Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Når ein lese det så kan ein godt tolke det slik, dessverre så trur eg at det ikkje stemme.

Kommentér

• All den tid jeg har lite forutsetning for å vite hva man får for 1,43 mrd bryr jeg meg ikke så mye om det er økning eller totalbudsjett; det viktigste er at det er økt og at vi får trene. (Selv om budsjettet er rimelig stramt)...
      Jeg vet dog at et normalstort lagførerkurs koster over 1mill, så det går nok fort noen kroner til ei ukes områdetrening også.

Kommentér

• Click image for larger version

Name:	HV.png
Views:	358
Size:	22,2 KB
ID:	1028194

Denne meldingen er nå på vei ut fra meg som sjef Heimevernet til alle våre HV soldater:

HV soldater. Nasjonen er i krise og HV er et relevant verktøy som kan brukes hvis det kreves. HV er sitt samfunnsansvar bevisst og er i tett dialog med Forsvarets ledelse og sivile myndigheter på alle nivåer. Avgjørelse om bruk av Heimevernet besluttes av Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) i dialog med sivile myndigheter. Alle behov fra sivile instanser rutes på normal måte som bistandsanmodning til FOH. Vi har fokus på at ressursene skal finne hverandre, at vi spiller hverandre gode og finner løsninger som gjør at nasjonens ressurser brukes smart.

Ved en eventuell utkalling av HV er det viktig at vi ikke kaller ut personell som innehar en annen definert samfunnskritisk rolle. Distriktet dere tilhører har ansvaret for denne kartleggingen, men skjer det feil ønsker vi raskt å rette opp dette.

Heimevernet er et fleksibelt landsdekkende system som kan brukes til mange forskjellige oppgaver. Hvilke oppgaver som HV eventuelt blir brukt til gjenstår å se. For å vite hvilke ressurser vi til enhver tid har tilgjengelig er det viktig at vi opprettholder status på hvor mange av dere soldater som er gripbare. Ditt HV distrikts føringer på hvordan denne oversikten opprettholdes gjelder. Ellers er det viktig å følge de råd som norske myndigheter gir.

Vær forberedt på å bidra hvis du er i den gripbare gruppen.

Overalt – alltid!

Sjef Heimevernet

Elisabeth G. Michelsen

Generalmajor
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher i Ullensaker ber om militær hjelp for å stanse utlendinger på Gardermoen.

– Vi tolker regjeringens nye instruks dithen at vi skal stanse alle utlendinger som kommer til Gardermoen fra land utenfor Norden: De skal i 14 dagers karantene før det er aktuelt å komme inn i landet. Vi har holdt av 350 hotellrom, hvor de skal i karantene. Kommunen har ikke kapasitet til å gjøre denne jobben, så vi har bedt om bistand fra Heimevernet, sier Schumacher til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...m-corona-hjelp
          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Sitat sakset fra Covidtråden:

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

Kan det være budsjettmessige grunner til at HV «stadig» blir kalt ut til oppdrag som ikke faller inn under kjernevirksomheten?
            Er det ikke denne «Jack of all trades, master of none» som er HVs core business da? Det har jo vært snakk om «fokus på lett infanteri-rollen» siden Kristoffersen var sjef, men så lenge HV er en enkel og billig styrkepool å gripe etter for alle mulige behov som oppstår så trenger ikke AS Norge ha egne opplegg for alle disse. Ev tydeligvis som med politireserven, ha de på papiret, øve litt nå og da, men ikke bruke på oppdrag.

Kanskje HV kan skifte ordtak fra «Overalt, alltid» til «som potet, billig og går til alt»

Aldri mer 13

Kommentér

• Må si jeg stiller store spørsmålstegn ved at HV-soldater med sin latterlige lave kompensasjon skal være krevet å stille i første linje for beredskap som regjeringen burde ha fullt lønnede ansatte klare til å gjøre.

For all del skal HV være i verktøykassen, men på dag 2 inne i denne situasjonen fremstår dette som misbruk av verneplikten.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...eb03001134a8d9

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
                Kanskje HV kan skifte ordtak fra «Overalt, alltid» til «som potet, billig og går til alt»
                Har HV skrapet «verner virker vokter»?
                All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                  Det forsvant vel i 2012, isj? Mener det forsvant samtidig som man endret avdelingsmerker til dagens modell
                  Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

• Ja. Kristoffersen tok det tilbake igjen.

https://www.aldrimer.no/hv-sjefen-ov...-alltid-igjen/

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                      Jau, Kristoffersen valde å gå tilbake til det gamle slagordet som eit ledd i reformeringa av HV, då han var sjef.
                      Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Bra!
                        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                          Må si jeg stiller store spørsmålstegn ved at HV-soldater med sin latterlige lave kompensasjon skal være krevet å stille i første linje for beredskap som regjeringen burde ha fullt lønnede ansatte klare til å gjøre.

