Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Heimevernet - nyhetsklipp

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Sjef HV09:

HV09-215 trener utsetting av patrulje med helikopter. Avtalen FLO har inngått blir testet for første gang, den virker!

https://www.facebook.com/10026156331...2310653523991/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Artikkel og video om ovenstående.

https://forsvaret.no/hv/%C3%B8yrikets-redning

Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

https://www.an.no/heimevernet/bereds.../s/5-4-1020378

Klokken 07.45 i dag tidlig gikk det ut melding til samtlige soldater i Sør-Hålogaland Heimevernsdistrikt 14 med beskjed om snarest å møte på sine oppsettingssteder. Det skriver Heimevernet i en pressemelding.
      – Sjef Heimevernet gjennomfører uten forvarsel beredskapstester i Heimevernets organisasjon. Hensikten er å teste evnen til rask reaksjon og verifisere at planverk er oppdatert og rutiner fungerer. Dette er også en test av underavdelingens evne til selvoppsetting, sier oberstløytnant Ingvar Seland i pressemeldingen.

Min understrekning.
      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Heimevernets avskrekkende effekt er underkommunisert
        Sjef HV i siste Forsvarets forum, som gjengitt av Forsvarsforeningen.

https://www.forsvarsforeningen.no/ny...erkommunisert/

Fleip, eller fakta? Kjør debatt!
        Aldri mer 13

Comment

Sjef HV har nok mykje rett. Eg vil tru at det var enda meir avskrekkande før, men det skjer ting som gjere til at det begynne å bygge seg opp igjen.

Comment

Oppfølgingssak fra tidligere melding, dessverre bak betalingsmur:
            https://www.an.no/forsvaret/hamaroy/.../s/5-4-1020900

Noen utvalgte punkter:
            • Første gang i norgeshistorien at et helt distrikt er kalt inn under en slik øvelse(noen som er bedre på historien enn meg kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette)
            • Øvelsen var uvarslet for alle ledd, distriktssjefen fikk beskjed om at alarmen hadde gått da han fikk besøk på kontoret av de som sa at nå var alarmen gått.
            • Noen kunne jo naturlig nok ikke møte opp, men de var liberal med å gi permisjoner. Det var i hvert fall han som kjørte langtransport og som stod i Sogndal glad for, siden han slapp å ta drosje oppover. Av ca 3000 innkalte møtte omtrent halvparten fysisk opp.
            • Alt i alt en nyttig øvelse, som har fått distriktet litt fremover i støvlene, for å sitere distriktssjefen.

Skal vi tro på tallene til avisa, var vel distriktet en av de største enkeltstående avdelingene til det norske forsvaret, i den perioden alle var innkalt, selv om ikke alle var samlet.
            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

HV-14 er selvfølgelig viktig når det gjelder overføring av deler av Hæren + US avdelinger lagret i Trøndelag fra sør til nord .

Tilstrekkelig til å sikre overføringene er det neppe, uansett gode intensjoner og innsatsvilje - men uansett så er det bedre å ha en plan enn å ikke ha en, selv om den ikke er helt "vanntett".

Comment

Veit det har vore køyrt overraskande øvingar før, men ikkje om det har vore så store, heller ikkje om dei har vore overaskande heilt opp på distriktsjefnivå. Det siste er eg veldig tvilande på. Men eg trur slik øvingar er veldig nyttige på mange nivå. Ikkje minst som markedsføring. Det at ein i løpet av nokre timar greie å ta 1500 sivilistar og forandre dei til soldatar. Og slik eg lese det så ville det vore enda fleire viss det hadde vore alvor. Eg håpar at øvinga la inn minst eit til moment enn berre å møte opp, for eksempel at alle skulle på skytebana å skyte nokre skudd.

Comment

Mye ble gjort og en fantastisk innsats av mange, Når jeg etter litt tid slik som kjøring og sikre det som sikrest måtte i den sivile jobben var jeg på plass etter et par timer. Jeg fikk besøkt flere områder og mannskapet og befal var glade og ved gott mot. Den som kanskje fikk den største utfordringen var kanskje koken, at han fikk noen ekstra munner å mette tok kjøkkenet på strak arm, noe som i min verden er en fantastisk prestasjon. Selv soldater jeg kjenner personlig sivilt som har skader og sykdom som mulig ville gitt dem fritak i en ordinær øvelse situasjon møtte og gjorde sitt, etter beste evne. Hadde jeg vært general så hadde jeg hoppet å jublet over det som ble gjort og erfart... for HV 14 er ikke et lite distrikt og det er noen mil mellom nord og sør. Det er bare å tenke selv hvordan det er å dra fra jobb, pakke, reise 10-30 mil og møte KTS, det tar noe tid og ikke alle er på plass etter noen timer, vi er sivile.
                  Trenger bare litt flaks, så går det godt

