Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HK416 og rødfis

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av fomp
    Opprinnelig skrevet av SiegHallo
    Kan hende det er noe så enkelt som at de synes de ikke tar seg ut på bilder.
    Bad hairday?
    godt mulig

Kommentér

Har da sullet rundt i danmark vintertid uten å føle behovet for balaclava selv og de fleste i reportasjen har ikke balaclava på seg. Resoner deg opp og ned men jeg mener fremdeles det er ninjafiseringa som jobber.

har brukt et hav av forskejllige masker, hetter og balaclaver og vet de er praktiske til tider men ser her rett og slett for meg at de muligens bæres av andre grunner.

Kommentér

Huff, jeg får vondt i hodet. Hvor mange avdelinger tror dere faktisk bruker ansiktsmaske i forskjellig form og farge av andre grunner enn "ninjafisering"? Hmmm?

Hva er greia her egentlig? Er det mangel på selvtillit som gjør at dere må finne en ikke-operativ grunn for bruken og dermed rakke ned på en profesjonell hæravdeling? Ønsker dere at dere hadde en sånn hette selv? Skulle dere ønske at dere var i TMBN og fikk lov til å bruke en sånn hette?

Grow up, det er som å høre på en gjeng fjortiser.

Nå, tilbake til trådtema. Rekylforsterkere til 416 er ikke produsert (produksjon har muligens startet nå), så det er riktig som en her sier over....at de er lånt.

Man trenger heller ikke rødfis for å trene, det være seg magasinbytter, fremrykningsmetoder, måloppdagelse eller lignende. Rødfisen har ingen effekt, bortsett fra at det sier pang. Noen kommer sikkert til å si: "Det er jo kult at det smeller litt da!". Har aldri vært et utdanningsmål at det skal være kult. Beste å bruke rødfis til er for å trene handling ved klikk under skarpskyting. Pluss SAAB selvfølgelig.

Kommentér

Er det piggtrådhakk i flammedemperen på 416?
          DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Opprinnelig skrevet av petz
            Opprinnelig skrevet av Makaan
            Opprinnelig skrevet av Bestefar
            Opprinnelig skrevet av sindrulf
            Veldig off-topic: Ser stadig TMBN med finlandshetter. Er de hemmelighetsfulle? lite fotogene?
            Det er vel som mange andre grunner for ikke å bli gjennkjent. Selv om man er i TMBN betyr ikke det at alle skal vite at du er der. Sikkerhetsmessige grunner er nok involvert, at det er varmt og godt er nok en annen side av saken
            Neppe. Jeg kan ikke si at jeg "til stadighet" observerer TMBN-ansatte i "finlandshette". Det nærmeste jeg kommer er Balaklava, og det er vel åpenbart nok fordi den norske vinteren er kald. Jeg har sett flere soldater i PBn, Bn2, Garden, TRADOK, Artilleriet etc etc gå rundt med balaklavaer(eller tilsvarende hetter) uten at jeg dermed tror at det er fordi de skal være så forbanna hemmelighetsfulle.

Jeg jobber i TMBN, og har jobbet der i et par år nå. Jeg har aldri hørt noen nevne dette med et ord, og jeg har heller aldri sett noen av underavdelingene våre praktisere noen form for "maskering" i den hensikt å vanskeliggjøre gjenkjenning. Vi går med navnestriper som viser etternavn til daglig, så jeg ser ikke helt problemet. De retningslinjene for persec JEG har fått er helt på linje med de retningslinjene som gjelder for andre avdelinger som sender personell til utlandet.
            Verdt å nevne at ansiktet er spesielt sårbar for frost og kulde, kan banne på at det er temperatur det er blitt tatt hensyn til. Pfff vis det er identitet så kan jo alle i forsvaret begynne å bruke det.... my 2 cents
            Du og jeg skjønner jo at når det avbildes personer i artikler med maskering er det ikke utenkelig at det er for ikke å vise hvem det er. Se på bildesamlingen og du ser at på de fleste bildene hvor et helt ansikt er eksponert så er det finlandshette involvert (med unntak av en person i bakgrunnen som ikke er i fokus på det ene bildet) Dine 2 cents treffer ikke særlig godt. Jeg er sikker på at det er mange andre enn meg som også har trodd at dette er mot å vise identitet. Besterfar kom med konkret info som avkreftet denne tanken jeg og sikkert mange andre hadde, bra. Forøvrig så synes jeg det er et rart utspill dette med at "Tror noen må minne gutta på at de er infanterister" fra 2C36. Hvorfor skulle de ikke ha rett til å bære finlandshette? Jeg tviler meget sterkt på at de bærer det for å se kule ut og har "kopiert fra andre på Rena" 2c36 du må gjerne utdype dette.

