Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ja, man får et passord i inkallingen til den siden. utover det er det en veeeldig enkel side, med link til de dokumentente man trenger, i dette tilfellet altså den nye utgaven av Stridsteknikk
    Tror vi har et par her som er råere på gradering enn meg som kan få uttale seg om yay or nay på deling før jeg legger den ut

Kommentér

• Litt sent svar, kanskje, men det ligger mange bra håndbøker og reglementer i HV-biblioteket, som er offentlig: https://forsvaret.no/hv/bibliotek/

I og med at det nevnte dokumentet ikke er der, er det to muligheter:
      1) Noen har vurdert til å være ikke offentlig, og da skal det ikke ut på Milforum.
      2) Noen har ikke vurdert noe som helst, men bare glemt eller ikke giddet å legge det ut offentlig. Siden vi ikke vet om det er vurdert eller ikke, skal dessverre det heller ikke da ut på Milforum, men det hadde vært fint om noen innsidere kunne spurt vedkommende om det ikke kunne legges ut.

Formelt sett kunne det nok vært publisert her om det ikke er merket B eller UOff, og en avis ville kanskje gjort det, men vi ønsker ikke å tråkke noen på tærne dersom HVSKS mener det som ligger på kursportalen ikke skal være offentlig, men bare har glemt å merke det.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Det er litt sånn jeg har vurdert det også. Og det er etter min mening endel ting som ikke nødvendigvis bør ligge åpent på nett, selv om de strengt tatt ikke er hemmelige.
        Konklusjonen blir således; Etterspør tjenestevei, evt meld dere på kurs

Kommentér

• Er dette det samme heftet som GRUS?
          Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

• Nei. GRUS er en "light-versjon" med noe av Hærens Reglement for fotlaget, noe fra Stridsteknikk for HV, osv.
            GRUS er ment å være en "feltmanual" med de grunnleggende tinga. Stridsteknikk for HV er en vesentlig kraftigere blekke. (Hhv 70 og 197 sider for å være eksakt.)

Skal man lekke ytterligere fra denne forstudiepakka har det kommet en instruks for Ansvars- og Oppgavefordeling for Commant Team i HV nå (Ikrafttredelse1.9.2020)
            Også denne ugradert, men ikke publisert på nett, så jeg forholder meg til over nevnte policy fortsatt

Kommentér

• Ja, jeg ser nå at jeg har en utgave fra 2011 liggende, men den er begrenset og på nesten 700 sider, så da har de trimmet en god del.
              Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

• Nytt nummer av HV-bladet ute:
                https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...4lDWmminHmcipo
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Ikke et ord i HV bladet om feriepengesaken, det syns jeg er litt for dårlig.

Kommentér

• Prøv side 10..?

Kommentér

• Man kan også lese at HV-08 starter rekruttskole for V&S-soldater, det er spennende. Hørte litt om dette da jeg var innom Vatneleiren for noen dager siden.
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Er det bare hos meg den lenken bare hiver opp forsiden - men viser at den er side 2 av 31?
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Bare refresh siden så pleier det å funke. Skjer innimellom når man prøver å åpne store PDF'er i browser.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                            Man kan også lese at HV-08 starter rekruttskole for V&S-soldater, det er spennende. Hørte litt om dette da jeg var innom Vatneleiren for noen dager siden.
                            Hvilket er den riktige veien å gå. Kanskje burde V&S være 6 måneder rekrutt, for så å gjennomføre 6 måneder V&S som avdeling.
                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Lå en video på HVs FB om det i dag- 12 mnd Fgtj i HV for å så bli sendt til 08 (både Innsats og området).

