Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging.
See more
See less

Hvordan er det FAKTISK på øvelser for dere i innsatsstyrkene?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Hvordan er det FAKTISK på øvelser for dere i innsatsstyrkene?

Tenker å søke meg inn på innsatsstyrkene i år og var ganske gira på skarpskytter/patrulje stilling, men så snakket jeg med en på en fest som tjenestegjør i innsatsstyrken jeg ville til, OG var skarpskytter, og han fortalte meg når jeg spurde han ut om stillingen at: "Ja, skarpskyttere og jegere skal bli god på skyting og stridsteknikk, men når vi er på øvelser er det egentlig 99% overvåkning på OP og rekking, lite skyting". Stemmer dette overens med deres erfaringer?

Dette var nettop noe jeg såg frem til: Være jeger/sksk og få være med på litt action. (Jeg var jeger i HMKG sin pat/sksk tropp i 2014, og på øvelser var det selvfølgelig en god del rekking og OP, men vi vart ofte også sendt på "clearing" oppdrag, skjulte angrep på posisjoner i teig eller SIBO, bakholdsangrep og mye slikt moro). Derfor vurderer jeg heller nå å bli med i geværtroppen for å være litt mer utsatt for strid.. om dette i det hele tatt er casen.

Hvordan er deres faktiske erfaringer fra øvelser i innsatsstyrkene? Dette gjelder både treninger og store øvelser (som Cold Response, osv.). Hvor mye blir innsatsstyrkene AKTIVT brukt i slike store øvelser? Er det moro? Verdt det? Har hørt argument både for og mot.

Sv: Hvordan er det FAKTISK på øvelser for dere i innsatsstyrkene?

Hvis driverne av motivasjonen er «action» så vil du gå på en smell; uansett Jeger/Sksk eller I-tp.

Det kan jeg si med trygghet etter 8+ år i Isty.

Ja, du vil ha øvelser med høy tempo og mye bra trening men livet som lett infanterist er til tider en prøvelse i tålmodighet i dritta dårlig vær kald og våt får så bare ha «action» skje på den andre flanken og du tilbringer den dagen som baksikrer.

Og jo større øvelse det er jo mindre brikke i spillet vil du bli.

Comment

Takk for ærlig svar.
      Det var ikke meningen å fremstå med urealistiske forventninger om at det burde være "action" døgnet rundt på øvelser som en lett infanterist. Ut fra tjenesten min i HMKG var det 90% venting og gåing i regn og frysing, så det er forventet, men vi fikk iallefall 1-3 høyrisiko-oppdrag per dag, og jeg er mer enn fornøyd med det.

Det jeg reagerte på med samtalen min med denne skarpskytteren, og grunnen til denne threaden oppsto, er at han sa det er flere øvelser han er på der de bare finner seg en OP -> blir der i 1-3 dager og observerer -> så er øvelsen ferdig. Eksempelvis på hans forrige Cold Response øvelse (2017 eller 2016) kjente noen en bonde i området med en fjøs, åsså bare flyttet hele troppen inn dit ila. øvelsen og ble ikke spurt om å gjøre noe spesielt i løpet av uken.

Har du/noen andre noen konkrete eksempel på hvordan en øvelse gikk for seg for dere?

Comment

Det spørs veldig på hvor i landet du holder til og hvilken av Innsatsstyrkene du snakker om.

Nå er Jeger sin jobb å ha øyne på målet, og ikke slå målet. Om de blir oppdaget på vei inn, ut eller i stilling, så ikke bare er dem dårlige i faget sitt, men de er også fucked. For SKSK så er det nok gjerne noe mer aktive i selve angrepet, men de sin jobb er som regel å ha øyne på målet og bekjempe enkelte mål- gjerne da fra en større avstand enn hva Innsatstroppene gjør.

Min erfaring om større øvelser er at de som regel er bare å sitte å vente, enten du er SKSK eller geværmann 4 i en Innsatstropp. Det er fordi du som geværmann 4 eller spotter ikke er den som i hovedsak skal trenes på slike øvelser- men det større systemet (fra troppsjef eller avdelingssjef og opp). De vanlige (avdelings)øvelsene og gjerne kombinert øvelse/trening har jeg mye mer sansen for, fordi jeg liker best å se hvilket nivå jeg er på, og deretter prøve å bli bedre på det.

Om det er verdt det? Du får dårlig betalt, dårlige kår, lange dager under alle forhold gjerne helst når du skulle gjort andre ting. Er det morro? Det er "morro" i den grad at en er soldat på deltid og kan risikere å måtte gjøre alle disse "morro" greie på ekte, altså f.eks. være innbruddsgjengen på et mål som en fiendtlig styrke holder, eller blir tatt i ræva på en patrulje av en overlegen fiende. Innsatsstyrken er ikke en airsoft klubb (selv om en til tider kan få inntrykk av det), og det eneste jeg kan anbefale deg er å gå et par runder med deg selv for å sette deg inn i hva en faktisk driver på med.

