Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt uniformsreglement i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• MMB
    replied
    Altså, for å presisere litt innlegget mitt over, så må man gjerne ha egne årsstriper for HV-I som går på antall år på kontrakt også, og gjerne utformet og brukt på samme måte som vervede i Hæren. Men pointet mitt er at det må komme en sentral føring på dette, slik at det blir en felles forståelse og at stripene brukes likt uansett om man er HV-soldat fra Kristiansand eller Tromsø og videre nord.
    Det at en tropp eller lag fra Heimevernet i Oslo-området finner ut at årsstriper hadde vært fett å bruke og bestemmer seg dem imellom at nå skal man telle antall dager man har vært på øving og legge dette til grunn, får orget seg noen årsstriper fra noen kompiser som er vervet i Hæren og begynner å bruke disse, da samtidig med at en annen HV-I tropp i Bergen også finner ut at dem vil begynne å bruke striper, men velger å gå for antall år istellet og får tak i striper på samme måte. I tillegg har man noen folk i Ålesund som går for èn stripe per fullførte 3-årskontrakt mens resten av HV-I ikke bruker...
    Need i say more...? :-)

EDIT: Jeg tipper at det ikke hadde kostet så mye som èn million en gang å fått på plass en slik ordning. Det er bare snakk om å få en regelendring og detaljene på plass og nedfelt og så fått stripene utlevert. I sin enkleste form hadde man kunnet benytte dem som allerede er i bruk, og som det allerede finnes mange av, men jeg vil tro at Heimevernet hadde villet lage sin egen utforming på dette. Grei skuring det forsåvidt...
    Tid til disp... tja maks èn uke på å diskutere seg fram til en løsning i HV-staben og så et par uker på å få trykket opp nødvendig antall striper og så startet utlevering fortløpende fra depot etter hvert som Innsatsstyrkene hadde samlinger.
    Last edited by MMB; DTG 262132 Apr 12, .

Leave a comment:

• essal
    replied
    "Årets trening" er vel på rundt 7 dager? Altså totalt 35 dager fordelt på 5 år. Iom at Innsats trener mellom "15-20" dager (jeg hadde 40 i 2011, og 21 til nå i 2012) så blir det vel litt feil å ha et system som er likt for I og F/O da en i Innsats vil ha et mye høyere antall dager ila 5 år (eller hvor mange år de bruker på 5 "årets trening").

Men dette er jo sånne jåsseting, vi får vel en pins eller noe når vi har holdt på i 25 år (?), og det er nok i mine øyne.

edit:
    MMB: Helt enig. Noen som vet hvordan systemet fungerer eller ikke burde kunne klare å bruke et par millioner på å ordne striper til HV.

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Innlegget mitt over var svar til essal vel og merke. hvlt skjøt inn før meg... :-)

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Gjerne det, men det må isåfall være en tanke bak det og ikke bare være noe som initiativrike menige og HV-befal begynner å bruke på eget insj og på egne premisser. Plutselig begynner en liten klikk å telle dager, mens en annen begynner å gå med striper på bakgrunn av antall år man har vært i HV-I, og vips så virker hele greien bare uproft og rotete.
    En stripe per fullførte 3-årskontrakt i HV-I kunne godt ha vært en ok og gjennomførbar idè som synliggjør fartstid i avdelingen.

Med F/O er jeg derimot ikke helt sikker, tildels fordi jeg ikke helt vet hvordan ting funker der. Men er det ikke slik at man er i en av disse automatisk med mindre man enten er i HV-I eller har fått fritak fra HV-tjeneste i sin helhet? Isåfall så hadde det jo gjerne vært litt smør på flesk å hatt halvtres firfjers striper som en 44-åring har, uten at disse stripene egentlig trenger å bety all verden for det faglige nivået på nevnte soldat (noe som også kan gjelde for vervede soldater i Hæren vel og merke!), som følge av den lavere mengden øvingsdøgn man har i F/O. Da blir det IMHO mer bling enn en synliggjøring på noe som helst.
    Last edited by MMB; DTG 262116 Apr 12, .

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Det å ha deltatt i årlig HV-trening er ikke det samme som striper for alder, i hvert fall ikke i dag når det er meget få som tjenestegjør årlig.

For å ha noe å sammenligne med som kunne anvendes for soldater og befal i HV:

Etter mitt nå forlengst utdaterte eksemplar (fra 2001) av FPH del B var i avansementsreglene for reservebefal ansiennitet satt likt for:
    1 år som stadig tjenestegjørende i Norge = 6 måneder tjeneste i intops = deltatt på 2 rep-øvelser i Hæren = vært i HV i tre år med "årets trening".

