Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• mailman
    replied
    Sv: Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

hvlt: Nå var du bare slem:-)
    Velger å ha troen på ny sjef,men har litt mindre troen på de som styrer budsjette hans.

Leave a comment:

• Simplex
    replied

Ganske ung HV-sjef, og han kan stå i stillingen i mange år. Er den egentlige planen at han skal forsvarssjef?

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    En kavalerist som sjef må jo bli bra!
    Sunde?

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

En kavalerist som sjef må jo bli bra!

Til de som ikke er enig i den generaliseringen — jeg tror absolutt Kristoffersen har de personlige egenskapene som gjør at han kan få til mye i HV.

Leave a comment:

• essal
    replied

Jeg har så trua! Ikke at jeg tror at mange andre kommer til å være enig med meg, men jeg har hvertfall troa på at om HV trenger en omstilling, så kommer den fra Kristoffersen. Han får sikkert stryk i SOME, krymper HV og alt sånn der, men jaggu har jeg ikke tanker om hvordan han kan gjøre HV funksjonelt- som er det faktiske behovet HV har.

Leave a comment:

• Jane
    replied

nå ble man nesten litt religiøs her...

Leave a comment:

• aquila
    replied

Brigader Eirik Johan Kristoffersen ble i statsråd i dag utnevnt til generalmajor i Hæren og beordret til stillingen som sjef for Heimevernet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...net/id2569153/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

[emoji1360]

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    I så fall er det sterke ønsker om å få han riktig plassert.
    Riktig plassert for Forsvarsstaben, for Kristoffersen selv eller for HV?

Leave a comment:

• schaly
    replied

Ja, som sagt.

En annen sak (noen får korrigere meg om jeg tar feil) er vel at Landsrådet bare er en høringsinstans, og at FSJ ikke må ta hensyn til hva de sier, og at Kongen i Statsråd heller ikke må følge innstillingen til FSJ.
    Det tror jeg stemmer, men slik jeg forsto det i artikkelen så var det noen i Forsvarsstaben som hadde gjort dem oppmerksom på Kristoffersen.
    I så fall er det sterke ønsker om å få han riktig plassert.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ja, som sagt.

En annen sak (noen får korrigere meg om jeg tar feil) er vel at Landsrådet bare er en høringsinstans, og at FSJ ikke må ta hensyn til hva de sier, og at Kongen i Statsråd heller ikke må følge innstillingen til FSJ.

Leave a comment:

• opshunter
    replied

https://forsvaretsforum.no/kan-bli-ny-hv-sjef

Kan bli ny HV-sjef
    ​Tidligere FSK-sjef Eirik Johan Kristoffersen er en av tre som kan bli ny sjef for Heimevernet.

Generalmajor Tor-Rune Raabye går av med pensjon 1. november 2017, og Landsrådet for Heimevernet sendte opprinnelig frem en uttalelse som inneholdt to navn: brigader Eldar Berli og brigader Ivar Halset. Berli er sjef Brigade Nord, Halset er stabssjef i Heimevernet. Før sommerferien laget derimot landsrådet en ny uttalelse. Den inneholder også brigader Eirik Johan Kristoffersen.

Leave a comment:

• schaly
    replied

Kristoffersen tenkte jeg ikke på i denne forbindelsen. Blir i så fall en ung generalmajor.
    Brigadesjef Berli er vel heller ikke nevnt tidligere i denne tråden som en kandidat.
    Kanskje noen tenker enda lengre frem mht fremtidig Forsvarssjef?

Uansett tror jeg det må være en bra kandidat for HV (ikke minst for "marketing" effekten av HV :-) )

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Generalmajor Tor-Rune Raabye går av med pensjon 1. november 2017, og Landsrådet for Heimevernet sendte opprinnelig frem en uttalelse som inneholdt to navn: brigader Eldar Berli og brigader Ivar Halset. Berli er sjef Brigade Nord, Halset er stabssjef i Heimevernet. Før sommerferien laget derimot landsrådet en ny uttalelse. Den inneholder også brigader Eirik Johan Kristoffersen.

https://forsvaretsforum.no/kan-bli-ny-hv-sjef
    Kristoffersen tenkte jeg ikke på i denne forbindelsen. Blir i så fall en ung generalmajor.
    Brigadesjef Berli er vel heller ikke nevnt tidligere i denne tråden som en kandidat.

