Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sjef HVs Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)

Den klassiske vrien på «Overalt, alltid» er vel «Noen steder, av og til».

Men sånn seriøst, uansett hva du kaller det så trengs det sikring av bakre områder og viktig militær og sivil infrastruktur i hele landet. Noen må også ha den innledende sikringen av alliert forsterkning, inntil de kan forsvare seg selv adekvat.

HV sør for Lyngenlinja skal ikke forsvare seg mot den arktiske brigade, for dem er spesialstyrker og femte kolonister fienden. Dermed er også behovene annerledes. Lokalkunnskap blir litt viktigere, mens siste nytt innen panservern er litt mindre viktig. Så tror jeg de fleste her inne kan være enige om at HV har opptil flere svakheter selv i denne setingen. Mange av dem er nevnt i tråden. Det skal godt gjøres å stoppe en godt forberedt SOF motstander, men her er litt av konseptet å tvinge fienden til å prioritere og kraftsamle. Uten sikring kan FI vandre inn uten å tenke seg om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Sv: Sjef HVs Foredrag i Oslo Militære Samfund (OMS)

Innlegg fra tråden om Foredrag i Oslo Militære Samfunn skilt ut i egen tråd.

Kommentér

En viss kaptein på HV-skolen Dombås ble kalt "HV her og der, av og til", med god grunn....

Jeg er svært enig med aquila:, det som har vært HVs hovedoppgaver de siste 30 årene, objektsikring og overvåking & kontroll, er ikke utgått på dato, vi må ha kontroll på hele Norge, selv om "krigen" foregår i Finnmark. Selvfølgelig kan mange kritiske infrastrukturer tas ut med fly eller missiler (det er det Luftforsvarets oppgave å forevare mot, samt passive sikringsmidler), men vi må minke valgmulighetene til fi, og vi må hindre at viktige installasjoner blir tatt over intakt.

For 21 år siden noterte jeg at daværende Stor-Oslo HVs (eller rettere Stor-Oslo Forsvarsavsnitt, da det den gangen var en felles kommando for HV- og hæravdelinger i hovedstadsområdet under JAR) oppdrag i krise og krig var:

Generell overvåking av operasjonsområdet
        Sikre statsledelsen
        Sikre nøkkelpunkter og distriktsobjekter
        Etablere utrykningsstyrker
        Avpatruljere viktige veier
        Overvåke viktige kommunikasjonsknutepunkter
        På ordre etablere veikontrollposter
        Støtte mottak og/eller transitt av allierte forsterkninger
        Binde og om mulig bekjempe mindre fiendtlige styrker

Selv om hovedkampen foregår i Finnmark, kan jeg ikke se at dette er irrelevant i dag heller.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Dette svenske blogginnlegget kan være av interesse: Skyddet av det bakre området.

Her går det mer på forsyningslinjene til felthæren enn på kritisk sivil og militær infrastruktur, men noe er det samme.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Etter å ha fordøyd foredraget litt, så lurer jeg jo på om det er Finnmark landforsvar man prøver å (gjen)opprette nå.

Hjulet er rundt, i forsvaret og.
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Du trenger ikke en gang å lure, her står det svart på hvitt.

https://forsvaret.no/aktuelt/viktig-satsing-i-nord

Kommentér

Da er det vel ca fem år igjen til infanteriregimentene gjenoppstår tenker jeg.
                Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                  Den klassiske vrien på «Overalt, alltid» er vel «Noen steder, av og til».

Men sånn seriøst, uansett hva du kaller det så trengs det sikring av bakre områder og viktig militær og sivil infrastruktur i hele landet. Noen må også ha den innledende sikringen av alliert forsterkning, inntil de kan forsvare seg selv adekvat.

HV sør for Lyngenlinja skal ikke forsvare seg mot den arktiske brigade, for dem er spesialstyrker og femte kolonister fienden. Dermed er også behovene annerledes. Lokalkunnskap blir litt viktigere, mens siste nytt innen panservern er litt mindre viktig. Så tror jeg de fleste her inne kan være enige om at HV har opptil flere svakheter selv i denne setingen. Mange av dem er nevnt i tråden. Det skal godt gjøres å stoppe en godt forberedt SOF motstander, men her er litt av konseptet å tvinge fienden til å prioritere og kraftsamle. Uten sikring kan FI vandre inn uten å tenke seg om.

