Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kalt inn til befalstrening som Visekorp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Simplex
    replied
    Hos har aldri begrepene Fx vært brukt. Man bruker bare begrepet "feltuniform" - også på innkalling, m.m. Så når vi får beskjed om å stille på oppstillingsplass eller annet sted i feltuniform, GRU, våpen og hjelm må det jo bli litt ymse alt etter hva folk har. F1, F2, F3 med ulik GRU/hjelm (ulike utdelt, noen selvinnkjøpt, osv.) Det likeste er jo våpenet selv også dette varierer mellom MP5, MP7 og HK.

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Betyr dette
    a) At folk flest bruker M04 i felt. Eller b) At folk flest ikke gyver rett på felt? Med unntak av ved innendørs kursing skjønner jeg ikke hvorfor noen ville møtt opp i annet enn beskrevne F1?

Det er ille nok at ungdom inne til fgtj skal være opptatt av å ha en ræv som gjør seg på SoMe om ikke voksne folk i HV skal begynne med det samme jåleriet?*

*Noen annen grunn til å velge bort F1 enn jåleri ser jeg i utgangspunktet ikke i Norge i oktober.. Kjør debatt.
    Som jeg skrev lengre opp så spurte jeg i tilfelle jeg ble den eneste som møtte opp med F1, da jeg ikke har vært på, eller vet hva som skjer på befalstrening. Om min gamle rompe gjør seg godt på instagram bryr meg noe under gjennomsnittlig mye.
    Men når man kanskje skal ut i grøften og dekke-dekke så er jeg helt enig i at av det jeg har fått utlevert så er F1 det beste valget.
    Men som flere her nevner så blir det 2 timer med buss og sikkert noe møtevirksomhet først, så da velger jeg M04 med F1 øverst i baggen.
    Dette blir også i november, så sannsynligheten for F1 hvis det blir felttjeneste vil jeg si ligger på en sterk 100%.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Mange gode poenger her. Men det bør kanskje tillegges at menige soldater får utlevert M04 på oppkledning nå. Og i HV vil man nok aldri kunne stille 100% likt. Endel gamle har fortsatt Ludvig, F1 og feltlue som eneste utleverte alternativ, men de blir færre og færre. Samtidig opplever jeg at hvis du gir en gammal slakapung, som går rundt å sabber i F1 og ser ut som en typisk HV-soldat som hater livet, en M04 uniform og en sjangs til å se ut som en soldat i det norske forsvaret anno 2020, så har det en psykologisk effekt som til tider kan være ganske forbløffende.

Leave a comment:

• struksa
    replied
    Jeg tror det hele koker ned til avdelingssjefs ønske om å stille likt eller ikke. Og i avdelinger med soldater som ikke er førstegangstjenesten kan det være vanskelig å innføre likhet med mindre det er en veldig god grunn og likhet er i mange tilfeller ikke god nok grunn når man tvinger mann/kvinne, 36 år til å forlate jobb, hjem og unger en uke. Er det man skal gjøre innskyting av våpen, gassbu og VCP så hadde ikke jeg giddet å gjøre likhet til en kjepphest.

Om avdelingssjef derimot sier at alle må stille likt i utlevert utstyr fordi man skal ha lavest mulig IR-signatur for ikke å røpe oss under infil i møte med en motstander som har sensorer til å detektere oss på IR hadde saken vært en helt annen. Litt det samme som at avdelingssjef gir ut FR som ikke skal spises utenom på ordre eller gir bindinger på hvor mye ammunisjon man får bruke på det enkelte oppdrag. Enten det handler om å holde avdelingen stridsdyktig eller det er visse kriterier som må gå i orden for å lykkes i oppdraget, så må disse være grunnene til at man legger føringer til avdelingen.

Og få HV-soldater til å stille likt, "just because", ser ikke jeg som relevant.

---

Når det gjelder bruk av M04 vs M75 i 2 dager eller ikke, så vil jeg bare minne om at det legges merke til av menig soldat som ikke har utlevert M04. Det kan ha innvirkning på hvordan ledelsen oppfattes og det kan få innvirkninger på andre situasjoner hvor det er viktig at soldatene utfører det man har bedt om. Det handler om legitimitet som soldat og leder. Eksemplets makt og alt det der.

