Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Hans Majestet Kongens Garde (HMKG)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Fokus: Hans Majestet Kongens Garde (HMKG)

Hei,

Jeg skal inn i Garden i januar og jeg lurte på om det er mulig å bli en slags jeger i Garden (Oppklaring) Jeg liker å være mye ute i skogen. Dessverre var jeg ikke i form nok til å søke feltoperatør på sesjon.

Kommentér

5. Gardekompani har en lettpansret oppklaringstropp som er sjefens øyne og ører i felt.
      Last edited by Einherjar; DTG 172137A Feb 19, .
      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
      ― John Steinbeck

Kommentér

Vaktparader 2019
        Vaktparade2019.jpg

Gå ikke glipp av en av Oslo-sommerens mest tradisjonsrike begivenheter! Se når vaktparadene går i sommer.

​​​I sommer kan du oppleve musikk i Oslos gater når vaktparadene går til Det kongelige slott. Vaktparadene i Oslo sentrum er en folkekjær tradisjon i hovedstaden. I forbindelse med vaktskiftet ved Slottet marsjerer gardistene fra Akershus festning til Slottsplassen, hvor skiftet tar plass. Paraden ledes an av et av Forsvarets musikkorps. Etter enkelte vaktparader vil det dessuten bli avholdt paviljongskonsert i Studenterlunden, rett utenfor Nationaltheatret. Disse vil bli offentliggjort på denne siden på et senere tidspunkt.

Samtlige vaktparader starter fra festningsplassen kl. 13.10 og går langs Kirkegata og Karl Johans gate til Slottsplassen.

NB! Værforbehold. Endringer i listen kan forekomme
        https://forsvaret.no/kultur/vaktparader-2019

Paradedatoer 2019

​​FSMK = Forsvarets stabsmusikkorps
        KNMM = Kongelige norske marines musikkorps
        HMKG = Hans Majestet Kongens Garde KP3
        • Onsdag 24. april - FSMK
        • Torsdag 25. april - FSMK
        • Fredag 26. april - FSMK
        • Torsdag 2. mai - FSMK
        • Fredag 3. mai - FSMK
        • Torsdag 9. mai - KNMM
        • Fredag 10. mai - KNMM
        • Onsdag 15. mai - HMKG
        • Torsdag 16. mai - HMKG
        • Onsdag 22. mai - FSMK
        • Torsdag 23. mai - FSMK
        • Fredag 24. mai - FSMK
        • Onsdag 29. mai - HMKG
        • Fredag 31. mai - HMKG
        • Onsdag 5. juni - KNMM
        • Torsdag 6. juni - KNMM
        • Fredag 7. juni - KNMM
        • Onsdag 12. juni - HMKG
        • Torsdag 13. juni - HMKG
        • Fredag 24. juni - HMKG
        • Onsdag 19. juni - HMKG
        • Torsdag 20. juni - HMKG
        • Fredag 21. juni - HMKG
        • Onsdag 26. juni - FSMK
        • Torsdag 27. juni - FSMK
        • Fredag 28. juni - FSMK
        • Onsdag 3. juli - KNMM
        • Torsdag 4. juli - KNMM
        • Fredag 5. juli - KNMM
        • Onsdag 10. juli - HMKG
        • Torsdag 11. juli - HMKG
        • Fredag 12. juli - HMKG
        • Onsdag 31. juli -HMKG
        • Torsdag 1. august - HMKG
        • Fredag 2. august - HMKG
        • Onsdag 7. august - FSMK
        • Torsdag 8. august - FSMK
        • Fredag 9. august - FSMK
        • Onsdag 14. august - FSMK
        • Torsdag 15. august - FSMK
        • Fredag 16. august - FSMK
        • Onsdag 21. august - KNMM
        • Torsdag 22. august - KNMM
        • Fredag 23. august - KNMM
        • Onsdag 28 august - HMKG
        • Torsdag 29. august - HMKG
        • Fredag 30. august - HMKG
        • Onsdag 4. september - FSMK
        • Torsdag 5. september - FSMK
        • Fredag 6. september - FSMK
        • Onsdag 11. september - FSMK
        • Torsdag 12. september - FSMK
        • Fredag 13. september - FSMK
        • Onsdag 18. september - KNMM
        • Torsdag 19. september - KNMM
        • Fredag 20. september - KNMM
        • Onsdag 25. september - KNMM
        • Torsdag 26. september - KNMM
        • Fredag 27. september - KNMM
        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Endelig vår

Kommentér

Leste Litt kjapt og hevet oyenbryn over at FSK skulle ha slottsvakt. Jaja.

Sent from my Lenovo TAB 2 A10-70F using Tapatalk
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

He-he. Du ville nok ikke sett dem paradere så mye (i hvert fall ikke i takt), men du verden så effektivt de ville nedkjempet fulle folk som forsøkte å trenge seg inn på Slottet.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Finnes det noen offentlig oversikt over alle distinksjonene, stripene og snorene Garden bruker?

Kommentér

Finnes en grei oversikt i bladet Gardisten nr 1 2016 som du kan laste ned her:

https://forsvaret.no/fakta/organisas...arde/gardisten

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                  Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                    Finnes en grei oversikt i bladet Gardisten nr 1 2016 som du kan laste ned her:

https://forsvaret.no/fakta/organisas...arde/gardisten

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                    Takker!

Kommentér

Hei skal inn 29 oktober og lurer på om det er noe å vite før innrykk har oppmøte på gardeleieren på treningmoen

Kommentér

Regner med du har lest det meste på Forsvaret.no?

https://forsvaret.no/karriere/forste...n-for-du-moter

https://forsvaret.no/fakta/organisas...-Kongens-Garde

Kommentér

Hei!