Jeg er enig med deg på hva HV må løse.

Jeg er litt mer tvilende til lokalkunnskap, ikke til at det er viktig og fint men, at det er nok av det og, at det er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden. Med mindre det konsekvent øves der det er aktuelt å operere.

Jeg har ingen tro på at man kan håndtere SOF med å stå med tusenmetersblikk på objekt, man må heller aggressivt avpatruljere for å skape mindre rom for fiendtlig aktivitet.
                  Og heller angripe der man finner mistenkelig aktivitet.
                  Dette av to grunner.
                  Først og fremst fordi det er flere objekter enn HV soldater.
                  Men også fordi det er langt lettere for en dårlig trent(Og utstyrt) styrke å angripe enn det er å forsvare seg.

Det krever da kjøretøyer og samband.

Ved å drive aktive operasjoner istedenfor passive .så kan man også dele mannskapene opp i puljer så kjøretøyene og sambandet kan brukes mer intensivt enn i dag.
                  Eksempelvis så kan man ha en tropp på 40 soldater, men bare ha 5 Hiluxer. Ikke perfekt men man får mer ut av begrensede ressurser.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                    Men også fordi det er langt lettere for en dårlig trent(Og utstyrt) styrke å angripe enn det er å forsvare seg.
                    Pray elaborate.

Ellers er jeg i store trekk enig i at HV kan ha en verdi for å løse de typer oppdrag hvlt: og aquila: skisserer, og at det viktigste er å tvinge fienden til å bruke reelle ressurser for å få utført de operasjonene de ønsker. (De vil lykkes dersom det ikke er robuste hæravdelinger evt supplert med SOF på stedet, men de vil ikke ha ressurser til å utføre så mange operasjoner i parallell.)

Jeg er litt mer i tvil om innsatsstyrkene, dersom man ser for seg at fler enn Varg skal operere over hele landet. Det er en jobb for Hæren, etter min mening. Dog er det verdifullt, også ref det Kdo_Under: skriver, å ha en mobil styrke som kan operere innenfor HV-distriktet nettopp for å hindre fienden i å kunne planlegge i ro og mak, og dette burde vært HV-Is primære oppdrag.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                      Pray elaborate.

Ellers er jeg i store trekk enig i at HV kan ha en verdi for å løse de typer oppdrag @hvlt og @aquila skisserer, og at det viktigste er å tvinge fienden til å bruke reelle ressurser for å få utført de operasjonene de ønsker. (De vil lykkes dersom det ikke er robuste hæravdelinger evt supplert med SOF på stedet, men de vil ikke ha ressurser til å utføre så mange operasjoner i parallell.)

Jeg er litt mer i tvil om innsatsstyrkene, dersom man ser for seg at fler enn Varg skal operere over hele landet. Det er en jobb for Hæren, etter min mening. Dog er det verdifullt, også ref det @Kdo_Under skriver, å ha en mobil styrke som kan operere innenfor HV-distriktet nettopp for å hindre fienden i å kunne planlegge i ro og mak, og dette burde vært HV-Is primære oppdrag.
                      En styrke som forsvarer seg må hele tiden reagere på en fiende som har initiativet, og man må da ha en større treningsmengde for å kunne gjøre dette på en noenlunde effektiv måte. Eksempelvis så er noe av det vanskeligste en samvirkeenhet gjør, å drive oppholdende strid mens de trekker seg ut.

En styrke som angriper har betraktelig større sannsynlighet for å lykkes enn en som forsvarer seg, dette spiller inn i enda større grad for dårlig trente avdelinger.
                      Og når man overfører det på HV så vil en tropp som angriper en fiendtlig patrulje ha større grad av sannsynlighet for å vinne enn om den samme troppen bevokter en viktig bro skal hindre en patrulje i å ødelegge denne broen.

