Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Innlegget til sjefssersjanten sier jo alt om økonomien (de små smulene) som HV får utdelt. Dette er helt horribelt!

Og for å si det med mine ord: Å øve er helt nødvendig for å kunne levere den dagen det trengs. Greit nok at det ikke alltid passer med jobb, barnehage og alt det der, men HV er her for å ta vare på noe som er litt større enn mine og dine behov. Pluss at det blir hva en gjør det til selv.

Realiteten er jo at sånn som HV holder på så øver vi jo oss dårligere de få gangene det øves, nå er det ikke lenger øvinger men bare støy i hverdagen de få gangene innkallinga kommer i posten. Jeg har vært med i HV i 12 år, og hver eneste gang vi "øver", så begynner vi helt fra schratch, og min opplevelse er og forblir at når øvelsen (endelig) er over, så er kanskje 30 % av deltakerne oppe på det nivået de burde ha hatt FØR øvelsen startet.

Enten så gjør vi det skikkelig, ellers kan hele greia bare legges ned. Slik HV (områdestrukturen) holder på nå, så ødelegger de bare for seg selv, meg, arbeidsgivere og samfunnet for øvrig, i tillegg til å være en falsk trygghet.

Kommentér

• Da jeg tastet ned innlegget over så kunne jeg nesten høre mange av de som i etterkant av WW2 sa "aldri mer", snu seg i grava. Inkludert min egen bestefar som satt et par år i konsentrasjonsleir. "Aldri mer 9. april" har aldri mer vært mer utvanna.

Kommentér

• Når det gjelder kutt i bevilgninger til Forsvaret, herunder HV, blir ordet 'ekstraordinært' brukt langt, langt oftere enn etymologien skulle tilsi ("som (ytterst) sjelden er tilfellet eller finner sted ; usedvanlig ; merkelig ; ualminnelig"). Snarere tvert i mot oppstår det ofte saker som blir omtalt som 'unntak' eller 'ekstraordinære', og de fører aldri til at det bevilges mer penger til Forsvaret. For oss som har vært i gamet en stund er dette noe som har vedvart siden 90-tallet, i hvert fall.

Ja, jeg skjønner at den økonomiske situasjonen er helt spesiell mtp Covid-19 og den svake kronen, men som aquila påpeker, er kuttene ikke gjort etter en vurdering av sikkerhetssituasjonen.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Permitter alle grenaderer én måned. Så får vi til noen områdetreninger...
          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

• Finnes det åpne tall på hvor mye et halvt år med HV-øvelser koster? Jeg klarer liksom ikke fri meg fra tanken at innsparingen i kroner blir minimal og at det målt opp mot behovet for trening er fullstendig meningsløst å ofre så mye, for så lite..
            Aldri mer 13

Kommentér

• Ordet "Papirtiger" er fristende å bruke.
              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Problemet er ikke HVs budsjett til øvelser- problemet er at HV ikke har et budsjett til skarpe oppdrag.
                Samme skjedde 22/07 også, dette er ikke noe nytt eller ukjent fenomen.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Det å droppe treningen er virkelig skadelig. Det som måtte være av kunnskap forvitrer fort om man ikke får en jevnlig oppfriskning. Ett absolutt minimum burde vært en dag på skytebanen, gjerne troppsvis. Da burde man i hvertfall klare å klemme inn en skyteøkt og en økt med leksjoner av noe slag. Man ville også oppnå å røske folk ut av helt sivilt mindset.
                  All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• En helg med enkeltmannsferdigheter er et absolutt minimum for å sånn noenlunde opprettholde kunnskapen. Men det hadde bare vært sant om vi hadde trent fullt ut de siste årene, og det har vel langt fra alle HV-områder. I tillegg byttes ca. 10 % av styrken ut hvert år (alder, sykdom, flyttinger, mm), så 1 år uten øvelse betyr at 1/5 av soldatene er ukjent med befalet sitt (og omvendt). Egentlig trener HV allerede ALT for lite, det fremstår som ganske rart at man ikke bruker et par ekstra millioner på å trene en styrke man allerede har spandert på våpen, uniform, utdanning med mer.
                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Det med allerede påspandert utdanning gjør det merkelig. Men med pbu’en: kan det være billigere for Forsvaret at denne lagres lokalt hos +30k forskjellige mennesker enn at man internfaktureres fra FLO, og at men slipper jobben med å destruere/avhende utstyr som er for gammelt for Hæren? Jeg opplever det mer som at jeg oppbevarer en masse stæsj for noen enn at jeg er et reelt bidrag til forsvaret av Norge..
                      Aldri mer 13

