Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Staten anker feriepengesaken i HV til høyesterett:
    https://www.bt.no/innenriks/i/OpB521...l-hoeyesterett
    Anken er forkastet av Høyesteretts ankeutvalg:
    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...c5e20018a60c1c

Gratulerer til alle i HV-I som går feriepenger for tre år tilbake.

Kommentér

• Har betalt skatt av dette siden 2005,så dette var jo ikke akkurat et kjemperesultat økonomisk,men er fornøyd med at høyesterett er enig på alle punkter.
      When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

• Synd dette ikke blir gjeldende for meg... Tjenestegjorde i HV-I mellom 2004-2009...

Kommentér

• Ikkje meg heller som dimitterte i 2014

Kommentér

• Det ordnet seg med Beret og M-04 til alle mannskaper. Men på E6 Svinesund aka Vindtunnellen er det såpass mye vær at komfort får gå foran eksakt likhet.
            Gutta mine løser oppdrag døgnet rundt med godt humør og stor motivasjon. Da får de som fryser på øra ta på lue, og de som ikke gjør det beholde bereten. Ingen har fått utdelt lik refleksvest uansett...

Kommentér

• Mer om feriepengene.

https://forsvaretsforum.no/heimevern...epenger/118127
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Ny sitrap Sjef HV09:

Kjære alle HV-09 venner

Det har nå gått en måned siden COVID-19 traff Norge, og nokså nøyaktig tre uker siden den norske regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene og begrensningene som har blitt gjennomført i hele etterkrigstiden. Krisen og konsekvensene kom brått på oss alle.
                Gjennom denne perioden har mye blitt endret, for HV-09 sin del så har planer blitt kastet om på, og planlagt aktivitet er utsatt og flyttet til etter sommeren. Samtidig har vi gjennomført Operasjon Korona i de siste tre ukene, der både ledelse, distriktsstab og områdesjefer har gått inn i et operasjonsmodus, fulgt situasjonen dag for dag, lagt planer og gjort forberedelser for en rekke alternative scenarier, forberedt sivil støtte og bistand, deltatt og koordinert med Forsvaret for øvrig, og bidratt i fylkes- og kommuneberedskap. Parallelt har vi jobbet med de langsiktige planene for resten av 2020, og 2021 for å sikre at vi når de resultatmål som vi har fått.
                Alt dette har vi gjort samtidig som vi har innført strenge smitteverntiltak internt, og delvis jobber spredt fra flere adskilte lokasjoner. Smitteverntiltakene var ikke noe som vi var forberedt på, men heldigvis har ikke HV-09 stab og ledelse hatt folk som har vært syke.
                I HV-staben har de vært truffet noe hardere, både sjef og nk har sittet i karantene, og sjefen har blitt korona-syk.
                Vi har planlagt og forberedt mange ulike scenarier i HV, men jeg tror svært få har et planverk for å håndtere akkurat en slik situasjon, og vi har heller ikke det nødvendige utstyret for å kunne jobbe på en slik distribuert måte som vi har gjort. Fredsforvaltningen med PC-lisenser, kontorplasser, graderingsnivå, regler og rutiner legger ikke opp til det, og mye er grodd fast i forvaltningskrav og fredsmessige rutiner.

Allikevel har HV løst oppdrag, og blitt ledet av sjef HV, beholdt vår operativ status og evne, truffet nødvendige tiltak - noen vil si mot alle odds, andre vil si;
                jo, men det er jo slik vi må virke i en dypere mer alvorlig krise.
                Poenget er - vi virker! Vi er klar til oppdrag, hele HV har virket akkurat som forutsatt!