HV-I bør kunne operere over hele landet men, det med å skulle drive med strid i Finnmark er noe døfødt etter min mening.
                      At I-styrker fra Sør-Norge kan flytte til områder Fra Narvik og sørover for å undertrykke FI patruljer bør kunne forventes.
                      Selv om alliert forsterkning flys og seiles fra Trøndelag til Narvik-området så er det viktig å ha kontroll på landområdet under og ved siden av dette.

Om en væpnet konflikt i Nord-Norge utfolder seg så er det ikke nok Hæravdelinger til for å sikre alliert oppmarsj i Trøndelag, ei heller er det nok HV i Midt-Norge til dette.
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Det er nok en misforståelse at HV står pal i porten på objektet. Prinsippene for objektsikring som HV følger er: (Ja, de er ugradert, de er å finne i håndbøkene til HV på deres egen nettside.)
                        - Sterkest mulig fysisk sikring av vital del.
                        - Tidligst mulig deteksjon
                        - Hurtig reaksjon

Det enkelte objekt vil selv ha dette i nærområdet. Men i tillegg vil man kunne legge ut et nett av patruljer, VKPer og OPer med OK-områder. Til å isolere og pågripe/bekjempe oppdagede trusler har man både I-styrken og UTR-områdene. I noen scenarioer vil de kun isolere, så vil politi eller SOF gå helt inn på målet.

Jeg er ellers helt uenig i at angripsstrid er enklere for en utrent avdeling enn forsvarsstrid. Det krever enormt mye koordinering og disiplin å gjennomføre et angrep mot en part som er bare litt forberedt.

Kommentér

Angrep med lette styrker uten fly eller krumbanestøtte mot et mål som er forsvart av en avdeling med litt disiplin, er nedgravd med skikkelige stillinger, har god skjul og dekning, har overlappende skuddfelt som er flankerende og raserende, har vært selvmord siden 1914, enten angriperne er SOF eller ikke. Som aquila: sier: Best mulig fysisk sikring av objektets vitale del(er), tidlig deteksjon, og hurtig reaksjon, har vært hovedprinsippene i objektsikring, i hvert fall siden Objektsikringsreglementet kom i 1996. Vaktposter, adgangskontrollposter, OP'er og streifpatruljer er viktig del av den aktive sikringen, men en beredskapsstyrke som er klar til utrykning på øyeblikkelig varsel har alltid vært en kjempeviktig del av den aktive sikringen av et objekt. Og da snakker jeg stadig om nærsikringen, dvs. det som foregår på objektet og i dets nære omgivelser. I hvert fall i min tid var det vanlig å ha objektsikringsstyrken tredelt, 1/3 bemanner til enhver tid vaktposter, AKP'er, VKP'er etc., 1/3 utgjør beredskapsstyrken som er klar til øyeblikkelig utrykning og 1/3 hviler.

Allikevel, like viktig er den generelle overvåkingen som gjøres av hele området omkring objektet, gjort av jegertropper eller O&K-tropper, er jo en helt essensiell del av objektsikringen, og det samme er viktigheten av å ha UTR-tropper eller innsatstropper i området som kan rykke ut og forsterke objektsikring eller isolere fi grupper.

Vaktpost som står i porten er også en dårlig beskrivelse av objektsikring. Alle vaktposter må ha stillinger som gir dekning. I hvert fall på 1990- og tidlig 2000-tall var det for alle forberedte objekter ikke bare en objektplan, men også en TTP, Taktisk-teknisk plan, som beskrev i detalj hvilke feltarbeider som skulle gjøres på objektet. Forhåndsrekvirerte entrepenørfirmaer var gjerne satt av til å hjelpe med dette, og det skulle brukes standardiserte tegninger for stillinger (med fine navn som "bjørneborg" og "jervehi"). Piggtråd i større mengder var selvfølgelig også en del del av dette. Dette var også beskrevet i Befestningsinstruksen. På objekt jeg var med på å ha ansvar for var det i fredstid lagret en god del utstyr til dette, innkjøpt av objekteier.

