Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

ID i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvlt
    replied
    Enhver avhengighet av mobiltelefon, og mulighet til å lade mobiltelefon, høres ganske koko ut i en nasjonal krise.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post

Finnes områder hvor man ikke får med mobilen, derav et behov for plastikk innimellom

forøvrig så burde man løst dette med et multipass for lenge siden!
    That is so supergreen!

Leave a comment:

• Simplex
    replied
    I forarbeidene (Røksundrapporten) står det som merknad til den aktuelle bestemmelsen at:
    Annet ledd slår fast at det ikke er nødvendig at Fors- varets personell får særskilt politilegitimasjon, da dette vil følge av militær uniform kombinert med militært ID, som betyr ID-kort utstedt av Forsvarsdepartementet, det såkalte Kongeriket Norge-kortet.
    I denne situasjonen ble det løst ved at politiet utstedte ID-en - altså en ikke-sak. Det er de gangene politiet ikke utsteder en slik ID problemet kan oppstå. Spørsmålet kan i rettssaker i ettertid handle om hvorvidt soldaten faktisk hadde en lovlig hjemmel til å benytte makt all tid forarbeidene "slår fast (...) da dette følger av militær uniform, kombinert med militær ID, som betyr": Hold deg fast! Kongeriket-Norge-kort!

Da kan det vi oppfatter som en filleting i praktisk arbeid og gjennomføring bli til noe som i en rettssak blir til tiltaltes gunst. Spørsmålet blir hvorvidt man faktisk hadde en politimyndighet, og hvorvidt det er begått saksbehandlingsfeil. Det virker som en filleting; men sånn er jussen...

Leave a comment:

• Cardking
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til. Hvis infoen som bekrefter at du er HV-soldat ligger lagret på telefonen din - hva skal du da med plastikken i grønt eller rosa eller noe som helst?
    Finnes områder hvor man ikke får med mobilen, derav et behov for plastikk innimellom

forøvrig så burde man løst dette med et multipass for lenge siden!

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post
    Nå er jo dette løst ved at det finnes en egen app for å bestille id kort om man er i HV.

https://play.google.com/store/apps/d...tity.forsvaret
    Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til. Hvis infoen som bekrefter at du er HV-soldat ligger lagret på telefonen din - hva skal du da med plastikken i grønt eller rosa eller noe som helst?

Leave a comment:

• Cardking
    replied
    Nå er jo dette løst ved at det finnes en egen app for å bestille id kort om man er i HV.

https://play.google.com/store/apps/d...tity.forsvaret

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Dette er absolutt noe som kan løftes til ny forsvarssjef som har ytret at han ønsker å rydde opp i styrkestrukturen og at alle skal vite hvor de skal møte!

i "gamledager" var det vel noe som het vernepliktsbok? Blir 2020 løsningen en app? Enig at det burde være militær ID for reservebefal og at det burde være noe man får tjenestevei og ikke noe man må "ordne selv"
    Å holde kontroll på plastikk og bruke tid på å utstede, samle inn og lister over tapte er vel litt 2010. En app er utfordring nett (kan ikke nødvendigvis forutsettes når HV-I skal settes inn) men en app a la førerkortappen som lokallagrer med en QR-kode, bilde og øvrige egenskaper på telefon burde være enkelt. Ref Ruter billett.

Leave a comment:

• Medicx
    replied
    Dette er absolutt noe som kan løftes til ny forsvarssjef som har ytret at han ønsker å rydde opp i styrkestrukturen og at alle skal vite hvor de skal møte!

i "gamledager" var det vel noe som het vernepliktsbok? Blir 2020 løsningen en app? Enig at det burde være militær ID for reservebefal og at det burde være noe man får tjenestevei og ikke noe man må "ordne selv"

Leave a comment:

• navara
    replied
    Når HV er tildelt begrenset sivil politimyndighet av Politiet i bistandsoperasjoner, ref Corona Response, gjennomgår politiet hvilke maktmidler man kan benytte, postinstruks osv, og når opplæringen er gitt signerer man og får utdelt et plastkort som viser at man har fått begrenset politimyndighet.

