Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Signal_m
    replied
    Sv: Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Takk!

Evig optimist tolker jeg sitatet slik at en stakkars HV-gubb kanskje får oppleve litt hyppigere treninger og øvinger enn hittils i HV-karrieren (årlig, tror jeg ikke noe på. Å få 2 av 3 eller hva som er utgangspunktet nå hadde vært god nok forbedring for meg).

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Virker forsåvidt kurant å oppnevne NK til sjef. Jeg har ingen kjennskap til Michelsen fra tidligere. Eneste man kan bemerke er at hun har veldig kort tid i stillingen som NK og kort erfaring som Brigader.
    Utdannet innenfor ammunisjonsforvaltning, samt athun er EOD utdannet (operatør)
    Sjef StridstrenBN 2013-2015
    Ass J4 og fungerende J4 i FOH 2015-

NK HV og nå Sjef HV.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Leave a comment:

• aquila
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Da ble det Michelsen. Gratulerer!

Virker forsåvidt kurant å oppnevne NK til sjef. Jeg har ingen kjennskap til Michelsen fra tidligere. Eneste man kan bemerke er at hun har veldig kort tid i stillingen som NK og kort erfaring som Brigader.

Leave a comment:

• navara
    replied

Beklager slurvete kildehenvisning.
    https://forsvaretsforum.no/elisabeth...rnets-nye-sjef

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Det høres kanskje ikke som det mest sexy å satse på sånn umiddelbart, men det må vel likevel, så langt jeg kan skjønne, være det viktigste.
    Nå er jeg sløv på en fredag, men hvor er sitatet hentet fra?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    For en liten time siden (Forsvarets Forum på Facebook), eller sannsynligvis enda tidligere. Elisabeth Gifstad Michelsen, som vel også har fungert i stillingen fra Kristoffersens avgang.
    Fikk det med meg i annen tråd. Har allerede oppdatert Wikipedia.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Leave a comment:

• navara
    replied

fokus på beredskapsklare HV-avdelinger oppfylt med soldater, materiell og ammunisjon som blir trent gjennom årlig trening og øving.
    Det høres kanskje ikke som det mest sexy å satse på sånn umiddelbart, men det må vel likevel, så langt jeg kan skjønne, være det viktigste.

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied

Det vil alltid være "hottere" med en spesialjeger eller en jagerflyger, enn det vil være med en sjef for støtteavdeling.
    Nå er vel Mikkelsen EOD-operatør i bunnen også, det gleder forhåpentligvis pioff: . Ryktene sier at hun gjorde det bedre på IEDD/EOD-kurset enn sjefsersjanten i FLO, Jørg Lian. (Som da var EOD-operatør i FSK i 15år)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    https://forsvaret.no/hv/ny-sjef-hv

Jeg merker meg at Forsvaret.no bruker flere linjer på å skrive om EKs visjoner, ideer og planer når han fikk jobben enn de bruker på Michelsens tilsvarende nå som hun har fått den. Jeg håper det er fordi hun akter å fortsette de siste årenes støe kurs. Men frykter inntil det motsatte er bevist at det er fordi hun mangler visjon og tydelige mål.

Bruun-Hanssen har dette å si om ny sjef HV:

Jeg blir i utgangspunktet skeptisk når beskrivelsen er såpass svevende. Til sammenligning beskrev Bruun-Hanssen EK slik når han fikk stillingen:

Det er godt mulig de to beskrivelsene kan brukes til å mene noe generelt om kvinnelige og mannlige ledere, eller lederegenskaper, og det er mulig dette bare kan brukes til å beskrive disse to menneskene spesielt. Uansett opplever jeg beskrivelsene av EK som mest betryggende av disse to (og så sier muligens mer om meg enn de det gjelder).

Sikkert en tipp topp sjef, jeg krysser fingrene!
    Kan vel også tenkes at EK var litt mer "kjendis" enn Michelsen ved tiltredelse? At det har vært en faktor for uttalelsene?

Jeg har tro på at hun kommer til å gjøre en god jobb.
    Og det er et veldig viktig poeng som navara: sier at fordelen med å ha vært i organisasjonen en stund, samt fungert i rollen som sjef noen måneder absolutt er en fordel.