En objektsikring har vært effektiv hvis intet har skjedd. Fi rekognosering fant at objektsikringen ville kreve for mye ressurser å nedkjempe, og det ble derfor ikke noe anslag mot det.

Kommentér

Dette med lokalkunnskap er noko ein ikkje skal kimse med. Noko som dessverre er lite nemnt er dette med lokalt eigarskap til HV, det kan i mange tilfelle vere like viktig. Dette at det er naboen min, bankmannen min, læraren min osv er dei som har trekt i uniform for å beskytte oss, det er noko som gjere til at ein blir meir truverdig i lokalsamfunnet og ein vil få meir informasjon om kva lokalsamfunnet observerer.
                            For mange år sidan skulle det lokale SHV området ha ei SAR øving, på førehand reiste nokon ut å la ut markører i eit øysamfunn. Alle markørar vart innrapportert av lokalbefolkninga til KO før ein rakk å starte øvinga. Beskjedane var slik som dette "no var det ein båt som oppførte seg merkeleg her, han slapp ut noko som ligg å flyt i sjøen", eller "det for ein båt forbi, ein mann sneik seg overbord og svømte bort til ****". Det øydela jo litt øvinga, men samtidig vise det at viss folk stole på deg så gir dei deg beskjed om kva som skjer i lokalsamfunnet.

Kommentér

Når det gjelder det mer taktiske er det verdt å huske at militær lokalkunnskap er ikke det samme som generell lokalkunnskap. Selv om du har bodd et sted i 30 år har du ikke militær lokalkunnskap før du tenker over hvor er det lurt å legge et bakhold, hva er gode adkomstveier for fi, hvor vil jeg legge en forsvarsstilling, hvis fienden har en forsvarsstilling der, hvordan vil jeg bruke terrenget i et angrep på den, osv., hele tiden med tanke på VODKA. Hvis man tenker slik når man ferdes i lokalområdet kan man opparbeide virkelig verdifull militær lokalkunnskap.

Kommentér

Pray elaborate.

Ellers er jeg i store trekk enig i at HV kan ha en verdi for å løse de typer oppdrag @hvlt og @aquila skisserer, og at det viktigste er å tvinge fienden til å bruke reelle ressurser for å få utført de operasjonene de ønsker. (De vil lykkes dersom det ikke er robuste hæravdelinger evt supplert med SOF på stedet, men de vil ikke ha ressurser til å utføre så mange operasjoner i parallell.)

Jeg er litt mer i tvil om innsatsstyrkene, dersom man ser for seg at fler enn Varg skal operere over hele landet. Det er en jobb for Hæren, etter min mening. Dog er det verdifullt, også ref det @Kdo_Under skriver, å ha en mobil styrke som kan operere innenfor HV-distriktet nettopp for å hindre fienden i å kunne planlegge i ro og mak, og dette burde vært HV-Is primære oppdrag.
                                Nå er vel primæroppgavene til HV-I alt skissert opp som:

-Objektsikring ink AKP/VKP
                                -Defensiv egenbeskyttelse
                                -Isolere:
                                -Innbringelse: Selvstendig ved lav trussel under alle forhold
                                -Bekjempelse: Ildoverfall, Bakhold og Overfall

