjenestegjørende er for det første offiserer kort tid i stilling, og også forholdsvis kort tid i lavere grader (OF-1). I HV derimot vil vi ha utskrevne og vernepliktige fenriker opp til 44 eller 55 års alder, som har vært utdannet under et helt annet system.

Det minner meg på det jeg hørte om Air National Guard i USA. De fleste flyverne der er tidligere militærflyvere som enten har gått over i det sivile som trafikkflyvere, eller i helt andre ting, som f.eks. ledere i næringslivet. De flyr militært en helg i måneden og under en sammenhengende 2-ukers øvelse i året, men da så intensivt at de faktisk får omtrent samme antall flytimer pr. år som heltdisoffiserer i U.S. Air Force.

De beholder den grad de hadde da de sluttet i aktiv tjeneste, men kan gå inn i tjenestestilling ut fra hva de ønsker og hva de føler seg kompetent til. Dvs. at en tidligere oberst i flyvåpenet som nå er næringslivsleder, kan fly som "wingman" og allikevel beholde sin oberst-grad, han trenger ikke være flyving-sjef, mens en major eller oberstløytnant er skvadronsjef. Kommandolinjene går ut fra funksjon, ikke ut fra grad.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg liker ikke det amerikanske systemet, og ser at essal: har noen gode poenger her. Det beste er vel å først gi eksisterende fenriker og løytnanter mulighet til å ta en OF-stilling, enten som troppssjef eller offiser ved stab. De som ikke vil eller kan eller det ikke er plass til, får da bli konvertert til OR etter de samme reglene som gjelder for forsvarsgrenene.

Så får det heller unntaksvis være mulig for offiserer å ta av seg stjernene og gå inn som menige eller OR. (Det var jo i hvert fall én GIHV (Bangstad?) som gikk ned fra generalmajor til menig fordi han hadde lyst til å fortsette som frivillig etter å ha gått av med pensjon, men slikt kan man jo ikke planlegge ut fra.)
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Otto Ruge var frivillig korporal i Heimevernet etter at han gikk av som Forsvarssjef i 1946.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
          ….

Det minner meg på det jeg hørte om Air National Guard i USA. De fleste flyverne der er tidligere militærflyvere som enten har gått over i det sivile som trafikkflyvere, eller i helt andre ting, som f.eks. ledere i næringslivet. De flyr militært en helg i måneden og under en sammenhengende 2-ukers øvelse i året, men da så intensivt at de faktisk får omtrent samme antall flytimer pr. år som heltdisoffiserer i U.S. Air Force.

De beholder den grad de hadde da de sluttet i aktiv tjeneste, men kan gå inn i tjenestestilling ut fra hva de ønsker og hva de føler seg kompetent til. Dvs. at en tidligere oberst i flyvåpenet som nå er næringslivsleder, kan fly som "wingman" og allikevel beholde sin oberst-grad, han trenger ikke være flyving-sjef, mens en major eller oberstløytnant er skvadronsjef. Kommandolinjene går ut fra funksjon, ikke ut fra grad.
          Dette fungerer sikkert bra i situasjoner hvor alle involverte er innforstått med det, og gradene ikke er synlige i "felten" (her lufta) - men på bakken med synlige distinksjoner ville det ganske sikkert være forvirrende og uheldig om det var slik blant offiserene (og høyere OR), da det vil være mange andre tilstede også i felten.

Kommentér

Det grunnleggende problemet er vel at man forsøker å rendyrke OF/OR systemet prematurt i forhold til personellsituasjonen, herunder tilgangen på OR med "riktig" erfaring og kursing.
            Konvertering av offiserer kan gjøre at det ikke ser så ille ut på de høyere OR-nivåene innledningsvis, men det hefter slik det ser ut for meg store spørsmålstegn ved "etterfyllingen".

Dette gjelder (også slik det ser ut for meg) generelt, ikke bare HV.

Kommentér

Ja, det er klart noe speiselt der. Forholdet mellom flyverne i en skvadron er nok så tett at det blir uproblematisk at majoren gir ordre til obersten.

Ellers var historien jeg hørte at erfaringene fra Air National Guard var svært gode, og de kom ofte ut meget bra i konkurranse med heltidsoffiserer i U.S. Air Force. En hovedgrunn var at i U.S. Air Force var det i stor grad opp eller ut, dvs. flyverne var aktive flyvere forholdsvis kort før de i hvert fall skulle bli skvadronsjefer, luftvingsjefer eller ha ikke-flyvende sjefsstillinger, men i Air National Guard kunne du fortsette som vanlig skvadronflyver lenge. Mange som først og fremst var interessert i å fly, hadde sluttet i flyvåpenet for å bli sivile flyvere, men kunne "leve ut drømmen som jagerflyver" på fritiden i mange år i National Guard. Det gjorde bl.a. at flyvere som hadde stor kamperfaring fra Vietnamkrigen fremdeles kunne være flyvere i Air National Guard i hvert fall langt ut på 1980-tallet og senere. En vesentlig del av de COB-skvadronene som var øremerket Norge på 1980-tallet var Air National Guard skvadroner med A-7D bakkeangrepsfly, og mange av flyverne hadde fløyet nærstøtte- og bombetokter i Vietnam i første halvdel av 1970-tallet.

Kommentér

Og det du sier der er jo hele poenget med OR stigen.... En skal drive med faget sitt hele karrieren i stedet for å gå videre til annet makkverk oppover før en blir Forsvarssjef.

Krav: Må være OR.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

essal:, jeg skal være enig med deg i at det vil være ryddigere å få konvertert de mange OF-1 (som når man tenker over det ble utdannet til det som i dag er en OR-rolle) som nå er lagførere til OR. Men den retorikken din om vinglass, rekesmørbrød og at offiserer holder på med "makkverk" er ikke særlig nyttig om vi skal få et tosøylesystem til å fungere. Dersom vi lager forholdet OR-OF til et "oss mot dem"-forhold, så reproduserer vi de verste sidene av tilsvarende systemer i utlandet.
                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Du kan jo også lese den delen med «eller konverter hvis det frister med å spise møkk» eller noe slikt for å danne deg et helt bilde hvis du tror at jeg mener at OR søylen er fornuften sjæl.

Skjønner at det ikke er lett å lese forskjellen på faktiske bitre meninger og ironi i samme innlegg, men jeg er ikke en av de som tror det kommer til å eksistere noe som helst klasseskille mellom OR og OF i Norge. Derfor har jeg ingen problemer med å fremheve eksisterende vitser (som er tatt fra andre land) for å understreke hvor «fælt» det er å være OR i forhold til OF.
                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Fint, du får kalle meg en gretten gammel gubbe som hverken synes det er særlig morsomt eller særlig hjelpsomt for budskapet ditt.
                      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Sjefssersjanter er pr. definisjon gretne gamle gubber.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X