Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

Hk416 til resten av Heimevernet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Tipper det er denne: http://milforum.net/threads/61769-Ku...=1#post1081723

Definitivt et helt annet design, i hvert fall.
    Satis Bona :-p

Comment

Kommer det med ny feltspade i satsen også? Med feste til rail?

Comment

Når HV får tildelt HK416 for bruk til F/O , vil dette neppe leveres ut til hver mann.
        Vil trolig kjøpes inn noen områdesett som oppbevares sentralt og vil transporteres til øvende avdeling for bruk i begrenset tidsrom.
        MAO: Slutt på tiden hvor man har personlig våpen....

Min store bekymring: Vedlikehold! De våpenene vil bli r#¤kjørt på kort tid
        “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
        ― John Steinbeck

Comment

1. Hvorfor skal ikke dette deles ut til hver enkelt mann i F/0? Hvilket belegg har du for å si det?

2. Hvorfor er vedlikehold din store bekymring? Hvorfor vil våpnene bli rævkjørt på kort tid?

Comment

Ser heller ikke helt den. Ville nå tro at det medførte bedre kontroll og vedlikehold dersom det blir sentralt lagret (om det i det hele tatt blir det..).

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
              I tillegg kan man få et mer markant trykkpunkt, eller slakk, å ta inn pluss et litt lettere avtrekk. Det er litt våpenavhengig om dette trykkpunktet oppstår under installering.

Har skutt ca 1000 skudd med nytt avtrekk, og kan ikke si at jeg har merket noe forskjell på selve avtrekket.
              Rettelse på meg selv, ref utheving. Sitter og trener litt tørravtrekk nå, og merker et mer tydelig trykkpunkt enn på forrige avtrekker. Klart en fordel når man skyter på lengre hold.

Comment

Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
                Når HV får tildelt HK416 for bruk til F/O , vil dette neppe leveres ut til hver mann.
                Vil trolig kjøpes inn noen områdesett som oppbevares sentralt og vil transporteres til øvende avdeling for bruk i begrenset tidsrom.
                MAO: Slutt på tiden hvor man har personlig våpen....

Min store bekymring: Vedlikehold! De våpenene vil bli r#¤kjørt på kort tid
                Å ikke ha personlig våpen til hver mann er helt bak mål, og har aldri vært diskutert meg bekjent. Hva skjer den dagen vi trenger 50 000mann og vi har våpen til 10000? 5 mann i rekk, fremste mann har våpen + 1 magasin, og de 4 bak har 1 magasin hver?

Og vedlikehold? Kan du forklare hvorfor du mener de våpnene vil bli rævkjørt?
                Ehh... hva gjør den knappen her?

Comment

Teori: Einherjars innlegg er ikke ment 100% seriøst.
                  Beidh a lá leo

Comment

Men det kan tenkes at han har et ørlite poeng...
                    Supply or Die

Comment

Rettelse på meg selv, ref utheving. Sitter og trener litt tørravtrekk nå, og merker et mer tydelig trykkpunkt enn på forrige avtrekker. Klart en fordel når man skyter på lengre hold.
                      Mulig jeg innbiller meg ting, men er avtrekket nokså forskjellig fra våpen til våpen? Avdelingen mottok nylig noen stk av den modifiserte modellen, og synes noen avtrekk var annerledes enn de andre. Mer slakk å ta opp på noen våpen enn andre, som liknet mer på det "gamle" avtrekket der det var lite slakk å ta opp før trykkpunktet...
                      "Excellence leads to not being Force-choked"

Comment

Det vil være forskjeller fra våpen til våpen ja, men en mulig teori er at trykkpunktet kommer etterhvert som avtrekkermekanismen blir "skutt inn".

Mitt våpen hadde ikke noe trykkpunkt før byttet, ikke noe etter byttet. Men nå, etter 1000 skudd, så er det blitt et merkbart trykkpunkt å ta inn før man tar avtrekk og hanen slippes frem.

Comment

1. Hvorfor skal ikke dette deles ut til hver enkelt mann i F/0? Hvilket belegg har du for å si det?

2. Hvorfor er vedlikehold din store bekymring? Hvorfor vil våpnene bli rævkjørt på kort tid?

1. Fordi det allerede har vært vanskelig nok å håndtere våpen hvor enkelte virkedeler har vært inndratt, samt at det har vært betydelige innskjerpninger vedrørende AVA-matriell de siste årene. En HV-I soldat får knapt med seg våpenet hjem med mindre det er søkt om dispensasjon grunnet konkurranse.

