Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Roller i Geværlaget

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
    Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
    Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Click image for larger version  Name:	Oppsetting - lag.JPG Views:	0 Size:	54,9 KB ID:	1027654
    Eneste som ikke kom med her var MG-2 med Angrepsrifle, Reservepipe til MG-3 og ammo iht oppdrag.

Dette er det siste jeg har, men det er mulig det er gjort oppdateringer i forbindelse med GRUS. M72 er ikke i dette oppsette, men du har både sanitet og sambandsutstyret på listen.
    Håndboken er offentlig tilgjengelig fra Heimevernets online bibliotek.

Kilde: Håndbok for Objektsikringstroppen

Kommentér

Click image for larger version

Name:	Oppsetting - lag 2.JPG
Views:	265
Size:	106,1 KB
ID:	1027657

Fant oppsettning for geværlag i innsatsstyrke. Her er M72 og sektorvirkende ladninger med.

Kommentér

Se der ja. Var det ikke M72 på G1 og G4 tro?
        Den oversikten der finnes nemlig ikke i Håndbok for O/K troppen, som er nærmere vårt oppdrag (Dvs vi var OK område før alle ble Geværområde..)

Kommentér

Der kom den ja Takk!

Kommentér

Merker meg forøvrig at ikke NLF er oppsatt med kikkert, noe jeg finner litt underlig all den tid han skal finne neste mål for MG gjengen

Kommentér

Måtte inn og ta en titt til, om jeg var blitt helt blind; her her nemlig det som står i den Håndbok for innsatstroppen som ligger på HVSKS sine sider nå:

Name:	Lagsoppsett Geværlag.jpg
Views:	273
Size:	98,0 KB
ID:	1027667

Kommentér

Det er ikke så enorm forskjell fra Infanteriet, 1974-1977:

Lagfører (korporal): AG3 m. 100 skudd, lagførerkompass, flat lykt
                Geværmann nr. 1 (menig): AG3 m. 100 skudd, 2 stk. M72
                Geværmann nr. 2 (menig): AG3 m. 100 skudd, førstehjelpspose lag, på ordre 2 håndgranater
                Geværmann nr. 3 (menig): AG3 m. 100 skudd, 2 stk. M72
                Geværmann nr. 4 (menig): AG3 m. 100 skudd, på ordre 2 håndgranater
                Nestlagfører (visekorporal/menig): AG3 m. 100 skudd, 200 skudd båndet amm., på ordre 2 håndgranater
                MG-1er (menig): MG3, 200 skudd båndet amm., tilbehørsveske MG3, pussesaker
                MG-2er (menig): AG3 m. 100 skudd., 200 skudd båndet amm., reservepipe MG3 m. futteral
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Name:	UTR-lag.PNG
Views:	214
Size:	97,4 KB
ID:	1027689
                  Og her har man et geværlag i Utrykkningstropp. Nesten likt innsats sine geværlag, og dermed litt tyngre bevæpning enn objektsikringslag. Mindre fancy utstyr som laserpeker, kikkert, natt-optikk enn innsats. Men M-72, GUR og M19/M100 som ekstra kontra objektsikring (til felles med innsats).

Ellers tror jeg ikke lista stemmer helt med hva vi faktisk har (realiteten er faktisk bedre på noe), men tror ikke jeg skal gå inn på hva som skiller seg ut.
                  TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

hvlt Der kom håndgranatene inn i bildet også jo! Jeg lurte litt på hvor de skulle nemlig.

Men da begynner det å tegne seg et bilde, når man tar alle disse og legger oppå hverandre, og filtrerer ut hva man ikke har og legger det som mangler på den som evt bærer minst.

Samtidig er det jo litt interessant å observere at det finnes såpass mange ulike varianter av dette, selv om de ikke nødvendigvis motsier hverandre.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X