Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Grunnkurs lederskap - dag for dag

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Grunnkurs lederskap - dag for dag

hvlt og jeg er tydeligvis "gamlekara" fra HV. Jeg gikk noen kurs på Dombås på slutten av 80-tallet og i tillegg til at de var fysisk svært krevende, så hadde jeg også en-til-en instruksjon fra utrolig dyktige instruktører utover kvelden. Dette er vel vanskelig å få til i dag, regner jeg med. I tillegg ble tekniske kurs kjørt på HV-skolen Torpo. Også veldig gode kurs med leksearbeid til langt ut på kvelden. Synd de la ned den skolen.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Hva blir neste kurs, Stabstroppkurs I eller noe annet? Vi ser frem til "dag for dag"!
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Fås det utlevert lesestoff og material til det man skal undervise i?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
          Fås det utlevert lesestoff og material til det man skal undervise i?
          Ja, det er tilgang til SOPer, lesehefter, tekniske håndbøker etc. Dersom du skal ha leksjon med noe du ikke har som PBU (f.eks. MG3), så kan du skrive ut en og drille på egenhånd på kveldstid.
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
            Hva blir neste kurs, Stabstroppkurs I eller noe annet? Vi ser frem til "dag for dag"!
            Neste kurs er plottet inn senere i år. Det er fagkurs, og vil avsløre hvem jeg er i og med at jeg har røpet distrikts tilhørighet og områdetype så er det ikke så mange med samme fagstilling som meg.

Jeg vurderer dog å gå tilbake til notatene mine fra Lagfører gevær for å skrive om hvordan det var for et drøyt år siden.

Kommentér

Jeg vurderer dog å gå tilbake til notatene mine fra Lagfører gevær for å skrive om hvordan det var for et drøyt år siden.[/QUOTE]

det hadde vært fint, for jeg skal i samme løp selv snart.

Kommentér

Takk for en veldig nyttig og god fremstilling av Grunnkurs lederskap.
                Ble veldig motivert for å ønske meg kurs.

Venter i spenning på om du kommer til å skrive om Lagførerkurs Gevær snart. Det hadde vært spennende

Kommentér

Da er jeg igang med å skrive "Lagførerkurs gevær - dag for dag". Den tråden kan man finne her: https://milforum.net/showthread.php/...6r-dag-for-dag

Kommentér

Ingen gradsgivende kurs jeg har gått har endt med noen har blitt beskikket på kurset. Heller ikke at man slipper opptak, intervju og seleksjon ved anbefaling til HV-I. Tydeligevis forskjell mellom distriktene.
                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                      Ingen gradsgivende kurs jeg har gått har endt med noen har blitt beskikket på kurset. Heller ikke at man slipper opptak, intervju og seleksjon ved anbefaling til HV-I. Tydeligevis forskjell mellom distriktene.
                      Alle med kurs og stilling blir beskikket ved kurset slutt på de to gradsgivende kurs jeg har vært på. Samtidig har jeg observert at folk som har vært på kurs på Dombås er blitt beskikket av områdesjef ved første anledning etter hjemkomst. Men mulig dette også varierer fra distrikt til distrikt.

Når det gjelder dette med innsatsstyrken så var det henholdsvis S-1 og S-3 i innsatsstyrken som var veilederne som kom med disse tilbudene til enkelte, og det gjaldt spesifikke stillinger vedkommende var svært godt kvalifisert til. Det hører med til historien at tilbudene kom i befalsmessa litt ut på kvelden etter avsluttningsmiddagen.

Kommentér

Da jeg gikk troppssjefskurs I på 1990-tallet, ble det avsluttet med beskikkelse til HV-sersjant, og det tror jeg var standard da, ikke bare i HV-02. Men det var også det eneste kurset som automatisk ga beskikkelse, og det forsvant midt på 2000-tallet.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det var en ganske bra tone ja i messa den kvelden

Kommentér

Kommentere forskjellane mellom mine erfaringar frå GKL og aquila: sitt kurs

Prep: E-læringskurset har fortsatt dei same tekniske utfordringane. Men denne gangen fekk eg problem med å nå linken som var oppgitt i innkallingen, Pga. nettsida til HVSKS har krav til stor bokstav i Kursoversikt. Så eg måtte google meg fram til riktig side.
                            Så det er viktig å starte tidleg å få tilgang til system. Sjølve kurset har sikkert det same innholdet. og gir ein introduksjon til aktuelle caser i GKL.