Snøft!!! Unnskyld meg og dette er jo på langt vei offtopic i vold.

Men jeg lurer på hvem og hva dikterer at en person bruker balaclava/finlandshette KUN for identiteten sin skyld???
            En trenger faktisk bare å lese reportasjer eller se bilder av soldater (da tenker jeg på vanlig menig og tar det fra der) med og uten balaclava/finlandshette, og da ser en faktisk at alle viser til navn, også de med hette. Men da kan jo noen si at dem med hette har garantert funnet opp navn for å virke anonym...eller hva. Men da betyr også det at dem som ikke bruker balaclava/finlandshette også kunne funnet opp navn...
            Ikke misforstå men det høres ut som du er 120 % bombe sikker på at vis en bruker balaclava/finlandshette så beskytter en identiteten sin, punktum. Selv ville jeg kun brukt balaclava/finlandshette vis det var kaldt, og vis jeg absolutt skulle beskytte ID min så kan jeg bare så enkelt la vær å stå på frontsia til VG eller seoghør...

Kommentér

[quote=Makaan]
              Opprinnelig skrevet av Bestefar
              Opprinnelig skrevet av "sindrulf":3j55zxi4
              Veldig off-topic: Ser stadig TMBN med finlandshetter. Er de hemmelighetsfulle? lite fotogene?
              Det er vel som mange andre grunner for ikke å bli gjennkjent. Selv om man er i TMBN betyr ikke det at alle skal vite at du er der. Sikkerhetsmessige grunner er nok involvert, at det er varmt og godt er nok en annen side av saken
              Neppe. Jeg kan ikke si at jeg "til stadighet" observerer TMBN-ansatte i "finlandshette". Det nærmeste jeg kommer er Balaklava, og det er vel åpenbart nok fordi den norske vinteren er kald. Jeg har sett flere soldater i PBn, Bn2, Garden, TRADOK, Artilleriet etc etc gå rundt med balaklavaer(eller tilsvarende hetter) uten at jeg dermed tror at det er fordi de skal være så forbanna hemmelighetsfulle.

Jeg jobber i TMBN, og har jobbet der i et par år nå. Jeg har aldri hørt noen nevne dette med et ord, og jeg har heller aldri sett noen av underavdelingene våre praktisere noen form for "maskering" i den hensikt å vanskeliggjøre gjenkjenning. Vi går med navnestriper som viser etternavn til daglig, så jeg ser ikke helt problemet. De retningslinjene for persec JEG har fått er helt på linje med de retningslinjene som gjelder for andre avdelinger som sender personell til utlandet.
              Verdt å nevne at ansiktet er spesielt sårbar for frost og kulde, kan banne på at det er temperatur det er blitt tatt hensyn til. Pfff vis det er identitet så kan jo alle i forsvaret begynne å bruke det.... my 2 cents
              Du og jeg skjønner jo at når det avbildes personer i artikler med maskering er det ikke utenkelig at det er for ikke å vise hvem det er. Se på bildesamlingen og du ser at på de fleste bildene hvor et helt ansikt er eksponert så er det finlandshette involvert (med unntak av en person i bakgrunnen som ikke er i fokus på det ene bildet) Dine 2 cents treffer ikke særlig godt. Jeg er sikker på at det er mange andre enn meg som også har trodd at dette er mot å vise identitet. Besterfar kom med konkret info som avkreftet denne tanken jeg og sikkert mange andre hadde, bra. Forøvrig så synes jeg det er et rart utspill dette med at "Tror noen må minne gutta på at de er infanterister" fra 2C36. Hvorfor skulle de ikke ha rett til å bære finlandshette? Jeg tviler meget sterkt på at de bærer det for å se kule ut og har "kopiert fra andre på Rena" 2c36 du må gjerne utdype dette.

