Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Heimevernet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Tema: Heimevernet

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er man nå tilbake til faste objekter igjen?
    Så vidt jeg vet, så har vi vært "der" at området i alle fall har hatt faste objekter alle de 10+ (siden 2007/2008...) årene jeg har vært inne, men vi har altså ikke ØVD fysisk på å besette og forfeste dem. Men gamle objektsikringsplaner er visst blitt pusset støv av av troppssjefer og områdestab ellers.

Kommentér

Jeg vil nok moderere det at HV går i ring noe. Jeg vil heller beskrive det som skjer som en spirallignende bevegelse. Det som gjør at jeg mener det er en viss utvikling er tre forhold. For det første er kvaliteten på mannskapet svært høyt, enten de kommer fra førstegangstjenesten eller har bakkgrunn fra innsatsdelen og overført til områdestrukturen. Den samfunnsmessige forankringen tror jeg også er bunnsolid etter div hendelser og alle debattene vi har vært gjennom. Jeg tror ikke det er så mange, hverken generaler eller politikere som tør å tukle noe særlig med HV nå. Til sist ser vi at det er stor faglig oppslutning rundt HV generelt og HVs egenart. Det siste er synes jeg blir godt bekreftet i FFI-rapporten. Det har vært tilbakeslag sånn som nedtrekket som førte til liten kapasitet ut over militære objekter, nedleggelsen av SHV og 016. Ellers er det mye i dagens HV som jeg kjenner igjen i det HVLT beskriver, så sånn sett er det mulig det har vært litt rotering.
      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Sjef HV 17:

HV-17 har med stor sorg mottatt nyheten om helikopterulykken i Alta, og at en av våre soldater er blant de omkomne.
        Kevin Berg var soldat i HV-17 og gjennomførte førstegangstjeneste på Porsangmoen.
        Våre tanker går til Kevins nære og kjære, og til alle etterlatte etter den tragiske ulykken.

https://www.facebook.com/32407352130...7753973941514/

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Hvil i fred!

Kommentér

Tema: Heimevernet

Heimevernets innsatsstyrker

Innsatsstyrkene utgjør spydspissen av kampkraften i Heimevernet, og består av personell som er spesielt utvalgt, utdannet og utrustet. Styrken kan hurtig mobiliseres og er en nasjonal ressurs. Innsatsstyrkene bidrar til nasjonal sikkerhet.

​​​​​​​Foruten vernepliktsforvaltningen består Heimevernet av en rekke frivillige innsatsavdelinger og spesialiserte tropper, disse er også stasjonert rundt om i landet. Personellet har normalt lang fartstid fra Forsvaret -og ofte også fra internasjonale operasjoner. De har skrevet en innsatsavtale med Forsvaret, men jobber til daglig i sivil jobb. Dette er erfarne og voksne soldater, som har et ønske om å kunne bidra om samfunnet trenger det.

Innsatssoldatene kommer ofte fra operative avdelinger i Forsvaret og forplikter seg til minimum 2-3 uker med militær trening hvert år, og kan bli beordret på skarpe oppdrag i Norge. De må oppdatere og videreutvikle sin militære kompetanse fortløpende. De kan delta på en rekke fagkurs, task force-oppdrag og andre forsvarsaktiviteter.

Styrkene utgjøre en unik kapasitet og er en svært kostnadseffektiv sikkerhetsløsning for samfunnet vårt. ​​

https://forsvaret.no/hv/org/isty
            Last edited by Rittmester; DTG 130841A Sep 19, .
            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
              Om 2 uker skal jeg ha min første Område øvelse etter gode 11 år i Isty; blir interessant å se både nivå på avdeling ved oppstart av øvelsen, fokus på trening vs oppdragsløsning og nivå på avdeling ved dimisjon 6 dager etterpå.
              Siden dette var skrevet for 2 uker siden regner jeg med vi får en oppdatering på dette snart...

Kommentér

Jada, øvelsen starter for meg på søndag nå så gir en oppdatering når jeg er hjemme igjen. :-)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                  Jada, øvelsen starter for meg på søndag nå så gir en oppdatering når jeg er hjemme igjen. :-)
                  Venter i spenning Kom akkurat hjem fra første områdeøvelse selv, har dog ingenting å sammenligne med utover førstegangstjeneste for 8 år siden.
                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Treningen vi hadde var etter forutsetningene bra den; en del av «even better if’s” kan jeg ikke gå inn på i detalj grunnet OPSEC grunnet men alt i alt var fokus for mannskapet å trene på generelle infanteri ferdigheter, våpen håndtering, ØH ved klikk 1&2; Stridsdrill 1, 2, 3 & 5a og gjennomføre en skyte test både på presisjon og hurtig skudd stående/knestående 1/3 figur.