2. Fordi ingen "eier" våpenene. Da blir det et kollektivt ansvar, og dette blir sjelden bra. Joda, de vil få MBK og kvartalsmessig, men er i den situasjonen at jeg får utlevert våpen av HV ved hver trening selv, og de våpenene er dårlig pusset/ vedlikeholdt / innskutt.
                          Last edited by Einherjar; DTG 170135A Jun 12, . Begrunnelse: svarte inn i et sitat
                          “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                          ― John Steinbeck

Comment

1. Fordi det allerede har vært vanskelig nok å håndtere våpen hvor enkelte virkedeler har vært inndratt, samt at det har vært betydelige innskjerpninger vedrørende AVA-matriell de siste årene. En HV-I soldat får knapt med seg våpenet hjem med mindre det er søkt om dispensasjon grunnet konkurranse.

2. Fordi ingen "eier" våpenene. Da blir det et kollektivt ansvar, og dette blir sjelden bra. Joda, de vil få MBK og kvartalsmessig, men er i den situasjonen at jeg får utlevert våpen av HV ved hver trening selv, og de våpenene er dårlig pusset/ vedlikeholdt / innskutt.
                            I dei HV-I avdelingane eg kjenner til har alle som er oppsett med HK 416 våpenet med seg heim.

Comment

Fordi HV må følge bestemmelsene for AVA-materiell mener du? Ift oppbevaring altså.

Så du mente at vedlikehold ville vært et problem med sentral lagring? Da er jeg med. Jeg tok det som at du mente det var et problem med våpenet og oppbevaring hjemme.
                              Mine svar er uthevet i sitatet. Synd hvis dette er holdningen til materiell i HV.

Comment

HV uten at hver soldat har ansvar for å oppbevare sitt eget personlige våpen hjemme, har mistet en vesentlig del av HV-ideen fra 1946.

Da jeg kom med i HV hadde hver mann et fullt funksjonsdyktig AG3 (eller KV59 for skarpskyttere eller MP5 eller pistol for de spm i følge KOP hadde det spm personlig våpen) og en bereskapspakning med 100 skudd hjemme. Midt på 90-tallet fikk vi i HV-02 en kammerlås som vi selv hadde utlevert nøkkel til. Det var et greit virkemiddel for å hindre at stjålne våpen kunne brukes. Men så kom ca
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                  HV uten at hver soldat har ansvar for å oppbevare sitt eget personlige våpen hjemme, har mistet en vesentlig del av HV-ideen fra 1946.

Da jeg kom med i HV hadde hver mann et fullt funksjonsdyktig AG3 (eller KV59 for skarpskyttere eller MP5 eller pistol for de spm i følge KOP hadde det spm personlig våpen) og en bereskapspakning med 100 skudd hjemme. Midt på 90-tallet fikk vi i HV-02 en kammerlås som vi selv hadde utlevert nøkkel til. Det var et greit virkemiddel for å hindre at stjålne våpen kunne brukes. Men så kom ca
                                  Slik burde det fortsatt ha vore.

Comment

Da jeg kom med i HV hadde hver mann et fullt funksjonsdyktig AG3 (eller KV59 for skarpskyttere eller MP5 eller pistol for de spm i følge KOP hadde det som personlig våpen) og en bereskapspakning med 100 skudd hjemme. Midt på 90-tallet fikk vi i HV-02 en kammerlås som vi selv hadde utlevert nøkkel til. Det var et greit virkemiddel for å hindre at stjålne våpen kunne brukes. Men så kom ca 2000 de store innskjerpingene etter to tragedier der HV-soldater hadde brukt sitt hjemmeoppbevarte våpen til å drepe sin familie og seg selv. P80 skulle oppbevares sentralt (bortsett fra for områdesjefer og høyere) og tennstempel og temnstempelfjær for AG3 og MP5 skulle oppbevares av området. Så vidt jeg forstår har man også etter at jeg ble "pensjonert" fra HV i 2006 inndratt beredskapspakningene med ammunisjon.

Det vi så 22. juli er at HV stadig trenger å kunne stille raskt med funksjonsdyktige våpen, og det var tydelig at man hadde gått for langt i sikkerhetstiltak.

