Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nytt uniformsreglement i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Libber
    replied
    Sv: Nytt uniformsreglement i HV

Hadde vært fint og flott dette hvis HV hadde klart å dele ut likt utstyr selv. blir morro å se min troppsbefal da han får ordre pm å ta av seg sin uniform for å sette på seg F1 feltuniform. likte det at F1 buksa er vanntett da den er ny. min suger til seg vann å blir dobbelt så tung da den blir våt. få samme utstyr som hæren så hadde dette blitt bra det.

Leave a comment:

• West
    replied

Trodde det het kommunegrå

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Proletargrå det er fargen sin, si!

Leave a comment:

• kornmo
    replied

Det å ha fokus på egeninnkjøpt kit, når jeg har opplevd folk som møter på årlig trening i F1-jakke og olabukser, vil jeg si at er å starte i totalt feil ende.
    Dessuten burde jo virkelig HV av alle tillate egeninnkjøpt utstyr, hoveddelen av styrken har en relativt tynn og utdatert PBU(Ja vet at det har skjedd store forbedringer de siste årene). Samtidig er bruken av privat utstyr historisk forankret i denne forsvardgrenen.
    Alt innen rimelighetens grenser og grunnet i et operativt behov såklart.

Så her må jeg få si at GIHV, en mann jeg har oppfattet som særs reflektert og framifrå, skuffer. Når man skal håndtere en stor umotivert masse med folk, så fungerer nok pisk, reglement og en nyutnevnt områdesersjant(som alle kjenner som "snekkern, kommuneingeniøren, selgeren, whatever") særs dårlig.

*en liten fotnote helt blottet for egeninteresse. La alt kavaleripersonell bruke Sort beret, snor og Flash i anstendige farger. Så kan bermen få alpelue i proletargrå*

Leave a comment:

• Bestefar
    replied

Det kunne jo vært en litt artig innfallsvinkel til reglementskriving? Finn fem feil-oppgaver til soldatene?

Leave a comment:

• EivindM
    replied

Det sier seg vel selv, men det da samtidig unektelig litt festlig at det i et uniformsreglement er avbildet en feil antrukket soldat, og da attpåtil en MP

Leave a comment:

• jaffar
    replied

En soldats evne til å utføre jobben sin, avgjøres ikke av flash i beret eller bretten på skjorta...

Leave a comment:

• EivindM
    replied

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Selve reglementet er nå mer "tilpasningsdyktig" enn GIHVs kommentar. Det inneholder ingen eksplisitt skjerping i forhold til forsvarsgrenenes reglementer og fellesbestemmelsene, så når Hærens retningslinjer for bruk av egeninnkjøpt utstyr trer i kraft, skulle de gjelde for LHV også.
    Slik leser jeg det også. Man henviser til TJ 12-3-3 (Hærens uniformsreglement) som det rådende, mens TJ 20-12-3 gir noen tilleggsbestemmelser knyttet til det som er unikt for HV av uniformseffekter, slik jeg forstår det. Jeg blir også i tvil om hva som faktisk er GIHV sine uttalelser og sitater i den artikkelen, og hva som er "pønsket ut" av forfatteren selv.

Ellers registrerer jeg at MP'en på bilde 4 både har feil flash (med mindre han da er utdannet MP fra HBS) og feil oppbrettede ermer...

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Plaster på ett stort blødende sår. Noe er galt med HV, så la oss få full fokus på å styre en allerede umotivert masse med innsnevringer og begrensinger. Lykke til. Det blir vel like stor suksess som endel andre prosjekter HV har sparka igang.

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Artikkelen fremstiller det ikke slik, dessverre.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Selve reglementet er nå mer "tilpasningsdyktig" enn GIHVs kommentar. Det inneholder ingen eksplisitt skjerping i forhold til forsvarsgrenenes reglementer og fellesbestemmelsene, så når Hærens retningslinjer for bruk av egeninnkjøpt utstyr trer i kraft, skulle de gjelde for LHV også.

