Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

ID i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: ID i HV

Tenker det blir som det pleier. HV møter opp, løser oppdraget, politiet er fornøyd og ingen har tenkt på ID-problematikken...

Helt til den dagen det kommer en Breivik og påstår han er nytilført eller at det i en rettsrunde kommer til at HV-soldaten ikke hadde politimyndighet og det vil bli til gunst for den tiltalte.

Da blir det nedsatt et utvalg som skal utrede FDID til HV-soldater, for så å sendes på høring, politisk beslutning halvannet år senere, og så produksjon av kort når soldaten er inne på øvelse. Men, da skal sikkert nytt kort innføres...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Alle HV befal kan hente ut FDID, de har skiftet farge til grønn for de som tidligere fikk rosa med "reserve" trykt på.
      Nå er de som sagt grønne for ikke fast tilsatte, og rosa for fast tilsatt mannskap..
      shovelhead

la8pv over, dette er min mayday...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av shovelhead Vis post
        Alle HV befal kan hente ut FDID, de har skiftet farge til grønn for de som tidligere fikk rosa med "reserve" trykt på.
        Nå er de som sagt grønne for ikke fast tilsatte, og rosa for fast tilsatt mannskap..
        Trenger ikke være befal. Er du i HV er du berettiget til å ha grønt kort.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
          Er du i HV er du berettiget til å ha grønt kort.
          Bra. Jeg har nemlig spilt en del ganger på golfbanen med kompiser uten å ha grøntkort...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post

Trenger ikke være befal. Er du i HV er du berettiget til å ha grønt kort.
            Er det noe sted dette står nedskrevet, eller er det bare noe som sies?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Espen K Vis post
              Er det noe sted dette står nedskrevet, eller er det bare noe som sies?
              Jeg har i alle fall sett det "nedskrevet" (og diskutert) i facebook-gruppa NOF Heimevernet, uttalt av folk som tilsynelatende vet hva de snakker om (og som også forteller at det varierer STORT mellom distrikter hvor aktivt de jobber med saken. Det hevdes der at HV-14 har produsert kort til de aller fleste av sine 3000 mann, mens i HV-01 er det en annen en som sier at der er det stort sett bare løytnant og opp som har...). Men om du mente et pålitelig skriftlig reglement/direktiv, og ikke bare ulegitimerte folk som kanskje jobber med saken i sitt distrikt, eller kanskje ikke er i HV i det hele tatt, så vet jeg ikke.
              Om du er i samme facebook-gruppa (du trenger ikke være medlem av NOF HV for å være i gruppa; jeg er ikke medlem selv...), så kan du lete etter et innlegg datert 24/10/19.

Kommentér

Noen som vet hvor kortkontoret på Akershus Festning holder til?
                Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

Jeg var innom hos HV-01 nå i januar for å få sånn kort. En særdeles enkel prosess som tok 10min inkl innlogging av 2 brukere fordi han første som prøvde ikke hadde fått tilgang til signeringsplata på sin bruker... Det jeg kanskje reagerte mest på var at ingen spurte meg om ID...

Ifht hvor mange som har det plukket jeg opp at det var tilgjengelig for "de som ville" i over nevnte FB gruppe og tok insj sjæl på å ordne det. Og jeg er OR-7...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                    ...tok insj sjæl på å ordne det.
                    Insj er undervurdert...

Vil du ha, så spør P-off/P-OR i området, så setter han deg forhåpentligvis i kontakt med noen på distriktet som enten kan bestille kort, eller henvise til et annet kontor (f.eks. Hær/Sjø/Luft) som passer deg bedre.

Eller enda enklere (kanskje...): last ned android-appen "NyttKort" utgitt av FPVS, og se om du får noe ut av det. Krever maskinlesbart pass. (antar de henter bilde fra passregisteret, og alt annet fra sammenkobling mellom fødselsnr/ansattnummer...)
                    Appen ble først omtalt av admin i tidligere nevnte fb-gruppe, en tid etter den første diskusjonen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MWD Vis post
                      Noen som vet hvor kortkontoret på Akershus Festning holder til?
                      Det er vel bygg 58, komandantboligen, det gule med spisse tårn.
                      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post

Eller enda enklere (kanskje...): last ned android-appen "NyttKort" utgitt av FPVS, og se om du får noe ut av det.
                        Morro for det med android...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post

Det er vel bygg 58, komandantboligen, det gule med spisse tårn.
                          Takk

Kommentér

Det er vel neppe uoverkommelig for apple-gjengen å få lånt seg en android-telefon eller tablet i en 5-minutters tid. Hvorfor den appen ikke finnes til iphone, det får dere spørre Noen André om. Men nå er det jo sikkert lenge til akkurat ditt kort utløper uansett...
                            Last edited by LVGRP99; DTG 281606 Jan 20, .