Leave a comment:

• navara
    replied

Samtidig kan begge beskrivelsene vært fordel og bakdel. "Eirik Kristoffersen har bred bakgrunn fra skarpe operasjoner. Han har demonstrert svært gode lederegenskaper og er vant til å løse krevende oppdrag", men er han god på å drive en stor avdeling på de kjedelige hverdagene? (Nå har han vel vist at han er det, men dere skjønner sikkert hva jeg vil fram til...).
    Likefullt betyr ikke det at ny sjef ikke har gode lederegenskaper i krevende skarpe oppdrag..

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Når kan vi forvente å få vite hvem som blir ny sjef?
    For en liten time siden (Forsvarets Forum på Facebook), eller sannsynligvis enda tidligere. Elisabeth Gifstad Michelsen, som vel også har fungert i stillingen fra Kristoffersens avgang.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

https://forsvaret.no/hv/ny-sjef-hv

Jeg merker meg at Forsvaret.no bruker flere linjer på å skrive om EKs visjoner, ideer og planer når han fikk jobben enn de bruker på Michelsens tilsvarende nå som hun har fått den. Jeg håper det er fordi hun akter å fortsette de siste årenes støe kurs. Men frykter inntil det motsatte er bevist at det er fordi hun mangler visjon og tydelige mål.

Bruun-Hanssen har dette å si om ny sjef HV:
    en svært kunnskapsrik og arbeidsom offiser, med en imponerende helhetsforståelse
    Jeg blir i utgangspunktet skeptisk når beskrivelsen er såpass svevende. Til sammenligning beskrev Bruun-Hanssen EK slik når han fikk stillingen:
    Eirik Kristoffersen har bred bakgrunn fra skarpe operasjoner. Han har demonstrert svært gode lederegenskaper og er vant til å løse krevende oppdrag
    Det er godt mulig de to beskrivelsene kan brukes til å mene noe generelt om kvinnelige og mannlige ledere, eller lederegenskaper, og det er mulig dette bare kan brukes til å beskrive disse to menneskene spesielt. Uansett opplever jeg beskrivelsene av EK som mest betryggende av disse to (og så sier muligens mer om meg enn de det gjelder).

Sikkert en tipp topp sjef, jeg krysser fingrene!

Leave a comment:

• navara
    replied

Forøvrig morro at Brigader Ingrid Margrethe Gjerde fikk ny stilling i samme slengen. Hun har jo figurert på søkerlistene for de fleste GM -stillingene som har vært ute den siste tiden.

Leave a comment:

• navara
    replied

Jeg tror dette var klokt. Å fortsette med NK som allerede er kjent i organisasjonen, og atpåtil har virket i stillingen allerede i et par måneder, fremfor å ta en ny og ukjent som må bruke det første året på å bli kjent igjen bør kunne bidra til litt bedre kontinuitet og effekt fra dag 1. Selv om det kanskje er først nå Michelsen kan begynne å sette sitt eget preg på avdelingen.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Du sjekket selvsagt at dette ikke allerede var postet andre steder på Milforum?
    Faktisk, men ser at Tapatalk ikke har vært helt på min side i dette, før jeg begynte å undersøke tingenes tilstand. Har nå gått tilbake til edb med nettleser og skal iverksette 50 situps som straff, da jeg er delvis og ikke kan gjennomføre pushups. Jeg beklager på det sterkeste det inntrufne.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Du sjekket selvsagt at dette ikke allerede var postet andre steder på Milforum?

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Der fant jeg noe på det ja:

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ret/id2673708/

Kongen i statsråd har i dag utnevnt fire generalmajorer som blir nye sjefer i Forsvaret. Elisabeth Gifstad Michelsen blir Heimevernets nye sjef. Henning-André Frantzen blir sjef for Forsvarets høgskole, Ingrid Margrethe Gjerde blir sjef for planavdelingen i Forsvarsstaben og Trond Kotte blir sjef for økonomiavdelingen i Forsvarsstaben.
    Generalmajor Elisabeth Gifstad Michelsen har variert erfaring fra Hæren. Hun fungerer i stillingen som sjef for Heimevernet i dag.
    Michelsen har erfaring både fra internasjonale operasjoner og fra stillinger på fellesoperativt og strategisk nivå.
    Hun har høyere militær utdanning fra US Army War College.
    I tillegg er hun maskiningeniør og har mastergrad innen strategisk ledelse og økonomi.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Ser ut til at Milf-forum er først ute med nyheten, for i skrivende stund finner jeg ikke noe om det på vanlige medier

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Raabyes bruk av sosiale medier synes jeg traff innertier, den i dag suverent beste måten for en HV-sjef å snakke direkte med mannskapene, som ellers kun hører noe fra Forsvaret fire dager i året (hvis de er så heldige).