For en tid tilbake skrev tidligere nk i HV, Haakon Warø, en artikkel i HV-bladet der han spurte om dugnadsånden fortsatt eksisterte i HV? Svaret er ja, Haakon! Du kjenner nok sjelen i HV godt!
                Dugnadsånden lever, den er kjernesunn og sterk! Den finnes ute i styrkestrukturen, og den finnes i HV-staben, i distriktene, blant sjefene og hos HV-soldaten, og hos de utenfor HV som gjennom de siste tre ukene har tatt forbindelse med HV-09 og spurt om de kan melde seg som frivillige.
                Mennesker som vil bidra, folk som er permittert og går en usikker tid i møte, men som vil stille opp, både i helsevesenet og i de frivillige organisasjonene har de opplevd det samme.
                Så er alt såre vel, skal vi lene oss tilbake og si; Det gikk jo bra tross alt...?
                Nei, overhodet ikke. Det er mye som er galt, mye som ikke virker og mye som burde vært gjort av forberedelser og beredskap, men på tross av alt dette så er det kraft i Norge til å ri av stormen og vinne over krisen.
                I tiden fremover må vi alle ta vare på erfaringene og bidra til at vi blir bedre, mer forberedt og flinkere til å koordinere. I Totalforsvaret, HV og HV-09.
                Krisen er langt i fra over, og det er ikke rom for å puste ut og slappe av. Det er som kjent på vei ned fra fjellet at de fleste fjellklatrere skader seg.
                Men den første måneden med korona-krise har gjort meg enda mer overbevist om at HV vil virke, i fred krise og krig - akkurat sånn vi håper og tror. For dugnadsånden lever, og vi finner løsninger og vi er over alt alltid!

Til slutt vil jeg gratulere Inge Degnepoll som denne uken er fast tilsatt som OR-7 og Flotiljemester i HV-09, Kaptein Karl Johan Staff som fra sommeren av er fast tilsatt i HV-09, og Major Torkil Solbakken som kommer fra Hæren og går inn i stillingen som G5 i HV-09 etter sommeren. Velkommen!

Ha en riktig god påske alle sammen, både dere som er hjemme og dere som jobber for å sikre det nydelige landet vårt.

Kommentér

• Kan saksøka forsvarsdepartementet

Ein HV-soldat vann fram i retten med krav om etterbetalte feriepengar. Nå kan Forsvarsdepartementet bli saksøkt av alle i innsatsstyrkane, som heller ikkje er nøgde med at dei berre får etterbetalt feriepengar for tre år, skriv Forsvarets Forum.

Les mer...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Feltposten Vis post
                    Kan saksøka forsvarsdepartementet

Ein HV-soldat vann fram i retten med krav om etterbetalte feriepengar. Nå kan Forsvarsdepartementet bli saksøkt av alle i innsatsstyrkane, som heller ikkje er nøgde med at dei berre får etterbetalt feriepengar for tre år, skriv Forsvarets Forum.

Les mer...
                    Her må jeg spørre om noen vet: Har det skjedd noen endring i lovverket som skulle tilsi at tre år er en riktig periode for å utbetale feriepenger, mens det ikke var det for mer enn tre år siden? Eventuelt at man utbetale feriepenger inntil for tre år siden, og sluttet med det da? Eller er det bare en tilfeldig satt grense?

Hvis det siste er tilfelle - har man noensinne utbetalt feriepenger for militær tjeneste som reservist, HV eller andre steder? I så fall burde også f eks jeg, med ganske mange tjenestedager som reservist i Hæren, hatt krav på feriepenger fra disse. Eller?
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Ankepunktet som ble lagt til grunn for denne dommen var vel at utbetaling utover de 9 normerte dagene for HV-I ble ført og skattet som Lønn og en da havnet i ett «juridisk» tomrom hvor en måtte skatte som normal lønn men ikke fikk feriepenger. Men ja, dersom en har fått skattepliktig lønn fra Forsvaret så skal vel normale regler som ved all lønn gjelde?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Her må jeg spørre om noen vet: Har det skjedd noen endring i lovverket som skulle tilsi at tre år er en riktig periode for å utbetale feriepenger, mens det ikke var det for mer enn tre år siden? Eventuelt at man utbetale feriepenger inntil for tre år siden, og sluttet med det da? Eller er det bare en tilfeldig satt grense?
                        Tipper det henger sammen med at den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18
                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Der er vel argumentet §10 for oss soldater:
                          https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...TEL_3#%C2%A710

