Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Oversikt over Heimevernsavsnitt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Har noen en oversikt over alle HV-avsnittene som fantes før de ble lagt ned? Hvor mange som fantes, hva de het osv?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Sv: Oversikt over Heimevernsavsnitt

Duck and cover.

Incoming from hvlt:.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg har oversikt over det som var i HV-02 Stor-Oslo HV-distrikt. Dette var en del av det som i dag er HV-02 Oslo og Akershus etter at Stor-Oslo 02 og Akershus 04 ble slått sammen. Det omfattet Oslo, Asker, Bærum, Oppegård, og så vidt jeg husker Nesodden. Jeg husker ikke nå om Lørenskog inngikk. Røyken og Hurum var noen år i HV-02 og noen i HV-06... I 1998 hadde HV-02 en krigsorganisasjon på 7750 HV-soldater som var organisert i følgende HV-avsnitt:
      HV-021 Oslo Sør-Øst
      HV-022 Oslo Nord-Øst
      HV-023 Oslo Sentrum
      HV-024 Oslo Vest (Asker og Bærum)
      HV-025 Oslo Nord-Vest
      Hvert av avnsittene hadde krigsorganisasjon mellom 1150 og 1600 mann.
      I tillegg til avnittene var følgende HV-områder direkte under distriktet:
      HV-02001 Stabsområde
      HV-02011 Sambandsområde
      HV-02013 Mitraljøseeskadronen (eskorte/livvakt)
      HV-02016 HV-Spesialstyrke
      HV-02018 Støtteområde
      HV-02020 Østmarka HV-område (eskorte/livvakt)

For å ta et eksempel, HV-023 som jeg tilhørte hadde i 1998 1600 soldater. Det besto av stab og følgende HV-områder:
      HV-02301 Stabsområde
      HV-02303 Frogner HV-område
      HV-02304 Ullern HV-område
      HV-02305 Sentrum HV-område
      HV-02306 Sogn HV-område
      HV-02308 Universitetet HV-område

Jeg kan nevne at det var et HV-område som offisielt inngikk i HV-025, men som hadde et oppdrag for hele HV-02. Det var Skiløperkompaniet HV-område (husker ikke nummeret) som tok inn HV-soldater som hadde vært aktive langrennsløpere, skiskyttere etc. med oppdrag å drive oppklaring i og sikring av Nordmarka. De drev svært mye frivillig trening sammen (opprettet i 1963 med den legendariske idrettsmannen og milorg-mannen Odd Harsheim som sjef 1963-1978).
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

God knall! I denne tråden http://milforum.net/showthread.php/6...09#post1151709 nevner du Østfold Heimevernsdistrikt's fem avsnitt; Fredriksten, Mysen, Sarpsborg, Moss og Ski. Har du korrekt nummerering på disse?
        Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Nei.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

I arkivet mitt fant jeg en orientering om HV som jeg tror er fra 1993.

I følge den hadde Land-HV 83 HV-avsnitt og 468 HV-områder. SHV hadde 5 SHV-avsnitt og 33 SHV-områder, og ville utruste og bemanne ca. 400 sivilrekvirerte fartøy. Luftvernheimevernet hadde to luftvernartilleribataljoner/avsnitt som hadde luftvernet for Fornebu og Flesland flystasjoner, samt et luftvernartilleribatteri/område som var ett av batteriene for Luftvernartilleribataljonen ved Bodø Hovedflystasjon og et forsterket luftvernartilleribatteri som det ikke står hvilken flyplass det tilhører. De to bataljonene har til sammen 7 luftvernkanonbatterier og to stabsbatterier.

Det er forresten interessant å se på hva som der står som oppdrag for Land-HV som gikk langt utover det som i dag er HVs oppdrag:

Oppdrag for Landheimevernet kan være:
            - Vakthold og sikring av militære og sivile objekter med betydning for Totalforsvaret.
            - Hindre fiendtlig sabotasje samt bekjempe sabotasjestyrker. HV-spesialstyrker er spesielt egnet til disse oppdragene.
            - Overvåking av punkter, linjer og områder samt kommunikasjonslinjer.
            - Sikring av andre egne styrkers flanker og rygg samt transporter.
            - Selvstendig stanse eller sinke mindre fiendtlig fremrykning eller bli underlagt en avdeling fra en forsvarsgren, og delta i dennes operasjoner.
            - Gjennomføre forsvarsstrid.
            - Stå til disposisjon som utrykningsstyrke.
            -Stille organiserte styrker til disposisjon for militære eller andre enheter av Totalforsvaret.
            - Stille enkeltmenn til disposisjon for militære eller andre enheter av Totalforsvaret.
            Og videre:
            HV-troppen er i stand til:
            - å utføre vakthold og sikringsoppdrag.
            - å utføre strid i forsvarsstilling.
            - å utføre oppklarings- og stridspatruljering.
            - å bekjempe panser.
            - under oppholdende strid, besette og kjempe i sperrestillinger og utføre ildoverfall.
            - å utføre angrep mot en mindre lokalisert og isolert fiende.
            - å opptre som utrykningsstyrke

