Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

E-læringsmodulen til de nye vognene fant jeg akkurat ut at er offentlig tilgjengelig.

Får snuse på det.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
      E-læringsmodulen til de nye vognene fant jeg akkurat ut at er offentlig tilgjengelig.

Får snuse på det.

Hvor offentlig? Så offentlig at du kan dele en link på pm?
      *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Sendt.

Kommentér

Vil også gjerne ha linken, selv om jeg ikke er HV-I,men områdestruktur, og dermed nok aldri får sette mine bein i en militærgrønn Amarok.

Kommentér

Send til meg og

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
            Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

kurs.sessvollmoen.no - Logg inn med ønsket metode - FKL

Dette er ugradert.

Kommentér

Amarok og laserkurs er tatt.
                100% på lasertesten.
                When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

En fuckings feil på lasertesten.

Kommentér

Fra Prop. 1S 2019-20

Prosjektet ble vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. 7 S (2015–2016) til Prop. 1 S (2015–2016). Prosjektet skal tilføre Heimevernet (HV) et større antall upansrede feltvogner og tilhengere for økt laste- og transportkapasitet. HV har et landsdekkende og territorielt ansvar med hovedopp-gaver innenfor vakthold og sikring av militære og sivile objekter. HV skal være tilgjengelig på kort varsel, slik at enheter med god lokalkjennskap kan løse rene militære oppdrag, eller på anmodning støtte det sivile samfunn ved ulykker og større hendelser. HV-områdene må følgelig være organisert, utrustet og trent for slike oppdrag. Tilgang til relevante kjøretøyer gir økt mobilitet, og er en viktig forutsetning for oppdragsløsningen.

HV benytter i dag upansrede feltvogner av typen Mercedes-Benz i kombinasjon med innleie av sivile kjøretøyer. Feltvognene har vært benyttet i Forsvaret siden 1980-tallet, og har redusert nytte-verdi på grunn av stor slitasje over mange år. Kjøretøyene har passert beregnet levetid, og i tillegg er flere grunnleggende sikkerhetsmessige krav ikke tilfredsstilt. På grunn av kjøretøyenes alder er det en rekke komponenter som ikke lenger serieproduseres, og som dermed øker vedlikeholdsutgiftene.

Det er behov for å erstatte den fleksible transportkapasiteten som feltvognene gir. Formålet med prosjektet er å anskaffe om lag 360 kjøretøyer for bruk med vanlig personbilførerkort, samt et antall tilhengere. Rammeavtale for anskaffelsen er inngått. For å søke å redusere logistikk- og driftsutgiftene planlegges det anskaffet kommersielt tilgjengelige kjøretøyer og tilhengere som kan vedlikeholdes ved sivile verksteder i det enkelte HV-distrikt.
                    Med nye kjøretøyer vil HV få tilgang til en transportkapasitet som gir høyere driftssikkerhet, mo-derne sikkerhetsløsninger for personellet i kjøretøyet og tilfredsstillende fremkommelighet. Lever-ansene planlegges avsluttet innen utgangen av 2020.

Prosjektets pris- og valutajusterte kostnadsramme er 575 mill. kroner, inkludert merverdiavgift, usikkerhetsavsetning og gjennomføringskostnader.
                    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Innlegg #957?
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                        Innlegg #957?
                        Sett.

Den druknet i e-læringsmodul og bruk av hjelm/stridsvest.

Prøver å oppdatere fra propen på de prosjektene som er laget tråder på.
                        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                          En fuckings feil på lasertesten.

https://www.youtube.com/watch?v=K4YNZJPjGjk
                          When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Hvorfor militær utdanning på militært utstyr som bil, kanon og annet morro.. Jeg er mekaniker og har jobbet som verksmester for anleggsmaskiner osv, jeg tror jeg skulle kunne få liv i og til en hvis grad bruke utstyret forsvaret har, men sikker bruk og effektiv bruk har jeg ikke nok kompetanse til i en del tilfeller. Jeg har blålappen på alt av MB, men jeg husker ikke alt med kolonnekjøring, flag/lys regler osv. Jeg ser på meg selv som ok teknisk i sivilt sammenheng og til tider selverklært verdensmester på noen områder. Jeg har sett skrekkelige eksempel sivilt på hvordan sertifiserte brukere og med fagbrev mangler masse kompetanse på utstyr som de bruker i jobben sin. Så at forsvaret ikke bruker sitt lovverk helt ut med disp i fredstid og i tillegg kjører bruker kurs for blålappen på alt mulig er bare positivt, hvorfor skal vi ta snarveier nå når vi har tid og ressurser til å gjøre det beste vi kan. I krig så kan nok snarveier være greit, men ikke nå. Materiell koster å drifte og opplæring er en del av driften, jeg tror ikke hest er noe bedre alternativ selv om det ikke kreves sertifikat for å ri. Jeg tror kanskje hest krever litt mere opplæring en bil.

Jeg tror generelt at det er mye ressurser for forsvaret å spare hvis vi blir flinkere til å bruke kjøretøyene mer effektivt. Jeg har ofte inntrykket av at det er ikke så nøye hvordan vi disponerer eller bruker kjøretøyene bare vi løser må oppgavene. Hver Km og hver drifts time koster penger. Et av verktøyene vi har i dag er kjørebok, men er det nok? Jeg vet at bare kjøreboken kan virke som et hinder for noen i å utføre det de skal og det blir ofte skrevet veldig generelt. Hvor ofte trener vi side trynet i bilen og hvordan er samspillet med VF og sidetrynet. Det kan være ganske hektisk i en bil når navigasjon og samband krever sitt. Jeg kommer med noen utsagn og påstander som kan debatteres men det viser at det er forskjeller på militær og sivil bruk av egentlig samme kjøretøy og at det krever noe grad av opplæring. I pilot utdanningen på fly så er CMR (cockpit resource management) et eget fag, så selv i et så enkelt kjøretøy som bil kan slike ting være aktuelt. Jeg sier ikke at uker på skolen for å lære seg å kommunisere i en bil er nødvendig, men at vi kan ha en form for bevisstgjøring rundt det kan skape positiv effekt. Nå sporet jeg litt av, men et godt VF kurs i HV på Amarok kan ikke bli feil og at å ta for lett på en spesialistutdanning på enkle ting kan bli kulturbærende.
                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Trodde ikke jeg skulle få sett den tidligst før øvelsen om et par uker (i grunn ikke forventet da heller i 09), men har i dag hatt gleden av å ta den første amaroken med reg.nr. 12001 i øyesyn på E134 mellom Kongsberg og Eiker. Så den var vel da mellom Oslo og Heistadmoen eller noe antar, jeg. Kanskje også 03 får amarok rimelig tidlig?
                              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

HV-11 har også fått, eller skal snart få Amarok.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                                Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Vil bli bra å få faset inn Amarok. Begynner å bli slitne nå mange av MB'ene.
                                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X