Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt uniformsreglement i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rittmester
    replied
    Sv: Nytt uniformsreglement i HV

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Litt annen dreis over denne artikkelen:

https://forsvaret.no/hv/uniform-utrustning-og-kampkraft
    I tilfelle den skulle forsvinne, tillater jeg meg å sitere hele den refererte artikkelen:
    Uniform, utrustning og kampkraft

Heimevernet skal ha en pragmatisk tilnærming til bekledning og utrustning. Fokuset skal først og fremst være på oppdragsløsningen. Det blir forskjell på garnison og felt. Oppdragstilpasset antrekk blir metoden.

​​Løs oppdrag og ta vare på dine kvinner og menn, er den sentrale ledelsesfilosofien i Forsvaret.

– Dette skal også være styrende for uniformering og utstyr, sier sersjantmajoren i Heimevernet, Øystein Mjelle.
    –Heimevernet er ikke et idrettslag eller Sveins charterreiser, smiler sersjanmajoren.
    –Heimevernet er en militær organisasjon, med en klar oppdragsportefølje hvor vi i ytterste konsekvens skal gå i kamp for Norge.
    Uniformen er det som skiller heimevernets mannskaper fra sivile. Uniformen og flagget skiller oss fra andre nasjoners militære styrker. Uniformen tjener en hensikt, både som signatur og som beskyttelse mot vær og vind. Bruken er regulert i reglements form og følger både tradisjon og kutyme.

– Jeg forventer at HVs personell både kan løse oppdrag og kle seg korrekt, og at de som ikke er helt sikre kan motta mentorering fra både overordnede og kolleger, poengterer sersjantmajoren.

Mange nye uniformsartikler

Det har i de senere år skjedd mye nytt med uniformer og utrustning. Fra kommersielle aktører kan du få kjøpt nærmest hva som helst. Vi har et godt utgangspunkt i det utleverte materiellet – som skal være egnet for organisasjonen og de oppdrag som skal løses, men det betyr ikke at det er optimalt. Det nye uniformsreglementet for Hæren sier noe om hvordan man skal tilnærme seg dette.

–Man søker å skille mellom aktiviteten man bedriver, og å ha en pragmatisk tilnærming til det. Jeg kaller det for oppdragstilpasset antrekk, sier Mjelle.

Det skilles nå mellom tre hovedformer for «oppdrag»:

1. Formelle oppstillinger
    Med formelle oppstillinger menes oppstillinger og seremonier ut over daglige rutineoppstillinger for å informere eller starte dagen. Eksempler på slike seremonier kan være beskikkelsesseremonier, parader, offentlige høytider, bataljonsoppstillinger, sjefsskifter eller offisielle besøk. Vakthold som leirvakthold inngår også i denne kategorien. Hensikten med bestemmelsen er å fremstå helt enhetlig og uniformert der korrekt og presentabel militær fremtreden er viktigere enn funksjonalitet og fleksibilitet.

2. Garnison
    Med garnison menes tjeneste på kontor, indretjeneste, undervisning i leir, vedlikehold og lignende. Hensikten med bestemmelsen er at soldater og avdelinger fremstår representative, enhetlige, og med en god militær fremtreden. Samtidig som det ligger en viss grad av fleksibilitet og funksjonalitet i dette.

3. Felt og operasjoner
    Med felt og operasjoner menes trening og øving utenfor garnisoner og i det offentlige rom. Stridsteknikktrening i garnison og øvelser i det offentlige rom defineres som felt.
    Hensikten med bestemmelsene er å gi soldater og avdelinger en relativ enhetlig profil, men med fokus på funksjonalitet og soldatenes operative behov for en tilpasset og hensiktsmessig utrusting.

– Det er her de viktigste endringene ligger, forklarer sersjantmajor Mjelle.

– De nye bestemmelsene gir lokal sjef myndighet til å utvise fleksibilitet under feltforhold. Naturlig nok vil en skarpskytter, en bordingsoperatør og en geværmann se helt forskjellig ut. Med pragmatisme mener jeg at vi må tillate bruk av sokker og undertøy av god kvalitet som ikke er utlevert på depotet, feltstøvler med militært snitt som er ervervet sivilt, og at man «kitter» opp vesten som man føler for – gitt visse høyre og venstre begrensninger.

Sersjantlinjen vil ha dette som sitt doméne å følge opp, og i sjefssersjantkollegiet jobbes det nå med å konkretisere ovenfor sjefene en solid anbefaling.
    – Som et siste punkt vil jeg nevne at vi nå innfører HVs nye beret, den ulvegrå, fortløpende, og jeg håper den blir båret med stolthet der ute, avslutter Mjelle.​​

Publisert 21. oktober 2016 20:55 av Rune Haarstad, presse og informasjonsoffiser i Heimevernet. Sist oppdatert 21. oktober 2016 22:03
    Selve uniformsbestemmelsene kan fortsatt lastes ned herfra: https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...mmelser-HV.pdf

Leave a comment:

• mailman
    replied

Klar over alle tre,derav smiletrynet.
    Har jakken du designet,og er faktisk veldig fornøyd med den.

