Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mentorordning i Heimevernet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden har jeg lett etter alt jeg kan finne av kurs og litteratur med relevanse inn mot stillingen jeg innehar. Nå har jeg kursrekka for troppssjef, fagkurs og et par instruktørkurs.

Min utfordring er at bakgrunnen fra befalsskolen og som kanonkommandør gir et OK grunnlag og troppssjefskurs bygger noe på dette, men jeg føler likevel jeg mangler noe i forhold til kompetanse og erfaring som troppssjef. Kursene gir i seg selv mye bra, men det jeg har fått mest ut av kursene er diskusjoner med andre i samme stilling. Siden jeg er i et Heimevernsområde med mange nye og unge befal så har jeg også få å spille på i forhold til stillingen min. Det samme gjelder i områdestaben, da ingen der har innehatt troppssjefsstilling før. Jeg har, ved hjelp av kursing, interesse og egenstudie, blitt ansett mer eller mindre som den mest erfarne og kunnskapsrike troppssjefen i mitt område, men føler jeg likevel i mange tilfeller kommer til kort i forhold til egne forventninger til meg selv.

Jeg har derfor bedt om å få lov til å skygge en troppssjef fra innsatsstyrken neste gang de har øvelse og har fått go på dette både fra områdesjef og distriktet. Jeg har sett mange troppssjefer som virker usikre og som kunne ønske seg noe lignende, men som ikke har engasjementet eller initiativet til å ordne noe slikt selv.

Mitt ønske hadde vært å hatt en formell mentorordning i Heimevernet. Nye troppssjefer blir paret opp med erfarne og gode troppssjefer, gjerne fra innsatsstyrkene, for å lære praktisk gjennomføring, "triks i ludo" og få inspirasjon. Det å ha en sparringspartner som kjenner problemstillingene og mest sannsynlig har forslag til løsning på dagligdagse problemstillinger som troppssjef er noe jeg virkelig savner.

Er dette noe som allerede finnes? Det burde være høyst realistisk å kunne innføre noe lignende.

Vet ikke om det finnes, men det hørtes ut som et glimrende forslag.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

OMT legger vel til rette for at ferske troppsjefer skal få erfarne nk-tropper/troppsjanter.
      Men jeg tror du har gjort en god vurdering. Plusspoeng i boka mi.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Meget bra initiativ. Dette er nok ikke noe som finnes pr idag, men jeg vet at vi skal få med veiledere til troppsjefene våre på årets trening.
        I tillegg ble det nevnt på forrige sjefsmøte at distriktssjefen ønsker en mentorordning for nye/unge/uerfarne områdesjefer.

Så kan jeg jo si litt om hva jeg for min del har vært igjennom for å bli trygg i rollen som TrSjt. Ikke alt er direkte overførbart, men noe kan det være å hente:
        Jeg ble nytilført HV i 2008, og hørte så ikke noe før vi var på første øvelse i 2012. Derfra har det gått slag i slag. Lagførerkurs 2013, og GKL 2014, før jeg virket som lagfører på et par øvelser og ble sendt på TrSjt kurs i 2018.
        Rollen som Tr.Sjt var jeg i utgangspunktet litt usikker på, men med kurs, Sersjanttrening (TrSjt og OmrSjt) i forkant av befalstreningen (som egentlig skulle gått over i en mannskapstrening som ble avlyst) begynte ting å falle på plass. Jeg fikk dessuten mulighet til å være med som veileder på Grunnleggende Lagførerkurs høsten 2018, og da begynte mengdetreningen å gi resultater følte jeg. Når vi da fikk gjennomført enda en befalstrening med påfølgende mannskapstrening i Mai på akkurat de samme tingene som nå hadde vært gjennomgått på de fleste av det siste årets kurs og treninger var det ganske greit å føle seg trygg i rollen. Jeg fremsto tydeligvis også ganske trygg, siden jeg i Juli 2019 ble dyttet opp til OmrSjt. Så nå er jeg på et nytt nivå, og litt usikker igjen

Men jeg merker det at hovedtrikset er å få nok tid i grønt. Kurs, trening, veileder/instruktør oppdrag. Eller for den saks skyld å lese Milforum.
        Mengdetrening rett og slett. Og så er det å få en god troppsersjant og en god troppsass, som gjør at du kan senke skuldrene og fokuserer på å lede troppen. Vel vitende om at TrSjten har lært de den stridsteknikken de trenger, og at TrAss'en tar seg av de administrative oppgavene som ofte stjeler tid.
        Sørg for at de du har der har gått de kursene de kan, og oppmuntre spesielt sjanten din til å bli med på alt han kan av slike ekstraoppgaver som LF-kurs veileder osv. All erfaring du kan få rundt deg gjør deg til en bedre leder.

Jeg vet også at iværtfall i vårt distrikt skal troppsjefene få litt ekstra oppmerksomhet nå, etter at de har havnet litt i skyggen av sersjantrekka de senere årene.

