Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Heimevernet - nyhetsklipp

Han inspiserte min enhet for mindre enn et halvår siden. Uproblematisk.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Sv: Nyhetstråd om Heimevernet, Sjøheimevernet og HV-Ungdommen

Nå vil Heimevernet rekvirere sivile, moderne fartøy. Nylig skrev generalinspektøren for Heimevernet under på fremskaffelsesløsningen til Sjøheimevernet.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...le-fart%C3%B8y
      Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
        Nå vil Heimevernet rekvirere sivile, moderne fartøy. Nylig skrev generalinspektøren for Heimevernet under på fremskaffelsesløsningen til Sjøheimevernet.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...le-fart%C3%B8y
        Eg ser at planen er å leige dei fartøya som ein skal bruke i ein reel situasjon.Det håpar eg dei får til. Sist det var innleige av sivile fartøy, var det for dyrt å leige inn dei fartøya som ein skulle bruke ved mobilisering, i standen leigde ein inn fartøy som var dårlege og gjekk meir eller mindre på rundgang.

Comment

Det var vel mange av oss som fekk denne SMS fra HV.

Stor alarmøvelse i Heimevernet

Torsdag 17. mars fikk fire HV-distrikter ordre om å teste Heimevernets nye varslingssystem. Meldingen gikk ut på at soldatene skulle melde tilbake hvor mange timer de ville bruke før de var klar ved oppmøtested.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...or-flere-tusen

Comment

Click image for larger version

Name:	160508_Syltefoto_8mai_336.jpg
Views:	1
Size:	497,5 KB
ID:	865917

Derby stilte til parade, og alle hadde GRÅ beret!
            Godkjent sansoldat

Comment

Det må være photoshoppa
              As you wish.

Comment

Opprinnelig skrevet av PF Vis post
                Det må være photoshoppa
                Heimevernet er photoshoppa, ellers hadde ingen trodd på det.

Comment

Jeg kjenner ikke igjen en eneste person på det bildet utenom S1, så jeg vil tippe at dette er innleide statister.
                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                    Jeg kjenner ikke igjen en eneste person på det bildet utenom S1, så jeg vil tippe at dette er innleide statister.
                    Ja, stusser også over bildet. En ungdommelig gjeng. Ser en av de angivelige HV-soldatene stiller med distinksjon for flysoldat. Er man i HV, selv luft-hv, er man vel først og fremst HV-soldat? Hvis dette var et riktig merke å bruke skulle vel menige HV-soldater med bakgrunn fra hæren stille med menigdistinksjon derfra siden det ikke finnes egen HV-menigdistinksjon. Land-HV følger jo hærens distinksjoner i utgangspunktet.
                    Si vis pacem, para bellum

Comment

Det er jo et genialt konsept som burde kunne utvides! I stedet for å bruke masse penger på umotiverte HV-gubbs, kunne man hyre inn 45 000 statister, gi dem uniformer og våpen og la dem øve. Hvis det blir krig er det ikke sikkert noen ser forskjell en gang...
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Er det ikke det de gjør per i dag for 150kr dagen ?

Sent fra min HTC One A9 via Tapatalk

Comment

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                          hehe, Tiden har jo gått siden du var i landet da ;-)

Men ja, har blitt en oppgave som tilfaller nytilførte da de som har hvert inne for lenge bare marsjere i passgang. Eller hva sier du [MENTION=20450]essal[/MENTION] ;-D

Comment

Nesten ti prosent

Name:	HVNETT_DSCF0156_050826_2600px.jpg
Size:	110,2 KB
ID:	866002

Nesten ti prosent av soldatene i HV har vært i internasjonale operasjoner. Områdesjef Kay Haug er en av dem, med skarp erfaring fra Kosovo og Afghanistan.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...ten-ti-prosent
                            Godkjent sansoldat

Comment

Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
                              Nesten ti prosent

[ATTACH]3864[/ATTACH]

Nesten ti prosent av soldatene i HV har vært i internasjonale operasjoner. Områdesjef Kay Haug er en av dem, med skarp erfaring fra Kosovo og Afghanistan.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...ten-ti-prosent
                              Vil tru dette stemmer veldig godt for HV-innsats. Dei som har vore intops savner litt grønntjeneste etter dei kommer heim.