Generell god stemning blant mannskapet i Troppen vår men overrasket over at HV ikke klarer å innrullert ungt mannskap inn i listene men fremdeles holder på ett relativt modent mannskap som krever en del fokus på helt grunnleggende ferdigheter for å kunne starte trening.

Kommentér

Ønsker Pinch: velkommen til området og legger til at dette var den første mer eller mindre rene treningen vi har hatt på lenge, uten å dra ned på objektet. Så det var sterkt etter lengtet og jeg så stor forbedring hos mine og de ga uttrykk for at det var den beste treningen de hadde vært på. Så en strålende HV uke, selv om kroppen var ganske mør når jeg kom hjem.

Kommentér

Hvis dere har vært igjennom "skytepakka" som HV-01 har kjørt i år, samt stridsdrillene så kan jeg skrive under på at det medfører endel mer/annerledes fysisk aktivitet enn de fleste av oss er vant med og bør gjøre de fleste temmelig møre Jeg var skytebaneleder for både befal og en tropp på den skytingen og det var slitsomt nok bare å stå å rope

Kommentér

Roping og brøling er alltid slitsomt, noe som sjelden verdsettes høyt nok av de som blir brølt til.

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Derfor brukte man fløyte før i tiden så kommandostemmen kunne spares til bøssingene.
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

FSK og HV øver sammen under gisselsituasjon på Rygge.

Operasjonen ble ledet av politiet, og sammen med spesialoperatørene fikk Heimevernet trene på å bygge felles situasjonsforståelse. De fikk også testet samarbeidet mellom operatørene som håndterte situasjonen inne i bygget, og Heimevernet som støttet på utsiden.

https://forsvaret.no/aktuelt/hv-og-fsk-trente-sammen

Kommentér

Denne uken trener innsatsstyrke Rype i HV-12 sammen med Telemark bataljon på Rena. Mandag pakket styrken utstyret på Værnes og kjørte sørover. Slike øvelser gir stort øvingsutbytte for begge styrkene.

https://www.facebook.com/heimevernet...0339563709700/

Kommentér

Her Nord begynner yngre personell å rulleres inn i større grad enn før. Årets øvelse var konkret, og jeg håper at man beholder et fokus også neste år på ferdigheter som trengs blant mannskapene.
                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

En morsom sak: "Den store nettverkstesten"
                                    https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nettverkstesten

Gaula HV-område fikk i utfordring å brukte nettverket sitt for å løse et oppdrag. Hvor lang tid tok det før sprengstoff og anleggsmaskiner var på plass?
                                    One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                      En morsom sak: "Den store nettverkstesten"
                                      https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nettverkstesten

Gaula HV-område fikk i utfordring å brukte nettverket sitt for å løse et oppdrag. Hvor lang tid tok det før sprengstoff og anleggsmaskiner var på plass?
                                      Det er dette som er HV sin egenart, og som vi er i ferd med å miste. Med stadig ferre HV områder der kavt område må dekke større områder blir det vansklegare å ha kontaktar i det sivile i heile området.

Kommentér

Både ja og nei. Større områder gir også større nettverk. I gamle dager, når HV var stoort, og områdene var små og veldig lokale kjente alle i området hverandre fra før de kom inn i HV. Og dermed ble også nettverket snevrere. Nå dekker man et større geografisk område med nettverkene og dermed også større flate å utnytte HVs egenart på.
                                        Hos oss tror jeg skisenter og snøscootere kunne blitt vrient å stille, men behovet er nok heller ikke der for DET. Men det er en spennende øvelse.

Kommentér

Prosjekt 8308-2 Målmateriell til Heimevernet

I tåke og trøndersk regnvær ble det mandag og tirsdag denne uken gjennomført Site Acceptance Test (SAT) av Heimevernets nye målmateriell i Leksdal.

Før endelig godkjenning av leveransene fra Saab Training Systems AB ble det gjennomført en rekke tester av både materiell og installasjon for å sikre at kravene i rammeavtalen er oppfylt og systemet fungerer slik det er tiltenkt.

Testene gikk meget bra. Bevegelig målbane for infanteri- og stridsvogn fungerer utmerket og vil omsider gi lokale HV-avdelinger muligheten til å skyte på bevegelige mål.

Nå blir det opp til Heimevernet å nytte denne nye kapasiteten til å effektivisere skyteutdannelsen slik at vi får realisert gevinster fra prosjektet og skaper verdi for organisasjonen.

https://m.facebook.com/story.php?sto...05055592962345

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                          Working...
                                          X