Er ikke Finnmark 6 måneder?
                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

(...) jeg tror egentlig de fleste ikke akkurat
                                føler seg utlært til å lede et lag i strid mot Russisk SOF etter et og to kurs.
                                For ikke å spore av tråden om kurslengde i HV tar jeg det her: Ambisjonen ligger vel ikke på å klare å nedkjempe russisk SOF?
                                Aldri mer 13

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post

For ikke å spore av tråden om kurslengde i HV tar jeg det her: Ambisjonen ligger vel ikke på å klare å nedkjempe russisk SOF?
                                  Hvilken annen motstander hadde du sett for deg i HV-08 teig feks? For et vanlig HV-område er vel ikke «nedkjempe» riktig, mer avverge et anslag mot objektet. Og da havner man lett i strid med dem. I-styrke og UTR må kunne regelrett nedkjempe en mindre styrke.

Kommentér

Hvilken annen motstander hadde du sett for deg i HV-08 teig feks? For et vanlig HV-område er vel ikke «nedkjempe» riktig, mer avverge et anslag mot objektet. Og da havner man lett i strid med dem. I-styrke og UTR må kunne regelrett nedkjempe en mindre styrke.
                                    Nei du har sikkert helt rett. (Men jeg finner det moralsk forkastelig at det planlegges med den oppgaven når kurs og øvinger er så korte og sjeldne som de er. Mon tro hvordan Sjef HV og FMIN får sove om natta)
                                    Aldri mer 13

Kommentér

Dette er helt riktig - også et vanlig øvingsscenario for HV-I. Men realismen i at man faktisk skal være i stand til å finne, hindre og evnt sette ut av spill FI spesialstyrker er jo mulig å diskutere. Jeg tror vi trenger at de er relativt sløve med vakthold, rimelig lei av hele greia og har sovnet etter fest. Samt vært på butikken i uniform og hengt opp et flagg.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Jeg er ikke sikker, men jeg tror tross alt at jeg heller ville hatt et lag med SOF å nekte adgang enn en divisjon med regulære styrker...
                                        Og i et hybrid scenario i krisen før evt full krig bryter ut vil det ikke være hensiktsmessig å gå inn å ta ut et HV-område for å gjennomføre en sabotasje, ettersom det vil være en såpass tydelig handling at Art5 utløses. Dermed vil vi ha effekt, rett og slett i egenskap av å være militært vakthold.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                          Dermed vil vi ha effekt, rett og slett i egenskap av å være militært vakthold.
                                          Helt enig - problemet er at man i praksis ikke har "noen å ringe" når det er mulig med offensive operasjoner mot FI styrker.

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Nei, og som kjent kan vi ikke forsvare oss til seier, så på et eller annet tidspunkt må vi komme oss fram og slå FI, hvis ikke blir det i beste fall bare uavgjort.

Kommentér

i et hybrid scenario i krisen før evt full krig bryter ut vil det ikke være hensiktsmessig å gå inn å ta ut et HV-område for å gjennomføre en sabotasje, ettersom det vil være en såpass tydelig handling at Art5 utløses. Dermed vil vi ha effekt, rett og slett i egenskap av å være militært vakthold.
                                              Satt på spissen kan man spørre seg, hvor mye utdannelse trengs for å lede et lag I å være snubletråden som utløser Art. 5? Og er en styrke på 35K pax* styrke med territorielt ansvar OG ambisjonen «å fungere som snubletråd« I henhold til Art. 3, eller luller vi oss inn i en falsk trygghet her? For enten målet er å nedkjempe SOF, fremprovosere FI ild (og dermed utløse Art 5) eller noe midt i mellom skulle jeg gjerne hørt dette uttalt av noen med lederansvar i forbindelse med en forklaring på dagens aktivitetsnivå.

