Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kronprinsen takker Heimevernet for innsatsen: https://forsvaret.no/hv/aktuelt/kron...t-hv-soldatene
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• SlakaBall Omtrent hvor høyt/lavt ligger lista di?
      Aldri mer 13

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
        SlakaBall Omtrent hvor høyt/lavt ligger lista di?
        I det minste ikke overfylte og ukneppede lommer.
        Dernest at avdelingen er likt kledd og har likt hodeplagg. Lett blanding av caps, feltlue og beret er litt utafor.
        Så kommer vi til selve uniformen. Ta en kikk på deg selv og legg merke til at det ene buksebeinet slutter rundt ankelen og det andre rundt støvelskaftet. Ta en kikk på makker. Han ser ikke at kraven er brettet opp på den ene siden.
        Så en siste "greie" som jeg kjenner på, helt sikkert fordi jeg er en gammel bitter mann. Hår.. Greit nok at du har langt hår og at det sikkert ikke lenger er noen krav om at det skal være oppsatt, men la det nå ikke flyte utover og henge nedover ryggen i fri utfoldelse..

Omtrent der ligger lista mi på et slikt oppdrag..
        Bumpibump TM

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
          I ein slik situasjon som i alle fall har vore fram til no vil eg påstå at ein HV soldat har meir autoritet enn ein vektar. Ein vektar representerer sin arbeidsgivar og dei som leiger han inn. Ein HV soldat representerer staten Norge på ein heilt annan måte.
          I og for seg enig i det, men man har jo både politi og tollere på Gardermoen som kan være med og vise flagg.

Kommentér

• [mention]SlakaBall [/mention] Jeg kan være enig med deg. Problemet ligger jo ofte i at folk har fått utdelt så mye forskjellig.. Jeg kjemper akkurat nå en kamp med distriktet for at alle mine skal få M04, Beret og vinterlue før i overtar grensekontroll om få dager. 36 mann, 4 mangler uniform, 12mangler beret, 25-30 mangler vinterlue; går det an å sende liste med ansattnr, behov og størrelse, for så å sende én mann inn på depo for å hente ut? Åneidu!!

Kommentér

• Feltlue har alle.
              M75/whatnot har alle.
              Mitt poeng er:
              Finn avdelingens minste felles multiplum og still i det.
              Er det M75 og hjelm, javel. Da stiller avdelingen likt i dét.

Bumpibump

Bumpibump TM

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post

I og for seg enig i det, men man har jo både politi og tollere på Gardermoen som kan være med og vise flagg.
                I første 48 timene kan jeg skjønne at en tar inn HV for å få kontroll, men å dele ut informasjon på Gardemoen kan jeg virkelig ikke skjønne at er et såpass kritisk oppdrag at en ikke kan bruke vektere til dette-for som du sier, det er nok av Politi og tollere på Gardemoen hvis en trenger noe mer enn nødverge eller hva enn rettigheter vektere har normalt. Nå som en tydeligvis har et vedvarende oppdrag så burde en virkelig heller slippe til vekterne igjen. HV soldater har sivile jobber, som helt sikkert trenger den arbeidskapasiteten, vektere derimot, har bare 1 jobb og den er det nå HV folk som holder fast i. Altså taper samfunnet penger på å bruke HV folk kontra vektere. Vekterne har også kontroll på hva som faktisk er en normal situasjon på Gardemoen, og det har ikke HV uansett hvor mange charter turer soldatene har vært på.
                Dette er rett og slett 100% unødvendig slitasje og smitterisiko for HV soldatene.

Til grenseovergangene kan jeg forstå at en bruker HV, da jeg antar at en ikke har nok tollere og politi som kan løse et slikt oppdrag.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post

I det minste ikke overfylte og ukneppede lommer.
                  Dernest at avdelingen er likt kledd og har likt hodeplagg. Lett blanding av caps, feltlue og beret er litt utafor.
                  Så kommer vi til selve uniformen. Ta en kikk på deg selv og legg merke til at det ene buksebeinet slutter rundt ankelen og det andre rundt støvelskaftet. Ta en kikk på makker. Han ser ikke at kraven er brettet opp på den ene siden.
                  Så en siste "greie" som jeg kjenner på, helt sikkert fordi jeg er en gammel bitter mann. Hår.. Greit nok at du har langt hår og at det sikkert ikke lenger er noen krav om at det skal være oppsatt, men la det nå ikke flyte utover og henge nedover ryggen i fri utfoldelse..

Omtrent der ligger lista mi på et slikt oppdrag..
                  Enig, man stiller slik som her! (UTR Esk)
                  Attached Files
                  Last edited by schaly; DTG 271252B Mar 20, .