Dag 1. Det starta som vanleg med Flott, adgangskort, sluttstykke utdeling, besøk på FLO og Gruppeetablering. og besøk av Distriktssjef Sjef og leksjon om Refleksjon. og introduksjon til teori til kurset. Nytt er at dei snakket om å gå vekk i frå PIKSIB og gå over til planleggings metoden POKER (Planlegge, Organisere, Kontrollere, Evaluere, Revurdere)

Dag 2. UB korpane fekk vise fram sine kunnskaper undervisnings metode. også fekk vi besøk av sjef sersjant som snakka om at dette GKL kurset er det siste som blir gjennomført, og kurset vill gjennoppstå med nytt namn ein gang i løpet av vinteren. Så snakka han litt om dei kommande endringane i HV som rammer ISTY og det ordinære HV. Så gjekk vi over til planlegging av leksjonen. Denne gangen var det 26 oppgåver å velge imellom. samt vi fekk ein FYFO økt.

Dag 3 Gjekk til leksjoner og planlegging av nye leksjoner til dag 5. Min Leksjon var VKP-Drift.

Dag 4 For vår gruppe fekk vi skytedag og planlegging av leksjoner til dag 5

Dag 5 Mange leksjoner denne dagen. Min leksjon var Stridsteknikk : Nedsprang og framsprang. (Vart ein bra presentasjon for eit tynt tema.)

Dag 6 Siste leksjoner, MBK på lags utstyr og kjøretøy, og kvelden var avslutta med fest middag med biff og fløtegratinerte poteter. Og etterfølgt av besøk i baren, der meter på meter med øl vart kjøpt.

Dag 7 Litt vanskeleg start på dagen, og lite folk i messa. Når eg kom var det kun Daghavande offiser som spiste. Dagen vart brukt til refleksjon og lukking av gruppa. Samt komme oss ut av rommet. Også var det til messa for å levere frå oss adgangskort og sluttstykke. Samt rester frå gårsdagens middag. Også var det taler og pomp og prakt med utdeling av diplom og besikkelser av HV-korporaler og HV-sersjanter. Der eg fekk utlevert Sersjant vinkler.

Oppsummering av kurset meine eg at HVSKS har utvikla eit veldig bra kurs. Og det er lite ting som er tilfeldig. Kurset eg gjekk på og det som aquila gjekk på er veldig like, med små forskjeller.
                            Det eg savna litt var at det skulle ha vore 1 store case, f.eks stridsteknikk over 2 leksjoner, for å kunne unngå at leksjoner vart repeterande.

Årets video var : https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk

Det blir spennande å sjå kva det nye kurset vil heite og kva innhald dette vil ha.

Om noken vil ha elektronisk kopi av litteraturen vi hadde på kurset , PM meg.

Kommentér

Gratulerer med vinkler og takk for oppsummering!
                              Aldri mer 13

Kommentér

Da er undertegnede ferdig med 10 dager på kurs i grunnkurs lederskap i Ulven leir, og må meddele at jeg er mektig sliten men veldig godt fornøyd med kurset!

Kortversjonen er at nå skal alt av kommende befal i Heimeværnet ha samme grunnplattform/grunnutdanning utover førstegangstjenesten, noe som medfører at de (etter kurset) skal kunne gå rett inn som NLF eller LF for et geværlag, og dette er utgangspunktet for kurset. Grunnbjelken som lagfører er at du kan ditt fag, og at du kan utøve lederskap, og videre opprykk fordrer videre kurs innen ditt fagfelt/din stilling, eksempelvis så er neste steg for en kommende lagfører som har fullført GKL å gjennomføre videregående lagførerkurs geværlag.

Hovedfokuser på kurset er 3-delt:
                                1. Fokus på enkeltmannsferdigheter
                                2. Rollen som lagfører
                                3. Løse et gitt oppdrag

Utfyllende info/poster kommer etterhvert, og jeg vurderer å følge malen til forrige taler og lage en slags "dag-for-dag"-mal om ønskelig fra forumet.
                                Skal ikke røpe for mye, men kan si at det var særdeles lite dødtid, dagene gikk i ett, og at de neste deltagerne på dette kurset må være forberedt på å gå mye og langt med hjelm, full stridsutrustning inkludert sekk (3. linje som det heter nå), og at alt blir mye gøyere om en makser maksimalt. Dette er noe HV virkelig satser på, og som de poengterte på kurset - lagfører i HV er selve ryggraden, det er dere som sørger for at oppdragene blir utført.