Kommentér

• Når ble luft HV lagt ned? Var det under omstruktureringen i 2005?
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Nei, Luft-HV ble fjernet som begrep i Eirik Kristoffersens periode som sjef HV. Det var nok ledd i samme forenklingsprosess som har (skal?) fjernet skillet mellom overvåkings- og kontroll- og objektsikringsområder. Tror jeg hørte om det første gangen høsten 2018. Alle områdene som var definert som Luft-HV er heller ikke nedlagt, de har bare skiftet navn.
                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
                            Jeg opplever det mer som at jeg oppbevarer en masse stæsj for noen enn at jeg er et reelt bidrag til forsvaret av Norge..
                            En god formulering, men synd at det er sånn.

Faktum er at det er mye enklere å kutte i øvelser enn i f eks anskaffelser, som er planlagt lang tid i forveien og hvor man allerede har økonomiske forpliktelser. Og kutt i lønn til fast ansatte (eller kutt i antall fast ansatte) kan man bare drømme om.

Hvis det er noen trøst, så er det sikkert ikke bare HV som er rammet, det er bare at de andre er mer hemmelighetsfulle (alternativt, de driver ikke lobbyvirksomhet med å lekke planlagte kutt).

En annen trøst(?) får være at dette skjer nesten hvert år i større eller mindre grad, når noen oppdager at det er for lite penger på budsjettet. Moralen er: Kjør alle øvelsene i januar!

Kommentér

• Ifht hva ting koster så vet jeg at et GLF kurs på 10 dager med 50 elever ish koster en drøy mill...

Jeg ble kledd opp i 2008, og var på første øvelse i 2012, da føltes det virkelig som min rolle primært var å bidra til desentralisert lagring...

Ifht hvor mange som kjenner befalet sitt tror jeg faktisk man ofte ligger på en enda dårligere prosent enn du skisserer her. Hvis man kun ser på mannskapene kan nok prosenten stemme sånn tålig, men så kommer det faktum at befalet flyttes litt rundt i ulike roller, rykker opp til andre stillinger osv, altfor ofte mangler man jo et lag eller 4 på øvelse så noen må omplasseres til andre lag, +++ Så tilfellet er nok faktisk dessverre at enda flere enn 1/5 ikke kjenner befalet sitt.

Med 6/9 dager tilgjengelig burde vi i en ideel verden trent mannskapene 1 helg vår og 1 helg høst (Fre-Søn) Befalet kan da rykke inn 1-2 dager før. Da vil folk bli trygge i rollen sin, de vet hva som skjer når de kommer, og alt vil bli langt mer strømlinjeformet. Så kan man evt vurdere å ha en 6dagers øvelse innimellom da, men at man i hovedsak har korte og effektive treninger.
                              Den ene kan være tung på skytebanen, den andre kan fokusere mer på stridsteknikk f.eks.
                              Men slik dagdrømming kommer man nok aldri noen vei med

Kommentér

• HV-12 på face:

Vår ambisjon var å besøke alle områdene i Trøndelag Hv-distrikt i løpet av mai. Det sprakk med noen få dager pga av endring av aktivitet. Siste dager i mai og første i juni besøkte vi Austråt, Fosen (navnebytte er godkjent), Trondheim Sentrum, Trondheim Sør Trondheim Øst, Nidaros utrykningsområde, Hitra/Frøya, Heim og Orkla. Vi hadde også en interessant samtale med leder liasonteam og Kommando gruppe 2. Hele veien ble vi tatt svært godt i mot og hadde for meg nyttige samtaler.