Kommentér

• Skal gå litt mot strømmen her, men jeg mener at man absolutt ikke skal gi politimyndighet til tyttebærpolitiet (aka "vektere"). Med fare for å fornærme noen her så har jeg opplevd både hummer og kanari (med overvekt av kanari) fra vekterfronten både på privaten og i embets medfør, og jeg mener at det siste Staten bør gjøre er å gi politimyndighet til maktkåte idioter som man gjerne finner i en vekteruniform. Har mye større tiltro til Heimevernet, som tross alt til syvende og sist svarer til landets myndigheter og ikke en bedriftsledelse.

Kommentér

• Eit sanitetsbefal som deltar på Gardermoen uttaler seg. https://forsvaretsforum.no/hv-på-gar...ArW2nVGZsaqu4Y

Kommentér

• Helt enig med SlakaBall over - soldater som opptrer i det offentlige rom, hvor publikumskontakt er en viktig, skal være skikkelig antrukket.

Nå trenger vi for så vidt ikke synse - vi kan gå til en autorativ kilde - TJ 12-3-3 for Hæren, men også anvendelig for HV. Bruken av feltantrekk er i kapittel 3 regulert på tre områder - formelle oppstillinger, garnison samt felt og operasjoner. Det er åpenbart ikke snakk om noen formell oppstilling, men noen vil sikkert kunne hevde at det er snakk om en 'operasjon', som åpner for en mer liberal bruk av forskjellige effekter og uniformsdeler.

Det vil jeg imidlertid sterkt imøtegå med henvisning til kap 3.2 og 3.3, og spesielt:
                        "Under reise og opphold i det offentlige rom skal bestemmelser for garnison følges med følgende begrensinger: o Mellomjakke kaldt vær kan ikke nyttes som ytterplagg. (ny mellomjakke vil bli tillatt) o Beret skal nyttes som hodeplagg. Ved temperaturer lavere enn 5 celsius kan utlevert hjelmlue eller membranlue nyttes." (Min utheving). Er man inne på en flyplass, er man i det offentlige rom i høyeste grad.
                        Samt, "Det er avgjørende at det utvises god dømmekraft i å vurdere når bestemmelsene midlertidig skal innskjerpes. Det vil eksempelvis være viktig å ha en enhetlig profil under demonstrasjoner og eksterne besøk."

Og: Det er sjef og sjefssersjant nivå 4 som kan godkjenne avvik. I Hæren er dette bataljonsnivå. Jeg vet ikke om man i HV har delegert det ned til HV, men det er uansett ikke enkeltmann som bestemmer.
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Det er mange HV-soldater som fortsatt ikke har fått utlevert HV-beret. Utrykningseaskadronen opererte med beret på Gardermoen, men kavaleristbereten for HV er vel ikke helt kosher.
                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

• Som Slakaball sier, får man da bruke det alle har, som feltlue.
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Hvorfor trenger HV begrenset politimyndighet under utførelsen av dette oppdraget egentlig? Det er ganske vide fullmakter i straffeprosessloven til å pågripe noen uten å inneha politimyndighet, hvis vedkommende nekter å avstå fra lovbrudd.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                Det er mange HV-soldater som fortsatt ikke har fått utlevert HV-beret. Utrykningseaskadronen opererte med beret på Gardermoen, men kavaleristbereten for HV er vel ikke helt kosher.
                                Jo, den er bereten er tillatt for UTR Esk og blir delt ut av depotet til HV02

Kommentér

• Den er approbert for det som før het Mitraljøseeskadronen i HV02, oppsatt med M24 Chaffee lette stridsvogner og M3A1 White Scout Car panserbiler, dvs. i dag til minne om den fortiden.
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                    Eit sanitetsbefal som deltar på Gardermoen uttaler seg. https://forsvaretsforum.no/hv-på-gar...ArW2nVGZsaqu4Y
                                    Satser på at det ikke finnes noe behov for å "forvalte statens voldsmonopol" i oppdraget på Gardemoen med det første, fordi HV soldatene er ubevæpnet og oppdraget går ut på å dele ut flygeblader og passe på at folk ikke står for tett i køen.

Om en vekter eller en HV soldat blir angrepet eller har en krakilsk passasjer på Gardemoen, så vedder jeg et par slappe bananer på at de har nøyaktig samme muligheter og rettigheter. Altså tilfører en ikke situasjonen noe merverdi i form av å bruke HV.