Kommentér

På den tida hadde SHV eit eige kystfort med 2 kanoner. Nesje Fort var ein del av Alden SHV område. Ligg ytterst ute i Sognefjorden, og som fort flest bygd at tyskarane. Planen var at internerte fartøy skulle ankre opp på sørsida av Sognefjorden då kunne enkelt settast under ild frå kanonene på nordsida. Dette var mitt gamle SHV område.

Kommentér

I min tid som HV-ungdom var jeg i Tromsø HV-område 16404. Dette tilhørte da Tromsø HV-avsnitt 164, som omfattet fem (tror jeg) områder, som dekket Tromsø kommune (kommunen er svært stor i utstrekning).
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Ble overført til HV-06 Vest-oppland - "Vestopplandske Dragonregiment". Var da i HV063, Drammen avsnitt.
                  Husker ikke alle områdene men jeg var i det sammenslåtte Sundland og Bragernes først.
                  Bumpibump TM

Kommentér

HV områder: Følger de kommunegrensene (et område er en, eller flere kommuner)?

Hvordan var det da med grensene for avsnittene?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Og i større byer som Oslo og Bergen, er det jo flere områder.

Finnes det noen offentlig informasjon om hvilket territoritalt ansvar hvilke/t område/r har?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

På 70/80/90-tallet var HV-avsnittene etter mobilsering enkeltvis operativt underlagt FDI/Landforsvar (etter 1995 territorielt regiment), HV-distriktet utgikk i kommandokjeden (men HV-distriktssjefen inngikk da i FDI/Landforsvar-staben).

I HV-02 Stor-Oslo HV-distrikt (som omfattet Oslo, Oppegård, Nesodden, Asker, Bærum og (i hvert fall i epoker) Røyken og Hurum) var det spesielle ordninger (kanskje også i andre store byer?). Under FDI 4 (Akershus regiment etter 1995) ville det ved mobilisering oppstå en underkommando, SOFA (Stor-Oslo Forsvarsavsnitt) som omfattet territoriet til HV-02 med både hæravdelinger og HV-avdelinger (hele HV-02) underlagt, og med både hæroffiserer og offiserer fra HV i staben. Sjefen for HV-02 (som var eneste HV-distriktsjef som var oberst, øvrige var oberstløytnanter) ville inngå som sjef SOFA. I SOFA ville HV-avsnittene (fem så vidt jeg husker) ha territorielt ansvar, men ikke HV-områdene. De ville disponeres fritt av HV-avsnittsjefene innenfor HV-avsnittet.

Kommentér

Nå er det desverre flere regionale baller i lufta på en gang på det sentrale østlandet. Fylkesregionene har sitt geografiske område, politiet har sin egen regionsstruktur, helseforetak sin struktur, og Heimevernet sin egen. Koordineringen av dette må bare bli en eneste mare, snakk om å tukle det til. Eneste som jeg kommer på som fortsatt har så noenlunde like grenser her er vel HV og Sivilforsvaret, men det er vel nærmest en inqurie fordi ingen politikere har oppdaget det enda.
                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

I gode gamle dager, så tilsa doktrinen at en geriljaavdeling/motstandsbevegelse ble organisert slik at området den dekket overlappet en eller flere av fiendens regionale strukturer slik at aksjoner mot geriljaavdeling måtte samordnes mellom 2 eller flere militærdistrikt. Og nå gjør vi nesten det samme mot oss selv. Ja, ja.
                            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Tilbake i 2005 skrev jeg en oppgave på Universitetet om regionaliseringen i Norge. Jeg advarte sterkt mot at man ikke samordnet de ulike etatenes regionalisering. Jeg vet faktisk ikke om NOEN etater/institusjoner som nå har matchende virksomhetsområde på regionalt nivå. Sivilforsvaret stemmer ikke med HV lengre, men de følger fylkesgrensene stort sett dermed er grensene ganske like HV, men HV har færre distrikt.
                              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X