Snøft!!! Unnskyld meg og dette er jo på langt vei offtopic i vold.

Men jeg lurer på hvem og hva dikterer at en person bruker balaclava/finlandshette KUN for identiteten sin skyld???
              En trenger faktisk bare å lese reportasjer eller se bilder av soldater (da tenker jeg på vanlig menig og tar det fra der) med og uten balaclava/finlandshette, og da ser en faktisk at alle viser til navn, også de med hette. Men da kan jo noen si at dem med hette har garantert funnet opp navn for å virke anonym...eller hva. Men da betyr også det at dem som ikke bruker balaclava/finlandshette også kunne funnet opp navn...
              Ikke misforstå men det høres ut som du er 120 % bombe sikker på at vis en bruker balaclava/finlandshette så beskytter en identiteten sin, punktum. Selv ville jeg kun brukt balaclava/finlandshette vis det var kaldt, og vis jeg absolutt skulle beskytte ID min så kan jeg bare så enkelt la vær å stå på frontsia til VG eller seoghør...[/quote:3j55zxi4]Hehe, jeg gidder i dra dette ut i det evige, da det allerede er blitt såpass mye tull rundt dette emnet. Ikke misforstå og tro at jeg tror kun dette er for skjuling av identitet. Jeg vet helt utmerket nå, som nevnt etter svar fra Besterfar at dette ikke dreier seg om maskering. Poenget med forrige innlegg var at det kan misforståes av andre som ikke har så mye peiling. Håper du tar den Hadde det vært kaldt hadde jeg også brukt det vis jeg hadde hatt det.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416
                Huff, jeg får vondt i hodet. Hvor mange avdelinger tror dere faktisk bruker ansiktsmaske i forskjellig form og farge av andre grunner enn "ninjafisering"? Hmmm?

Hva er greia her egentlig? Er det mangel på selvtillit som gjør at dere må finne en ikke-operativ grunn for bruken og dermed rakke ned på en profesjonell hæravdeling? Ønsker dere at dere hadde en sånn hette selv? Skulle dere ønske at dere var i TMBN og fikk lov til å bruke en sånn hette?

Grow up, det er som å høre på en gjeng fjortiser.

Nå, tilbake til trådtema. Rekylforsterkere til 416 er ikke produsert (produksjon har muligens startet nå), så det er riktig som en her sier over....at de er lånt.

Man trenger heller ikke rødfis for å trene, det være seg magasinbytter, fremrykningsmetoder, måloppdagelse eller lignende. Rødfisen har ingen effekt, bortsett fra at det sier pang. Noen kommer sikkert til å si: "Det er jo kult at det smeller litt da!". Har aldri vært et utdanningsmål at det skal være kult. Beste å bruke rødfis til er for å trene handling ved klikk under skarpskyting. Pluss SAAB selvfølgelig.
                Bare ett par spørsmål ang det der..

1) Hvordan blir skyting med rødfis på full auto?
                Er dette mulig eller er det kun mulig med ett og ett og ladegrep for hvert skudd?

2) Vis produksjonen har startet nå, hvor lang tid til det er utlevert til alle??

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416
                  Quoted for truth...
                  Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Vannglass
                    Hva i den vide verden er piggtrådhakk, egentlig?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SiegHallo
                      Opprinnelig skrevet av Vannglass
                      Hva i den vide verden er piggtrådhakk, egentlig?
                      Det er de to hakkene du finner på flammedemperen på AG'en. De er til å skyte i filler piggtråd. Vaierkutter har jeg hørt den bli kalt.

Nei, det er ikke det på 416
                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Bare ett par spørsmål ang det der..