Kort inside tips fra en sliten kropp:
                                • Møt forberedt, og vær i minimum normalt godt trent form. En lagleder som blir dehydrert av å gå opp på en liten fjellknaus, er ingen god lagleder.
                                • Skrivesaker. Alltid.
                                • Positiv innstilling - dette blir bra!

Jeg ble faktisk litt overrasket over tilbakemeldingene fra resten av gruppene, en del av de fremsto mer som "sutrete" enn konstruktive i mitt hode, type " det var for lite mat og den gode maten ble spist opp for fort, befalet kunne gjort ditt og datt bedre, den spesifikke leksjonen var for dårlig men uten å si "hvorfor, eller hva som kunne vært gjort bedre.".

Kvaliteten på instruktørene mener jeg selv var meget bra alt i alt (de kunne faget sitt til fingerspissene og hadde lang erfaring, så stor tommel opp for at de ville dele sine erfaringer med oss), selv om vi hadde et par blindgjengere (uten sosiale antenner) som var tidlig i 20-årene og som ikke helt hadde klart å omstille seg fra å snakke til rektrutter til normale, voksne oppegående folk. Noe en del av tilbakemeldingene i etterkant av kurset også bar preg av.

Mer kommer, men alt i alt - GKL er gøy, lærerikt og fysisk utfordrende! Hva som er mest utfordrende av TBF'er og det å kjøre ild&bevegelse i bratt teig kommer jeg tilbake til. Har funnet fram notatblokka, og skal forsøke å gi forumet et innblikk i mine 10 dager på GKL.

Kommentér

Dag 1:

Oppmøte senest kl 12:00, lunsj ble servert fra 11:30. Jeg har selv vært i Heimevernet i snart 11 år og vært innom et par distrikter, men traff ikke en eneste kjent kar på kurset, og dette hørte jeg også flere fortelle. Dagen startet som vanlig med utfylling av diverse skjema (når oppdager HV at ting kan lagres elektronisk forresten?), info om dagene som kommer, og så ble vi delt inn i grupper.

Kursleder holdt en intro om kurset, dagene som kommer og deres forventninger til oss som kurselever. Jeg vil forøvrig allerede her gi stor skryt til både valg av kursleder, og hans opptreden gjennom hele kurset. Kursleder imponerte meg på alle plan, og er virkelig en du har lyst til å leve opp til. Det er et privilegium å få treffe folk som kan faget sitt så bra, og som samtidig klarer å "tune seg inn og ned mot oss" og lære bort masse nyttige ting til oss vanlige "HV-gubbs".

Det skal sies at laget mitt bestod av en ung og lovende aktiv fra I-styrken, en som var inne i Garden for noen år siden, og ellers mener jeg resten av laget hadde rundet 30 år med god margin (undertegnede var forøvrig eldst, men ikke dårligst trent, det kommer vi tilbake til).

Notatboka sier ingen ting om fysiske utfordringer i felt, så det kommer i neste post.

Fra min notatblokk så ser jeg at jeg har notert følgende:
                                  07:00-07:45 Frokost (husk å smøre niste torsdag, fredag og lørdag)
                                  07:50 KTS
                                  08:00 Oppstilling
                                  08:05-08:30 Drill
                                  08:30-11:30 Økt 1
                                  11:30-12:30 Lunsj
                                  12:30-15:30 Økt 2
                                  15:30-16:30 Middag (husk å smøre kveldsmat)
                                  16:30-21:00 Økt 3
                                  21:00-22:00 Egenevaluering. Fokus: 2-3 viktigste momentene både som var bra og ting som kunne vært gjort annerledes/bedre.