Og ikke minst, jo raskere vi får vekterne til å løse denne helt soleklare vekterjobben, jo raskere vil folk slutte å diskutere HV soldaters bekledning og positur.
                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av schaly Vis post

Jo, den er bereten er tillatt for UTR Esk og blir delt ut av depotet til HV02
                                      Nå er det ikke FLO som forvalter uniformsreglemtet i Forsvaret. Dette er fra uniformsreglementet til HV TJ 20-12-3, 5.2.2. side 12: "Beret for Heimevernet er i grå farge etter modell av M-35 (Hærens uniform modell 1935) og skal benyttes av alt personell i styrkestrukturen, herunder alt personell i innsatsstyrken, HVUB samt HVU. For befal og mannskaper i styrkestrukturen, gjelder sort/grønn bakplate («flash») som settes med grønn del øverst og sort nederst. Kongemerke i sølv, settes utenpå flash. Vernepliktig- og utskrevet befal i styrkestrukturen benytter flash fra den våpengren en ble utdannet ved. GIHV bestemmer til enhver tid hvilken beret som stadig tjenestegjørende i produksjonsstrukturen (fast ansatte) i Heimevernet skal benytte. Militærpoliti nytter rød beret med sort/grønn flash (HV-flash). Tillatte beretter i Heimevernet: • Grå HV- beret. • Rød MP beret. • Dagens bereter (fast ansatte)."

Når det er sagt så synes jeg det er morsomt at tradisjonene vedlikeholdes. Det er viktig for avdelingens samhold.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                        Som Slakaball sier, får man da bruke det alle har, som feltlue.
                                        Er feltlue kosher innendørs?
                                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                          Er feltlue kosher innend�rs?
                                          Støtter dette spørsmålet.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot at samtlige er hadde tatt av seg hodeplagget, selv om det mer en 3-4-5-10m under taket.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                            Er feltlue kosher innend�rs?
                                            Strengt tatt ikke, men på G.Moen tenker jeg det er greit i mangel av annet passende hodeplagg.
                                            Alle med, eller alle uten.
                                            Sjeffsavgjørelse, ikke menig Enkeltmanns.

Bumpibump

Bumpibump TM

Kommentér

• Skulle nesten tro at den norske feltlua var designet av Kjell Aukrust. Imidlertid er jeg usikker på hva som tar seg dårligst ut i offentligheten, en ubearbeidet beret tredd godt nedover bakhodet eller feltlue.

Kommentér

• Jeg ser ingen grunn til at oppdraget slik det nå løses, og med det innholdet det har kunne vært løst av vektere. Jeg kan ikke se behovet for begrenset politimyndighet i lys av straffeprosesslovens bestemmelser, muligheter og fullmakter. I tillegg er polititjenestepersoner til stede.

Dersom det derimot skulle vise seg et behov for slik myndighet er det et poeng at det er staten som forvalter dette. I så henseende kan jeg se et poeng i at HV gjør jobben fordi at om man legger et slikt prinsipp til grunn ville slippe å måtte bytte ut vektere med offentlige tjenestepersoner dersom oppdragets innhold skulle endre karakter, og man fikk behov for å tildele politimyndighet ut i oppdraget.

Men, jeg kan heller ikke se ar HV fratar vekterne jobben. Det er bedt om bistand til grensekontroll og dette er ikke en del av vekternes arbeidsoppgaver.
                                                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

• Fra VG på nett:
                                                  https://www.vg.no/nyheter/i/Op7k8k/h...paa-gardermoen
                                                  Syntes ikke allverden om at enkelmann skal løpe til avisen med slikt.
                                                  Dette kan han ta tjenestevei på hot washup.Er han sur fordi det røk ett par hjemmekontordager,så får han gå til tillitsmann.
                                                  When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

• Det kan man synes mye om, men nå står nå en gang ytringsfriheten svært sterkt her i lands. Så lenge informasjonen soldaten, eller den sivile borgeren som han nå er, ikke er begrenset av taushetsplikt, sikkerhetslovgivning eller andre juridiske begrensninger, så har han sin fulle rett. Jeg er ingen juridisk ekspert, men har vanskeligheter med å se at vedkommende kommer med uttalelser som bryter med lovgivingen. Vi må nok bare godta det, selv om uttalelsene aldri så lite vil samsvare med PIO-ens talepunkter.

Kommentér

• Altså, hvis ønskelig så kan vi jo la HV løse dette oppdraget inspirert av f.eks sikkerhetstiltak i India.

Jeg tenker at alle charterturister trenger å se rett i en MG-stilling laget av sandsekker og piggtråd på tur inn i passkontrollen.

Om noe, så er jo kanskje spørsmålet hvorfor ikke dette oppdraget ble tildelt vekterne til å begynne med(hvis mulig)? Det bør jo ha vært diskutert i forbindelse med planer og øvelser?