Verre er det ikke, og intet behov for opp ned rappel. :-)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                  Jeg er ellers helt uenig i at angripsstrid er enklere for en utrent avdeling enn forsvarsstrid. Det krever enormt mye koordinering og disiplin å gjennomføre et angrep mot en part som er bare litt forberedt.
                                  Asså når disse Russerne SOF gutta kommer for å ta oss, så velger jeg heller å angripe de 10/10 ganger enn å få de mot mitt objekt. De ruller ikke opp på objektet ditt i en eller annen bil og spiller "full mann som leter etter kjæresten og har en kniv i baksete", fordi dem er profesjonelle og har våpen som gjør det hele unødvendig. Å bli rævpult av en Fagot (ATGM) på 2500m betyr at du må ha en ytre cordon på minimum 2501m (og dette er da i en sirkel ut fra objektet ditt) som er hyppig nok patruljert til å ikke disse Fagotsa kommer seg innenfor effektiv rekkevidde. Nå er jeg dårlig i matte, men jeg mener at det gir deg en ytre cordon på 15km. Enda verre er det om disse SOF folka tar med seg en Podnos (82mm BK) og har en rekkevidde på 4270m, da blir din ytre cordon plutselig ca. 26km. Det å ha kontroll på et slikt område (med et område eller enda verre en Innsatsstyrke) selv i fredstid er umulig, som betyr at det kommer en del Fagots for å ta deg uten at du vet det.
                                  La oss si at de legger de styggeste tingene hjemme, så kan en fortsatt forvente å få en AGS-30 og en PKM mot seg, la oss si at den ildbasen ligger max hhv. 2000m og 1000m unna, som betyr at du som HV gubb står der på objektet ditt uten noen reel form for å ta ut denne ildbasen, og er sånn derre "sitting ducks" helt til noen andre får tatt dem ut..

Jeg snakker selvsagt ikke om å angripe et god forberedt lag, fordi jeg er ikke en idiot. Etter å ha sett hvordan Russisk SOF forsterker sine objekter etter de har tatt dem, så er det bare å glemme det. Derimot, om en kan få tatt de f.eks. under marsj eller i det dem kommer til ett nytt sted, så snakker vi en fight jeg har stor tro på at vi kan vinne (forutsett at en gjør det i form av ildoverfall med påfølgende isolering (rinse/repeat) og ikke prøver å gjennomføre et overfall på slike folk.
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                    Asså når disse Russerne SOF gutta kommer for å ta oss, så velger jeg heller å angripe de 10/10 ganger enn å få de mot mitt objekt. De ruller ikke opp på objektet ditt i en eller annen bil og spiller "full mann som leter etter kjæresten og har en kniv i baksete", fordi dem er profesjonelle og har våpen som gjør det hele unødvendig. Å bli rævpult av en Fagot (ATGM) på 2500m betyr at du må ha en ytre cordon på minimum 2501m (og dette er da i en sirkel ut fra objektet ditt) som er hyppig nok patruljert til å ikke disse Fagotsa kommer seg innenfor effektiv rekkevidde. Nå er jeg dårlig i matte, men jeg mener at det gir deg en ytre cordon på 15km. Enda verre er det om disse SOF folka tar med seg en Podnos (82mm BK) og har en rekkevidde på 4270m, da blir din ytre cordon plutselig ca. 26km. Det å ha kontroll på et slikt område (med et område eller enda verre en Innsatsstyrke) selv i fredstid er umulig, som betyr at det kommer en del Fagots for å ta deg uten at du vet det.
                                    La oss si at de legger de styggeste tingene hjemme, så kan en fortsatt forvente å få en AGS-30 og en PKM mot seg, la oss si at den ildbasen ligger max hhv. 2000m og 1000m unna, som betyr at du som HV gubb står der på objektet ditt uten noen reel form for å ta ut denne ildbasen, og er sånn derre "sitting ducks" helt til noen andre får tatt dem ut..

Jeg snakker selvsagt ikke om å angripe et god forberedt lag, fordi jeg er ikke en idiot. Etter å ha sett hvordan Russisk SOF forsterker sine objekter etter de har tatt dem, så er det bare å glemme det. Derimot, om en kan få tatt de f.eks. under marsj eller i det dem kommer til ett nytt sted, så snakker vi en fight jeg har stor tro på at vi kan vinne (forutsett at en gjør det i form av ildoverfall med påfølgende isolering (rinse/repeat) og ikke prøver å gjennomføre et overfall på slike folk.
                                    Objektsjefen vet om alle stedene man kan beskyte vital del med flatbanevåpen fra, det er en naturlig del av å lage objektplanen. (Det er også noe av det man legger i militær lokalkunnskap som hvlt: skriver om.) Som nevnt en gjennomgang av VODKA (eventuelt AKVODS, det samme men i annen prioritert rekkefølge) vil avsløre sannsynlige fiendtlige handlemåter. Dersom lendet støtt og stadig patruljeres så må FI ta hensyn til dette. De må også ha en exfil etter et anslag. Dersom objektet har en skoglinje innenfor skuddhold, ja da er man støtt og stadig innom dette området. Eventuelt så besetter man det selv.