Comment

På 80/90-tallet het slike øvelser Tjalve, men de var ikke i den størrelsen tror jeg.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                      Veit det har vore køyrt overraskande øvingar før, men ikkje om det har vore så store, heller ikkje om dei har vore overaskande heilt opp på distriktsjefnivå. Det siste er eg veldig tvilande på. Men eg trur slik øvingar er veldig nyttige på mange nivå. Ikkje minst som markedsføring. Det at ein i løpet av nokre timar greie å ta 1500 sivilistar og forandre dei til soldatar. Og slik eg lese det så ville det vore enda fleire viss det hadde vore alvor. Eg håpar at øvinga la inn minst eit til moment enn berre å møte opp, for eksempel at alle skulle på skytebana å skyte nokre skudd.
                      Jeg vet ikke om de kom så langt, men i følge denne saken på HV sine sider tok de i hvert fall ut ammunisjon og gjorde seg klar til å løse oppdrag.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/hist...beredskapstest

Comment

David Aslaksen (31) er dømt til 90 dagers fengsel for ikke å møte til hv-øvelse. I følge ham er årsaken til dette at opplegget er for dårlig: "– Det er så dårlig styring og opplegg på øvelsene. Man avfyrer kanskje fem skudd, og så er det hjem. Det skjer ingenting. Øvelsene burde heller blitt brukt på å trene og lære, sier han." Videre beskriver han HV som "Norges største barnehage."

Saken står på trykk hos NRK
                        https://www.nrk.no/telemark/motte-ik...sel-1.14581469

Synes det er uklart om innkallingen gjaldt innsats eller områdestruktur. Jeg har vanskeligheter med å tro opplegget at var så dårlig. Det som jeg synes er trist er at Forsvaret ikke klarer å imøtegå påstandende hans, men det kan også være et resultat av journalistens vinkling.
                        Si vis pacem, para bellum

Comment

Dette er utsagnet som sier at vi ikke en gang får vite hva det gjelder:
                          – Dette er en protest med god hensikt, ikke en kriminell hensikt. Jeg har sagt ifra om noe mange mener er et problem, men som få tør å si fra om. At jeg nå er blitt dømt er helt meningsløst.
                          - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Dette kan jo være alt på en skala fra "Styrk HV(HV må trene som [insert spesialstyrkenavn her])" til "Dette er for kjedelig. Lurer på hvordan jeg kan slippe.".

Artikkelen gir jo ingen holdepunkter.

Comment

Enhver lagfører og hvert lag kan gjøre at treninger ikke ender opp slik som han fremstiller det.

Hvordan tenker han å påvirke ved å ikke stille?

Hvorfor tok han ikke tak i treningen hvis han var motivert?

Comment

Jeg kan komme på en god del grunner han ikke tok tak i treningen. En av dem er muligens at han har forsøkt dette gang på gang på gang gjennom årene, men har blitt sparket bein på hver eneste gang av systemet, fordi systemet på svært mange ledd opp- og ned-igjennom er så tafatt fordi "tar det på neste trening" / "er så tiltak" / "har ikke penger" / "nja, min måte er bedre enn ditt forslag" / "det er sånn vi alltid har gjort det" / "vil ikke gjøre det du sier [fordi grunner]" / "gidder ikke, er her bare i fem dager på treningen her".

Det å gang på gang bli sablet ned, når man har en fullstendig gjennomførbar og god idè som er bedre enn nåværende status-quo, fordi man ikke får gjennomslag hos folk som er for giddalaus og/eller for stolt til å ta til seg forslag og anbefalinger (spesielt fra underordnede)... kan ta motet fra de aller fleste, og føre til tildels svært kraftig kasting av papirer opp i luften og "fuck this!"-faktor. Jeg skjønner typen godt altså.
                                Elite Som En Trensoldat

Comment

Legitimt å protestere, men ikke med dette virkemiddelet.
                                  Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

Hvorfor ikke? Ja, det er ulovlig, men nå vet hele Norge at HV kaster bort masse tid med ineffektive øvelser. Det er en ekstremt tydelig måte å protestere på.