Jeg har også erfaring med mob-hæren på 80-tallet. Da hadde befal utlevert KOP-våpen og ammunisjon (beredskapspakning med 50 skudd), mens men/korp hadde det på mob-lager. Det var ikke fast våpen til person, men det var meget nøyaktig sjekk av puss og MBK etter repøvelse utført av våpenteknisk personell som ble fulgt opp ved mangler, og lagrede våpen holdt høy standard. De var selvfølgelig ikke innskutt for den enkelte person, men på moblageret var det blinker og ekstra ammunisjon til innskyting, samt planlagt en liten skytebane rett ved lageret. Det første man skulle gjøre ved fremmøte var å skyte inn våpen og sjekke tetthet av vernemaske med CS.
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Oops, her ble det litt tull med posting med Tapatalk på mobiltelefon.

Comment

Iflg Distriktssjef Oblt Myhren Hv-01 skal Hk416 fases inn til F/O strukturen også.. Det som er usikkert er når.
                                        What happens in the garage, stays in the garage

Comment

Den nye kolben er et helt annet design.
                                          Hva er feil med dagens kolbe?
                                          Jfr innlegg i en tråd der vi ikke diskuterer kolber likner den nye kolben på Magpul CTR. Hva er forskjellen?
                                          Har vi gått vekk fra "buy/adapt/innovate"-doktrinen?
                                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Comment

Brukerne ønsker en smalere profil på kolben, slik at den er enklere å integrere med skuddsikker vest ift vår skytestil.

HK sine kolber er brede, og den konkave er designet med HK sin skytestil i bakhodet; helt rett mot målet, våpenet plassert på senterlinjen, konkav utforming for at kolben skal rulle enkelt opp i anleggsstilling, med eller uten kroppspansring.

Den nye kolben fra HK har ikke det samme ramme designet som på CTR'en, da den bruker et annet design på låsingen for justering av kolbelengde. Ergo, den har plast der CTR'en er åpen. Bredden på den nye kolben er tilsvarende rekylfjærrøret, selvfølgelig litt mer siden kolben tres utenpå.

Comment

Brukerne ønsker en smalere profil på kolben, slik at den er enklere å integrere med skuddsikker vest ift vår skytestil.

HK sine kolber er brede, og den konkave er designet med HK sin skytestil i bakhodet; helt rett mot målet, våpenet plassert på senterlinjen, konkav utforming for at kolben skal rulle enkelt opp i anleggsstilling, med eller uten kroppspansring.

Den nye kolben fra HK har ikke det samme ramme designet som på CTR'en, da den bruker et annet design på låsingen for justering av kolbelengde. Ergo, den har plast der CTR'en er åpen. Bredden på den nye kolben er tilsvarende rekylfjærrøret, selvfølgelig litt mer siden kolben tres utenpå.
                                              Denne altså, hvis jeg ikke misforstår helt:

http://www.hkparts.net/shop/pc/HK-41...rked-61p49.htm

CTR til sammenliknig:
                                              Last edited by OstiasMoscas; DTG 172323A Jun 12, .

Comment

Eh, nei.

Er kun noen få kolber produsert, som har vært til testing, så finnes ikke noe bilder av den på nett.

Comment

Eh, nei.

Er kun noen få kolber produsert, som har vært til testing, så finnes ikke noe bilder av den på nett.
                                                  Hehe mottatt. Det var det nærmest jeg kom CTR på HK parts, så prøvde meg :P

Comment

Kan det være denne kolben det er snakk om?
                                                    http://montrala.blogspot.no/2011/09/...dmr-rifle.html
                                                    Si vis pacem, para bellum

Comment

Nope.

Comment

Denne???

Attached Files

Comment

Jepp!

Comment

Kommer nytt pistolgrep og gitt.

Har og fått bekreftet at de "gamle" HK416 våpnene, som rulleres med de nye, skal ut til HV F/O.

Comment

Du verden, vet du når dette kommer til å bli gjennomført?
                                                              Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 655
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 655
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 450
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 450
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 66 Innlegg: 2.900
                                                              Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
                                                              66 2.900
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                              30 492
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.843
                                                              1.054 33.843
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.352
                                                              Nyeste innlegg: Fokus: Hong Kong
                                                              395 28.352
                                                              Rittmester
                                                              Fokus: Hong Kong
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.883)
                                                              Tema: Asia (102/4.214)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 209 Innlegg: 264
                                                              209 264
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg: Ledelse
                                                              9 179
                                                              93A
                                                              Ledelse
                                                              av 93A
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                                              93 6.070
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X