Kommentér

For at en fersk troppssjef skal få en erfaren troppssersjant så fordrer det at det finnes erfarne sersjanter i området. Det har vært en mangelvare og troppssersjantene har generelt hatt mindre erfaring på befalsnivå enn troppssjefene.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
            OMT legger vel til rette for at ferske troppsjefer skal få erfarne nk-tropper/troppsjanter.

Det er jo planen ja, men i et område der alle er ferske slår jo ikke den teorien helt inn fra start..

Kommentér

Så får man i distriktet vurdere hvor man disponerer de erfarne sersjantene sine i de forskjellige områdene.
              Et nyoppretter område vil bruke tid på å få erfaring, men hvis de to nærmesre områdene kunne avgitt et par-tre erfarne tropp-sjefer/sersjanter så må det bli ordning på erfaringautveksling.

Som trådstarter har ordnet seg så får han være med en av insatstroppene for å se hvordan det gjøres.
              På samme måte kunne man dratt til et annet område, eller fått underlagt en fra et område.

Det vil bli flere døgn i løpet av et år, men det er verdt det.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Flere døgn iløpet av et år er vel hele nøkkelen. G3 oppsummerte de foregående 3 år som en 14dagers periode for mannskapene. Og jeg tør påstå at, iværtfall HV-befal som går av ved 44, nesten aldri rekker å bli erfarne troppsjefer med det øvingsregimet vi ligger på nå. 5-6dager i året. i 10-15år, det er 2-3måneder det. Oppstykket. Så fyller du mellomrommene med livserfaring som du tar med deg inn, selvfølgelig. Men hvilken jobb blir du erfaren i på 2-3måneder?

Kommentér

Hvis Hæren er litt på, slenger den seg også på et slikt opplegg. Jeg tenker her på de få stedene vi har hæravdelinger av betydning (deler av Troms/Finnmark, Østerdalen, Oslo) og de HV-områdene som har sitt ansvarsområde umiddelbart i nærheten av disse. Hæren kan tilby mentorering, og får til gjengjeld HV-troppssjefer som de kjenner og lettere kan samarbeide med på øvelser eller i skarpe situasjoner. Ordningen kan helt sikkert også nyttes på områdenivå og lagsnivå. Muligens kan øvrige forsvarsgrener også bidra; jeg tenker på baseforsvar/V&S f eks på Ørlandet, Haakonsvern, Jørstadmoen og sikkert flere steder.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Godt innspill Rittmester Her tenker jeg det kan gå begge veier også; HV-troppsjefer kan få være med på "jobbskygging" noen dager, og Hær-Troppsjefer kan være med som veiledere på HV-øvelser. Og har først én vært igjennom den mølla vil han etter noen år kunne gjøre samme øvelse med en ny troppsjef fra naboområdet, osv osv..

Kommentér

En glimrende tanke og idé. Er selv ny troppsjef i HV (i-styrke). Føler meg trygg i rollen internt i troppen pga. mange år "på baken" og et godt forhold til soldatene. Jeg var også i stor grad ønsket av troppen.

Det jeg kjenner meg mer usikker på er rollen "oppover" i hierarkiet, plan- og beslutningsprosesser og så videre. Om noen sitter på relevant informasjon eller triks i ludo tar jeg gjerne i mot!

Kommentér

Rollen "oppover" er vel i stor grad den du lærer på TrSj kurs og Taktisk Offiserkurs?

Kommentér

Navara, du har nok rett i det. TrSj-kurs venter i november. Satser på at ting blir klarere etter det. Når det er sagt kan det ofte være forskjell på kursinnhold og virkelighet i egen tropp. Veldig spent på kurset, har hørt at den nye kursrekka til HVSKS er av god kvalitet. Noen med erfaringer fra TrSj-kurs her siste årene, forresten?

Kommentér

Hadde en av TrSjefene mine på kurs for et par uker siden, han var veldig fornøyd iværtfall. Det sier seg jo på mange måter selv; rollen mot Lagførere og troppen som sådan får man jo et innblikk i når man er lagfører, men alt det TrSj gjør utenom det er ofte nytt. Bare en så enkel ting som drift av Troppsko. Forrige øvelse, mens jeg fremdeles var TrSjt hadde jeg en ny TrSj også, som ikke hadde kurs, og det lille vi hadde om Ko-tjeneste på TrSjt kurset var uvurderlig når vi satt to kæll som aldri hadde driftet et troppsko før.

Kommentér

Ja, det ligger nok mye mer i rollen enn hva troppen får med seg. Blir spennende å få lære mer. Nå blir det slik i tidslinjen at vi har øvelse før kurs, så vi får tro det går fint. Har heldigvis en erfaren TrSjt med på laget, samt andre erfarne TrSj forøvrig, så jeg er sterk i trua

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X