Laget ble delt inn med hvem som skal være LF, NLF og MG-gubb de kommende dagene. HK ble hentet ut med tilbehør, MG3 ble fordelt og kritiske feil ble meldt inn for utbedring.
                                  På kvelden fikk vi tildelt verdens minste grupperom, der vi (etter å ha kasta to skap på gangen) gikk gjennom spilleregler for gruppa og våre forventninger til kurset. Dette ble forøvrig tatt opp igjen siste dag, og alle var enige om at reglene var fulgt og at dette var en av mange grunner til at kurset ble så bra som det ble.

Veileder presenterte seg kort og om sin bakgrunn, og gruppa gjorde det samme. Vi lærte allerede første dagen at de vi skyter på er "muppeter", mer om det senere.

Rom og seng skal være i god orden hver dag, så det ble god natt en gang mellom 23-00. Laget mitt har forøvrig fått ansvar for vask av sanitærområdet på mandags morgen om jeg husker riktig. Det er ihvertfall lagfører sitt ansvar å stille, og jeg er heldigvis ikke lagfører denne dagen.

Kommentér

Dag 2:

Vi løper til frokost kl 07:00, og er tilbake på rommet for strekk av senger og vask av gulv i god tid før 07:40. Etter avtale med veileder har vi første KTS kl 07:45 og oppstilling for hele kurset (bravo) kl 08:00.

Glemte å ta med i forrige post at vi hadde en KTS på enkeltmann ledet av veileder før vi gikk inn på "grupperommet", og her hadde de fleste på laget et par feil og mangler, men ingen var i nærheten av undertegnede som hadde mistet vannflaska...

I min notatbok så leser jeg at vi var gjennom diverse poster dagen gjennom som ildledelse og ildåpniingsbestemmelser, ildområde, målfordeloing og ildhastighet på første økt. Et par TBF'er som går igjen er EMU og AMU og kanskje den jeg husker best SSDS (skuddfelt, skjul, dekning og støtte).

Tegn og signaler, forflytting mot målet (en/to rekker) og angivelse fra lagfører hvor han ønsker MG (høyre/venstre flanke) ble resten av dagen brukt til.

Dagen ble avsluttet med forberedt stillingsbesettelse i teori og praksis, og jeg er ganske sikker på at både laget og knotten er godt fornøyde med dagens økt. Selv om jeg måtte innom butikken og handle Ibux til føtter som hadde fått alt for mye juling, så var jeg godt fornøyd med dagen, og sovna før hodet traff puta.

Kommentér

Dag 3 -ild og bevegelse!

Sov fryktelig dårlig i natt og måtte ty til dobbel dose Ibux for å få noen timer på øyet, våkner opp og gruer meg til å hinke på dass for å pisse da venstrefoten sier at nok er mer enn nok. Hver dag starter med KTS ca 07:50, etterfulgt av oppstilling kl 08:00 og en påfølgende halvtime med drilling ledet av dagens LF. Etter drillingen er det pakning på og kjøre MB240 ut på plassen der vi skal holde på med ild&bevegelse hele dagen. Totalt 3 økter der det nivået gradvis kneppes til av veiledere, og vi bytter innad i laget på å være hhv. LF, NLF, G1, G2, G3, MG og MG2 etc. Selv hadde jeg gleden av å gå fra G2 til LF i samme vending som vi fikk utdelt rødfis og melding om hørselvern på - enda en ny opplevelse med mange gode momenter for læring. Dette var første dag av boot-camp HV, samme drill, samme lende - om igjen og om igjen. Feltflaska på 1L var tom lenge før første økta var over og dette gikk igjen for samtlige økter, og selv satte jeg faktisk endelig pris på treningsøktene som har vært lagt ned de siste årene, kondisjon er undervurdert.
                                      . Jeg tenker i mitt stille sinn at tannlegen kommer til å holde en skjennepreken ved neste besøk, som følge av litt for mange Nick&Johny Crushed Ice. Tannlegen kommer aldri til å forstå hvor magisk det er å få beskjed "hørselvern av - samling her", etterfulgt av en god klump med snus i overleppa. Multipliser dette med gliset en får av en god gjennomført drill med ild&bevegelse, ta grop og pang pang, så har du min dag oppsummert. Jeg hadde aldri trodd at det kunne bli så gøy med rødfis og blågranat.
                                      .
                                      Vel tilbake på kasserna blir det litt tid til refleksjon over dagen som har løpt fort forbi, før vi tar en tur på butikken for å fylle på med sjokolade, snus og cola.