Eller reglene for stjerner (opp til tre) til Vernedyktighetsmedaljen: Stadig tjenestegjørende får en stjerne for hvert 4. år. Ikke stadig tjenestegjørende får en stjerne for hver 2. rep-øvelse eller for hver 5. "årets trening" i HV. I tillegg kan vernepliktig befal/menige få en stjerne for 6 mnd intops i FN- eller NATO-regi (men altså ikke mer enn 3 stjerner til sammen).

Leave a comment:

• essal
    replied
    Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    (...) var å innføre årsstriper slik at man kunne differensiere mellom en nytilsatt grenader og en grenader som har opp til ni års tjeneste bak seg.
    Dette kunne jo forsåvidt også vært noe HV kunne tatt til seg, selv om det er synlige forskjeller på en 19 åring rett fra fgtj og en på 44 som har vært innrullert ca. halve livet i HV.

Kansje det kunne vært en tanke å ha 1 "årstripe" per kontrakt (3 år) i I, og 5 år i F/O?

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Status årsstriper er følgende, og dette kan du si til han kompisen din:
    Ihvertfall i TMBN, PINGKP-C og M&K-TEF har man tatt dem i bruk. Godt mulig i de øvrige avdelingene i HRSen (BTT Piraya, MP-Tropp, Medcoy, CSS-KP1, SBTR-HRS), EBn samt andre steder i Hæren/Luftforsvaret man har grenaderer også. Sjø har meg kjent sin egen regle som jeg ikke er like godt kjent med.
    Distinksjonen består så av en ny egen grenadersdistinksjon samt en liten hylse med årsstriper på. Èn stripe per år utenom det året man var i førstegangstjenesten. Normen man har lagt seg på er ny stripe per påbegynte år - personlig er jeg ikke helt enig i den måten å tilføye striper på, men uansett er denne ordningen langt bedre enn den tidligere grenadersdistinksjonen.

Dette var noe GIH her for noen år tilbake fikk nedsatt en arbeidsgruppe for. Hensikten er/var å øke status for vervede mannskaper, les grenaderer, i Forsvaret, og ett av tiltakene, som vel kan kalles "Trinn-1" for å innføre et nytt og mer moderne system for vervede, var å innføre årsstriper slik at man kunne differensiere mellom en nytilsatt grenader og en grenader som har opp til ni års tjeneste bak seg.
    Trinn-2 er å innføre forskjellige grader for vervede, herunder flere forskjellige korporalsgrader etter en-stripes visekorporal/det man nå om dagen kaller grenader - hit har man ikke kommet helt enda, og Trinn-3 er vel mer eller mindre en full innføring av spesialistkorpset og fjerning av 9-års og 35-års regelen for mannskaper. Akkurat dette ligger nok fortsatt en god del år fram i tid.

Det har kommet sentralt fra at disse stripene kun skal benyttes av vervede soldater. Altså skal HV-soldater IKKE benytte årsstriper, ei heller skal vervede som kommer fra det sivile og som er på misjonsspesifikke kontrakter i utenlandstjeneste heller IKKE benytte årsstriper (med mindre det står i kontrakten at man er midlertidig vervet som grenader, noe som av og til er tilfellet).
    Dette er for meg ihvertfall helt grei skuring. Jeg skulle personlig også gjerne ha sett øvrige befalsgrader på lavere nivå med årsstriper, og da spesielt sersjantene, hvor man nå om dagen begynner å få flere og flere som har gått GBK etter flere år som vervet, og der man absolutt burde få en mulighet for å kunne se forskjell mellom en pliktsjant rett ut fra ettårig befalsskole og en sersjant som gikk GBK etter seks år som vervet.
    Last edited by MMB; DTG 262057 Apr 12, .

Leave a comment:

• ThemOne
    replied
    Det er mulig er jeg litt vel bombastisk da jeg ikke har kilder, men for å si det sånn, års striper er inført for grenaderer og ikke for vernepliktige, det er heller ikke noen behov for det for vernepliktige, en sentral del av poenget med årsstiper er at man som grenader kan vise til hvor lenge man har vert i forsvaret, årsstiper for vernepliktige hadde blitt det samme som å skrive alderen sin på skuldern

Leave a comment:

• mike_mike
    replied
    Cheers !
    Du har ikke noe kildehenvisning ? Har litt kranglete kompiser

Leave a comment:

• ThemOne
    replied
    det er kun for grenaderer

Leave a comment:

• mike_mike
    replied
    Hvordan ble det med årsstriper og HV ? Er det kun grenaderer som skal bruke de, og om ikke går man da på antall dager i tjeneste eller antall år man har vært med i HV ? For det blir jo kjapt endel....