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Hvis soldatene går i F1 og er stridsklar så gjør du det også - selv om du er stabsoffiser. Og nettopp fordi du er stabsoffiser. Jeg driter litt i om det er varmt å sitte i på et møterom eller det er mer praktisk med bare pistol når du også skal ha med deg PC'en din.

Så milforumister som "føler seg ferdig med å gå i feltuniform" fordi de er offiserer bør ta seg en lang kikk i speilet.

Rant slutt.
    2 dagers befalstrening og 2 dagers trening med soldatene gir 2 dager i M04 og 2 dager i F1. Mens for soldatene blir det to dager i F1, de er der rett og slett ikke når M04 er hovedplagget. Vi halvfeite stabsoffiserer har gjerne M04 på i 75% av tjenesten, men årsaken er at vi har en del mer tjeneste enn Menig Vindvott. På feltdelen av øvelsen er jeg nok stort sett å finne i feltbukse og feltgenser/t-skjorte. Jeg har for øvrig aldri opplevd at vi har hatt antreksanvisning for oppmøte på HV-øvelse, og har inntrykk av at de fleste da velger M04.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Folk flest bruker M04 i felt. Også på LF kurs i Nov/Des bruker folk flest M04 i felt dersom de ikke har membranuniform.
    Kall det gjerne jåleri, men en avdeling i M04 ser bedre ut enn en i F1.
    I førstegangstjenesten elska jeg å dra på meg F1 buksa, godt innsauset i FR og Diesel (ren og skitten side selvsagt). Nå har jeg ikke hatt den på meg på årevis. Etter at det kom inn kneputer i M04 buksa var det liksom ingen vei tilbake. (Derimot var det en vei fram, så nå er kneputene ute av M04 igjen og når jeg trenger kneputer tar jeg på Crye-buksa )

Før Operasjon Corona gjorde jeg et fremstøt for å sikre at alle som skulle stå på grensa hadde M04 og beret. Det ble også satt pris på av soldatene, og de så bra ut der de sto. Området som kom etter oss hadde ikke like stort trykk på likhet og uniform, der kom det en salig blanding av M04, F1 og som ikke det var nok kom selveste områdesjanten i M98. Videre var det bereter i alle farger, ispedd feltluer og andre luer. DA innså jeg hvor viktig den jobben jeg gjorde med mine i forkant var...

Grunn til at man skriver F1 i innkallingen er ofte at ALLE har F1, men alle har ikke nødvendigvis M04.

Leave a comment:

• struksa
    replied
    Jeg vet M75 ofte blir referert til som F1, men jeg har vært borte i at folk har møtt opp i feil antrekk når de har fått melding om F1.
    Under er de betegnelsene som står i "TJ 12-3-3 Bestemmelse for Hærens uniformsantrekk – sammensetning og bruk", men jeg vet om avdelinger hvor man har gjort om på hva F3, F4 og F5 betyr, f.eks. at F4 er M75 under og M02 over.

F1 betyr M75,
    F2 betyr M04, M17, M98 og andre lettfeltuniformer,
    F3 er M02 også kjent som "goretexen",
    F4 er lettfelt ørken og
    F5 er M02 ørken.

Nok om det.

---

Jeg tror ikke dagens ungdom velger M04 for å få "ræven" til den enkelte til å se bedre ut. Jeg tror at dagens ungdom velger den fordi den har bedre snitt, flere lommer og lomme til å legge inne knebeskyttere. Så skal jeg nevne det åpenbare - M75 buksen har ikke kamuflasje og det er det mange som henger seg opp i. At f.eks. M98 ikke er like godt beskyttet mot IR er det beklageligvis ikke mange som veier like tungt.
    M75 var en god uniform, den har fortsatt mange gode kvaliteter som gjør at den er et alternativ f.eks. på vinteren i 30 blå.

Edit:
    PS. Glemte å nevne den andre åpenbare grunnen jeg tror til at mange velger M04 er komfort og at man ikke får kjørt seg i situasjoner hvor andre uniformer som M75 og M02 er å foretrekke.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    F1 er tung, varm og en svamp. Dersom man begynner med 2 timers PowerPoint maraton i en litt for trang aula så er M04 å foretrekke. Samme på en transport etappe i buss, F1 er veldig varm. M04 brukes også som lettfeltuniform til sommer/vår/tidlig høst.