Men som Sofakriger sier så er jo ikke Legitimasjon alene nok. Står man ikke på lista skal man ikke slippe inn uten videre.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av YberLIF Vis post
    J

Men hvis vi vrir diskusjonen litt, hvordan skal vi løse slike ting når vi ikke har fått utdelt ID? Skal man la være å bruke personell som ikke har vernepliktsboka/førstegangstjeneste-ID? Før alle sammen får ID-kort vil vi jo ha noen få nyanser som KAN være uheldig.
    En god og fungerende løsning er å innse at "militær ID" ikke er et stykke plastikk. Det er en bekreftelse fra Forsvaret på at du er en av deres. Så i en bistandssetting kan det feks være at en troppsjt har en liste over folkene sine med fullt navn - og de har en legitimasjon (førerkort/pass/ny borgerID når den endelig kommer) som bekrefter at det er den personen. Det er en identifikasjon av vedkommende som en person som inngår i bistanden fra Forsvaret. Igjen - ID er ikke et stykke plastikk - plastikken er bare en praktisk måte for å bekrefte at prosessen er gjort.

Leave a comment:

• mijag84
    replied
    Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Det er vel neppe uoverkommelig for apple-gjengen å få lånt seg en android-telefon eller tablet i en 5-minutters tid. Hvorfor den appen ikke finnes til iphone, det får dere spørre Noen André om. Men nå er det jo sikkert lenge til akkurat ditt kort utløper uansett...
    Til info finnes nå denne appen til iPhone også, og lastes ned via Appstore

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Godt mulig jeg er overforsiktig her nå, men er hvilke nivåer man har samband på noe som bør diskuteres på åpent nett?
    Det er veldig riktig å være forsiktig. Jeg prøver å sjekke at informasjonen jeg skriver om finnes tilgjengelig offentlig. I dette tilfellet hadde jeg sjekket at det stod omtalt i håndbøkene som ligger på nett.
    Her finner du våre ugraderte håndbøker, disse er utviklet av våre skole -og utdanningsinstitusjoner og oppdateres løpende.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    hvlt, det stemmer greit med innpassering av vaktpost den dag i dag. Kun en fra laget, fortrinnsvis LF får komme frem og godkjenne hver enkelt innpasserende lagsmedlem.
    Dette har blitt noe enklere med samband, da man kan melde inn hele laget i innmarsj et godt stykke unne vaktpost, så man ikke kommer "plutselig" inn i stillingen.
    Det var for så vidt ikke innpassering av patruljer jeg tenkte på, mer på fremmøte på fremmøtested ved alarm/innkalling f.eks. Det har kommet til nytilførte siden siste "årets trening", man husker ikke så godt alle, sikrer man at alle som har møtt med HVs PBU er de som de gir seg ut for? Ligger det kanskje en HV-soldat død hjemme og en sovende agent for fienden stiller i hans navn og med hans PBU? Sikrer man at noen "HV-soldater" ikke infiltrerer inn på objektet siden?

Leave a comment:

• EivindM
    replied
    Godt mulig jeg er overforsiktig her nå, men er hvilke nivåer man har samband på noe som bør diskuteres på åpent nett?

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Fra spøk til alvor. Alle områder har vel samband på lagsnivå, en smule utdatert i områdestrukturen. MEN, nytt er på vei inn nå.

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post

Har dere fungerende samband??
    Vedlagt bilde av samband, ikke utdelt, alle er sånn kit-hore og har med seg selv.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied
    Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    hvlt
    Dette har blitt noe enklere med samband, da man kan melde inn hele laget i innmarsj
    Har dere fungerende samband??