At han gidder å personlig ta støyten og dra i fengsel på vegne av ~40000 soldater burde gi han en medalje spør du meg.

Det er ikke alt som kan fikses av en lommeleksjon som MMB sier.
                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Hvis det faktisk er slik at han ikke har møtt opp i protest, så blir det litt merkelig når han så syter over å måtte ta straffen. Er ikke det hele poenget med sivil ulydighet; å få oppmerksomhet rundt sin sak når myndighetene griper inn mot protestaksjonen? Alternativet ville jo være at det ikke kom noen inngripen og at han bare kunne bli hjemme i fred og ro uten at noen hadde brydd seg. Synes det lukter litt av et forsøk på å sette seg selv i bedre lys, mer enn et nobelt forsøk på å gjøre øvelsene bedre. Jeg ville i hvertfall ventet litt med medaljen...

Sent fra min Moto Z (2) via Tapatalk
                                      Ved kølle skal ondt fordrives!

Comment

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
                                        Hvis det faktisk er slik at han ikke har møtt opp i protest, så blir det litt merkelig når han så syter over å måtte ta straffen. Er ikke det hele poenget med sivil ulydighet; å få oppmerksomhet rundt sin sak når myndighetene griper inn mot protestaksjonen? Alternativet ville jo være at det ikke kom noen inngripen og at han bare kunne bli hjemme i fred og ro uten at noen hadde brydd seg. Synes det lukter litt av et forsøk på å sette seg selv i bedre lys, mer enn et nobelt forsøk på å gjøre øvelsene bedre. Jeg ville i hvertfall ventet litt med medaljen...

Sent fra min Moto Z (2) via Tapatalk
                                        Hvis folk ustraffet kan unnlate å møte opp til tjeneste når de er innkalt så er det begynnelsen på slutten for verneplikten.
                                        Straff til skrekk og advarsel for framtidige unnasluntrere er 100% nødvendig.
                                        Død over ulven!

Comment

Ny distriktssjef i HV-01 og ny NK HV.

http://forsvaretsforum.no/%C3%B8ker-...ull-kompetanse

Jeg må si at jeg stusser litt på at det vektlegges at ny distriktssjef i 01 har HR-bakgrunn og tar med kompetansen inn i Sj HVs ledergruppe. Skulle tro at operativ bakgrunn var viktigere å ta med seg inn i ledelsen av distriktet.
                                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                          - Dmitrij Boltenkov

Comment

NOF HV:

En ny kontraktstype er nå tilgjengelig for dere tjenestepliktige utenfor I-styrkene.
                                            Den heter; Kontrakt om utvidet tjenesteplikt i fred.

(Den utvidete tjenestetiden skal nyttes til pålagt tjeneste og opplæring knyttet til den stillingen som den tjenestepliktige er styrkedisponert i.)

Intensjonen er å kunne gi f.eks spesialister som personellbefal i områdene, en mulighet til å kunne støtte områdesjef med saksbehandling før, under og etter HV-tjenesten. I tillegg gir det HV-distriktene en større fleksibilitet å nytte tjenestepliktige med kompetanse, til andre aktiviteter som f.eks instruktørstøtte til utdanning av soldater før trening uten å bruke engasjementskontrakter på HV-personell. Jeg vil her også nevne spesialister som PIO, Prester, veterinærer, leger osv...

(Men husk at man i utvidet kontrakt ikke vil ha samme rettigheter med lønn og tillegg, som de tilsatte/engasjerte i distriktet har, for kanskje samme oppgaven?)

NOF Heimevernet mener likevel dette er en god ordning spesielt for HV-distrikter og områder, men også for tjenestepliktige som har fleksibilitet i sin jobbsituasjonen.

Men vi retter en pekefinger mot misbruk. Det er er fort gjort å komme i den "fella" der HV-distriktets oppgaver som skal utøves av de tilsatte, heller blir utført av de tjenestepliktige med utvidet kontrakt. Dette rammes bla av arbeidsmiljøloven.

(Som det står i drøftingen av kontrakten; "Det er IKKE anledning til å inngå kontrakt om utvidet tjenesteplikt for å ivareta oppgaver som normalt skal ivaretas av Forsvarets ansatte.")