Nå har jeg vært med siden 2009 så det kan ikke være så galt, eventuelt så setter jeg bare pris på å kunne være bitter sammen med en gjeng andre bitre folk.
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Sksk skal ikke skyte mye i strid, konseptet er jo high value targets. Jeger tilsvarer i stor grad oppklaring med noko attåt. Oppklaring er motsatt av lett infanteri på store øvelser. Da ser man som oppklaring ofte mye spennende, mens infanterister må vente på at et par små ting skal skje. På liten øvelse er det motsatt, da ser oppklaring mest dagliglivet til folk i nabolaget. Mens infanterister ofte får mange konkrete caser rett mot seg.

Sksk er vel så mye en oppklaringsressurs som en ildkraftressurs. Sksk er spennende for dem som liker å snike og snoke, med muligheten til å gi fienden et nålestikk som virkelig svir innimellom. I HV sammenheng brukes sksk vel så ofte defensivt som overwatch.

Sent from my iPhone using Tapatalk
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Takk for responsen. Mye visdom her. Disher ut +rep til gode svar så bare hold det gående.

Glemte å si det men hadde vært flott om dere samt inkluderte hvilken innsatsstyrke dere har erfaringene fra (men behøver ikke om dere vil dele visse spesifikke detaljer).

Comment

Hvis du er typen som satt (I skjul) å så på at de andre barna lekte, så er jeger noe for deg.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Naa er det en god stund siden jeg var inne i I-Sty (MP-tropp, HV-16, I-Sty Claymore, 2004-2009), men MP-troppen hadde det helt greit paa oevelse. Naa skal det sies at det ikke var full baluba hver dag, men i tillegg var ikke ledelsen helt med paa hva MP skal og/eller kan brukes til.

De som var mest aktive paa vaare oevelser, var selve innsats troppene. Vi MP, San, Sksk og jeger var mer eller mindre stoette element for de gutta.

Comment

Min erfaring etter noen år i I-tropp er at man får betalt (dårlig, men likevel) for å være på guttetur, komme seg bort fra det vanlige livet og "være soldat" i noen dager.

Jeg synes det er fantastisk gøy.

Men det er viktig å kunne koble mentalt helt av fra det sivile livet (jeg lar mobiltelefonen dø og får helt fred i noen dager), snakke masse dritt med de andre og ikke bekymre seg for noen ting annet enn neste oppgave. Passer meg midt i blinken å kunne leve sånn noen dager/uker i året.

Ofte er det mye venting - ofte på teite ting som "burde vært gjort annerledes", men sånn er nå alle offentlige etater og organer og hvis man bare aksepterer det så er det forbanna morsomt. Hver gang.
                  Jeg skal inn igjen neste helg og gleder meg som en dredonge (som alltid).

Kanskje man bruker en hel dag på å stå rundt og vente og hate og håpe noe skal skje.
                  Kanskje det sludder hele øvelsen og man fryser fra ende til annen.

Så plutselig
                  ...får man drive SIBO mot markører inne og ute en hel dag med ubegrenset rødplast
                  ...får man dra på skarpskyting en uke og prøve det meste man har av skyts i HV
                  ...får man deltatt på en øvelse som Gjallarhorn som var sist sommer, hvor de eneste pausene vi fikk hele uka var "ekte stridspauser" der vi kollapsa på liggeunderlaget og fikk noen timer søvn før neste oppdrag, og der vi var innom ufattelig mye på 7 dager inkl et fullskala angrep (hele Innsatsstyrken++ samt noen UTR folk) mot et kystfort mot flere titalls markører som gikk over flere timer

Jeg har ingen bakgrunn som yrkesmilitær å sammenligne tjenesten i I-sty mot, men kan ikke annet enn å anbefale det ut fra egne forventninger.

Kanskje jeg har vært heldig og havna med en fantastisk bra gjeng og ikke minst dyktige befal som legger til rette for best og mest mulig effektive treninger hver gang. Som nevnt ovenfor her går man av og til "på en smell" der man blir en liten brikke i det store spillet slik at sjefene kan øve strategi og ledelse, men hvis man ikke tåler det så har man ingenting i Forsvaret å gjøre IMHO.
                  As you wish.

Comment

Som med mye annet i Forsvaret, hvis det er "action" som er din primære motivasjon, bør du kanskje revurdere hvorvidt det er noe for deg. Det får du blant annet mulighet til under opptak.

De fleste SKSK-troppene krever mye egeninnsats, og det er et såpass spesialisert fagfelt at man ønsker at personell blir stående i stilling så lenge som mulig. Hvis du ser for deg at du sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det, bør du kanskje søke noe annet, i hvert fall til å begynne med. I-troppene har alltid behov, og er grunnleggende infanteritjeneste som er et godt utgangspunkt for videre utvikling.