For all del skal HV være i verktøykassen, men på dag 2 inne i denne situasjonen fremstår dette som misbruk av verneplikten.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...eb03001134a8d9
                          Ikkje heilt einig med deg. Kunne sjølvsagt brukt andre delar av forsvaret, men HV er kanskje den mest gripbare delen til slike oppdrag. No er det ikkje kjempegodt betalt, men eit tillegg på 1343 pr dag er heller ikkje latterleg lavt.

Kommentér

• https://forsvaret.no/aktuelt/heimeve...-oslo-lufthavn

Ikke dårlig får en F-avd, (selvom det forventes kun det best i fra UTR-Esk) å stille kun få timer etter varsling.
                            min egen sønn var på plass på oppmøteområde under 2 timer etter å blitt varslet.

det viser at man er en gripbar styrke

Kommentér

• Det er jo litt synd at UTR-esk ikke lenger heter Mitraljøseeskadronen. Det hadde vært litt vel offensivt, spesielt hvis de hadde kommet med Chaffee og White.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• I følge TV2-nyhetene nå kl 21.00 så stenger Norge grensene og HV blir satt inn.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                  Det er jo litt synd at UTR-esk ikke lenger heter Mitraljøseeskadronen. Det hadde vært litt vel offensivt, spesielt hvis de hadde kommet med Chaffee og White.
                                  og for en som er utdannet Gev./Mitr Usk, så hadde det gamle navnet vært helt i blinken :-)

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
                                    I følge TV2-nyhetene nå kl 21.00 så stenger Norge grensene og HV blir satt inn.
                                    LItt mer presist:
                                    Det blir utstrakte grensekontroller. Beredskapsresurser er satt i gang, i form av sivilforsvaret og heimevernet, som skal bistå med tiltak og ivareta grensekontroller. Kun de som har kritiske grunner til å komme inn i landet, samt norske borgere, får komme inn.
                                    Hele saken: https://www.tv2.no/nyheter/11296646/

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                                      Må si jeg stiller store spørsmålstegn ved at HV-soldater med sin latterlige lave kompensasjon skal være krevet å stille i første linje for beredskap som regjeringen burde ha fullt lønnede ansatte klare til å gjøre.
                                      2028,50/dag (tjenestetillegg 180, kompensasjonstillegg på 505,50 og §17-tillegg på 1343,-) er mer enn det de fleste som blir permittert i disse dager med 62% av normal lønn har... Mer enn mange tjener normalt også. (tilsvarer en timelønn på 270kr/t med 7,5 timers dag. Ja, jeg vet du er i HV-tjeneste 24 timer/dag, men du er neppe borte fra din vanlige inntektsgivende jobb mer enn 7,5.)

Har du befalslønn i HV i stedet for tjenestetillegg, så er du i alle fall like godt stilt økonomisk som "fullt lønnede ansatte", antakelig bedre.

Edit: må korrigere meg selv litt. Du får ikke både kompensasjonstillegg på 505,50 og §17-tillegg samtidig, så da blir resultatet drøyt 500kr/dag dårligere for den menige. Eller med andre ord en dagslønn på 1523kr, hvorav 180 er skattefritt. Tilsvarer da bare ca. 200kr/t, ikke 270 som først påstått, uten å ta høyde for at deler av beløpet er skattefritt.
                                      Last edited by LVGRP99; DTG 151422B Mar 20, .

Kommentér

• Sitrap fra OSL:

https://forsvaretsforum.no/hv-paa-ga...er-i-karantene

Kommentér

• Her ved svenskegrensa er bagen pakka

Kommentér

• Som permittert, og med Sjt grad i HV så er kr2262,2 om dagen (om ikke jeg tar feil) veldig velkommen! Har alltid sagt at jeg trives, men virkelig håper jeg aldri må ut skarpt, men nå håpes det sterkt!

Kommentér

• Det blir utstrakte grensekontroller. Beredskapsresurser er satt i gang, i form av sivilforsvaret og heimevernet, som skal bistå med tiltak og ivareta grensekontroller. Kun de som har kritiske grunner til å komme inn i landet, samt norske borgere, får komme inn.
                                              Lørdag kveld hørtes det jo ut som om dette betød VKP Nivå 4, Mandag morgen går togene fritt over grensa, og politiet har støvsugd kontorene for kontorfolk og samlet de på svinesund, mens det i beste fall tas stikkprøver på de andre grenseovergangene i teigen.

Tror ikke man er blitt helt enige med seg selv om ambisjonsnivået på denne grensekontrollen enda...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                                "Ikke rart om vi havner i karantene" - Nei, det er virkelig ikke det, når en står og tar i mot hundrevis av personer, hvor samtlige skal i karantene. Spesielt merkverdig er det at HV soldatene kun har på seg engangs-hansker (dvs. såvidt det) og ikke f.eks. visir (da sånn gjennomsiktig tynn plast greie før noen klikker helt) som i det minste kan forhindre litt dråpesmitte. Spør du meg burde de ha på seg vernebriller slik at det blir litt vanskeligere å pelle seg i øynene.