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Tja...Du driver en nettbutikk,hadde tactikult skjegg sist jeg så deg og du er pådriver for dette:-)
    I rest my case:-)
    Butikken jeg jobber i har jo vært i drift i 15 år, så behovet for tillegg til utlevert har vel vært der lenge. Nå er, tro det eller ei, ikke mitt hovedansvar det militære sortimentet, men det er jeg som har designet det ene produktet som omfavnes av dette reglementet.

Hva gjelder skjegg så har jeg vel hatt det i en eller annen form siden 2001, så lenge før det bli "in".

Det stemmer at jeg har vært en pådriver for dette, både mens jeg tjenestegjorde og etter at jeg ble sivil. Motivasjonen for dette er for å prøve å sørge for at folk på bakken får best mulig kit.

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Ok, var ikke det jeg mente, men vi lar den ligge

Jeg mente bare at de sikkert nå er fornøyd med muligheter for økt salg nå som man åpner for mer bruk av ikke-utleverte effekter.

Den qouten jeg hadde i min post "Jihu! Nå kan vi endelig "kitte" opp fiskevesten!" var skrevet av en HV soldat og ikke av en nettbuikk
    Før har dette vært regulert av lokal sjef (dvs Bn.sjef).

Nå er det kommet inn i reglement, slik at man slipper (forhåpentligvis) varierende praksis.

Jeg skjønte hva du skrev, jeg ville bare presisere at dette har kommet på banen via spesialistkorpset (Wenneberg).

Leave a comment:

• mailman
    replied

Det virket som om du mente at det kun var nettbutikker med tacticoole skjegg som var glad for dette....det er ikke de som er pådrivere for dette.
    Tja...Du driver en nettbutikk,hadde tactikult skjegg sist jeg så deg og du er pådriver for dette:-)
    I rest my case:-)

Leave a comment:

• Einherjar
    replied

Er uansett flott at de har skjønt de må slippe til litt eget initiativ/ erfaringer.

Leave a comment:

• West
    replied

Ok, var ikke det jeg mente, men vi lar den ligge

Jeg mente bare at de sikkert nå er fornøyd med muligheter for økt salg nå som man åpner for mer bruk av ikke-utleverte effekter.

Den qouten jeg hadde i min post "Jihu! Nå kan vi endelig "kitte" opp fiskevesten!" var skrevet av en HV soldat og ikke av en nettbuikk

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Det virket som om du mente at det kun var nettbutikker med tacticoole skjegg som var glad for dette....det er ikke de som er pådrivere for dette.

Leave a comment:

• West
    replied

Selvfølgelig. Var ikke noe annet jeg mente heller.
    Skjønte bare ikke posten hans i forhold til min post. Lurte på om han hadde qoutet feil for jeg skrev ingenting om det han nevner.

Leave a comment:

• jaffar
    replied

????

Har du sitert feil post?

Har lest og forstått det som står der jeg også akkurat som du. Skrev ikke noe annet jeg vel?
    Skjønte ikke helt behovet for denne "forklaringen".
    Ro deg ned. AGR står fritt til å poste meninger her som alle andre. Noe behovsavklaring trengs ikke.

Leave a comment:

• West
    replied

????

Har du sitert feil post?

Har lest og forstått det som står der jeg også akkurat som du. Skrev ikke noe annet jeg vel?
    Skjønte ikke helt behovet for denne "forklaringen".

Leave a comment:

• AGR416
    replied

West::

Poenget er at man nå har gode v. og h. begrensninger på hva som er lov, i stedet for å tviholde på at alle skal stille "likt". Man tillater f.eks ting som grønne eller brune luer (mn har ingen annen lue enn den svarte idrettslua med "Forsvaret" skrevet på), grønne eller brune hansker (de sort utleverte hanskene er ufttelig dårlige), andre sorte støvler enn den grufulle M-77.

Man erkjenner at det er forskjell på felt og garnison.

Det er faktisk slik at man må påpeke feil og mangler ved utlevert materiell for å få til endringer. "Utlevert er godt nok" er en holdning som fører til at man råtner på rot ift nytenkning og nyskapning.

Vi har dessverre et alt for rigid anskaffelsesregelverk i Norge, som vanskeliggjør samarbeid mellom myndighetskunder og industri. Gode initiativer blir skutt ned, fordi man er mer opptatt av at prosessen skal være riktig, enn at nødvendigvis sluttproduktet blir best mulig.