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied
    hvlt, det stemmer greit med innpassering av vaktpost den dag i dag. Kun en fra laget, fortrinnsvis LF får komme frem og godkjenne hver enkelt innpasserende lagsmedlem.
    Dette har blitt noe enklere med samband, da man kan melde inn hele laget i innmarsj et godt stykke unne vaktpost, så man ikke kommer "plutselig" inn i stillingen.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Litt på siden: Vi hadde som et øvingsmoment et par ganger under Øvelse Hovedstad (jeg husker i hvert fall i 1998, da var det kanskje noen her som ikke var født) at "HV-soldater" som egentlig er fi spioner/sabotører kan dukke opp med PBU på fremmøte eller senere. I områdestrukturen er det jo alltid noen nye, og folk kjenner hverandre ikke så godt at man ikke reagerer på en HV-soldat man ikke har sett før. Vi fant faktisk en som dukket opp på HV-treningen og ikke sto på listen.... Vi gjennomførte at alle som møtte ved mobilisering/innkalling skulle sjekkes mot oppropsliste og vise legitimasjon (OK med sivil leg som førerkort, men Vernepliktsbok var det jo da påkrevet at man hadde med) og så fikk stempel på håndbaken, og at vi sjekket alle igjen før innmarsj på objekt .

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Er dette egentlig et reelt problem? Hender det ofte at enkeltsoldater opptrer på egen hånd slik at det kan være tvil om de er ute i offisielt ærend eller ikke?

Når jeg har vært ute og reist har jeg ofte sett soldater på flyplasser. De opptrer alltid to og to (eller flere) i lag, er uniformert og bevæpnet, og det fremstår som helt opplagt at de utfører et offisielt oppdrag. Om en av dem hadde bedt meg om å flytte meg, hadde jeg i hvert fall ikke bedt om legitimasjon. Er ikke det å opptre under kommando jevngodt med, eller bedre enn, å bære et ID-kort?

Leave a comment:

• Grasklyppertraktor
    replied
    Hva med de (ekstremt få/aldri hørt om) som misbruker ID-kort for å "gjemme seg" bak begrenset politimyndighet?
    Eg trur ikkje risikoen for dette blir nemneverdig større av utlevert ID-kort. Om nokon i styrkestrukturen skulle ønskje å finne på eit sprell har dei jo allereie full PBU heime, ein del også våpen.

Leave a comment:

• YberLIF
    replied
    Joda, ser fordelene. Med tanke på hvilke skarpe oppdrag HV til tider har, vet man jo aldri hvilke situasjoner man havner oppi. Og i forhold til en situasjon hvor det kan komme i rettssystemet er det nok en fordel å ha så mye som mulig på stell.

Men hvis vi vrir diskusjonen litt, hvordan skal vi løse slike ting når vi ikke har fått utdelt ID? Skal man la være å bruke personell som ikke har vernepliktsboka/førstegangstjeneste-ID? Før alle sammen får ID-kort vil vi jo ha noen få nyanser som KAN være uheldig.

I tillegg: hvis disse uheldige nyansene er noe vi bør fokusere på, hvordan skal vi få fortgang på utlevering av ID-kort?

Hva med de (ekstremt få/aldri hørt om) som misbruker ID-kort for å "gjemme seg" bak begrenset politimyndighet?

Leave a comment:

• Simplex
    replied
    Opprinnelig skrevet av Simplex
    I forarbeidene (Røksundrapporten) står det som merknad til den aktuelle bestemmelsen at:
    Annet ledd slår fast at det ikke er nødvendig at Fors- varets personell får særskilt politilegitimasjon, da dette vil følge av militær uniform kombinert med militært ID, som betyr ID-kort utstedt av Forsvarsdepartementet, det såkalte Kongeriket Norge-kortet.
    Opprinnelig skrevet av Simplex
    ...eller at det i en rettsrunde kommer til at HV-soldaten ikke hadde politimyndighet og det vil bli til gunst for den tiltalte .
    Ja, det gikk bra (som forventet) denne gang. Men, det er her en av problemstillingene kan oppstå ved manglende gyldig ID. Spørsmålet i rettssalen blir hvorvidt vedkommende soldat faktisk hadde politimyndighet.

