Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tolkning av overenskomst vdr. lønn under rep.øvelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tolkning av overenskomst vdr. lønn under rep.øvelse

Hei. Noen som har litt bedre juridisk kompetanse enn undertegnede som har lyst til å tenke litt rundt følgende?:

Har fått den nye overenskomsten etter årets sentrale tariffoppgjør, og der står følgende:
    Lønn ved repetisjonsøvelse
    Arbeidstaker med mer enn 6 mndr sammenhengende tjeneste i virksomheten, skal være sikret lønn under repetisjonsøvelse. Når repetisjonsøvelsen varer mer enn en uke (7 dager), skal det gjøres fradrag i den sivile lønn for lønn og annen godtgjørelse fra det offentlige.
    Hvordan tolke dette? Jeg leser det som at arbeidsgiver nå plikter å utbetale full lønn under øvelser, uavhengig om det er snakk om avtjening av verneplikt (6 dager menige, 9 dager spesialister/befal) eller om det er snakk om tjenesteplikt knyttet til HV-I, så lenge ikke tjenesten løper over mer enn 7 dager.

Samtidig er jeg i tvil, spesielt om de er forpliktet til å utbetale full lønn -for det fremgår jo ikke - og om det virkelig er uavhengig av om det er verneplikt eller frivillig tjenesteplikt. Det ville også være en vesentlig forskjell fra nåværende praksis til fordel for den ansatte. Nåværende avtale sier at den ansatte har krav på full lønn - ev. 1/3 av sivil lønn hvis man ikke har forsørgerbyrde - minus lønn/godtgjørelser fra Forsvaret under avtjening av tjeneste som faller inn under verneplikten (altså kun 6/9 dager), mens frivillig tjenesteplikt kun gir rett til ulønnet permisjon ihht. AML §12-12. Samtidig gjør den formuleringen om at det først skal trekkes i lønnen hvis tjenesten varer over 7 dager, at jeg synes det er merkelig hvis det ikke er snakk om full lønn i de andre tilfellene.

Hva tenker dere andre?
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Dette kan jeg like
    Hvis dette er samme avtale som staten har dekkes vel vanlig lønn for inntil 7 dager. Dvs uten skifttillegg osv.
    Men om dette gjelder intill 6/9 dager, eller all tjeneste, se det er ikke godt å si...

Men det er nok fare for at dette gjelder de øvelsene man ville fått omforent tillegg for. Dvs ikke kurs, plandager, osv.
    Er det derimot ALL tjeneste under begynner det å bli hyggelig

Kommentér

For all del, hvis det faktisk er ment slik jeg tolker det, innebærer det jo ubetvilsomt en anerkjennelse fra arbeidsgiverorg'en om at man anser militærtjeneste som noe nyttig og som man ønsker å understøtte. Samtidig har jeg litt vanskelig for å tro på at det faktisk er like godt som det kan se ut. "Sikret lønn" er jo en ganske løs formulering, og man kan jo i og for seg hevde at man er "sikret lønn" når man bare får utbetalt 1/3 av den normale lønna også.

Kommentér

Eivind; har du link til denne avtalen tilgjengelig?

Kommentér

https://san.no/download_file/view/291/286 Se side 7

Kommentér

Dette betyr at man skal ha permisjon med lønn uten fratrekk fra det du får fra forsvaret så lenge øvelsen ikke er på mer enn 7 dager

Kommentér

Sånn bare til orientering: Når jeg skrev "sentrale tariffoppgjør" i første post, henviser det ikke til industri/frontfaget, men de sentrale forhandlingene mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene i sektoren jeg jobber inn under (Spekter og Akademikerne). Ser det er noen på NOF HV som ser ut til å tro at tråden handler om industrifaget nemlig.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X