Comment

Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
                                Vil tru dette stemmer veldig godt for HV-innsats. Dei som har vore intops savner litt grønntjeneste etter dei kommer heim.
                                Det er også ganske mange rundt om i områdestrukturen. Spesielt blant befalet. Men også endel av soldatene har vært ute. Deres kompetanse er uvurderlig etter min vurdering, bare noe så enkelt som at en som var fgtj + en kontigent i Kosovo har minst 50 % mer erfaring med grønt og våpen enn en som bare har fgtj.

Sent from my iPad using Tapatalk
                                TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Så er spørsmålet

Hva kan vi gjøre for å beholde og videreutvikle disse kompetente folkene?

Hvordan kan vi holde på de og gi de en meningsfull tjeneste som sørger for at de ønsker å fortsette å bidra?

Har inntrykk at HV går mye rundt på luft og kjærlighet..

Vi har ikke råd til å la kompetansen og motivasjonen deres forvitre og tæres på
                                  Godkjent sansoldat

Comment

Tror disse blir godt ivaretatt allerede. Hos oss har vel samtlige med int ops erfaring havnet i ledende stillinger eller blir benyttet i trening. Vil vel si at alle fra hær er enormt viktige for HV, da veldig mange kommer fra luft og sjø, og har next to nothing infanterierfaring. Virker som har du først valgt int ops, velger du å bidra i HV om du blir tilført der; Har vel noe med personligheten å gjøre.

Edit:
                                    Snakker om områdestrukturen nå, ikke innsats.

Comment

Du peker på noe viktig der med de som kommer fra Luft og Sjø. Jeg tror ikke vi kommer utenom at de vil være en del av rekrutteringsgrunnlaget for HV, men de fleste av disse har tre måneder på Madla med noe grønn tjeneste, og har deretter tilbrakt tiden sin på base eller fartøy innenfor en spesialitet som ofte er mindre relevant, i hvert fall for troppsnivået i HV. Hvilke grep må til for at disse skal kunne fylle en funksjon? Et forkurs i forbindelse med innrullering i HV, kanskje?

Comment

Man må (som nevt av flere før meg) ihvertfall sørge for at det går kortere tid mellom førstegangstjeneste og innrullering i HV, slik at man best utnytter de grønne ferdighetene mannskapene har, uavhengig av hvor mye/lite det er snakk om. Det er også mer hensiktsmessig å innrullere en i starten av tyveårene enn en i slutten mtp ståtid.
                                        Ved kølle skal ondt fordrives!

Comment

Name:	13226891_796761110423441_483736324287207968_n.jpg
Size:	57,4 KB
ID:	866006

Speaking of....

HV02 på rundreise i Mordor på jakt etter nye medlemmer!

Get em while they're young
                                          Godkjent sansoldat

Comment

Det der er faktisk utrolig positivt, dersom det betyr at Hæren gir slipp på nydimmiterte som kan gå direkte til HV-I med oppdatert kompetanse.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                              Det der er faktisk utrolig positivt, dersom det betyr at Hæren gir slipp på nydimmiterte som kan gå direkte til HV-I med oppdatert kompetanse.
                                              Helt enig!

Dette er et meget godt tiltak av Derby. Jeg kan ikke si at jeg kjenner det i detalj, men dette er noe som burde vært mer formalisert.
                                              Godkjent sansoldat

Comment

Hv01 Innsatstyrke har produsert skrytevideo.. Filmet på Såner skole som er nedlagt.
                                                What happens in the garage, stays in the garage

Comment

De er sikkert inspirert av Gunnerside hos HV-03, hvor det også her er noen som har spilt litt for mye CS hjemme på promperommet hos mamma:

Jeg gremmes, men forstår jo nå hvorfor Airsoft har oppstått da det tydeligvis fyller et behov som mange har, men som jeg overhodet ikke forstår. Om hensikten er å rekruttere normalt oppegående folk, med interesse for forsvaret som samtidig ikke ser på John Rambo som sitt store forbilde, så tror jeg at de bommer litt med tanke på målgruppen de henvender seg mot...