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Disse søker jobben som sjef HV

SØKERLISTEN
    Detter er søkerlisten slik den foreligger fredag morgen:
    Brigader Morten Eggen
    Brigader Øyvind Johan Kvalvik
    Brigader Arne Opperud
    Brigader Ivar Halset
    Brigader Elisabeth Gifstad Michelsen
    Brigader Ingrid Margrethe Gjerde
    Brigader Frode Ommundsen
    Brigader Ivar Knotten
    Brigader Henning-André Frantzen
    Flaggkommandør Lars Arne Aulie
    Oberst Håkon Warø
    Oberst Frode Arnfinn Kristoffersen

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ikke uenig, men jeg tror ikke man skal kimse av sjansene til Michelsen og Gjerde.

Edit: Og så fikk jeg et positivt og ryddig inntrykk av Kvalvik på gårsdagens foredrag i Kavaleriklubben.
    Edit 2: Og så ser jo lillebror Kristoffersen ut til å ville følge storebror opp gjennom de forskjellige tjenestestillingene mot toppen. Sikkert ikke det dummeste å gjøre.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ikke uenig, men jeg tror ikke man skal kimse av sjansene til Michelsen og Gjerde.

Edit: Og så fikk jeg et positivt og ryddig inntrykk av Kvalvik på gårsdagens foredrag i Kavaleriklubben.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Jeg heier på Ommundsen. Hel ved!

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    I artikkelen om hvem som hadde søkt, sto det innen 1.oktober: https://forsvaretsforum.no/disse-tol...-i-heimevernet

Jeg gjetter på at det kommer i Statsråd i dag.

Leave a comment:

• navara
    replied

Ja. Det vil jeg påstå. Såvidt jeg forsto fikk han satt press på omvæpningen igjen, slik at vi nå forhåpentligvis får ut HK416 til resten, han skrotet OK-tropp/Objekt-tropp osv og gikk tilbake til Geværtropper, med dertil basic trening på stridsdriller osv, etter at det har vært veldig fokus på TIM o.l. de senere årene.
    EK var ikke like ivrig på SoMe som det Raabye var. Mange har nok savnet det litt, samtidig foregikk bare kommunikasjonen på Raabyes "private" Facebook-konto, og dermed begrenser det seg vel til 5000 max som får ta del i informasjonen. Jeg tror mange fant de daglige dryppene fra TRR interessante, og det var spennende å få et lite innblikk i hverdagen og hva som foregikk på toppen. Men om det hadde noen reel nytteverdi vites ikke..

Men ja. På den korte tiden satt han et tydelig fotavtrykk.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied

Om Kristoffersen leverte i forhold til forventningene, kan jeg ikke uttale meg så mye om, men jeg har inntrykk av at det har blitt jobbet hardt for å sørge for nok trening til alle.

Når det gjelder SoMe-nivået til Raabye, så var det jo formidabelt høyt, og Kristoffersen slår meg ikke som en som ville brukt mye tid på dette jobbmessig, selv om han bruker det privat. For folk i HV som liker å følge med på hva som skjer, så tror jeg SoMe-bruken til Raabye traff veldig bra hos veldig mange. Mange HV-folk er ikke i det grønne hver dag, så om man kan følge med og oppdatere seg litt mens man spiser lunsj i sin sivile jobb mens man lengter til neste gang F1 kan antrekkes, så er det for det meste positivt.
    Jeg bet meg merke på områdetreningene at folk som kanskje ikke var de mest engasjerte, likevel diskuterte ting de hadde sett på Facebook. Og det at Raabye sine oppdateringer, diskusjoner og andre innlegg på andre platformer engasjerte, det synes jeg er veldig bra! Og jeg håper HV tar opp igjen den tråden en smule.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Etter å ha lest gjennom tråden på nytt, var det mange som hadde store forventninger til Kristoffersen. Leverte han varene i den korte tiden han satt?

Det ble også diskutert Raabyes flittige SoMe. Kristoffersen har ikke fulgt opp dette. Bra eller dårlig?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied

På tide å hente frem denne tråden igjen, alt for tidlig...

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X