Den enkelte som skriver under på dette må være klar over at man i kontraktsperioden pådrar seg tjeneste utover de 19 pliktige månedene. Les vilkårene nøye!

https://www.facebook.com/groups/1656...4611372917518/

Comment

Claymore tester ut ny teknologi under øvelse Bold Quest 2019:

Krigføring er for alvor blitt digitalt. Nå sender soldatene etteretning og hemmelig informasjon via en mobilapp.

https://forsvaret.no/aktuelt/tester-...QtkjHx7x7_qEek

Comment

Claymore tester ut ny teknologi under øvelse Bold Quest 2019:

Krigføring er for alvor blitt digitalt. Nå sender soldatene etteretning og hemmelig informasjon via en mobilapp.

https://forsvaret.no/aktuelt/tester-...QtkjHx7x7_qEek

Comment

Interessant. Men for å slå kaldt vann i blodet: kan vi virkelig forvente og planlegge med at telefonnettet/4G-nettet er oppe i en krigssituasjon?

Comment

Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                                    Interessant. Men for å slå kaldt vann i blodet: kan vi virkelig forvente og planlegge med at telefonnettet/4G-nettet er oppe i en krigssituasjon?
                                                    Har vore inne på same tanken. Det skal ikkje meir til enn eit straumbrot nokre timar så begynne det å svikte.

Comment

Jeg har ingen tro på at mobilnettet er oppe i en krigssone der de krigførende er noenlunde avanserte.
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Det første som garantert kommer til å ryke i en eventuell konflikt i nær fremtid, er mobilnettet. Har selv feks. sett hvor sårbart og liten praktisk redundans GSM-R nettet kunne ha, da det for en del år siden ikke skulle mere til enn å ta en server ut for service, og så bytte om og legge ut backupen. Resultatet var null dekning.

Noe av det samme så vi for noen år siden da det brant i en trafo på Oslo S, og hele OPS'en til Oslo Politidistrikt gikk i svart.

Comment

Så lenge systemet kommer i tillegg til, og ikke som erstatning for eksisterende løsninger samt at man er bevisst systemets muligheter og begrensninger, så må det være ok så lenge det er kostnadssvarende.
                                                          Si vis pacem, para bellum

Comment

Jeg skjønner ikke, skal HV som per d.d. ikke har klart å skaffe våpen nok til alle 40k mannskaper finne penger til å kjøpe milspec mobiltelefoner til disse 40k mannskaper, i tillegg til sambandssystemer som ikke er avhengig av sivil infrastruktur? Eller er det bare appen som trenger å være milspec så får folk stå for telefon selv? Kommer HV til å rulle ut skjøteledninger så folk får ladet telefonene eller er det fortsatt slik at mannskapene må stille skjøteledninger selv?

Jeg nekter å tro på at vi noensinne kommer til å sitte med 40k sensorer som alle mater info oppover i systemet. Det skjer bare ikke
                                                            Aldri mer 13

Comment

Om vi tar et skritt tilbake.

Så benytter HV i dag systemer som trenger sine egne basestasjoner, så sårbarheten er tilstede der. Ikke den samme sårbarheten, men en sårbarhet.

Det er anbefalt fra FFI at forsvaret skal utvikle sin egen 4G. Noe flere andre forsvar jobber med. Ofte med basestasjoner på kjøretøy.
                                                              Er det da en mulighet å la sivile telefoner koble seg opp mot dette?
                                                              Er det lurt?
                                                              Kan man skrive kode for operativ bruk som ""jailbraker" disse til halvtrygg mislpec?
                                                              Om alternatiet til dette er jaktradioer*, som også trenger basestasjoner er dette da helt håpløst?

Eller snakker man om å kjøpe milspec telefoner som kan fungere som egne releer, og er agnostiske på hvilket nett de sender over?

Om man ser på moderne konflikter, så er ikke det slik at man kan stole på mobilnettet, men overraskende ofte så fungerer det, etter MH 17 så sto opprørerne rundt flyvraket og snakket i telefonen og delte bilder av pass på SoMe. På den annen side så har SBU offentliggjort opptak av russiske offiserer som snakker med hverandre over mobil.
                                                              Om man har mobiltelefoner som kan sende krypterte meldinger over sivilt nett så gjør dette at man har et lag til med kapasitet i løken.

At telefoner generelt lades over kommersielt tilgjengelige løsninger så gjør det bruken mer uavhengig av sentral forsyning og man blir mer robust.
                                                              Vi lever i en verden hvor alle biler har lademulighet eksempelvis.

* Så godt som alltid produsert i Kina.
                                                              Død ved Kølle!
                                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Working...
                                                              X