Igjen er inntrykket mitt svært positivt, det er lett å bli ydmyk når en treffer så engasjerte, dyktige og dedikerte kvinner og menn som leder våre områder. Det er en god påminnelse for meg om hvor viktig det er at distriktstaben har fokus på områdene.
                                Det ble notert mange punkter og dette skal vi sortere ut og gi et svar til bake så raskt det lar seg gjøre. Felles for alle områdene er et ønske om å øve og trene områdene sine. Noen har ikke fått samlet hele området sitt etter omorganiseringen, andre hadde befalstrening i fjor og samtlige er ivrige i å komme videre.
                                Selv om ønsket til å øve er hjertelig tilstede, viser områdesjefene også en forståelse for at vi som en del av Forsvaret, som alle andre etater, må ta et ansvar i forbindelse med Coronapandemien. Det er kommer til å gå ut over noe trening og øving. Så langt ser det ut til å bli bedre enn jeg fryktet.

Uansett ser jeg frem til at aktiviteten tar seg opp slik at jeg har en god unnskyldning til å komme rundt og se på områdene når de øver.

En riktig god sommer til alle i vår store HV-familie.
                                Jeg krysser fingrene for at det går bedre enn jeg og frykter.. (Min utheving i sitatet)
                                Aldri mer 13

Kommentér

• Jeg var på CR, noe som ble noe avkortet. Vi fikk tross alt øvd i år, selv om det ble begrenset for området mitt.
                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Sitrap fra Sjef HV-09:

Kjære HV-09 venner,
                                    Det har gått noen uker siden sist oppdatering på FB, her kommer den siste før sommeren.
                                    I ukene som har gått har HV-09 stab jobbet tett sammen med HVST for å klarlegge hvilke muligheter som finnes for aktivitet i løpet av siste halvår 2020. Planforutsetningene som HV-09 fikk så ikke særlig lyse ut og vi forberedte oss på at det ikke var økonomi til å gjennomføre den planlagte aktiviteten i andre halvår.
                                    I løpet av de siste ukene har HV-09 og de andre distriktsstabene jobbet svært tett med HVST for å finne løsninger, og HV Ledelse og HVST har lagt ned et betydelig og godt arbeid opp mot sentrale myndigheter for å finne mulighetsrom og gode løsninger.
                                    Godt arbeid bærer frukter, og i skrivende stund ser det ut til at det blir aktivitet i alle HV-områder i HV-09 ut over høsten (med det forbehold at Korona-situasjonen tillater det og vi klarer å overholde smittevern bestemmelser).
                                    Hvor mye aktivitet det blir, hvor lenge, og i hvilken form er ennå ikke helt avklart, men noe blir det - det er svært gledelig.
                                    Allerede i august vil vi gjennomføre noen planlagte områdetreninger!

Jeg tar derfor sommerferie med et stort smil om munnen, og med visshet om at vi skal få til å vedlikeholde operativ evne og status gjennom halvåret som kommer.

Jeg vil rette en stor takk til min egen stab for et solid stykke arbeid i en krevende tid.
                                    Jeg vil også berømme HV ledelse og HVST for meget god og iherdig innsats, og for å evne å ta vare på Heimevernet i en meget krevende periode.
                                    Til slutt vil jeg ønske alle våre dyktige områdesjefer og ISTY BW en riktig god sommer, det er styrkestrukturen og områdene som er kjernen i alt vi gjør!

Så en liten solskinnshistorie til slutt; i forrige uke hadde vi tilløp til brann i et lysarmatur i kartlageret i HV-09. Med et anselig antall kart og mye brennbart materiale var skadepotensialet svært stort om brannen hadde fått utvikle seg. Heldigvis har vi svært dyktige vaktsoldater, som holdt hodet kaldt og handlet resolutt og uten opphold. Brannen ble slukket og situasjonen bragt under kontroll før brannvesen og politi rakk frem. Brann i el-anlegg genererer mye røyk og vaktsoldatene ble sendt på sykehus for rutinesjekk etter at brannvesenet tok over etterslukking. Begge ble utskrevet etter rutinesjekken.
                                    Slik innsats fortjener heder, derfor fikk begge vaktsoldatene Sjef HV-09 sin coin og bløtekake. «Slike ungdom det vil gamle Norge ha (i HV)!»