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Opprinnelig skrevet av Brukernavn Vis post
    Membranuniform får du i Innsatsstyrken! Bli med hvis du ikke allerede er det ;-)
    Jobber med saken
    Edit: ikke pga membranuniformen, hehe

Leave a comment:

• Brukernavn
    replied
    Membranuniform får du i Innsatsstyrken! Bli med hvis du ikke allerede er det ;-)

Leave a comment:

• jacobsen
    replied
    sant det ja gode gamle feltuniformen er god på vinterstid. men en membranuniform på sommeren hadde ikke vært å forakte nei. men vi vår jo bare vente å se hva som kommer.

Leave a comment:

• essal
    replied
    Jeg har ikke utlevert T1 eller tilsvarende i dag, og har ingen behov for noe slikt i framtiden heller.. Jeg forventer ikke å noen gang få det ut, det er nok tiltenkt de som er fast ansatt og/eller har et faktisk behov for en fin uniform (GIHV osv.).

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Kunne godt tenkt meg membranuniformen til finværs/sommer-dager, men har ikke lyst å gi slipp på den gode gamle på vinterstid.

Jaja, man kan spekulere seg i alle retninger, men kun tiden vil vise

Leave a comment:

• jacobsen
    replied
    hvis det er det så er det vel ikke en uniform for vanlige hv soldater. ingen hensikt med en uniform som kun skal brukes på oppstilling to ganger på en øvelse.

Leave a comment:

• essal
    replied
    Jeg antar at det er snakk om ny/egen finuniform, og ikke en faktisk feltuniform...

Leave a comment:

• jacobsen
    replied
    Nei det er jo sant. ting tar tid i hv... kansje jeg når å se den før jeg dimiterer om 16-17 år:P selv om den hadde vært grei å få nå. litt triveligere å ha under vernedrakt en nåværende feltuniform. men nå ser det jo ut til at det spøker for mågerø så da er jo CBRN borte fra hv 01, så da blir det vel forhåpentligvis bruk for meg et annet sted i distriktet

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Jeg tolket artikkelen i HVbladet dithen at nå skal Hotel Victor også få ny bumad, men siden det ikke er definert eller hintet til noe tidsrom, så skjer det sikkert ikke før 2028 eller deromkring.

Leave a comment:

• jacobsen
    replied
    Er det sånn å forstå at hele HV strukturen skal få nye uniformer? noen som vet?

Leave a comment:

• ThemOne
    replied
    men... hvorfor? jada, membran lua er bedre til mye, vind og vann "tett" (så lenge det ikke reiner). men når du ligger på post og fryser, kan du dekke store deler av ansiktet med den og min erfaring er at den er varmere en membran...

Leave a comment:

• Din_Laban
    replied
    Opprinnelig skrevet av njetnjet Vis post
    BF`en ut? Harru vært på vidda eller?
    Når atomvinteren kommer så ligger BF`en min øverst i sekken
    BF ere ute av systemet nå. Leveres ikke ut, tas ikke inn hos FLO.

Leave a comment:

• Azrael
    replied
    Sånn som bordingsvingen til BOR f.eks?

Leave a comment:

• essal
    replied
    Merker som er ikke er offisielle på noen måte. F.eks. troppsmerker og sånn tjafs.

Leave a comment:

• Azrael
    replied
    Hva er det som regnes som egenproduserte avdelingsmerker? Ser i Hv-bladet at dette ikke skal brukes lengre?

Leave a comment:

• njetnjet
    replied
    BF`en ut? Harru vært på vidda eller?
    Når atomvinteren kommer så ligger BF`en min øverst i sekken
    Last edited by njetnjet; DTG 182303 Apr 12, .

Leave a comment:

• Din_Laban
    replied
    BF'en må jo ut... Membranlue inn..!

Hvor disse merkene skal sitte er jo soleklart. Vi som er i I-styrken sitter stort sett inne med de samme uniformer som eksempelvis Hæren uansett, så der ser jeg ikke noen utfordringer. F/O derimot...

Leave a comment:

• oreo_kjeks^^
    replied
    Hau.

Det kjæm stadig vekk no nytt fra forsvaret gitt. Ikke lett og være samler nå for tiden, men mye som var stilig =)

Leave a comment:

• Biggs
    replied
    Ny uniform?

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X