Tidlig har jeg forstått at jeg er veldig heldig som får lov til å være med på et kongelag av en gjeng, der alle stiller opp for alle, noe som antakelig står i sterk kontrast til det som kommer til å møte mange av oss ute i områdestrukturen på neste øvelse.

Kommentér

Dag 4 - kontrollert ild og bevegelse!

Stikkordene forruten masse fysisk trening, er for de neste timene TBF'er som SGOSIGVA og SOLOAPEFE. Leksjonene er enkle, men fysisk krevende. Vi skal snike oss inn, ta grop og gå ut igjen. Dette høres enkelt ut, problemet er at 1) noen har funnet på oppoverbakker og tett terreng og 2) dette gjentaes til alle er utslitt.

Etterhvert kommer vi oss tilbake på kasserna etter en laaaang dag som gikk alt for fort, så får vi oss en dusj og blir invitert opp i befalsmessa. Her er det pizza etterhvert og vi rekker tre øl, akkurat nok til at jeg prater høl i huet på kommende NLF på vei tilbake på kasserna.

Kommentér

Dag 5 - søndag og "rolig dag".

På min notatbok så står det samband, sanitet og ikke så mye mer. CUF (care under fire) og nytt for meg er at ABCDE innen sanitet er erstattet av MARCH, som basicly er det samme. Dagen forløp på sin egen måte, og som alle andre dager var det kveld før vi ante ordet av det. Eneste forskjellen var at laget nå har ansvaret for å vaske sanitæranlegget på brakka og stille dette kl 07:40 i morgen tidlig.

Samband gikk på det meste ut på å etterleve ekspedisjonsforskriftene, og det var litt mindre slitsom enn å gå en tur i parken for undertegnede. Heldigvis er det mer slit og hardkjør rundt neste sving.

Kommentér

Dag 6 - vask av dass og løping i skogen!

Vekkerklokka var stilt inn på kl 06:30, og overraskelsen var stor da den andre delen av laget allerede hadde stått opp og vasket sanitæranleggene på brakka, kudos!
                                            Rommet ble klargjort, inspeksjonen av sanitæranlegg fort gjort og så var det KTS, oppstilling og igjen dagens drill. Det er mulig jeg blander sammen dagene nå, men samme dag vi hadde samband og sanitet (søndag, altså forrige post) så var vi ute og løp orientering og trente på kart og kompass.

Som en kuriositet kan det nevnes at vi traff på de siste gjenværende aspirantene som var på opptak til MJK, og de hadde det alt annet enn kjekt. Selv har jeg nå akkurat bikket 40 år og setter pris på at jeg ikke må gjennom den type behandling aspirantene fikk, da jeg løp forbi de under orienteringen min tok de push-ups i gjørma samtidig som et av befalene ropte "lengtar dokkar hem til mamma no!?!?!". Det setter ting i rett perspektiv, så jeg inntok en av mine siste Ibux'er og fortsatte tilbake til brakka uten å si så mye mer.

Dagen ble avsluttet med en leksjon om MG-3 etter middagen, der vi var innom bytte av pipe, sluttstykke og gennerelt om adskillelse og sammensetting.

Kommentér

Dag 7 - UTS og skytebanetjeneste.

UTS står som sikkert mange kjenner til for "utvikling til strid". Eller som vår major sa det så fint - utvikling til skyting. Vi fikk en inføring i det å være assistent til skytebaneleder og hvordan være hjelpeinstruktør. Kort fortalt så gikk det ut på at vi ble delt inn i makkerpar, en hadde innskyting av HK416 og den andre observerte for å komme med tilbakemeldinger. Selv startet jeg på vært mulig tenkelig måte, og fikk påpekt av sjefen selv at magasinet mitt ikke var i, og da jeg satte det inn konverterte hodet mitt til AG-3, så jeg tok enda et ladegrep og fikk det de kaller "juletre" i kammeret. Ikke ble det bedre at jeg hørte at de snakket om min skytestilling, napping på avtrekker etc., så etter en skikkelig ræva skyting som endte med samling ca 45 cm nedenfor skive, fikk jeg justert meg inn og endte med fin samling midt i det svarte feltet etter et par knepp hit og dit på rødpunksiktet.

