Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Utdanning i HV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Utdanning i HV

Historisk kompetanseløft i Heimevernet

Med styrkede budsjetter ligger det an til at Heimevernet kan ha over 3000 elever på kurs, en tredobling fra de siste årene.

– I 2019 skal vi satse på personell og kompetanse. Soldatene er vår viktigste ressurs og da må vi gjøre alt vi kan for å sikre at soldater og befal har den kompetansen de trenger for å løse oppgavene sine, sier generalmajor Eirik Kristoffersen, sjef Heimevernet.

https://forsvaret.no/aktuelt/histori...t#&gid=1&pid=4
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

En ting jeg ikke helt skjønner i den nye kursrekka er at det sies at Grunnleggende Lagførerkurs tar over for GKL mens Videregående Lagførerkurs overtar for Lagførerkurs Gevær...
      Slik jeg oppfatter de nye kursene så er det da omvendt? Grunnleggende LFK går på stridsteknikk, enkeltmannsferdigheter, og øving på lagførerrollen, slik vi gjorde på Lagførerkurset, mens Videregående LFK i tillegg til å spinne videre på GLFK også har med instruksjonslære osv. slik vi hadde på GKL (dvs vi hadde vel omtrent bare instruksjonslære på GKL, men det er nå så)

Comment

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
        En ting jeg ikke helt skjønner i den nye kursrekka er at det sies at Grunnleggende Lagførerkurs tar over for GKL mens Videregående Lagførerkurs overtar for Lagførerkurs Gevær...
        Vet ikke hvem som sier det, men den forståelsen jeg har forstått er at alt innholdet i de to gamle lagførerkursene er lagt i en pott, blandet godt og porsjonert ut på en annen måte, slik at ingen av de nye er direkte sammenlignbare med de gamle. (men av praktiske årsaker måtte man likevel lage en overgangsordning for de som bare hadde rukket å ta et av kursene etter gammel ordning...)

At Grunnleggende LFK (som er felles for alle, på samme måte som GKL var felles før) har fått inn mer stridsteknikk enn det var på GKL tror jeg er lurt, ettersom det neppe er (det var i alle fall ikke det gamle lagfører radio...) særlig tema i de andre videregående lagførerkursene (radio/rele, kommandoplass, etc) enn akkurat geværlagfører. Og LITT stridsteknikk bør du jo gjerne kunne selv om du er lagfører på eksempelvis et kommandoplasslag i stedet for et geværlag. Spørsmålet er da hvor instruksjonslære og pedagogikk, og de forskjellige ledelsesformene (A-E...) er puttet inn, og om det faktisk er noe ALLE lagførere lærer, uansett hvilken kombinasjon av grunnleggende og videregående kurs de får. Om det er slik du sier, at instruksjonslære mm er lagt i VLFK i stedet for GLFK, så er jeg redd det kommer til å bli nedprioritert til fordel for andre mer "tekniske" leksjoner i enkelte av de videregående kursene, som f.eks. samband/rele/kommandoplass...

Comment

Hvem som sier det skal være usagt, men det sto vel i kurskatalogen tenker jeg. (Den som ikke ligger på nett nå...)

Comment

Ja, jeg husker også at det sto noe der om overgangsordningen; at de som har gammelt LF-kurs fra før skulle ta nytt kurs X, og de som hadde gammelt GKL skulle ta nytt kurs Y, men innholdet er altså ikke direkte sammenlignbart, så de som er i overgangsperioden og tar ett kurs etter gammel ordning og ett etter den nye, de får kanskje noe repetert to ganger, og noe annet går de sikkert helt glipp av..

Comment

Mitt inntrykk av de to nye kursene for gevær sett under ett kontra de to gamle kursene for gevær sett under ett er at vi som gikk LF-kurs for 6år siden gikk glipp av ganske mye. Sånn generelt :P

Comment

Working...
              X