Det er nok også et innslag av at Milforumister i snitt har høyere grad enn en gjennomsnittssoldat. Mer statstjenesten = mer M04. Men skal man krype i skogen er F1 plutselig god å ha.
    Hvis soldatene går i F1 og er stridsklar så gjør du det også - selv om du er stabsoffiser. Og nettopp fordi du er stabsoffiser. Jeg driter litt i om det er varmt å sitte i på et møterom eller det er mer praktisk med bare pistol når du også skal ha med deg PC'en din.

Så milforumister som "føler seg ferdig med å gå i feltuniform" fordi de er offiserer bør ta seg en lang kikk i speilet.

Rant slutt.

Leave a comment:

• aquila
    replied
    F1 er tung, varm og en svamp. Dersom man begynner med 2 timers PowerPoint maraton i en litt for trang aula så er M04 å foretrekke. Samme på en transport etappe i buss, F1 er veldig varm. M04 brukes også som lettfeltuniform til sommer/vår/tidlig høst.

Det er nok også et innslag av at Milforumister i snitt har høyere grad enn en gjennomsnittssoldat. Mer statstjenesten = mer M04. Men skal man krype i skogen er F1 plutselig god å ha.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied
    Betyr dette
    a) At folk flest bruker M04 i felt. Eller b) At folk flest ikke gyver rett på felt? Med unntak av ved innendørs kursing skjønner jeg ikke hvorfor noen ville møtt opp i annet enn beskrevne F1?

Det er ille nok at ungdom inne til fgtj skal være opptatt av å ha en ræv som gjør seg på SoMe om ikke voksne folk i HV skal begynne med det samme jåleriet?*

*Noen annen grunn til å velge bort F1 enn jåleri ser jeg i utgangspunktet ikke i Norge i oktober.. Kjør debatt.

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Takker for svar av samtlige. Vi skal ta buss i 2 timer først, så det blir nok ikke «alarm» på veien ut av bussen, hehe.<br/>Møter opp i M04 med F1 pakket øverst i baggen <br/><br/><br/>Sent from my iPhone using Tapatalk

Leave a comment:

• Cardking
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rotting Vis post

Skjønt.
    er det standard at man må møte opp i F1 som det står beskrevet, eller er oppmøte i M04 vanlig? Kjenner lysten på F1 er svært liten. Spør da jeg vil ikke møte opp i F1 hvis resten kommer i M04.
    Oppmøte er også Rena leir, å siden det er 2 timer unna så kan jeg se for meg at det er noe spesielt planlagt.
    Bare møt i m04.

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Dersom det står spesifisert at du skal ha på F1, så ville jeg møtt i det ja. Dersom det ikke er spesifisert ville jeg gjort som navara sier, møtt i M04 med F1 klar. Jeg kan knapt huske sist jeg hadde på meg feltuniformen, men så er jeg i områdestaben da.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Har du utdelt M04 ville jeg møtt i M04, med F1 i sekken. Selv kan jeg ikke husk sist jeg brukte F1 buksa...

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post

Det vil variere veldig fra trening til trening. Det kommer an på hva sjef og sjefssersjanten mener trengs mest. Befalet øver på sine «befals ting», typisk ordregivning, taktikk etc. Men kanskje vel så viktig så blir lagførerne drillet i det de skal lære mannskapene. Så sersjantene må bli gode på alle grunnleggende soldatferdigheter, slik at de kan lære det videre. Offiserene og ledelseselementet vil gjerne trene på å planlegge og lede operasjoner. Noen ganger bruker offiserene også tid på å utbedre det skarpe planverket.
    Skjønt.
    er det standard at man må møte opp i F1 som det står beskrevet, eller er oppmøte i M04 vanlig? Kjenner lysten på F1 er svært liten. Spør da jeg vil ikke møte opp i F1 hvis resten kommer i M04.
    Oppmøte er også Rena leir, å siden det er 2 timer unna så kan jeg se for meg at det er noe spesielt planlagt.