God sommer alle!

https://www.facebook.com/10026156331...3340361421011/
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Så da blir det fort HV-øvelsene år også. Men blir vel fort litt redusert uansett. Får håpe de nye radioene er på plass før øvelsen, det hadde vært moralboost for folket.
                                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Området mitt fikk ny stridsvest, det var moralboost. Men det skal sies jeg brukte resten av kvelden for å få folket til å sette sammen disse til oppstillingen dagen etter.
                                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Nytt sambandsutstyr til områdene:<br/><br/>https://www.tu.no/artikler/kan-endelig-pakke-ned-68-modellene-30-trailerlass-med-nye-digitalradioer-er-pa-vei-ut-til-heimevernet/495144<br/><br/>Sent fra min SM-T595 via Tapatalk<br/><br/>

Kommentér

• Se forøvrig egen tråd IamOrjan

Kommentér

• I dag har 38 soldater som er i førstegangstjenesten hos HMKG, OGF og CYFOR fullført Videregående lagførerkurs gevær ved HVSKS. Kurset er en pilot som vil gi stor effekt for HV da de vil overføres til oss etter endt førstegangstjeneste. I tillegg vil soldatene som har vært på kurset kunne praktisere det de har lært hjemme ved egen avdeling.

https://www.facebook.com/20505559296...3302789804274/
                                              Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Dette er både smart og kostnadseffektivt.

Kommentér

• 29.august i fjor rapporterte vi på nyhetstråden her:

Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
                                                  Sv: Interessante nyhetslinker

15 soldater til lege etter uhell med røykgranat:

https://www.aftenposten.no/norge/i/b...granat-gikk-av
                                                  (Antallet skadde senere oppjustert)

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                  Sv: Interessante nyhetslinker

Er det en sånn klassisk "her har vi en røykgranat, hvis vi drar ut spliten så vil røyk sive ut av den" mens så har en faktisk en spontanrøyk?

essal traff blink, det viste seg at vedkommende som holdt granaten trodde det var en langsomtvirkende røykgranat, ikke spontanrøyk. Dette tross at han var troppssjef og hadde kastet rundt 100 vanlige røykgranater før.

https://forsvaretsforum.no/forsvaret...unnskap/129009

Kommentér

• Jeg har aldri sett en røykgranat, langt mindre tatt i en. Artikkelen nevner forskjellig utseende langsomtvirkende og spontan. Har noen bilder av de to, eventuelt mulighet til å beskrive forskjellene?

(Fant ingen egen tråd om granater her inne, finnes det?)
                                                    Aldri mer 13

Kommentér

• Er vanlig røykgranat i metallboks mens spontanrøyken er i plast tro? Her er jeg litt grønn sjæl..

Kommentér

• Riktig som navara sier, spontanrøyken er i "plast". Bilder er på side 6 & 7 i rapporten som er vedlagt.

Her ligger granskningsrapporten: https://www.regjeringen.no/contentas...ugust-2019.pdf
                                                        “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                        ― John Steinbeck

Kommentér

• Enkel moral: Det er lurt å lese bruksanvisningen før du tar i bruk håndgranater (og andre ting som sier poff eller bang) du ikke har sett før.
                                                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Fra HV på Facebook: Gjert Grave er tilsatt som ny sjefssersjant i HV.

Kommentér

• Var akkurat på vei til å skrive det samme. Ålreit å endelig få på plass en fast kar i stillingen. Det har vært mye utlån og permisjoner på de foregående, så vi får håpe vi nå får på plass en som kan stå i stilling en stund og få satt sitt preg på den.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X