Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Heimevernsungdommens rolle i rekruttering til stående avdelinger og/eller videre tjeneste i Heimevernets avdelinger.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Heimevernsungdommens rolle i rekruttering til stående avdelinger og/eller videre tjeneste i Heimevernets avdelinger.

Hei, jeg lurer på hva folk tenker om HVU som en rekrutteringsplattform.
    Jeg har nå vært aktiv i HVU i over 1 1/2 år og har bygd opp et relativt stort nettverk med bekjente i flere av forsvarets avdelinger. HVU er mye mindre enn det en gang var, jeg vet ikke medlemstallet, men jeg kan komme med et guesstimate på at det er under 300 pax totalt i landet. Selv med dette lave antallet medlemmer, har jeg oppfattet det slik at det er betydelig med tidligere HVU som ender i de "skarpere" tjenestene. typ spesialstyrker og lette avdelinger. Det er også slik at 19 åringer som har gjennomført rammeutdanningen for HVU kan søke seg rett til områdestrukturen i HV uten å ha gjennomført førstegangstjeneste (Jeg har ikke satt meg inn i dette siden jeg ikke ønsker å gjøre det selv. Det skal også sies at ungdommene må gjennom kursing på Dombås før de blir områdesoldater). Personlig mener jeg at dette kanskje kunne hjelpe de litt mer rurale områdene med å opprettholde tilstrekkelig volum, da også med motivert ungdom. HVU ble i praksis lagt ned i 2016 og det er i dag bare HV-02/08/12 som fortsatt prioriterer å opprettholde HVU som en institusjon. Jeg vet at det har vært flere som har prøvd å gjenopprette HVU avdelinger i andre distrikter som har fått nekt fra høyere hold. Så jeg lurer på hva folk synes om HVU og om det hadde vært bra for forsvaret å gjenopprette et landsdekkende HVU.

Heisann. Jeg hadde intensjon om å være med i HVU da jeg var yngre, men jeg kom inn i førstegangstjenesten før jeg startet opp ordentlig. Senere var jeg frivillig som befal for HVU i Trondheim i noen år, før jeg flyttet til Narvik og deltok av og til som instruktør ved HVU der.

I mine øyne synes jeg HVU er en kjempefin organisasjon. Organisasjonen er med på å skape større innsikt i hva Forsvaret i sin helhet gjør, med tanke på den varierte bakgrunnen instruktørene/befalet har (i Trondheim var det meg, tidligere Luft-MP; en tidligere Luft-MP som senere gikk in i Hærens BS; tidligere infanteri som var overført til HV, osv). For ungdom som har interesse for Forsvaret er det helt klart at HVU kan være med på å rekruttere disse videre inn i både Forsvaret og HV.
    At HVU avdelingene har mer eller mindre blitt nedlagt over store deler av landet synes jeg er veldig synd. Jeg vil anta at nedleggelsen av disse avdelingene er grunnet i budsjett-messige årsaker. Men jeg tror at både HV og Forsvaret i sin helhet kunne ha nytte av at HVU gjennoppstår over hele landet. Spesiellt nå når HV trenger mer personell med lokal forankring i Nord.

Kommentér

Jeg skulle gjerne sett at HVU fortsatte. Ikke bare var det en rekrutteringsbrønn for Forsvaret. Det gjorde også til at jeg som soldat holdt min kompetanse vedlike på ukentlig basis, og lærte mye av medinstruktørene. Bare det at jeg med bakgrunn fra luft, overført til land-HV, men var instruktør i en sjø-HVU var berikende for meg.

«HVU ble i praksis lagt ned i 2016 og det er i dag bare HV-02/08/12 som fortsatt prioriterer å opprettholde HVU som en institusjon».

Jeg vil bare presisere at det kun var disse områdene (også kalt forsterkede distrikt) som fikk lov til å fortsette aktiviteten. De øvrige fikk ordre om å legge ned av økonomiske grunner.
      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Uten at jeg har hatt noen befatning med HVU virket det på meg som en fin ting.
        Trist å høre at det ikke fantes midler for å opprettholde et slikt tilbud.

Kommentér

HVU kan jeg ikke skryte nok av.

Koster nærmest ingen ting og burde fått et eget budsjett under FD, frikoblet fra den stramme driften til HV.

Artillery is the God of War

Kommentér

Nedleggelsen av HVU (bortsett fra de små restene) ble begrunnet med 1) økonomi, og 2) at relativt få med bakgrunn fra HVU de senere årene ble yrkesoffiserer/befal, dvs. at HVU ikke var særlig effektiv som rekrutteringskilde for yrkesmilitære. Det var jo en temmelig snever definisjon på HVUs formål.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Dette blir jo en anekdote, men jeg var i HVU i tre år, hvor ungdomslederen var en fenrik som hadde gått oppklaringslinjen på Befalsskolen for kavaleriet. Mulig jeg var lett påvirkelig, men han anbefalte den selvstendige patruljetjenesten så varmt at jeg også gikk den veien, noe jeg ikke har angret på. Uten den bakgrunnen hadde jeg sannsynligvis gjennomført vanlig førstegangstjeneste i infanteriet, som jeg var innkalt til, og historien ville sett annerledes ut.