Det er heller ikke slik at alle objektene til HV kan settes ut av spill med en velplassert BK eller ATGM granat. De fleste jeg har sett krever i praksis at man går inn på objektet. Og har objektsjefen gjort jobben sin, så vet han godt om alle veiene inn og har dem overvåket.

Kommentér

Jeg må si meg ganske uenig i en del av premissene som stilles i tidligere innlegg. I omvendt kronologisk rekkefølge:
                                      1) Dersom et objekt er av en slik art at det enkelt kan tas ut med BK eller ATGM, så vil ikke fi sette en SOF-enhet på spill ved å gjøre det - de vil (avhengig av scenario og geografi) benytte avstandsleverte våpen fra ubåter eller fly, evt artilleri. Men jeg er enig med aquila at man noen ganger må inn på målet, dersom man vurderer gevinsten verdt risikoen, og spesielt dersom hensikten er å ta objektet uten å ødelegge det.
                                      2) Med fire dagers trening to år av tre, og mildest talt variert fysisk form på deltakerne, er enhver form for koordinerte mobile operasjoner selvmord. Det gjelder både forskjellige former for angrep og oppholdende strid - derimot kan statiske operasjoner være gjennomførbare med denne treningsmengden, så det hvlt skriver i innlegg #42 kan være gyldig for HV. Hjertens enig i at man bør være uforutsigbare slik at fi ikke får brukt all verdens tid på planlegging, men da får man rope på noen som er kompetente til denne typen operasjoner, muligens HV-I.
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Rittmester: , jeg ser for meg at HV og ikke minst objektsikring er mest relevant rett FØR en artikkel 5 konflikt bryter ut. Dermed så vil ting som fly eller ICBMs ikke være en greie som noen er villige til å bruke. Russland viste dog i Ukraina at de kunne få mye gjort av SOF (eller "opprørere"), og jeg tenker at om Russland vil ha Finnmark og vi av en eller annen grunn ikke gidder å bare gi det til de, så kommer de til å prøve å myke opp det norske folk, vår evne til å mobilisere og ikke minst evne ta i mot alliert forsterkning. Og da ser jeg for meg at SOF med tilhørende våpen er den sannsynlige motstanderen.
                                        Det er også grunnen til at jeg ikke tror noe på Sjef HV sin plan om å "bare fikse ting når vi trenger det", fordi det er det ikke tid til.

For å dra den tilbake til det med avstander og våpen, så la oss si at vi passer på Slottet, det betyr at vi har langs Ring 2 som vår 2,5km linje og Ring 3 som vår ~4,2km linje. Altså så må vi for å effektivt kunne beskytte Slottet patruljere HELE OSLO kontinuerlig. Det er totalt urealistisk at en skal få til. Andre byer med diverse kritiske objekter har nøyaktig samme problem. For enkelte objekter så er det sikkert ikke så farlig å få en ATGM i veggen eller litt BK på taket, men jeg tror objektsikring done right er jævla mye mer komplisert enn hva HV liker å late som.

Kommentér

Norge er (ihvertfall i dag/i overskuelig fremtid) et såpass åpent samfunn at samme bruken av "opprørere" som i Ukraina, Georgia etc. ikke er veldig troverdig? Jeg tror kanskje HV har mer å bidra med før krisen er et faktum og vi har flere lag med russere i stand til å levere tung presisjonsild flyende rundt i hovedstaden.

Undervurderer forumet støtte til alliert mottak til fordel for objektsikring?

Overvurderes fiendens vilje og evne til å bruke SOF? (Det har tidligere her inne blitt påpekt hvordan krig i Norge vanskelig kan tenkes uten at resten av Europa også står i brann. Hvor store deler av samlet SOF-kapasitet er det realistisk en motstander vil binde opp i Norge?)