Leave a comment:

• aquila
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rotting Vis post
    <br/><br/>Jeg sa ja til å gå LF kurs, så jeg har ingenting imot å bli påmeldt meningsfulle ting. Men syntes det var rart å bli kalt inn på Befalstrening når man muligens skulle på LF kurs. Men svar på spørsmålet ditt er at jeg generelt sett er positiv <br/><br/>Litt OT: Hva bedrives tiden med på en 3 dagers Befal/Spesialist trening?<br/><br/><br/>Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det vil variere veldig fra trening til trening. Det kommer an på hva sjef og sjefssersjanten mener trengs mest. Befalet øver på sine «befals ting», typisk ordregivning, taktikk etc. Men kanskje vel så viktig så blir lagførerne drillet i det de skal lære mannskapene. Så sersjantene må bli gode på alle grunnleggende soldatferdigheter, slik at de kan lære det videre. Offiserene og ledelseselementet vil gjerne trene på å planlegge og lede operasjoner. Noen ganger bruker offiserene også tid på å utbedre det skarpe planverket.

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Ja det kan skje. Har området fått budsjett til å ta med NLF'er på Befalstrening er det veldig bra. <br/>Eller så kan det hende at en LF i Området har gått av og du har fått hans plass, det hender også av og til. <br/>Jeg er dog litt usikker på hvordan jeg skal lese spørsmålet ditt; mener du dette er en bra eller dårlig ting?
    <br/><br/>Jeg sa ja til å gå LF kurs, så jeg har ingenting imot å bli påmeldt meningsfulle ting. Men syntes det var rart å bli kalt inn på Befalstrening når man muligens skulle på LF kurs. Men svar på spørsmålet ditt er at jeg generelt sett er positiv <br/><br/>Litt OT: Hva bedrives tiden med på en 3 dagers Befal/Spesialist trening?<br/><br/><br/>Sent from my iPhone using Tapatalk

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Joda, det er nok en plan bak dette. Får bare glede seg til en spennende opplevelse med folk som er litt mer engasjert enn standarden i styrken. For jobben min er å gi menige div oppgaver innenfor materiell og transport, å det er ikke alltid like lett å få til.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Jeg mistenker nok kanskje at siden du nå er NLF, og påmeldt LF kurs, så er du tiltenkt en LF stilling og de velger derfor å kalle deg inn på befalstreningen nå slik at du har mest mulig kjøtt på beinet når du kommer til mannskapstreningen og skal virke som LF.

Leave a comment:

• Rotting
    replied
    Ja, det klarer jo opp i ting. Men fortsatt rart og selv godkjenne LF kurs for og deretter bli sendt på dette. Men alltid gøy å prøve noe nytt, selv om jeg var litt psyket opp for LF kurs. Synes dere er kjappe på avtrekkeren når det kommer til svar, å det takker jeg for

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Stortingets vedtak for 2020 (vedlegg til Statsbudsjettet) sier:

Tjenesteplikten i Heimevernet er inntil seks dager for vernepliktige med menig grad, og inntil ni dager for offiserer, befal og spesialister (OR 2–4).

Det er ingen begrensning i antall innkallinger i tjenesteperioden. Tjenestepliktige kan inngå kontrakt om utvidet tjenesteplikt. Slik tjenesteplikt kommer i tillegg til den årlige tjenesteplikten.

Tjenestepliktige kan kalles inn til fag- og funksjonsrettet etterutdanningskurs av inntil tolv dagers varighet. Denne tjenesten regnes som ordinær tjeneste, og kan, dersom det er nødvendig, komme i tillegg til den årlige repetisjons- eller heimevernstjenesten.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Ja det kan skje. Har området fått budsjett til å ta med NLF'er på Befalstrening er det veldig bra.
    Eller så kan det hende at en LF i Området har gått av og du har fått hans plass, det hender også av og til.
    Jeg er dog litt usikker på hvordan jeg skal lese spørsmålet ditt; mener du dette er en bra eller dårlig ting?

Leave a comment:

• Cardking
    replied
    Spesialister kan kalles inn på lik linje som befal.

Du er en spesialist

Leave a comment:

• Rotting
    started a topic Kalt inn til befalstrening som Visekorp

Kalt inn til befalstrening som Visekorp

Har nå blitt kalt inn til befalstrening selv om min stilling/grad er NLF Visekorp. Det skal sies at jeg har godkjent å bli påmeldt LF kurs, og fikk klapp på skulderen for det. Jeg får ikke dette til å stemme, og lurer på om dette er noe som av og til hender?

Donasjoner

Collapse
Working...
X