Spesielt på uniformsfronten så henger Forsvaret etter mtp hva som er utlevert. Hvis M/75 og M-04 er så bra, hvorfor er ikke det i bruk av de beste?

Leave a comment:

• West
    replied

Mange nettbutikker som gnir seg i hendene og smiler i tacticool beardet sitt nå ja, og gleder seg til jul.
    Som en så treffende skrev på Facebook " Jihu! Nå kan vi endelig "kitte" opp fiskevesten!"

Leave a comment:

• aquila
    replied

Det der er jo omtrent motsatt signal av det som kom i artikkelen som ble slettet. Lukter at sitatene ikke var klarert før bruk. Eventuelt at GIHV leser milforum og tar signaler.

Synes tilnærmingen nå var mye bedre.

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Leave a comment:

• Pinch
    replied

Ser fremdeles ikke svar i den nye UD'en på om jeg får lov til å beholde tannglasset eller ikke....

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Tiltredes.

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Ja, til de grader
    Da foreslår jeg at vi driter i den her og nå. Eller tar den i passende tråd?

Leave a comment:

• West
    replied

Ja, til de grader

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Så bra. Det du får utlevert på depot er vel bra nok?
    Nei, det er ikke alltid at det er det. Men den diskusjonen har vi vel hatt gjentatte ganger?

Leave a comment:

• West
    replied

Så bra. Det du får utlevert på depot er vel bra nok?

Leave a comment:

• kornmo
    replied

Like godt at artikkelen er fjernet, vil nesten påstå at noen av uttalelsene vår på grensen til flåsete.

For de som ikke fikk lest artikkelen, så var det nærmest et totalforbud mot alt som ikke var utlevert på depot. Mulig jeg strekker strikken nå.

Leave a comment:

• aquila
    replied

For fremtidige lesere av tråden så finner man reglementet her: https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...mmelser-HV.pdf

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Kom ikke inn jeg heller, men fant det på google søk.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• aquila
    replied

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    En gledens dag!
    HV har fått nytt uniformsreglement til erstatning for reglement fra 1999. https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nye-...temmelser-i-hv
    Er det bare jeg som ikke kommer inn på denne artikkelen igjen? Litt spesielt å ta bort en slik nyhet...

Leave a comment:

• NK Milforum
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg registrerer skuffelsen hos andre debattanter her, men velger å mene at dette skyldes mangelfull kommunikasjon heller enn at GIHV går i feil retning. Jeg har også fått et svært godt inntrykk av nåværende GIHV gjennom hans engasjement i sosiale medier, og tviler sterkt på at han virkelig mener det slik det er blitt tolket.

Her mener jeg sersjantmajor Mjelle skulle gått i front, og aktivt kommunisert bakgrunn og innhold på alle kanaler (herunder milforum) for å klare opp i eventuelle misforståelser.
    +1.

Leave a comment:

• Einherjar
    replied

I HV er det grå striper i håret som er staussymboler!

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Da burde vi kanskje gjøre dem oppmerksom på situasjonen?

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Selve reglementet er nå mer "tilpasningsdyktig" enn GIHVs kommentar. Det inneholder ingen eksplisitt skjerping i forhold til forsvarsgrenenes reglementer og fellesbestemmelsene, så når Hærens retningslinjer for bruk av egeninnkjøpt utstyr trer i kraft, skulle de gjelde for LHV også.
    Jeg registrerer skuffelsen hos andre debattanter her, men velger å mene at dette skyldes mangelfull kommunikasjon heller enn at GIHV går i feil retning. Jeg har også fått et svært godt inntrykk av nåværende GIHV gjennom hans engasjement i sosiale medier, og tviler sterkt på at han virkelig mener det slik det er blitt tolket.

Her mener jeg sersjantmajor Mjelle skulle gått i front, og aktivt kommunisert bakgrunn og innhold på alle kanaler (herunder milforum) for å klare opp i eventuelle misforståelser.

Leave a comment:

• essal
    replied

Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
    Hadde vært fint og flott dette hvis HV hadde klart å dele ut likt utstyr selv. blir morro å se min troppsbefal da han får ordre pm å ta av seg sin uniform for å sette på seg F1 feltuniform. likte det at F1 buksa er vanntett da den er ny. min suger til seg vann å blir dobbelt så tung da den blir våt. få samme utstyr som hæren så hadde dette blitt bra det.
    Hvis du tror at M02 (altså membran uniformen) er et magisk plagg som ikke blir vått, så kan jeg betrygge deg med at membran uniformen også blir gjennomvåt og tung... Dessuten så puster den ikke fryktelig mye mer enn utlevert regntøy.

Og det er lov å re-impregnere tøyet sitt hvis du ikke får lov til å bytte det...

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
Working...
X