Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Harald Sunde blir ny forsvarssjef

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Harald Sunde blir ny forsvarssjef

Harald Sunde blir ny forsvarssjef
    Generalløytnant Harald Sunde ble i statsråd fredag utnevnt til general og forsvarssjef etter Sverre Diesen, som går av ved aldersgrense i november i år.

Hele saken: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=183941

Var en som var kjappere enn deg å la denne ut under nyhetslinker, men dette er vel en sak som fortjener en egen tråd, så da så...hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Jo, ser at jeg ble slått med 10 minutter, men som du sier, så er dette en egen tråd verdig.

Her har vi også en relatert sak:

Brovold blir ny operativ sjef
      Etter at det er klart at Harald Sunde blir ny forsvarssjef, er det generalmajor Bernt I. F. Brovold som vil tiltre som ny sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.
      http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=183898

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Dommern
        Jo, ser at jeg ble slått med 10 minutter, men som du sier, så er dette en egen tråd verdig.

Etter at det er klart at Harald Sunde blir ny forsvarssjef, er det generalmajor Bernt I. F. Brovold som vil tiltre som ny sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.
        Men det har ikke kommet noe om hvem som blir ny GIHV ennå?
        Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

Generalløytnant Sunde har jeg hatt æren av å møte, og han virket som en likannes kar. Meget flott fyr, som jeg har trua på at kan gjøre en god jobb.

Dette betyr vel sannsynligvis at det ikke blir en hærmann neste gang, så mood blir vel aldri FSJ. Det er litt trist.
          Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Herr Brun
            Generalløytnant Sunde har jeg hatt æren av å møte, og han virket som en likannes kar. Meget flott fyr, som jeg har trua på at kan gjøre en god jobb.

Dette betyr vel sannsynligvis at det ikke blir en hærmann neste gang, så mood blir vel aldri FSJ. Det er litt trist.
            Så hvis Sunde går av om en 3-6 år så skal alt være klart for en FSJ fra sjø, f.eks. Bastviken?
            DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Vannglass

Så hvis Sunde går av om en 3-6 år så skal alt være klart for en FSJ fra sjø, f.eks. Bastviken?
              To sjeler en tanke ;-) Men nå bør jo Sunde få barten på plass igjen hehe.
              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Det er vel bare å gratulere Sunde med stillingen.

MVH

Trommisen

Kommentér

Nå lurer jeg på hva de mer opplyste her på forumet synes om denne forfremmelsen, og hva vi kan vente fra Sunde som Forsvarssjef?
                  As you wish.

Kommentér

Jeg husker Harald Sunde håndterte "skandalen" omkring hundeskytingen i Kosovo helt tragisk i 2004. Hele den saken var èn fjær som ble om til ti høns, og midt i dette satt forsvarsstaben og rodde som noen villmenn for å redde sine egne bakender, og det var ikke måte på hvilken unnskyldninger dem var villige å komme med til media (næmen, vi visste ikke at dette foregikk i Kosovo!), samt lovnader "om at nå skulle de jaggu ta disse forstyrrede soldatene og statuere eksempler av dem", altså disse som hadde vært ute og skutt kjøtere og så vært tullinger og laget skrytefilm av det etterpå.
                    Dette til sides så ser jeg absolutt fram til å få litt frisk luft inn i forsvarsledelsen og Hæren, med ny forsvarssjef og det hele, samt ny GIH som allerede er på plass. Det kan jo for alt vi vet være starten på en god tid med Sunde ved roret, er vel for tidlig å si noe enda. Eneste som da mangler nå er å få byttet ut FMIN AGSE også, så er vi kommet langt.

Må vel ærlig innrømme at jeg personlig skulle likt å sett Mood som ny FSJ, but at the end of the day så er vel en general bare en grønnkledd politiker i en eller annen form.
                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Fyren har vært med på å bygge opp HJK-FSK til det det er i dag, og har vært sjef for nevnte avdeling. Han vet nok hva han driver med.

Jeg er godt fornøyd iallefall.
                      We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

Men som MMB sier, så har vi jo enda FMIN å slite med. Men ikke så alt for lenge til, får vi håpe. Sunde begynner ikke før til høsten han heller.
                        We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

Og ikke minst - HV på plass på Reitan. Heia Ferdinand
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                            Huh?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                              Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                              Huh?
                              Opprinnelig skrevet av Dommern

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Brovold har jeg hatt gleden av å møte flere ganger. Bra mann. Kanskje bortsett fra at han er trønder.
                                In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

En kjernekar som jeg husker godt ifra gamle dager ,,,Gratulerer General Sunde.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Biggs
                                    Brovold har jeg hatt gleden av å møte flere ganger. Bra mann. Kanskje bortsett fra at han er trønder.
                                    BIF har jeg også møtt (og festet med) ved flere anledninger. Den mannen har stayer-evne må jeg si. Dessuten har han humor, snert og skarp tunge. Fin fyr.
                                    Supply or Die

Kommentér

Når vi først skryter om våre generalopplevelser.

Jeg har i nyere historie vært mer enn fornuftig bedugget i samme stamp som GIH Opedal. En likandes kar det også!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Crazy_K
                                        Men som MMB sier, så har vi jo enda FMIN å slite med. Men ikke så alt for lenge til, får vi håpe.
                                        Vi får håpe det! Nå har landsmøtene til både FrP og H vedtatt programmer for perioden 2009-2013 som forplikter til en vesentlig styrking av Forsvaret, hvis de skulle få makten. Programmet til V ser ikke så galt ut når det gjelder Forsvaret, heller. Så får vi se om det kan være vilje til å danne en regjering til høyre som kan virkeliggjøre dette.
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Nuvel, valgflesk kaller jeg det, fram til de faktisk viser oss at de mener alvor.