Leave a comment:

• Simplex
    replied

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Ambisjonsnivået trenger egentlig å bli skrudd 20 år tilbake i tid både med Hær og HV, og denne gangen bør logistikken være i orden, noe den ikke var den gangen.
    I 1991 brukte vi 2% BNP på forsvar (utgjorde cirka 3,5% av statsbudsjettet). I dag brukes omtrent 1,5% BNP som tilsvarer cirka 2% av budsjettet.

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nå har jo både en tidligere GIHV og en tidligere forsvarssjef meldt overgang til SP.

Det ville ikke sett bra ut om jeg skrev her hva jeg mener om SP, men (HV spesielt aside) det egentlige problemet er at samtlige rikspolitiske aktører har sviktet totalt over en periode på omtrent 20 år, og det var ikke spesielt bra før det heller.

Det blir bare patetisk når Hær og HV skal sloss om smulene etter at Sjø og Luft har fått sine investeringer (men ikke penger til å drifte det på en effektiv måte).

En vel fungerende Hær av rimelig størrelse er fundamentet i å forsvare et territorium, og det er det lenge siden Norge var i nærheten av å ha noe som ligner på evne til. HV er ingen erstatning for en Hær, men HV bør også være av rimelig størrelse for å avlaste Hæren.

Ambisjonsnivået trenger egentlig å bli skrudd 20 år tilbake i tid både med Hær og HV, og denne gangen bør logistikken være i orden, noe den ikke var den gangen.

Leave a comment:

• XM177A2
    replied

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nå har jo både en tidligere GIHV og en tidligere forsvarssjef meldt overgang til SP.
    For disse var jo riktig stor forkjempere for å styrke sine respektive forsvarsgrener når de var i stilling, tullinger nærmeste jeg kommer på.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

GIH.

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Såg at Kommentarer til innlegget om ny sjef på facebooken til StyrkHV var stengt for nye kommentarer. for noken løker.
    Slike spekulative utspill som ble linket til her for noen dager siden hjelper neppe "saken" deres. Man kan jo også lure på om de har andre agendaer enn den som ligger i navnet "StyrkHV" - det kan se slik ut.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Noen som vil spekulere i hvem det blir?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Jeg spekulerte allerede litt lenger opp i tråden. Brandvik.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Om man skal problematisere litt; hva kan egentlig en sjef HV få til, kontra hva forventes det at han skal få til?
    Jeg tror den stillingen er bra kneblet hva spillerom angår..

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Noen som vil spekulere i hvem det blir?

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• opshunter
    replied

Ryktene om ny sjef HV allerede i dag stemte ikke.
    Såg at Kommentarer til innlegget om ny sjef på facebooken til StyrkHV var stengt for nye kommentarer. for noken løker.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ryktene om ny sjef HV allerede i dag stemte ikke.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Om man skal problematisere litt; hva kan egentlig en sjef HV få til, kontra hva forventes det at han skal få til?

Leave a comment:

• magskor
    replied

Han har nok ikkje oppnådd så mykje, og nedbygginga av HV har fortsatt på hans vakt. Men i motsetning til tidlegare har eg fått inntrykk av at han har prøvd å bremse nedbygginga og at han har gitt beskjed om at han er i mot den. Har og fått eit inntrykk av at han prøver å vise resten av forsvaret kva HV er for noko. Og ved hjelp av sosiale media har an greid å gi eit inntrykk av å vere på mannskapa si side, utan at eg veit om det stemme.

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg må nesten stille et åpent spørsmål; Har Raabye gjort noe annet bemerkelsesverdig for HV annet enn å være flink i Facebook?
    Bereten som Einherjer: sier, ut over det så har han har nok brukt overraskende mye mobildata på jobbtelefonen! Om det er et kritererie på måloppnåelse som GI/SjHV er noe helt annet.

Leave a comment:

• Einherjar
    replied

Stor forkjemper for HV-beret..... *sarkasmestempel*

Leave a comment:

• essal
    replied

Jeg må nesten stille et åpent spørsmål; Har Raabye gjort noe annet bemerkelsesverdig for HV annet enn å være flink i Facebook?

Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
Working...
X