Det er til dels stor forskjell på hvordan I-styrkene velger å legge opp treningene sine, blant annet som følge av økonomiske rammer en vanlig soldat ikke har kontroll over. Noen fokuserer på enkeltmannsferdigheter og skarpskyting, noen bruker mest tid på store, sammensatte øvelser, noen har spesielt utstyr eller andre egne som krever ekstra (sam)trening, og noen gjør litt av alt. Det er med andre ord litt tilfeldig hva hver enkelt får ut av trening og øvelser, avhengig av hvilken styrke man er i.

Generelt er små øvelser og trening i lag eller tropp det man får mest utbytte av på enkeltmannsnivå. Jo større øvelsene blir, jo mindre brikke blir man, og fokuset på hva og hvem som skal trenes flyttes lenger og lenger vekk. Som ressurs på kompaninivå er ofte jeger, SKSK og andre spesialtropper litt mer aktive på store øvelser (hvis å ligge i OP i fire dager kan kalles "aktivt").

Comment

• Filter
                    • Tid
                    • Show
                    • New Topics
                    Clear All
                    new posts
                    No content found
                    Show More

• Filter
                    • Tid
                    • Show
                    • New Topics
                    Clear All
                    new posts
                    Please log in to your account to view your subscribed posts.
                    Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                    Oppstillingsplassen
                    Tekniske driftsmeldinger
                    Tekniske driftsmeldinger.
                    Tråder: 8 Innlegg: 649
                    Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                    8 649
                    Kunngjøringer fra ledelsen
                    Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                    Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                    Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                    15 1.086
                    yamaha
                    Meldinger til/fra S-1
                    av yamaha
                    Kommentarer fra rekkene
                    Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                    Tråder: 3 Innlegg: 446
                    Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                    3 446
                    SlakaBall
                    Feilmeldinger
                    Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                    S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                    Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                    Tråder: 2.454 Innlegg: 41.994
                    Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                    2.454 41.994
                    Rittmester
                    Livet i tjeneste
                    Underforum:
                    Treningsdagbøker (11/1.130)
                    S-1 2. Utdanning og tjeneste
                    Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                    Tråder: 65 Innlegg: 2.858
                    65 2.858
                    Underforum:
                    S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                    Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                    Tråder: 30 Innlegg: 492
                    30 492
                    S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                    Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                    Tråder: 8 Innlegg: 283
                    8 283
                    Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                    S-2 1. Generelle nyheter.
                    Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                    Tråder: 1.054 Innlegg: 33.827
                    Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                    1.054 33.827
                    S-2 2. Etterretning
                    Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                    Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                    Tråder: 395 Innlegg: 28.350
                    395 28.350
                    Underforum:
                    Tema: Russland (58/6.882)
                    Tema: Asia (102/4.213)
                    S-2 3. Sikkerhet
                    Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                    Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                    Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                    59 5.302
                    Underforum:
                    22.juli 2011 (32/4.562)
                    S-2 4. Nyhetsfeed
                    Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                    Tråder: 204 Innlegg: 259
                    204 259
                    Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                    S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                    Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                    Tråder: 2.549 Innlegg: 62.548
                    2.549 62.548
                    Underforum:
                    Hæren (41/1.518)
                    Sjøforsvaret (36/1.959)
                    Luftforsvaret (62/1.285)
                    Heimevernet (564/17.508)
                    S-3 2. Totalforsvaret
                    Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                    Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                    Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                    584 19.529
                    Underforum:
                    Politiet (235/12.996)
                    S-3 3. Ledelse
                    Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                    Tråder: 9 Innlegg: 177
                    Nyeste innlegg: Ledelse
                    9 177
                    Rittmester
                    Ledelse
                    S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                    Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                    Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                    Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                    21 2.270
                    pioff
                    Den store PI-tråden
                    av pioff
                    Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                    S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                    Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                    Tråder: 109 Innlegg: 10.277
                    109 10.277
                    S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                    Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                    Tråder: 65 Innlegg: 827
                    65 827
                    Underforum:
                    Landsystemer (28/624)
                    Sjøsystemer (4/5)
                    Luftsystemer (6/41)
                    INI-systemer (23/128)
                    Fagforum S-5: Planer & policy
                    S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                    Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                    Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                    93 6.070
                    S-5 3. Militærhistorie
                    Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                    Tråder: 411 Innlegg: 10.511
                    Nyeste innlegg: David Fletcher's Tank Chats
                    411 10.511
                    Underforum:
                    S-5 4. Veteranforum
                    Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                    Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                    Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                    89 1.564
                    magskor
                    Team Rubicon.
                    av magskor
                    Fagforum S-6: Samband & IKT
                    S-6 1. Fagforum Samband
                    Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                    Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                    Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                    119 1.706
                    Underforum:
                    01 Fagområder (16/297)
                    02 Felttriks (23/301)
                    S-6 2. Tekniske forum
                    Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                    Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                    170 3.017
                    Markedsplassen
                    Kjøp og salg
                    Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                    Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                    Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                    537 2.182
                    Milforums testarena
                    Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                    Tråder: 3 Innlegg: 16
                    3 16
                    Bedriftspresentasjoner
                    Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                    Tråder: 2 Innlegg: 2
                    2 2
                    Working...
                    X