Så kan det sikkert sies at man nå har mye mindre fokus på å utdanne befal til reservestyrkene (les: HV), og da har man sikkert funnet at det er smart å måle antall yrkesmilitære som har bakgrunn fra HVU. Det er snevert, ja, men det er muligens en riktig vurdering, økonomisk sett. Jeg er usikker på hva jeg mener nytteverdien av HVU er i dagens situasjon.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Har hatt veldig lite med HVU å gjere, men ein tidlegare kollega har vore leiar i det lokale HVU. Mitt inntrykk er at HVU er ein veldig fin aktivitet spesielt for ungdom som ikkje nødvendigvis spring etter ein fotball heile tida, og heller ikkje sitter framfor pc dagen lang. I tillegg var det ein god reklame for forsvaret. No har dei og hatt nokre uheldige episodar, men det er ordna opp i for lenge sidan.
                No kan ein sei at er det forsvaret sin jobb å drive ungdomsaktivitet? Kanskje ikkje som primær oppgåve, men ja. Heile samfunnet inkludert forsvaret burde drive med ungdomsarbeid.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                  No har dei og hatt nokre uheldige episodar, men det er ordna opp i for lenge sidan.
                  No kan ein sei at er det forsvaret sin jobb å drive ungdomsaktivitet? Kanskje ikkje som primær oppgåve, men ja. Heile samfunnet inkludert forsvaret burde drive med ungdomsarbeid.
                  Et annet eksempel på offentlige interessegrupper eller -organisasjoner er ungdomsbrannvesen som er stort mange steder i Europa; særlig i Tyskland og delvis i Sverige. Det har vel vært et par i Norge også; Askim (nedlagt) og et sted til - husker ikke hvor. http://www.brannmannen.no/diverse/un...nnvesen-askim/
                  Last edited by Simplex; 1 uke siden.
                  Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Storbritannia har forresten noe som ligner, selv om nedre aldersgrense er lavere, de har med barn og ungdom i alder 12-18: Army Cadet Force, Sea Cadet Corps og Air Training Corps, samt Combined Cadet Force (som gjør det samme, men som er tilknyttet privatskoler). I disse er det til sammen over 130.000 barn og ungdommer til enhver tid. Om Army Cadet Force her: https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Cadet_Force
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg var selv HV-ungdom for omtrent et kvart århundre siden og instruktør i HVU i flere år etter at jeg var ferdig med USKen. HVU fikk jo et ganske stygt rykte etter baneheiadrapene, men jeg kan ikke si at jeg noensinne la merke til ungdommer med skumle holdninger selv. Og det med det økonomi virker som det rene sprøyt, for det kostet jo omtrent ingenting (ihvertfall den gangen). Det var uansett flere jeg var i HVU med som senere tok befalsutdanning, og det var mange tidligere HV-ungdommer i kullet mitt på HVUSK, så det ble i det minste rekruttert en god del folk som var interesserte i HV-tjeneste.

Et par ungdomsgrupper hadde forresten et utvekslingsprogram med Cadet Force i Storbritannia på nittitallet. Jeg vet ikke stort om det selv, men jeg snakket med et par instruktører som hadde erfaringer derfra. (Se ellers gamle utgaver av HV-Bladet.)
                      Last edited by Myrenggubben; 1 uke siden.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Myrenggubben Vis post
                        Et par ungdomsgrupper hadde forresten et utvekslingsprogram med Cadet Force is Storbritannia på nittitallet. Jeg vet ikke stort om det selv, men jeg snakket med et par instruktører som hadde erfaringer derfra. (Se ellers gamle utgaver av HV-Bladet.)
                        Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                        Storbritannia har forresten noe som ligner, selv om nedre aldersgrense er lavere, de har med barn og ungdom i alder 12-18: Army Cadet Force, Sea Cadet Corps og Air Training Corps, samt Combined Cadet Force (som gjør det samme, men som er tilknyttet privatskoler). I disse er det til sammen over 130.000 barn og ungdommer til enhver tid. Om Army Cadet Force her: https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Cadet_Force
                        HVU-02 har fortsatt årlige utvekslinger med RCBACF(Royal County of Berkshire Army Cadet Force). Utvekslingene veksler årlig mellom Norge og England. Det er forholdsvis store forskjeller mellom britiske ACF og HVU. HVU direkte underlagt HV, mens ACF slik jeg forstår det er uavhengig av det britiske militæret og er underlagt det britiske forsvarsdepartementet. Det er også slik at alt befal og instruktører har tjenestegjort eller tjenestegjør i forsvaret, mens de britiske instruktørene i stor grad er tidligere kadetter som måtte slutte grunnet den maksimale aldersgrensen på 18 år. ACF har også et absurd gradssystem som fører til at det er 17-åringer som vandrer rundt med graden Staff sergeant(tilsvarene OR-7). Jeg kan forsåvidt sitte her i timesvis og rante om hvor udugelige britiske kadetter er, men poenget mitt er at jeg oppfatter det slik at HVU med sitt kompetente befal/instruktører og relativt ivrige og tidvis kompetente ungdommer har potensialet til å være en effektiv rekruteringsskilde til forsvaret og hjelpe til med å bryte ned noen av barrierene mellom forsvaret og det sivile.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X