Leave a comment:

• AGR416
    replied

Helt håpløst at GIHV velger totalt motsatt retning enn Hæren....

Leave a comment:

• essal
    replied

Uggg...
    Mens man i Hæren innser at det ofte kan være lurt med tilpasninger, gjør man det stikk motsatte her.

Og oh lawrd, her kommer det forsikingstullet igjen, denne gang fra GIHV. Kjøss meg.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Veldig bra! Nå har jeg vært innrullert i HV i litt over åtte år, og om jeg finner frem bildet fra lagførerkurs radio gjennomført i Vatneleiren for et par år tilbake, så er ingen av de 30+ pax kledd likt.

Men jeg er litt spent på hvordan de vil løse dette i praksis. Den gjennomsnittlige HV-gubb er inne kanskje 5 dager i året, mange flytter rundt og bytter avdeling etc. Selv har jeg forsøkt å ta kontakt med depo rundt om for å få byttet ut en uniform som er for stor, og fått bryskt til svar at dette skjer under årlig trening. Så frem til årlig trening vil jeg i praksis ikke være i stand til å løse de oppdrag HV en dag måtte få, med mindre de deler ut teltstenger og teltplugger til min uniform.

Leave a comment:

• Simplex
    replied

En gledens dag!
    HV har fått nytt uniformsreglement til erstatning for reglement fra 1999. https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nye-...temmelser-i-hv

Leave a comment:

• Dunn
    replied
    Årsstriper for mannskap i HV-I hadde ikke vært feil.
    HV stabe ta å bruke litt tid å finne en destingsjon for mannskap de vil passe sammen med.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    Jeg har ikke sett annet enn grå årsstriper ved tinningene i land-HV. Og en uoffisiell patch med romertall III på for personell på tredje kontrakt i I-styrke. Men såvidt jeg kan forstå linken i begynnelsen av tråden vil slike uoffisielle patcher være nogo fra nå av.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Har ikke sett noen striper, har vært i HV-I siden første opptak i -05...

Leave a comment:

• bravo9papa
    replied
    Ansennitets "striper" i HV finnes vel allerede.
    Etter 90 dager tjeneste mottar du vingen til våpengrenen, ivertfall i SHV.
    Ville jo tro at det er samme greie hos landkrabbene, men blir vel ikke overrasket om det ikke er det...

Leave a comment:

• binders
    replied
    Ansiennitesstriper i HV bør faktisk være pri 1000. Da vil det ta lang tid, fordi man behandler alt annet først.

Leave a comment:

• Bving1981
    replied
    Ansenitets utmerkelser i HV-I høres ikke dumt ut..
    Når jeg snakker med de gutta som er på sin 3 kontrakt så er det alltid med litt ekstra respekt.. En veteran å regne i vårt system.
    Jeg syns det ser ut som en god ide, men en eller annen stabs smarting i HV staben vil nok muligens bruke 100 år på utrede og forske det hele ihjel...

Et kriterie burde være at man oppfylte bonuskravet også. altså å delta på 75% eller mer av treningen på 3år

Leave a comment:

• njetnjet
    replied
    Vurderingen din høres meget riktig ut MMB.

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Årsstriper i HV vil nok gi utfordringer. Admof har nok å tenke på i utgangspunkte, om ikke han skal drve å orge årsstriper i tillegg. Har kjennskap tll personer med 60 år+ tjeneste. Må ikke glemme at Hv allerede har et system med årsmerker. Det laveste er 10-årsmerket. Disse er vel ikke aprobert for uniform så vidt jeg vet.
    Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvordan uttak av materiell og PBU funker i HV, men jeg har forstått det slik at man har sentrale depot som utleverer standardsatser+våpen, og at admoff tar seg av utlevering av avdelings- og annet mer spesialisert materiell til tropp/lag/enkeltmann - akkurat som i Hæren.
    Måten det funker med årsstriper i Hæren ihvertfall er at dette er noe grenaderene tar ut på depot, altså at man ikke jammer ned admoff med slike "trivialiteter", som du har helt rett i at har andre og viktigere ting å tenke på. Ser for meg at det samme hadde fint kunnet fungere for HV også. Det er opp til den enkelte, sammen med P-OFF/S-1, å holde kontroll på antall år i tjeneste og så stikker man på depot og tar ut striper når man har et (an)tall å komme med.