Resten av dagen forløp ikke som planlagt for å si det pent. Etter fullført første økt fikk jeg permisjon ut dagen for å være med Røde Kors på leteaksjon. Aksjonen endte dessverre med funn av omkommet (av andre), og for egen del avsluttet jeg aksjonen med å kjøre en pinne inn i hodeskallen da jeg skulle sjekke en postkasse på en av toppene i min teig. Litt blodig og med godt kakk i hodet returnerte jeg til leir ca kl 21, der hele kurset nå var var beordert ut på leteaksjon, denne ble avlyst litt senere da da savnede var funnet.

Resten av laget hadde en god økt på skytebanen etter lunsj, og denne ble trukket fram som en av de beste øktene på hele kurset! My loss. Siste økt var MG-3 og skyting med blåplast, her gikk jeg i følge feltryktene ikke glipp av så mye.

Sure sokker ble hengt opp i skapet, og jeg sovna ca da hodet traff puta.

Kommentér

Dag 8 - nå settes ting sammen i system!

Fra dagseddelen leser jeg følgende:
                                                HV
                                                -
                                                09

Dagsedler Grunnleggende lagførerkurs.
                                                -
                                                21. juni 2019
                                                (DAG 8)
                                                07000745
                                                Frokost
                                                (spisemessa)
                                                Lag 2
                                                ansv for vask av sanitærrom -
                                                Oppstilling
                                                KTS (Stridsdrill A)
                                                Klargjøring for felttjeneste
                                                Oppstilling og avmelding kl. 0800
                                                Drill
                                                personlig våpen
                                                Tøm våpen kontroller, visitasjon
                                                Nedsprang, bytt magasin, fremsprang
                                                Ordremøte for oppdragsløsning lagsnivå
                                                -
                                                UTS
                                                /KTS
                                                -
                                                Sluttilstand når hver elev har planlagt sitt oppdrag (totalt fem forskjellige oppdrag pr lag), utarbeidet 5 punkts ordre og er
                                                klar til å holde O-møte på modellbord eller skisse.

Kort fortalt så ble vi delt inn i 5 grupper, fikk hvert vårt oppdrag å løse, og hele formiddagen gikk med på å skrive 5-punkts ordre og lage skisse over oppdraget som skal løses. Ble vi slitne i løpet av oppdragsløsingen? JA! For å si det enkelt, der det er dekning og skjul er det gjerne vått og kaldt, og der skulle vi legge oss ned. Selv hadde jeg gjennomføring av mitt oppdrag fra kl 19:45 på kvelden, og det gikk relativt greit med mange hick-ups, litt mye knott og mange gode momenter for læring i etterkant.

Godt fornøyd med å være ferdig med mitt oppdrag sovna jeg uten problemer dausliten lenge før kl 23.

Kommentér

Dag 9 - løsing av oppdrag fortsetter!

Etter frokost pakka vi på MB240'en og kjørte ut til øvingsfeltet, her presenterte LF oppdraget vi skulle løse og så gjennomførte vi det. To ganger med hver LF, og jeg er fortsatt veldig glad for at jeg har vært flink og holde fysisk form vedlike de siste årene. "Modellbord" ble brukt til å vise oppdraget, og dette har jeg også lyst til å bli bedre på å bruke. Vi la det inn som tilbakemelding på kurset siste dag at dette burde kanskje vært en egen leksjon. Uansett, roller ble fordelt og oppdraget løst, med en uniform som var gjennomvåt av svette lenge før første skudd ble løsnet.

Igjen må jeg skryte masse av laget, om de var speider, NLF eller G1, så var de suverene i måten de løste oppgavene de fikk utdelt på.

Lunsjen ble inntatt og vi gjorde oss klar for det siste oppdraget, og hvilken gjennomføring vi fikk!
                                                  Oppdraget var enkelt, ta ut FI med hurtig stillingsbesettelse og massiv ild! Vi fikk et tilleggsmoment som gikk på å rekognosere en høyde i nærheten av der FI var observert, så etter nærmere 2 timer med INFIL (perfekt gjennomført i følge veileder) var vi klar for overfall, dyktig slitne men fulle av adrenalin!

Reorg ble satt opp, og i det jeg dekker felt mot vest ser jeg at FI løper oppover i teig, og sammen med flere på laget fikk han mange skudd med rødfis rett i hodet, jeg hadde han midt i rødpunktet på HK'en da jeg avfyrte mine 4 skudd. Vitkigheten av å opprettholde sikring er notert, lært og gjennomført.