All honnør til de som gjør en jobb, men noen må da for faen skaffe de utstyr slik at ikke de ender opp med 2-3 dager på- 14 dager karantene rotasjon, fordi det har ikke HV nok folk til å holde på med...
                                                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post

Lørdag kveld hørtes det jo ut som om dette betød VKP Nivå 4
                                                  x2

Er det noe galt med meg om jeg kjente et lite håp om at vi skulle gjøre dette ordentlig? For en gangs skyld har vi en situasjon vi har øvet, så blir det (per tid) med snakket. Istedenfor står UTR står på Gmoen og bedriver ordinær informasjonstjeneste på en måte fagforbund ville kranglet på.

Aldri mer 13

Kommentér

• Hadde vernebriller og stridshansker + 2 meter avstand (f.eks. med sperrebånd) vært nok?
                                                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Ikke for å være brønnpisser, men etter hva jeg forstår så har ikke HV-styrken som opererer på Gardermoen politimyndighet. Stiller derfor spørsmål med om det er riktig disponering av styrken i og med at det å drive informasjonsvirksomhet ligger godt utenfor HVs kjernevirksomhet. Det blir for dumt at noen som oppfattes å ha myndighet, faktisk ikke har det, og kan på sikt undergrave styrkens autoritet ("det er jo bare HV, de har ingenting de skulle ha sagt"). Når HV skal i gang med grensevakthold, så vil jeg hevde det er en forutsetning at styrken utstyres med politimyndighet.
                                                      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                                        Hadde vernebriller og stridshansker + 2 meter avstand (f.eks. med sperrebånd) vært nok?
                                                        Om det ville vært nok er ikke godt å si, men det ville vært mer enn nå iværtfall...?

Signal_m Om det er noe galt med deg eller ikke er uvisst, men isåfall lider jeg av samme diagnose... 1 politimann og 1 HV-lag pr "post" (les grenseovergang), noe mer på de større stedene. Alle som skal igjennom må ha Pass / ID, samt bekreftelse fra arbeidsgiver om at de kan krysse. Dette burde ikke vært avanserte greier ,et enkelt ark med "Det bekreftes av NN jobber hos oss", med Logo og stempel. Dette er jo ikke snakk om å stoppe specops operatører fra å snike seg inn i landet.
                                                        Har du ikke en reel grunn til å krysse grensa får du ikke krysse grensa. Sorry, skal du ha mat gå på din lokale Rema, disse ukene kan du ikke hamstre i sverige.

Men vi får se hva som skjer.

Kommentér

• Da kom denne i VG 12:20.
                                                          "HEIMEVERNET FÅR POLITIMYNDIGHET
                                                          Heimevernet har personell i ankomsthallen på Oslo Lufthavn, som bistår Avinor, politiet og Ullensaker kommune, som har ansvar for smittevernet.
                                                          Nå har Heimvevernssoldatene på Gardermoen fått begrenset politimyndighet, sier Ida Melbo Øystese, konstituert politimester i Øst politidistrikt, til VG.
                                                          Heimevernet er ikke tilstede på andre norske flyplasser."
                                                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                                            Når HV skal i gang med grensevakthold, så vil jeg hevde det er en forutsetning at styrken utstyres med politimyndighet.
                                                            Evt. Hvis...

Ja, informasjonsarbeid "Nå må du hjem og være i karantene i 14dager" er kanskje utenfor HV's kjernevirksomhet. Men hva skulle de brukt politimyndigheten til på OSL? Og gir det ikke en sterkere signal om viktigheten av budskapet at det står uniformerte soldater og forteller dette, enn om det var vanlige flyplassansatte? Dessuten kan vel soldatene på OSL kalle opp Politi hvis de trenger å få returnert noen vil jeg tro.

Men ja, hvis vi skal stå på grensa må vi ha en eller annen form for politimyndighet slik at de som ikke skal ha adgang til riket kan nektes.

Kommentér

• Sjef HV har fått påvist Koronavirus, sannsynligvis smittet av en i Heimevernsstaben.
                                                              Opprinnelig skrevet av Sjef HV
                                                              Fra torsdag kveld har jeg som sjef Heimevernet vært i karantene på grunn av påvist Koronasmitte hos nær medarbeider Heimevernsstaben. Fredag fikk jeg selv tatt prøve, og i går kveld søndag fikk jeg bekreftet at også jeg var positiv.

Dette påvirker ikke Heimevernets oppdragsløsning. Utstrakt bruk av teknologi og allerede eksisterende kommando og kontroll struktur med Heimevernsstabens Territorielle operasjonssenter og 11 Distriktsstaber sikrer at vi er operative, samkjørte og klare til å bidra i vårt langstrakte land. Jeg er kun lett rammet og i jevn og tett dialog med staben og sjefene, og da selvfølgelig hjemmefra som tusenvis av andre i disse koronatider.

Heimevernet har hele tiden forholdt seg til prosedyrer Folkehelseinstituttet har angitt for smittevern og varsling, og de som er berørt skal være varslet.
                                                              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X