Rittmester , med denne avgjørelsen, så mener en vel også at samtlige som har fått en eller annen "godtgjørelse" som det er skattet av (f.eks. de gutta som står på grensa nå som jeg virkelig håper får §17 Ekstraordinær tjeneste og at en ikke prøver å gi dem "dette er av dine 6 døgn i år"-bullshitten), skal få feriepenger på det grunnlaget. Om det stemmer overens med gammal rep eller om denne dommen faktisk fungerer for områdesoldater vet jeg ikke, men det er en helt lik situasjon.
                          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                            (f.eks. de gutta som står på grensa nå som jeg virkelig håper får §17 Ekstraordinær tjeneste og at en ikke prøver å gi dem "dette er av dine 6 døgn i år"-bullshitten)
                            De får §17 tillegg, men befal får ikke Omforent tillegg.

Kommentér

• Sjef HV09:

Kjære venner, her kommer oppdatering for første uken etter påske.

Denne uken har HV gjennomført ledergruppe møte der vi i hovedsak diskuterte konsekvensene av COVID-19 og oljekrisen for planen vår i 2020, og HV sine operative målsettinger.
                              Kanskje ikke alle har fått det helt med seg, men parallelt med at staten har håndtert Korona-pandemien og pøst ut penger for å holde næringslivet og den enkelte flytende økonomisk, så har det pågått en «oljekrise» mellom OPEC+ landene og i hovedsak Russland, der det har vært strid om produksjonsmålet. Dette har sendt oljeprisen (og den norske kronen) i bunn, og når verdensøkonomien er i Dollar og kronen er lav, så koster det flesk for AS Norge!
                              Hvordan påvirker dette Forsvaret? Jo, både materiellkontraktene våre på nytt forsvarsmateriell, drivstoffutgifter og andre utgifter er prissatt i dollar - dette gjør et kraftig innhugg i kjøpekraften i forsvarsbudsjettet. Forsvaret får altså mindre penger, nesten over natta...
                              I tillegg har Forsvaret hatt utgifter ifm oppdragsløsning og håndtering av COVID-19, disse utgiftene må dekkes av vårt eget budsjett.
                              På toppen av dette så traff avgjørelsen i feriepengesaken oss i HV samtidig.
                              Summert opp kan vi si at i løpet av ca en måned har den økonomiske situasjonen blitt kraftig endret. Hvordan vi kan nå våre operative målsettinger og vedlikeholde operativ evne er hva vi i hovedsak har diskutert på ledergruppe møtet i HV. Disse faktorene vil få konsekvenser for HV også inn i 2021. Hvilke konsekvenser og derav hvilke tiltak vi må iverksette - det har vi ikke helt landet ennå.

I dag ble regjeringens forslag til ny langtidsplan for Forsvaret lagt frem. Regjeringens forslag ligger litt under det laveste alternativet til FSJ, og lagt under det som FSJ mener kreves for å løse Forsvarets oppgaver og forpliktelser. Regjeringen legger opp til at Forsvaret skal få 2 mrd kroner mer i året, men 500 millioner av disse kronene må Forsvaret frigjøre av eget budsjett gjennom effektiviseringstiltak. Det står i sterk kontrast til det FSJ har sagt i sine årlige statusrapporter om at Forsvarets struktur er nå helt skåret ned til beinet og det ikke er rom for å kutte mer i støttetjenester og organisasjon.

Personlig vil jeg si at jeg er skuffet, men ikke overrasket over regjeringens forslag. Norge er på vei inn i et grønt skifte og en eldrebølge. Både å realisere det grønne skiftet og å håndtere eldrebølgen kommer til å koste mer enn de fleste nok er klar over. Samtidig skal vi avvikle olje- og gassnæringen...da forsvinner store deler av statens inntekter! I så måte er det en ansvarlig Statsminister som sier Langtidsplanen må kunne finansieres fremover. Kjøpefesten er over med det grønne skiftet folkens!

Jeg synes også det er ryddig av FMIN at han sier på pressekonferansen at han er klar over at langtidsplanen ikke løser behovet, men at det er politikerene som bærer risikoen.