Og FRP vil jo øke bevilgningene til alt, de.

Kommentér

Det pussige her er vel at vi allerede bruker nest mest per innbygger i hele NATO (kun slått av Amerikanerene) på Forsvaret allerede, så om det er noe både General Sunde, FMIN og diverse partier burde begynne å tenke på før de begynner å slenge mer penger etter Forsvaret er hvordan vi best kan få mer ut av de vi allerede bruker, eventuelt, hva som er de fordyrende årsakene for Norge, og hvor utfordringene våre dermed ligger.

Uansett, gratulerer til ny FSJ - har også bare hørt godt om ham, men så gjenstår det å se om han gjør en like god jobb som frontfigur for hele Forsvaret og som øverste militære rådgiver for konge og regjering som han har gjort med styrkeoppbygging internt. To helt forskjellige oppgaver som krever to helt ulike typer egenskaper. Jeg satser likevel på at dette er tilfelle for en ellers dyktig mann inntil det motsatte er bevist.

Kommentér

Vi er et veldig lite land, med veldig høye kostnader. Du må se på bevilgninger i forhold til BNP også.

Kommentér

Og det gjør jeg også, og sammenligningen går ikke først og fremst mellom Norge og stormaktene, mellom Norge og våre naboland. Vårt budsjett er i underkant ti milliarder høyere enn for eksempel det danske, mens vi har betydelig færre operative og spesielt deployerbare kapasiteter. Nå koster det mer å drive et forsvar i Norge enn i et land på størrelse med et halvt norsk fylke, men det kan umulig utgjøre hele forskjellen, ettersom danskene også har en rekke kapasiteter som normalt skal koste mye mer å drifte. (større stående avdelinger, etc.)

Uansett - helt annen debatt som sikkert hører hjemme i en helt annen tråd. Noen som kan tenke seg en debatt om hvilke endringer i norsk forsvarspolitikk vi kan tenke oss å se etter valget?

Kommentér

De har droppet en del andre dyre kapasiteter som vi fortsatt innbiller oss at vi har. De har ikke mye til marine igjen, blant annet.

Kommentér

Igjen, hører ikke hjemme i denne tråden, men det lille de har av marine gjør fortsatt jobben rimelig bra. Absalon var i en lang periode utenfor Somalia, hvor den også fungerte som kommandoplattform, og tre nye fregatter ventes introdusert over de neste 3-4 årene. Avhengig av hvor mange vi klarer å drifte av FN er det ikke en spesielt mye mindre maritim kapasitet enn det vi råder over. Det eneste vi vedlikeholder som de har kvittet seg med av maritime kapasiteter er ubåter, noe som er sterkt fordyrende og som jeg er enig i at det gir mening for oss å ha selv om danskene har sett på det som noe de kan klare seg uten.

Kommentér

Trener Sunde ?

Så vi kan få et forsvar i bevegelse igjen, med feltidrettstevner etc ?

Det forsvant liksom av agendaen ved forrige bytte ....
                                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Re: Harald Sunde blir ny forsvarssjef

I dag overtar Harald Sunde som forsvarssjef. Den formelle innsettingsseremonien er på Akershus litt senere i dag.

Lykke til med jobben!
                                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                                          I dag overtar Harald Sunde som forsvarssjef. Den formelle innsettingsseremonien er på Akershus litt senere i dag.

Lykke til med jobben!

Troppen min fikk ikke overvære æren av å paradere der i dag pga av for mye leksjoner :/ men LSK fikk sendt to andre tropper, hadde vært en ære å få gå i paraden i år.

Lykke til General Sunde!
                                                          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Jeg lurer på om det ikke var sjølvaste Sunde som satt på Sisuen vår fra Doboj til Modrica, det måtte ha vært vinteren 97 eller noe slikt. Uansett så er det en festlig historie...Vi var ute på rutinepatrulje da vi fikk beskjed om å stikke innom Doboj og plukke opp noen høye herrer som hadde lyst til å ovveraske sjefen med en kjøretur med Sisu ifm hans bursdag.

Vi fikk fylt opp gjedda med høye herrer og damer, og opplevde tidlig en rimelig stor skepsisme til vår tidvis uortodokse innredning. (balltreet med påskriften "tsjetninkslugger" fikk mye oppmerksomhet) Sjefen sjøl bare lo og koste seg over møtet med fotfolket. Imidlertid hadde vi en litt artig sak limt fast i taket. Ei stor plastmappe merket med SFOR Restricted. Vi hadde opprinnelig ordnet den som en spøk til noen av de litt for nysgjerrige tolkene, for mappen inneholdt ikke så veldig mye restricted for å si det sånn...Uansett, ei majorinne spurte en av gutta hva dette var for noe, og han ble selvfølgelig noe satt ut og stotret frem noe om at hun ikke måtte åpne den. Hvorpå majoren lo en lett hånlig latter og sa "tror du ikke jeg er klarert for dette nivået?" Og åpnet mappen med et smil som stivnet rimelig kjapt. For ut av mappen deiset en anseelig mengde kulørte porrmagasiner fra alle verdenshjørner. Det ble rimelig stille. Men Sunde lo høyt og hikstet frem at "nei, jeg tror ikke du er klarert for dette nivået nei"

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X