Comment

Hva konkret er det du mener de gjør feil? Jeg er sikker på at de er åpne for konstruktive tilbakemeldinger på stridsteknikken sin.

Men det er klart, ingenting er som litt klaging for å forsure stemningen..

Comment

Opprinnelig skrevet av 84mm Vis post
                                                      Hv01 Innsatstyrke har produsert skrytevideo.. Filmet på Såner skole som er nedlagt.
                                                      Bra initiativ! Det er mye engasjement rundt slike videoer, Det er ikke mange filmer jeg har sett fra HV-I i slik utfoldelse.

Det er spennende og se, og artig å se litt av HVs egenart i forhold til bruk av traktor på infil..

Det er selvfølgelig alltid ting som kunne vært gjort bedre og annerledes, men å sitte i lenestolen og kritisere stridsteknikk enkletmann blir bare surmaga.

Hadde det ikke vært ållreit å komme med litt konstruktive innspill på stridsteknikken i videoen? se hvilke lærdommer man kan ta med seg?

Jeg ser forøvrig at GIHV har delt denne på FB.
                                                      Godkjent sansoldat

Comment

Det er vel ikke noe problem å lage motivasjonsvideoer som kan brukes i rekrutteringssammenheng? Så lenge videoene ikke viser noe sensitivt eller representerer avdelingen på en dårlig måte (altså driver med fjas og irrelevante ting) så ser ikke jeg noe problem med det.

Alle kullene ved min siste avdeling lagde dimmefilmer, med opptak gjort av soldatene selv under tjenesten.
                                                        It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Skal det være noe å kommentere rundt stridsteknikken i videoen, så er det valg av ildstillinger ved et par tilfeller, samt litt slurvete skytestillinger - man holder våpenet på en mindre ideell måte når man skyter med rødplast, som nok ikke hadde funket med skarp ammunisjon.
                                                          It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                            Skal det være noe å kommentere rundt stridsteknikken i videoen, så er det valg av ildstillinger ved et par tilfeller, samt litt slurvete skytestillinger - man holder våpenet på en mindre ideell måte når man skyter med rødplast, som nok ikke hadde funket med skarp ammunisjon.
                                                            Innspill på stridsteknikk.

- Valg av ildstilling

- Håndtering av våpen + 6.stødige ( Vakre Kvinner Har Hår På Anklene.)

- Lysdisiplin ved bruk av våpenlykter for ikke å eksponere seg og sin stilling/sektor unødvendig.

Eksempel 0:16, minimiskytter i stilling har lykten på og lyser på veggen fremfor.

- Bra med ligthstick som et tiltak for "Identefying friendly forces". Kan redusere signatur ved å kun lage et lite hull i embalasjen
                                                            fremfor å ta ut hele.

Andre innspill ?

Hva synes folk om bruk av traktor til infil? Jeg synes det er kreativt og bra at man kan tenke annerledes, jeg synes det er noe positivt ved HV at man tør å tenke litt annerledes, og at man har en stor grad av livserfaring og lokal forankring i styrken
                                                            Godkjent sansoldat

Comment

Såner skole i Vestby kommune er tjukkeste landsbygda og mye traktorer i trafikk der.. Men er det legetimt å "snike"seg inn under dekke å være sivillist? Selv traktorføreren der hadde uniformen på under felleskjøpet-dressen..
                                                              What happens in the garage, stays in the garage

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 661
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 661
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 466
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 466
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 67 Innlegg: 2.917
                                                              67 2.917
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 493
                                                              30 493
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.846
                                                              1.054 33.846
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                                                              Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                                                              395 28.355
                                                              Znuddel
                                                              Fokus: Mali
                                                              av Znuddel
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.884)
                                                              Tema: Asia (102/4.214)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 211 Innlegg: 266
                                                              211 266
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg:
                                                              9 179
                                                              Blåfugl
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              pioff
                                                              Den store PI-tråden
                                                              av pioff
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                              Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                              93 6.071
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X