1) Hvordan blir skyting med rødfis på full auto?
                        Er dette mulig eller er det kun mulig med ett og ett og ladegrep for hvert skudd?

2) Vis produksjonen har startet nå, hvor lang tid til det er utlevert til alle??
                        1. Antar du sikter til flerskudd med rekylforsterker? Vil regne med at det fungerer, siden det fungerer på andre 5,56 våpen med rekylforsterker på. Jeg vet dog ikke konkret hvordan rekylforsterkeren vil fungere til 416. Ser jo ikke behovet for flerskudd jeg da.

2. Vet ikke.

Kommentér

Mens man er inne på dette med rødfis. Er det noen andre enn det norske forsvaret som bruker rødfis?
                          Det jeg har sett av "løsammunisjon" hos andre styrker er gjennomgående av type standard messinghylse med en plastplugg i stedet for kule i hylseåpningen.
                          Antar at bestilling av ekstra kvanta m/rødfis i 5.56 kalliber, utover det som allerede er produsert for å dekke behovet til HJK/MJK/KJK inngår i totalkostnaden for anskaffelsen av de nye våpnene?

Ellers hva privat anskaffet "finlandshette" angår så var det vanlig i bruk ved alle kampavdelingene i Brig N på 1980-tallet. I alle fall i BN-2 og Oppklesk. Benyttet en svart slik en selv (under hetta på overtrekkskammoen). Ellers var det vanlig blant "gutta på gølvet" å gå til fellesbestilling hos privat leverandør av nevnte artikkel via en av befalet i troppen.
                          I min tid måtte man også kjøpe den grønne "commandolua"/stikkelua privat, hvilket derav ble en sikker inntektskilde for en viss top secret butikk i Oslo i mange år; inntil nevnte artikkel begynte å bli utdelt som standard uniformsplagg ved innrykk på moen utover på 90-tallet.

Kommentér

Tyskerene bruker svart plast løsammo til AGDUS systemet sitt på G36. Ikke rødplast, men "svartplast??"
                            mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Ellers hva privat anskaffet "finlandshette" angår så var det vanlig i bruk ved alle kampavdelingene i Brig N på 1980-tallet. I alle fall i BN-2 og Oppklesk. Benyttet en svart slik en selv (under hetta på overtrekkskammoen). Ellers var det vanlig blant "gutta på gølvet" å gå til fellesbestilling hos privat leverandør av nevnte artikkel via en av befalet i troppen.
                              I min tid måtte man også kjøpe den grønne "commandolua"/stikkelua privat, hvilket derav ble en sikker inntektskilde for en viss top secret butikk i Oslo i mange år; inntil nevnte artikkel begynte å bli utdelt som standard uniformsplagg ved innrykk på moen utover på 90-tallet.
                              I min tid(90tallet) hadde et klokt hode sett lønnsomheten i dette og det var en egen butikk på setermoen for anskaffelse av "stasj" , strikkelua,finnlandshetta,fingervan ter og kamokrem var bestselgere der husker jeg.

Et lite spørsmål, bruker forsvaret enda den ufyselige fete kamostiften eller har de gått til annskaffelse av en litt bedre egnet krem?
                              Svabergsindianer

Kommentér

Ny kamokrem er anskaffet for en god stund siden. Vet ikke om de har den overalt, men de fleste bruker i alle fall en ny en, som slettes ikke er ille. Klarer dog overhodet ikke se hvordan den skal kunne brukes i minusgrader, den er steinhard allerede ved et par plussgrader.
                                Har ingen erfaring med den gamle kamokremen da.
                                Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Kamokremen er fremdeles feit, og funger forsatt utmerket som kvisekrem.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                  https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                  NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                  http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                  Kode:
                                      Globale utviklingstrekk
                                      Nordområdene / Arktis
                                      Russland
                                      Afghanistan
                                      Pakistan
                                      Kina
                                      Midtøsten og Nord-Afrika
                                      Iran
                                      Sudan
                                      Somalia
                                      Terrorisme
                                      Spredning av
                                  ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X