Jeg skulle ønske situasjonen var annerledes og at Forsvarssaken når høyere opp i prioriteringene til regjeringen - jeg tror det vil være smart på sikt.
                              Men jeg er en profesjonell offiser som lever i et demokrati (takk og lov for det) der stortinget og ikke FSJ bestemmer Forsvarets struktur, lokalisering og budsjetter. Beslutningen om Forsvaret fattes av Stortinget til sommeren, og da vil jeg løse mitt oppdrag på best mulig måte med de ressursene jeg får tildelt.

Nå kan alle som ønsker det, påvirke sine tillitsvalgte og sine partier på Stortinget - slik er demokratiet.
                              Men jeg vil mane til faktabasert ansvarlighet og ryddighet, omkamper og undergraving vil jeg fraråde alle fra.
                              Ha en riktig god helg alle sammen!

PS. Det er nydelig i Bergen om våren ❤️

Kommentér

• Da har Styrk HV åpnet for påmelding til nytt søksmål mot staten.

500kr i påmeldingsavgift.
                                https://www.facebook.com/groups/1627...8391704505070/

Kommentér

• Hvorfor kan ikke den gjengen der unfucke seg selv,og la dette gå tjenestevei?
                                  Dette er allerede tatt opp i områdeutvalgene,og ingen har tenkt å akseptere kun tre år med feriepenger.

Kommentér

Hvorfor kan ikke den gjengen der unfucke seg selv,og la dette gå tjenestevei?
                                    Dette er allerede tatt opp i områdeutvalgene,og ingen har tenkt å akseptere kun tre år med feriepenger.
                                    Det er den som har gått tjenestevei tydeligvis.

Jaja, da blir det ikke noe gruppesøksmål for min del. Dette var vel det eneste som kunne vippet meg av pinnen var at StyrkHV skulle være en slags digital ordbestyrer...

Kommentér

• Det blir mest sannsyneligt et gruppesøksmål av det,men det blir ikke i regi av styrk Hv.
                                      Det kommer info fra områdeutvalgene om hvordan det blir gjort.

Kommentér

Det blir mest sannsyneligt et gruppesøksmål av det,men det blir ikke i regi av styrk Hv.
                                        Det kommer info fra områdeutvalgene om hvordan det blir gjort.
                                        Jeg spurte Aleks enkelt og greit. Det som Styrk HV har lagt ut, er det samme søksmålet som er det som er blitt luftet gjennom TM apparatet/utvalget.
                                        Stryk HV er ikke en av partene, eller driver det, men de har tatt/fått ansvaret for å nå ut til flest mulig med informasjon om det.

Altså har vi en situasjon hvor det er pikk i salaten.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                          Jeg spurte Aleks enkelt og greit. Det som Styrk HV har lagt ut, er det samme søksmålet som er det som er blitt luftet gjennom TM apparatet/utvalget.
                                          Stryk HV er ikke en av partene, eller driver det, men de har tatt/fått ansvaret for å nå ut til flest mulig med informasjon om det.

Altså har vi en situasjon hvor det er pikk i salaten.
                                          En særdeles sur pikk i salaten. Selv vil jeg aldri bidra med så mye som en krone til Styrk HV uansett av sak eller ambisjoner.

Skille
                                          Med en rask utregning (basert på at det er isj 15K i godgjørelse til hver enkelt innsatssoldat) så kom jeg frem til at det er isj 80 millioner det er snakk om, og jeg nekter å tro at HV får ekstra bevilninger for å dekke denne utbetalinger. Så da blir det vel en runde med intern effektivisering og kutt i øvingsaktivitet, i ett allerede anorektisk budsjett.
                                          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

• NOF HV:

Da er NOF i gang med en spennende uke med fortsatte avklaringer og beslutninger om videre konsekvens av feriepengedommen for våre HV-medlemmer. Vi skal videre diskutere et eventuelt partssamarbeid med Forsvaret/DIF HV for personell på frivillighetskontrakter.

Et trepartssamarbeid vil gi ryddighet i forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dette har derfor høy prioritet å få på plass for en ny kategori arbeidstakere.