Resten av dagen gikk med til refleksjon og samtale om det å få utdelt ett oppdrag, sette opp 5-punkts ordre, gjennomføre og løse oppdraget.

Kommentér

Dag 10: MBK og avslutting av kurset.

Dagen starter som vanlig med KTS, oppstilling etterfulgt av drill - ledet av undertegnede der vi går gjennom GRAB (målangivelse med grunnpunkt, retning, avstand og beskrivelse.)
                                                    Så er det innlevering av lagsutstyr, HK416 og MBK på MB240 fram til lunsj. Bilen ble gjennomgått og levert, så er det tilbakemelding på kurset, utdeling av kursbevis og distinksjoner for de som får opprykk. Her vil jeg legge inn at jeg synes mange av de andre lagene syter mye, det er klaging på maten, gjennomføringen og rekkefølge på driller etc. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det mange presenterer som tilbakemelding til kurset, og laget mitt er helt enige. Mulig vi var heldige som kom på samme lag, men som gammel mann så ser jeg mye av dessertgenerasjonen sin tilbakemelding - vi vil komme til dekket bord og ha alt servert og klart. Selv er jeg kanon forøyd med kurset, det setter ting virkelig i perspektiv og jeg gleder meg til å ta med alle gode momenter til neste øving i området.

For min del så gir jeg både kurs og veiledere 10/10 på gjennomføring av kurset, så får det stå for min konto at mitt perspektiv er at dette fort kan bli realiteten en dag, og dette var virkelig et lærerikt og givende kurs - også for det private liv. Sutring har jeg enda mindre repsekt for, for det er bare sutring.

Kommentér

Konge, leserbrukernavn:!
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Strålende med innblikk i GKL leserbrukernavn:, høres ut som en givende 10-dager. Håper du får bruk for mest mulig av det du har lært på neste øving, og at laget ditt er klare for en topp motivert leder!
                                                        Aldri mer 13

Kommentér

Spennende lesing leserbrukernavn:! Jeg ble selv ferdig med Grunnleggende lagførerkurs på Heistadmoen fredag. Kan få skrevet litt om opplevelsen på denne siden av fjellet.

Kommentér

Grunnleggende Lagførerkurs HV02, 2019

Dag 1: Ankom med tog til Kongsberg. Det var satt opp transport til Heistadmoen fra stasjonen, noe som ble satt pris på med tanke på alt pakket man må ha med seg på kurs.

Ved ankomst Heistadmoen ble vi fordelt på lag, og gitt rom på kaserna. Så var det tid for velkomsttale, og utfylling av FLOTskjema. Kurset foregår parallelt med Videregående Lagførerkurs og Troppssersjantkurs, de vil vi se mer til senere.

Etter lunsj dro de som trengte det på depot for å bytting og komplementtering, vi fikk utlevert våpen, lagsmateriell og kjøretøy, samt SAAB! Ifølge kursleder var vi det første grunnkurset som får benytte dette, og det er noe jeg virkelig håper at de klarer å videreføre, for det gir et større øvingsutbytte enn å bare smelle av rødplast mot hverandre.

Vi får fordelt utstyret innad i laget, og gjennomfører KTS før middag.

Etter middag var det tid for leksjon i militært lederskap, samt gruppeetablering med veileder.

Kommentér

Dag 2: Dagen startet med romvask, frokost og inspeksjon fra troppssersjantkurset.

Deretter var det last opp på kjøretøy og rattet opp til skytefeltet. På dagplanen står det rulleringstjeneste M19, Minimi, og MG3. Vi får en gjennomgang av de forskjellige våpensystemene, med litt skarpskyting på Minimi. M19 sektorvirkende ladning er i SAAB-form og vi får førstehåndserfaring med hvilken effekt dette våpenet har på et infanterilag med litt lite spredning i laget.

Etter lunsj er det tid for rulleringstjeneste TCCC og RFK/M72. Nytt for mange, og veldig kjekt å få kjent litt på systemer man ikke er borte i så ofte.

Etter middag er det igjen opp på skytebanen for innskyting av personlig våpen, før vi tar kvelden.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X