Eller kanskje vurderingen har vært at det er ønskelig at dette oppdraget skal løses av staten selv?
                                                      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                                        Det kan man synes mye om, men nå står nå en gang ytringsfriheten svært sterkt her i lands. Så lenge informasjonen soldaten, eller den sivile borgeren som han nå er, ikke er begrenset av taushetsplikt, sikkerhetslovgivning eller andre juridiske begrensninger, så har han sin fulle rett. Jeg er ingen juridisk ekspert, men har vanskeligheter med å se at vedkommende kommer med uttalelser som bryter med lovgivingen. Vi må nok bare godta det, selv om uttalelsene aldri så lite vil samsvare med PIO-ens talepunkter.
                                                        Man kan jo lure på hvorfor VG gidder å gi denne personen så mye plass. Dersom dette er en viktig nyhet så går det ganske bra.
                                                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                                                          Fra VG på nett:
                                                          https://www.vg.no/nyheter/i/Op7k8k/h...paa-gardermoen
                                                          Syntes ikke allverden om at enkelmann skal løpe til avisen med slikt.
                                                          Dette kan han ta tjenestevei på hot washup.Er han sur fordi det røk ett par hjemmekontordager,så får han gå til tillitsmann.
                                                          Det minner meg om en episode på Haakonsvern hvor en presteass skrev brev til H.M. Kongen for å få skiftet uniform fra sjø til luft fordi han ikke likte gakkgakken.

Kommentér

• Sitrap fra Sjef HV09:

Kjære venner, en korona-uke til har gått og her kommer en liten statusoppdatering.

For HV-09 har det ikke vært store endringer denne uken, jeg og staben har kommet inn i en god rytme der det meste av fokuset går på å monitorere situasjonen, støtte våre sivile samarbeidspartnere, samt gjøre egne forberedelser og justere aktivitetsplanen for perioden fremover.
                                                            Tiltakene for å hindre smitte fungerer godt i staben, og tallene som områdesjefene rapporterer forteller at styrkestrukturen gjøre det samme.
                                                            Operativiteten i avdelingen en høy.
                                                            Det er fortsatt ikke noe som tyder på at vi får et bistandsoppdrag i den nærmeste tiden. Vi mottar oppdaterte tall fra helsemyndighetene hver dag, og utviklingen av Korona-smitte på Vestlandet følger en jevn men stabil og lav kurve. Kurven ligger foreløpig innenfor det som Helse Vest kan håndtere, det kan gi grunnlag for optimisme.

Jeg snakker jevnlig med ledelsen i HV og HV staben, det gjør en meget god innsats og støtter oss på en veldig god måte. På en del områder har HV staben virkelig kastet seg rundt og levert varene på imponerende kort tid. Jeg tror alle vi som tjenestegjør til daglig i HV merker at hele HV-familien virkelig står sammen og jobber for hverandre i denne situasjonen. Vi kjenner styrken i det militære kommandosystemet, og at linjene virker som planlagt, kanskje er det noe å lære her for de som ikke jobber med tydelige linjer og avklarte ansvarsforhold til daglig....

Denne uken har HV-ledelse og Distriktssjefer gjennomført et videokonferanse-møte for å klarlegge status, diskutere operative forhold og få nødvendig guidance av sjef HV. Perioden frem mot sommeren ble også diskutert mellom alle sjefene. Sjef HV besluttet at vi, men bakgrunn i situasjon og utvikling, utsetter all planlagt øving, trening og kurs til over sommeren. Men sjefen ga åpning for å gjennomføre virksomhetskritisk aktivitet i særskilte tilfeller.

For HV-09 betyr dette at det ikke vil gjennomføres årlig trening i mai eller juni, og at vi nå jobber med å flytte all planlagt øvings- og trenings aktivitet inn i 2. halvår, 2020. Områdesjefer vil naturlig nok holdes oppdatert på planleggingen og bidra med innspill i tiden fremover.

Når nå store deler av befolkningen må jobbe fra alternative jobbsteder, med nye rutiner og video-løsninger, gjør vi oss sårbare for de som ønsker å kikke oss i kortene. Vi må forvente at det er stor interesse hos enkelte aktører på hvordan vi i HV håndterer denne situasjonen, hvordan vi kommuniserer og hvordan vi samhandler med andre. Fremmed etterretning tar ikke Korona-fri!
                                                            Tenk sikkerhet i alt dere gjør, hold dere friske!

Jeg legger ved et bilde fra skytebaneøkta denne uken, som dere ser var det til og med 2m avstand mellom skivene - vi tar Korona-tiltakene på alvor!

Ha en riktig god helg!

Over alt alltid!

https://www.facebook.com/10026156331...3990486689334/

Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Kjekt at sjef Hv-09 blåser ut at all aktivitet før sommeren blir utsatt. Noen av oss har vist det i over en uke, men fått beskjed om å ikke si noe slik at områdesjefene kan informere sine soldater ordnet. Nå blir det et dusin spørsmål på områdets e-post før sjefen rekker å sende ut noe.
                                                              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X