Vi har is i magen i arbeidet med konsekvensene av feriepengedommen, og er oppsatt på å gjøre dette rett, med støtte fra LO juridiske. (Slike saker tar gjerne lang tid hvis de først blir sendt som søksmål og NOF må ha et godt arbeidsrettslig fundament som holder igjennom alle prosesser.)

Herunder må vi innom hvilke ytterligere kategorier HV-personell som kan ha krav på feriepenger, med riktig satt foreldelsesfrist. Lov om foreldelsesfrist vil bli studert nøye. Vi må i tillegg ha et særlig godt "øye" til områdesjefenes situasjon som ledere i verv, men med frivillighetskontrakt, i denne diskusjonen.

Videre må vi avklare hvilke ytelser, stimuleringer og "arbeidsvederlag" som inngår i feriepengegrunnlaget for dette personellet. Støtte til personellet som er aktive nå og de som har avsluttet sitt tjenesteforhold, er en naturlig tankedeling videre.

Et annet forhold er pensjonsytelse i SPK. Alle godtgjørelser det blir trukket skatt fra, akkumulerer i folketrygden for alt HV-personell. Men hva med Statens Pensjonskasse?

Til orientering er NOF Heimevernet kjent med at det er igangsatt et privat "massesøksmål" av en kjerne i I-styrkene. Vår prosess, som nevnt over, er uavhengig av den.

https://www.facebook.com/groups/1656...4245468954102/

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post

En særdeles sur pikk i salaten. Selv vil jeg aldri bidra med så mye som en krone til Styrk HV uansett av sak eller ambisjoner.

Skille
                                              Med en rask utregning (basert på at det er isj 15K i godgjørelse til hver enkelt innsatssoldat) så kom jeg frem til at det er isj 80 millioner det er snakk om, og jeg nekter å tro at HV får ekstra bevilninger for å dekke denne utbetalinger. Så da blir det vel en runde med intern effektivisering og kutt i øvingsaktivitet, i ett allerede anorektisk budsjett.
                                              Nå er det ikke slik at man bidrar med en krone til styrk HV ved å melde seg opp som en part i dette gruppesøksmålet.
                                              For øvrig så må det da være uproblematisk å benytte en platform som treffer målgruppen for å finne interessenter som kan være aktuelle deltagere i denne saken uavhengig av hva man måtte mene om "styrk HV" gruppen.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post

Nå er det ikke slik at man bidrar med en krone til styrk HV ved å melde seg opp som en part i dette gruppesøksmålet.
                                                For øvrig så må det da være uproblematisk å benytte en platform som treffer målgruppen for å finne interessenter som kan være aktuelle deltagere i denne saken uavhengig av hva man måtte mene om "styrk HV" gruppen.
                                                Det stemmer forhåpentligvis at Styrk HV ikke er mottaker av avgiften, men det du gir dem er støtte ved å underbygge dem som "offentlige kanal for HV soldatene". I og med at de til tider er helt rabiate, så plutselig har de laget enda en sang, hvor de synger navnet ditt som en av de modige 200 soldatene som sloss mot FD for å redde rettferdigheten og styrke HV. Deretter blir et bilde av deg inngravert i en stein via Ms Paint og du blir invitert på den årlige vardebrenningen i en gammal m98 uniform. Ellers takk.

Bare basert på luftingen i vår avdeling, så kunne en ha klart å få typiske saksomkostninger på langt under tusenlappen per pers. Om andre avdelinger har omtrent halvparten det tallet så ville det vært absolutt 0 behov for noen som ikke er aktive i Innsatsstyrkene i dag som parter i saken. De nedlagte er såvidt jeg vet informert og velkomne, så da har vi bare sånn "var med i 2007 i 6 mnd men var ikke noe gøy" folka igjen, og jeg kan virkelig ikke tenke meg at noen er så dumme å gå til sak mot FD for 4kr i feriepenger. Så jeg virkelig stusser litt på hvem en faktisk håper å nå via Styrk HV som ikke allerede kjenner til dette.