Leave a comment:

• YberLIF
    replied
    Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Sjekk innlegg #15 i denne tråden. Så er det neste jeg da vil spørre om; hadde/har alle som nå står grensevakt i korona-situasjonen ID-kort?
    Uten å si for mye, så er svaret på spørsmålet ett klart og tydelig nei. Har heller ikke vært problemer for politiet i den sammenheng.

Leave a comment:

• Simplex
    replied
    Personlig har jeg ID-kort fra førstegangstjenesten, og det hyrer lenge nok, men jeg ser i utgangspunktet ikke behovet, så lenge AdmOFF, P-OFF og områdesjef har ID-kort. I tillegg er det jo forskjell på ID-kort og adgangskort. De som har tjenestemessig behov for adgangskort får jo dette. Eller?
    Sjekk innlegg #15 i denne tråden. Så er det neste jeg da vil spørre om; hadde/har alle som nå står grensevakt i korona-situasjonen ID-kort?

Leave a comment:

• YberLIF
    replied
    Forsåvidt helt enig i at det er veldig greit å kunne vis ett ID-kort i en slik situasjon, selv om dette ikke er hverdagslig. Når det er sagt, kan politi ganske raskt verifisere om du er ute i reelt ærend. En telefonsamtale til Ops, eller samtale med de andre du er rundt kan fort løse slike situasjoner, samt at man kan vise sivil ID. Skjer det så ofte at det er en reell problemstilling?
    Tror heller ikke at politiet uten videre aksepterer at man går rundt i andre ærend enn trening eller oppdrag med våpen, selv om man har med seg ett ID-kort. (Joda, litt overdrevet den siste der.)

Leave a comment:

• magskor
    replied
    Vil påstå at i dagens samfunn er ID kort noko som er nødvendig. Eit ID kort vil vere eit bevis for at du har rett til å gå i uniform og bære våpen. Når ein veit at det hender at politiet rykker ut på grunn av melding om at det står ein væpna mann i uniform langs vegkanten og han vart plukka opp av ein bil. Då er det veldig greit å kunne vise ein ID som seie at du er soldat i HV.

Leave a comment:

• MWD
    replied
    Jeg la inn bestilling i januar via appen. Ikke sett noe kort ennå, ei heller fått noe som helst tilbakemelding, så det kan nok stemme det du sier.

Leave a comment:

• YberLIF
    replied
    Ifølge AdmOFF i mitt området, så fungerer vistnok ikke appen for HV (ennå). Vi har fått beskjed om å bruke utdelt ID-kort fra førstegangstjeneste, for de som har det ennå/ har fått det utdelt. Problemet med sistnevnte er at det er flere som har trodd at dette skal klippes/leveres inn etter endt førstegangstjeneste. I tillegg er det jo fortsatt igjen en del gubb i områdene som har vernepliktsboka som eneste militære ID.

Det har vært snakk om å låne en minibuss, fylle med gubbs, og oppsøke ett kontor i arbeidstiden, men kostnad og tidsbruk svarer ikke til behovet. Har egentlig den jevne meniggubb behov for ID-kort?

Personlig har jeg ID-kort fra førstegangstjenesten, og det hyrer lenge nok, men jeg ser i utgangspunktet ikke behovet, så lenge AdmOFF, P-OFF og områdesjef har ID-kort. I tillegg er det jo forskjell på ID-kort og adgangskort. De som har tjenestemessig behov for adgangskort får jo dette. Eller?

Leave a comment:

• navara
    replied
    Ja, men det hadde jo unektelig vært mer komfortabelt å bestilt det med app enn å måtte stresse innom kontoret som åpna 8.30 før sjefsmøtet som begynte 8.30 :P

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X