Ikke så mye å vite, annet enn den infoen Forsvaret selv har gitt/gir deg for innrykksdagen.

Personlig vil jeg anbefale to ting: skikkelige ytterklær og noe å fordrive tiden med. Du må beregne MYE venting, noe av det utendørs, så det kan være greit å unngå å gå søkkvåt hele dagen. Det året jeg var inne presterte folk å dukke opp i skjorte, jeans og småsko, i januar, og holdt på å fryse i hjel i prosessen. Kan være greit å unngå!

Og ta med tidsfordriv, f.eks. bøker, kortstokk, nødlader til telefon etc. Det går som sagt myyye tid når flere hundre mann skal sluses gjennom de samme postene, så å ha noe å fordrive tiden med, og som er lett å ta frem/legge vekk når det er bevegelse (legg igjen PC'en hjemme), er gull verdt!

Ellers er det bare å ha en positiv holdning og glede seg til et fantastisk år!
                          "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Ekstra skift klær. Mulig dere ikke får uniform de første dagene.

Kommentér

Hans Majestet Kongens Garde har hatt vakthold på Akershus festning siden 1891. I går på Gardens bursdag ble vaktordningen avviklet. Oslo Garnisonsforvaltning overtar vaktholdet.

Video fra vaktavløsningen i lenken.

https://m.facebook.com/story.php?sto...19205921468125

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kommentér

Her går det i hvert fall ikke an å trykke "liker". Der vil jeg savne stramme ungdommer i gardeuniform.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg håper virkelig dette betyr at Garden kan konsentrere seg enda mer om felttjeneste. I så fall synes jeg det er bra, og man kunne gjerne kuttet ut gardister på Skaugum og Kongsgården også. Slottet har imidlertid slik symbolverdi at en vakttropp er på sin plass.

Kommentér

Jeg er vel gammeldags, men jeg synes det ikke blir like fint med en vaktsoldat i feltuniform og litt dårlig holdning foran Hovedvakten og en annen tilsvarende subbende over det dobbelte batteri. Dette er en av Norges viktigste turistattraksjoner og et symbol for nasjonen. I det ytre festningsområdet (alt øst for Kongens gate) er det vaktsoldater fra Garnisonsforvaltningen som har vaktholdet. Her gjelder det kun det indre festningsområdet som inneholder selve middelalderslottet, et av de tre viktige symbolbyggene som står igjen fra kongerikets storhetstid i høymidedelalderen (Bergenhus med Håkonshallen og Nidarosdomen er de andre). Her synes jeg det ser mye flottere ut med gardister som kan sluttet orden og som har stilige uniformer.
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                      (...) Her synes jeg det ser mye flottere ut med gardister som kan sluttet orden og som har stilige uniformer.
                                      Jeg er ikke uenig i at gardister tar seg bedre ut enn "en vaktsoldat i feltuniform og litt dårlig holdning". Men, for det første mener jeg at i den minimale hæren vi har, må vi kynisk prioritere det som gir effekt i en krig fremfor det som er en bonus i fredstid. Og for det andre tror jeg at gode V&S-soldater ledet av dyktig befal kan gi et profesjonelt og godt inntrykk, uten dårlig holdning, selv om de ikke fremstår som like stilige som en gardist.

Kommentér

Men; hvorfor? Hva er hensikten med å bruke V&S soldater fra en annen avdeling? Sparer man penger på det? Kunne man ikke evt da vurdere å ha en "V&S" tropp i Garden, som har mindre fokus på felttjeneste, men likt fokus på holdning, og andre ting som har betydning når man står vakt foran viktige turistattraksjoner? Jeg tenker jo at det burde kunne finnes en mellomting mellom gardist og slapp V&S soldat i grønt...

Kommentér

Jeg tenker som så at når vi først har en avdeling som heter Akershus Kommandantskap (tidligere kjent som Oslo Garnisonsforvaltning) så er det passende at soldater fra kommandantskapet faktisk skjøtter vaktholdet til kommandantens festning, og lar Garden fokusere på sine oppdrag.

Som de fleste vet har HMKG et helt annet (skarpt) oppdrag som kalles "kongevakt", altså vokte Kongen og hans hus med residenser, i tillegg til det ullent formulerte "hovedstadsoppdraget", hva nå enn det innebærer. Hvis HMKG nå fokuserer mer på disse skarpe oppdragene nå som ressurser frigis (å ha en Fenrik/Løytnant, en Sersjant/høyere OR og kanskje i tillegg et par grenaderer på vakttillegg hver dag er ikke nødvendigvis så veldig billig) tenker jeg at dette grepet er helt innafor.

Selvsagt burde den nye vaktstyrken på festningen vært iført service-uniform med HK416 istedet for M/04 og batong når de går vakt for å gi et bedre representativt førsteinntrykk til folket og turistene som virrer rundt der nede. Kanskje noen burde gi Kommandantskapet et lite tips om dette?

Kommentér

Inne foran selve slottet burde man egentlig helst hatt vakter i historiske uniformer - fra 1700- eller tidlig 1800-tall. Se f.eks. Beefeaters ved Tower of London. Det er fint med å prioritere den skarpe ende, men kultur, tradisjon og litt pomp og prakt er også viktig, bl.a. for å holde folkets interesse (og villighet til å betale) for Forsvaret oppe. Se på britene, f.eks. Seremonielt vaktskifte med Life Guards eller Blues and Royals.

Kommentér

Det har vi vel streng tatt -- foran det Kongelige Slott. Hvor mange pomp og prakt avdelinger skal vår latterlig lille hær ha egentlig?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                              Working...
                                              X