For kronene i dag brukt på HV, hvor mye større kunne hæren blitt? Og ville denne økningen vært verdt fjerningen av landmakt i store deler av landet? Hvordan skulle vi isåfall løst alliert mottak?
                                          Aldri mer 13

Kommentér

Alliert mottak = Objektsikring.

Kommentér

Okei daa
                                              Aldri mer 13

Kommentér

HV og Hær løser ikke samme oppgave så jeg synes det blir vanskelig å sammenligne epler og pærer. Hærens problemer løses ikke med å fjerne HV da hæren ikke kan løse HV sine oppgaver. Hvis hæren fikk en eller to bataljoner til og HV ble nedlagt, hvordan ville da Russland gjøre det når de angrep Norge? Hva ville hæren gjort annerledes med to bataljoner til? Hva er et bedre alternativ for oss i dag med de midler vi har? Forsvaret er i alle kategorier på et minimum så utholdenheten er som en feit 60 åring med KOLS og hjertefeil. Skulle jeg gjort noe for å øke forsvarsevnen så tror jeg forsvarsbygg hadde blidt studert nøye.
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

- Alle i HV skal ha én type personlig våpen, HK416. I dag er det fem typer med fire forskjellige kaliber.
                                                  Jeg ble i går fortalt at HV pr i dag har 24 000 HK, at ytterligere 10 000 er skaffet til veie, og at HV dermed mangler 6000 + noen i reserve til at hele organisasjonen kan stille med en type personlig våpen.
                                                  Aldri mer 13

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sjef HV
                                                    Egen soldatutdanning: Heimevernet sliter med å rekruttere nok personell i tynt befolkede strøk i nord og i sør. Derfor ønsker jeg, som en forsøksordning, å starte en seks måneders grunnleggende soldatutdanning i Finnmark fra sommeren 2019. Dette kan også kombineres med en egen lagførerutdanning i førstegangstjenesten. Heimevernet kan dermed få tilført riktig personell med lokal kunnskap både på mannskapssiden og befalssiden.
                                                    Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                    Hvilken form har hjulet? Joa. Og dette er jo noe som funker helt til Ronny på 19 år bestemmer seg for å flytte fra folketomme Finnmark til storbyen fordi han skal studere. Og hvis en først skal ha de inne, kan en ikke ha de i 9 eller 12 måneder da? Det er jo ikke slik at de fleste rekker å bruke opp verneplikten sin før gikten tar de.. Da ville du fått soldater som virkelig har fått kjørt seg inn i HV- enten de flytter eller ikke.
                                                    Bare synd en sentraliserer ALT annet enn selve menneskene da. Sårbar much?
                                                    Jeg forstår tanken bak, slik: i dag, hvor typ 15% av årskullet kalles inn er konkuransen så stor at kun de "flinkeste" velges. Sjangsen for at disse reiser til byen for å studere er stor. De han vil ha inn er fremtidige håndverkere, fiskere etc, altså de med størst sjangs for å forbli boende i viktig teig, et sitat fritt etter hukommelsen: "de som er tatt for å kjøre ulovlig med scooter i Finnmark og dermed lukes ut fra dagens fgtj." Med egen fgtj kan seleksjonskravene tilpasses HVs behov.

Pengene er nok styrende for de 6 månedene. Jeg tror på kost/nytte-vurderingen.

Planen er vel å (atter en gang) desentralisere også utstyret som desentraliseres kan. Igjen kost/nytte og økonomiske rammer han får gjort like lite med som deg og meg.
                                                    Aldri mer 13

Kommentér

Den nye sjefen for Heimevernet har sannelig alt i boks vedrørende et totalforsvar-konsept som innbefatter et planverk som ønsker å ta i bruk alle gunstige sivile ressurser og hjernekapasitet.
                                                      En nesten overraskende sterk melding som egentlig er det stikk motsatte av hva for verden det norske forsvaret har befunnet seg i de siste 20 årene.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X