*Eller hvor mange områdesoldater HV nå måtte ha.
                                              Aldri mer 13

Kommentér

• Du mener dagens høye aktivitetsnivå som videreføres i neste års budsjett?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Dette er helt riktig - også et vanlig øvingsscenario for HV-I. Men realismen i at man faktisk skal være i stand til å finne, hindre og evnt sette ut av spill FI spesialstyrker er jo mulig å diskutere. Jeg tror vi trenger at de er relativt sløve med vakthold, rimelig lei av hele greia og har sovnet etter fest. Samt vært på butikken i uniform og hengt opp et flagg.
                                                  Hvor mange land har SOF som klarer å blende inn i Norsk sivilt liv?
                                                  Problemet er kanskje at man får for mange falske meldinger. Litt på samme måte som dette:https://en.wikipedia.org/wiki/Shooti...les_de_Menezes
                                                  Død ved Kølle!
                                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                                    Helt enig - problemet er at man i praksis ikke har "noen å ringe" når det er mulig med offensive operasjoner mot FI styrker.
                                                    Nå skal jeg være litt forsiktig med tanke på gradering. Men det er ikke gradert at HV-I og UTR troppene er HV sine styrker man kan ringe etter. Om tilgjengelig er også Norges egne spesialstyrker på tråden, men da må nok HV-I og/eller UTR isolere først.

Ellers er nok hovedoppgaven til HV å gjøre det såpass risikabelt (både rent fysisk, men først og fremst diplomatisk) å slå til mot et objekt at man heller lar være. Trusselen som HV utgjør tvinger fienden til å ikke velge enkle løsninger, de må bruke ressurser og tid for å oppnå effekt. Uten HV kan de bare valse inn overalt.

Kommentér

• aquila men tilbake til tråden jeg sakset sitatet ditt fra, hvor mye kunnskap trenger en lagfører for å fungere som terskel/snubletråd? Om ambisjonen er tilstedeværelse med våpen og uniform kan det ikke være allverdens? Om ambisjonen er noe høyere kan jeg ikke skjønne at dagens to uker er nok.

Uansett savner jeg en uttalt målsetning for HVs oppgave i krise/krig og at denne målsetningen legges til grunn for utdannelsesløp og investeringer som gjøres. (kontra dagens «pengestrømmen bestemmer hva vi gjennomfører og hvordan»)
                                                      Aldri mer 13

Kommentér

• Dette er definert i Heimevernets Treningsprogram, m.m. I utgangspunktet skal alle områder være på status "Beredskapsklar" i det daglige, slik at man er i stand til å gå fra Beredskapsklar til Klar iløpet av klartiden når order om Styrkeoppbygning gis.
                                                        Grunnleggende og Videregående Lagførerkurs gir grunnlaget for å lede laget gjennom trening og ledelsesteori, i tillegg til at de definerte enkeltmanns og lagsferdigehetene som Geværlaget skal beherske eller selvstendig utføre gjennomgås.
                                                        Totalt er det altså 4 uker kurs som kreves for å være utdannet som Lagfører og få sersjant grad.

Så er det ikke til å komme ifra at for å nå det ferdighetsnivået som legges til grunn for Beredskapsklar krever budsjetter som tillater årlig trening i "fullt monn" 9/6 dager, men et godt utdannet befalskorps i Området, med kompetente og utdannet befal i alle stillinger legger et langt bedre grunnlag for å både oppnå BK på kortest mulig tid, og ikke minst nå KLAR raskt ved behov.

Men vi har vel aldri opplevd at politikere faktisk bevilger penger til å nå den målsetningen de setter seg...

Kommentér

• https://www.regjeringen.no/no/aktuel...et2/id2770729/

Ja, vi venter spent

Kommentér

Hehe ja, jeg antar at moderniseringa av HV er like innholdsrik som den artikkelen... Heimevernet i dag minner meg litt om en fotballtrening jeg var på for mange år siden der treneren hadde glemt fotballene, slik at alle måtte "late som om de skøyt" og keeper måtte kaste seg etter "ballen" som liksom ble skutt.

Kommentér

• Disse avtalene er i land og det handler om å levere fra leverandør og FLO. Altså så skal kontrakter som eksisterer følges, som det forsåvidt er ganske store straffe-gebyr for å ikke gjøre.

Det står faktisk i den artikkelen at det ikke skal gjøres noe som helst med HV.
                                                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X