Kommentér

Ja, men det hadde jo unektelig vært mer komfortabelt å bestilt det med app enn å måtte stresse innom kontoret som åpna 8.30 før sjefsmøtet som begynte 8.30 :P

Kommentér

Ifølge AdmOFF i mitt området, så fungerer vistnok ikke appen for HV (ennå). Vi har fått beskjed om å bruke utdelt ID-kort fra førstegangstjeneste, for de som har det ennå/ har fått det utdelt. Problemet med sistnevnte er at det er flere som har trodd at dette skal klippes/leveres inn etter endt førstegangstjeneste. I tillegg er det jo fortsatt igjen en del gubb i områdene som har vernepliktsboka som eneste militære ID.

Det har vært snakk om å låne en minibuss, fylle med gubbs, og oppsøke ett kontor i arbeidstiden, men kostnad og tidsbruk svarer ikke til behovet. Har egentlig den jevne meniggubb behov for ID-kort?

Personlig har jeg ID-kort fra førstegangstjenesten, og det hyrer lenge nok, men jeg ser i utgangspunktet ikke behovet, så lenge AdmOFF, P-OFF og områdesjef har ID-kort. I tillegg er det jo forskjell på ID-kort og adgangskort. De som har tjenestemessig behov for adgangskort får jo dette. Eller?

Kommentér

Jeg la inn bestilling i januar via appen. Ikke sett noe kort ennå, ei heller fått noe som helst tilbakemelding, så det kan nok stemme det du sier.

Kommentér

Vil påstå at i dagens samfunn er ID kort noko som er nødvendig. Eit ID kort vil vere eit bevis for at du har rett til å gå i uniform og bære våpen. Når ein veit at det hender at politiet rykker ut på grunn av melding om at det står ein væpna mann i uniform langs vegkanten og han vart plukka opp av ein bil. Då er det veldig greit å kunne vise ein ID som seie at du er soldat i HV.

Kommentér

Forsåvidt helt enig i at det er veldig greit å kunne vis ett ID-kort i en slik situasjon, selv om dette ikke er hverdagslig. Når det er sagt, kan politi ganske raskt verifisere om du er ute i reelt ærend. En telefonsamtale til Ops, eller samtale med de andre du er rundt kan fort løse slike situasjoner, samt at man kan vise sivil ID. Skjer det så ofte at det er en reell problemstilling?
                                      Tror heller ikke at politiet uten videre aksepterer at man går rundt i andre ærend enn trening eller oppdrag med våpen, selv om man har med seg ett ID-kort. (Joda, litt overdrevet den siste der.)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av YberLIF Vis post
                                        Personlig har jeg ID-kort fra førstegangstjenesten, og det hyrer lenge nok, men jeg ser i utgangspunktet ikke behovet, så lenge AdmOFF, P-OFF og områdesjef har ID-kort. I tillegg er det jo forskjell på ID-kort og adgangskort. De som har tjenestemessig behov for adgangskort får jo dette. Eller?
                                        Sjekk innlegg #15 i denne tråden. Så er det neste jeg da vil spørre om; hadde/har alle som nå står grensevakt i korona-situasjonen ID-kort?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                                          Sjekk innlegg #15 i denne tråden. Så er det neste jeg da vil spørre om; hadde/har alle som nå står grensevakt i korona-situasjonen ID-kort?
                                          Uten å si for mye, så er svaret på spørsmålet ett klart og tydelig nei. Har heller ikke vært problemer for politiet i den sammenheng.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex
                                            I forarbeidene (Røksundrapporten) står det som merknad til den aktuelle bestemmelsen at:
                                            Annet ledd slår fast at det ikke er nødvendig at Fors- varets personell får særskilt politilegitimasjon, da dette vil følge av militær uniform kombinert med militært ID, som betyr ID-kort utstedt av Forsvarsdepartementet, det såkalte Kongeriket Norge-kortet.
                                            Opprinnelig skrevet av Simplex
                                            ...eller at det i en rettsrunde kommer til at HV-soldaten ikke hadde politimyndighet og det vil bli til gunst for den tiltalte .
                                            Ja, det gikk bra (som forventet) denne gang. Men, det er her en av problemstillingene kan oppstå ved manglende gyldig ID. Spørsmålet i rettssalen blir hvorvidt vedkommende soldat faktisk hadde politimyndighet.

