Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Troppssersjant

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Troppssersjant

Kan ikke huske at det var noe frivillige ved denne innkallelsen, selvom jeg absolutt ikke var uvillig. :-)
    Jeg var på denne øvelsen satt opp som adm.off og hadde mer eller mindre samme lengde som kp.sjefen. Mulig det var pga det var første øvelsen hvor man testet ut container konseptet for avdelingsutstyret.

Kommentér

Har fått tilbud om stilling som troppssersjant nå etter første repøvelse. Kan dere forklare typiske oppgaver for troppssersjant i HV?

Kommentér

Troppssersjant er det som het NK før, men i mer renskåren form. Dvs større ansvar for oppfølging av soldatene, undervisning, kontroll, da ansvarsdeling mellom troppssjef og troppssersjant nå er mer distinkt.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Ansatte mottar lønn, innkalte mottar tjenestetillegg, vel ?
          Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av eiaardal Vis post

Har fått tilbud om stilling som troppssersjant nå etter første repøvelse. Kan dere forklare typiske oppgaver for troppssersjant i HV?
            Har du fått det svaret du trengte på denne eller? Forhåpentligvis har du vel fått prøvd deg i rollen allerede..?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post

Har du fått det svaret du trengte på denne eller? Forhåpentligvis har du vel fått prøvd deg i rollen allerede..?
              Ja, har fått prøvd meg i rollen nå. Trives forøvrig med stillingen!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Nå blander du inn noe helt annet, jeg mente ikke at f.eks. en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp skal kunne hoppe inn som nedtlagfører i et fotlag i TMBN. Men jeg ser ikke noen god grunn til at en nestlagfører på et HV-lag i en objektsikringstropp mens han er inne til årets trening ikke skal ha samme lønn som en nestlagfører i et fotlag i TMBN. Spesielt når lagføreren er sersjant og får sersjants lønn.
                Samme og "samme"; Jeg regner med at det fortsatt er slik at personell innkalt til rep- eller HV-tjeneste lønnes i laveste alternativ for graden (eller et nivå like over dette), noe som ofte ikke vil være tilfelle for de som er fast ansatt (som resultat av bl.a lokale lønnsforhandlinger gjennom et antall år, samt opprinnelig lønnsplassering av stillingene)?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post

Samme og "samme"; Jeg regner med at det fortsatt er slik at personell innkalt til rep- eller HV-tjeneste lønnes i laveste alternativ for graden (eller et nivå like over dette), noe som ofte ikke vil være tilfelle for de som er fast ansatt (som resultat av bl.a lokale lønnsforhandlinger gjennom et antall år, samt opprinnelig lønnsplassering av stillingene)?
                  Svaret ligger her:https://forsvaret.no/%C3%B8konomi

Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Når man er inne til årlig trening gjelder lønnsstandarden som cwo097 referer til. Med omforent tillegg dersom man ikke har lønn fra arbeidsgiver osv..
                    Derimot; dersom man er inne på kontrakt; f.eks som veileder på lagførerkurs, instruktør for andre områder, e.l. lønnes man etter grad, med feltdøgn, overtid og avspasering.

Hvorfor det er slik har jeg ikke noe godt svar på, men jeg antar det har noe med verneplikt å gjøre...

Skille

eiaardal ; godt å høre. Troppssersjant er en finfin stilling. Savner den litt igrunn... Akkurat passelig mix mellom fag og administrasjon. Områdeserjsantstillingen er litt for tung på det siste kjenner jeg... (Men når mannskapene vel møter har jeg til hensikt å komme meg ut å lukte på lyngen jeg og )

Last edited by navara; DTG 060910 Mar 20, . Begrunnelse: Glemte tilbakemeldingen til eiaardal...

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X