For HV sin del da hadde det i sin enkleste form vært å bestille opp en 20-fots container med forskjellige typer hylser m/årsstriper, distribuere disse til de forskjellige HV-depoter rundtom i landet og så at den enkelte hadde stukket innom og tatt ut slike ved ledig tid eller ved første samling etter innføring. Admoff/4eren hadde ikke trengt å være inne i denne loopen i det hele tatt slik jeg ser det.

Jeg ser for meg at hadde man spurt rundtom i HV(-I) så hadde folk vært veldig positivt innstilt til noe slik som dette, av nettopp samme grunn som at de vervede i Hæren var det før disse stripene kom.

Leave a comment:

• 9echo
    replied
    Satan! Lue av.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    gringo kom meg i forkjøpet. Ottomar døde 4. april 2010 og sto på for HV til det siste. På befalskurs i HV02 gjorde han alt fra å servere mat til å være admoff til å meget forsiktig komme med svært gode råd til han var 90 år gammel. En fantastisk mann.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Man kan fortsette frivillig i HV etter fullført pliktig tjeneste (dvs. 44 år for menige og utskrevet befal, 55 år for vernepliktig befal) ved å skrive under frivilligkontrakt som gir samme plikter og rettigheter. Man kan normalt ikke inneha OPL/K-stilling etter at man er 60, men det er noen som fortsett frivillig også etter det med bl.a. hjelpetjeneste på HV-treninger etc. Hedersmannen Ottomar Elligers som gikk bort for akkurat to år siden hadde over 60 års aktiv tjeneste i HV.
    Last edited by hvlt; DTG 262254 Apr 12, . Begrunnelse: Rettet trykkfeil

Leave a comment:

• gringo
    replied
    Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    60+ års tjeneste? Du er sikker på at du ikke tar i litt nå?
    Selvsagt har jeg kilde: http://www.fofo.no/%E2%80%93+HV+er+e...b7C_wRfSYa.ips

Leave a comment:

• 9echo
    replied
    Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Årsstriper i HV vil nok gi utfordringer. Admof har nok å tenke på i utgangspunkte, om ikke han skal drve å orge årsstriper i tillegg. Har kjennskap tll personer med 60 år+ tjeneste. Må ikke glemme at Hv allerede har et system med årsmerker. Det laveste er 10-årsmerket. Disse er vel ikke aprobert for uniform så vidt jeg vet.
    60+ års tjeneste? Du er sikker på at du ikke tar i litt nå?

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Stemmer det at det er merker (pins) for 10 år i HV og deretter for hvert 5. år. Det er for så vidt nok for F/O. Husker ikke nå om man kun teller med år man har vært med på "årets trening" (for befal var det trening hvert år den tiden jeg var med), men det burde det jo. Et år man ikke har vært på noe i HV burde i utgangspunktet ikke telle. For F/O vil normalt ikke antall år si så mye positivt om ferdigheter, spesielt ikke de senere årene hvor de fleste områder har hatt fra 2 til flere år mellom hver trening. En 45 åring som har vært på HV-trening hvert 3. år etter førstegangstjenesten kan gjerne mindre enn 21-åringen rett fra førestegangstjenesten. Årsmerker er da mer en æressak (+ den modenhet man får med alderen...).

For I kunne årsstriper vært en fornuftig sak, nettopp for å synlig påskjønne de som frivillig har gitt noe ekstra av sitt liv, men da må det selvfølgelig som MMB sier være offisielt og ikke noe som den enkelte avdeling finner på. Og helst se annerledes ut enn grenaderers årsstriper.

Leave a comment:

• gringo
    replied

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X