Kommentér

Joda, ser fordelene. Med tanke på hvilke skarpe oppdrag HV til tider har, vet man jo aldri hvilke situasjoner man havner oppi. Og i forhold til en situasjon hvor det kan komme i rettssystemet er det nok en fordel å ha så mye som mulig på stell.

Men hvis vi vrir diskusjonen litt, hvordan skal vi løse slike ting når vi ikke har fått utdelt ID? Skal man la være å bruke personell som ikke har vernepliktsboka/førstegangstjeneste-ID? Før alle sammen får ID-kort vil vi jo ha noen få nyanser som KAN være uheldig.

I tillegg: hvis disse uheldige nyansene er noe vi bør fokusere på, hvordan skal vi få fortgang på utlevering av ID-kort?

Hva med de (ekstremt få/aldri hørt om) som misbruker ID-kort for å "gjemme seg" bak begrenset politimyndighet?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av YberLIF Vis post
                                                Hva med de (ekstremt få/aldri hørt om) som misbruker ID-kort for å "gjemme seg" bak begrenset politimyndighet?
                                                Eg trur ikkje risikoen for dette blir nemneverdig større av utlevert ID-kort. Om nokon i styrkestrukturen skulle ønskje å finne på eit sprell har dei jo allereie full PBU heime, ein del også våpen.
                                                Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Er dette egentlig et reelt problem? Hender det ofte at enkeltsoldater opptrer på egen hånd slik at det kan være tvil om de er ute i offisielt ærend eller ikke?

Når jeg har vært ute og reist har jeg ofte sett soldater på flyplasser. De opptrer alltid to og to (eller flere) i lag, er uniformert og bevæpnet, og det fremstår som helt opplagt at de utfører et offisielt oppdrag. Om en av dem hadde bedt meg om å flytte meg, hadde jeg i hvert fall ikke bedt om legitimasjon. Er ikke det å opptre under kommando jevngodt med, eller bedre enn, å bære et ID-kort?
                                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Litt på siden: Vi hadde som et øvingsmoment et par ganger under Øvelse Hovedstad (jeg husker i hvert fall i 1998, da var det kanskje noen her som ikke var født) at "HV-soldater" som egentlig er fi spioner/sabotører kan dukke opp med PBU på fremmøte eller senere. I områdestrukturen er det jo alltid noen nye, og folk kjenner hverandre ikke så godt at man ikke reagerer på en HV-soldat man ikke har sett før. Vi fant faktisk en som dukket opp på HV-treningen og ikke sto på listen.... Vi gjennomførte at alle som møtte ved mobilisering/innkalling skulle sjekkes mot oppropsliste og vise legitimasjon (OK med sivil leg som førerkort, men Vernepliktsbok var det jo da påkrevet at man hadde med) og så fikk stempel på håndbaken, og at vi sjekket alle igjen før innmarsj på objekt .
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

hvlt, det stemmer greit med innpassering av vaktpost den dag i dag. Kun en fra laget, fortrinnsvis LF får komme frem og godkjenne hver enkelt innpasserende lagsmedlem.
                                                      Dette har blitt noe enklere med samband, da man kan melde inn hele laget i innmarsj et godt stykke unne vaktpost, så man ikke kommer "plutselig" inn i stillingen.
                                                      Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                                                        hvlt
                                                        Dette har blitt noe enklere med samband, da man kan melde inn hele laget i innmarsj
                                                        Har dere fungerende samband??
                                                        Aldri mer 13

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post

Har dere fungerende samband??
                                                          Vedlagt bilde av samband, ikke utdelt, alle er sånn kit-hore og har med seg selv.
                                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Fra spøk til alvor. Alle områder har vel samband på lagsnivå, en smule utdatert i områdestrukturen. MEN, nytt er på vei inn nå.
                                                            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Godt mulig jeg er overforsiktig her nå, men er hvilke nivåer man har samband på noe som bør diskuteres på åpent nett?
                                                              Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X