Kommentér

• Som mailman har skrevet så er saken luftet gjennom TMO apparatet, som nevnt av Znuddel luftet i fagforeningene allerede. TMO og fagforeningene er den rette veien å gå fremover i saken.

Styrk HV er ikke rett vei! Styrk HV er en interesseorganisasjon, en marginal og kontroversiell interesseorganisasjon.
                                                  Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

• Hvis man hadde lest stevningen som er blitt levert så ser man ganske tydelig at styrk HV er like mye part i denne saken som forsvarets forum måtte være.
                                                    Og er det en ting historikken i denne saken har vist så må det jo være at det ikke funker å gå tjenestevei, og at det ikke har vært mye tak i diverse fagforeninger.

Så nå er FD stevnet av Aleksander Gudmundseth (Ikke styrk HV) til Trøndelag Tingrett med advokat Berit Svensli Solseth som Prosessfullmektig.
                                                    Når det kommer til prisen så er det heller ikke noe styrk HV har noe med.
                                                    Anbefaler at man setter seg inn i saken framfor å få skylapper bare fordi man hører at styrk HV har noe med dette å gjøre, for dette er ikke en vei som går gjennom styrk HV.
                                                    depositum på 500 for å registrere seg som part er satt av advokaten, ikke styrk HV.

2.5 Grupperegister og sakskostnader
                                                    Som nevnt ovenfor foreslås gruppesøksmålet fremmet etter påmeldingsalternativet jf. tvisteloven § 35-
                                                    6 (1). Retten fører grupperegisteret, jf. tvisteloven § 35-6 (4) og forskrift om gruppesøksmål av 26.
                                                    november 2007. Frist for registrering som gruppemedlem kan settes nær opp mot dato for
                                                    hovedforhandling. Det anmodes om at retten setter som vilkår for registrering som gruppemedlem at
                                                    medlemmet skal være ansvarlig for motpartens sakskostnader, godgjøring til egen prosessfullmektig
                                                    og grupperepresentanten, med et maksimalbeløp. Beløpet foreslås satt til NOK 1 500, hvorav NOK 500
                                                    innbetales til prosessfullmektigens klientkonto forut for registrering som gruppemedlem jf. tvisteloven
                                                    § 35-6 (3) jf. § 35-14 (1).
                                                    Last edited by Cardking; DTG 202357B Apr 20, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
                                                      Som mailman har skrevet så er saken luftet gjennom TMO apparatet
                                                      Aleks er Hovedtalspersons i Innsatsstyrkene. Altså "HTV". Dette er det arbeidet de har gjort. Hvordan StyrkHV ble "offisiell mediekanal" for søksmålet kan en undres over eller lage noen saftige konspirasjoner om hvis en vil. Jeg har derimot absolutt ingen tvil om at Aleks vil styre dette på en ryddig måte på vegne av de som måtte bli med, til tross for caps lock innlegg og alt annet StyrkHV måtte finne på.

Kommentér

• Når feriepengene kommer 12 .mai så kommer jeg til å sette av 1500kr for å bli med i gruppesøksmålet.
                                                        Har vært med siden 2006, og dette er en liten pris å betale for at rettferdigheten skal få muligheten til å seire.

Kommentér

• Det ryktes om at det vil koste ca 100 000 pr rettsak. så viss det blir 3 runder, blir det ca 300 000, og viss 1000 stk er solidarisk, blir det 1 stk shell burger med drikke pr rettsak. Dette vil til og med "ferske" ISTY soldater kunne støtte dei gamle med.

Kommentér

• I likhet med Cwo har jeg mine tanker om økonomien til HV oppe i det hele, og lurer litt på om hva som kommer til å skje fremover. Kommer vi til å se en nedleggelse av innsatsstyrkene, eller en endring i lovverket slik at staten "slipper unna" med å betale mindre? Kanskje en kombinasjon?
                                                            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Om årlig merkostnad på feriepenger på skarve 6 millioner er nok til at man må legge ned innsatsstyrken så får de bare gjøre det.

Blir fint med nye kjøretøy og pbu i diverse utrykkningsområder romdtom i landet da.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X