Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli skarpskytter?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli skarpskytter?

Tror kanskje jeg skal satse på en utdanning som skarpskytter etter videregående, men jeg lurer på en ting: Hva slags forkunnskaper må man ha? Tenker da spesielt på mattekunnskaper og lignende, da jeg er særdeles dårlig i matte...

Og en ting til: Må man ha fullført videregående for å komme inn i militæret? Har tenkt å fullføre uansett, jeg er bare nysgjerrig

Takk på forhånd

EDIT: Endret overskriften din til SKARPskytter jeg. Forsvarsfolk har det må å være svært fintfølende med hvilket ord man bruker på dem som skyter meget bra med rifler på svært lange hold. ;-)
    Til trådstarter, du burde bruke søkefunksjonen om du vil vite mer om skarpskyttertjeneste i Forsvaret.
    Til dere andre som ønsker å svare i tråden, så er denne tråd nå om man må ha forkunnskaper for å bli SKARPskytter! :-)

Marcus/MMB - MOD

Det heter SKARPskytter (sniper). Og ja, du bør være god i matte for å beregne hvor kulen skal treffe. Men jeg sier ikke at du MÅ være god i matte; det går jo an å pugge formler...

Kommentér

Re: Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli snikskytter?

Opprinnelig skrevet av 1447
      Og en ting til: Må man ha fullført videregående for å komme inn i militæret? Har tenkt å fullføre uansett, jeg er bare nysgjerrig
      Nei, ikke et absolutt krav, men mange dører lukkes hvis vgs mangler. Utenom de rent banale tingene som at man ikke er aktuell for bestemte typer utdanning hvis man mangler nødvendig forkunnskap er det også vurderingen av individet, hva er det egentlig som feiler den som ikke klarer vgs, og hvorfor skal denne få utdanningsplass når det er mange andre søkere med fullført vgs til samme plass?
      meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Ins1ckure
        Det heter SKARPskytter (sniper). Og ja, du bør være god i matte for å beregne hvor kulen skal treffe. Men jeg sier ikke at du MÅ være god i matte; det går jo an å pugge formler...
        Hmm, var det jeg trodde.. Vet du nøyaktig hvilke områder innenfor matematikkens jammerdal som må kunnes? Og så et ganske tåpelig, men helt seriøst spørsmål: Får man lov til å ta med seg kalkulator når man skal drive med skarpskyttertjeneste.

Kommentér

Kan vel også stille spørsmål om hvor godt syn du har?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av petz
            Kan vel også stille spørsmål om hvor godt syn du har?
            Har vel ganske bra syn. Er såpass lenge siden jeg hadde noen synstest, så jeg vet ikke hvor bra, men jeg har aldri hatt problemer med å lese skrift på lang avstand, f.eks. Bruker verken briller eller linser, og har aldri gjort det heller.

Kommentér

Re: Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli snikskytter?

Opprinnelig skrevet av flex1984
              Nei, ikke et absolutt krav, men mange dører lukkes hvis vgs mangler. Utenom de rent banale tingene som at man ikke er aktuell for bestemte typer utdanning hvis man mangler nødvendig forkunnskap er det også vurderingen av individet, hva er det egentlig som feiler den som ikke klarer vgs, og hvorfor skal denne få utdanningsplass når det er mange andre søkere med fullført vgs til samme plass?
              Ikke nødvendigvis noe som feiler en, man bare ønsker å gjøre noe annet enn å sitte på skolebenken et år - og velger derfor å dra til forsvaret et år tidligere. Så klart lukkes mange dører, både i det sivile og i forsvaret! Som vanlig menig vindvott i en eller annen vpl.avd. er det dog innsats og vilje som skaper en god soldat og ikke nødvendigvis nynorsk- og økonomi-karakteren!

Kommentér

Du skal være ganske ubrukelig i matte om du sliter med utregningene som gjøres.
                Tviler på at du må lage din egen kulebanetabell.

Alt går så bra så lenge du skrur riktig vei ;-)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Grimmy
                  Du skal være ganske ubrukelig i matte om du sliter med utregningene som gjøres.
                  Hehe, du kjenner tydligvis ikke meg Okey, jeg er kanskje ikke dårlig i matte, men det hadde fortsatt vært fint å vite nøyaktig hvilke områder jeg burde kunne. Med 'områder' mener jeg f.eks. trigonometri, derivasjon, algebra osv.

Kommentér

enkel hoderegning kan være greit ;-)

Du har en kulebanetabell der det står alle tallene du trenger.
                    Trenger å legge sammen antall klikk for vind, avdrift og rotasjonen av jorden rundt sin egen akse(erm... glem den siste der)

Kommentér

En ting til: SKRU RIKTIG VEI!

Kommentér

Etter hva jeg har forstått er det kanskje ikke rene matteferdigheter det står på (selv om det selvsagt hjelper), men heller i hvilken grad den potensielle skarpskytteren naturlig forstår ting som bla ytre ballistikk og justering av sikter etc? En med gode karakterer i matte og fysikk (kanskje spesielt sistnevnte) har nok et naturlig grep på akkurat dette? Og gode karakterer generelt tyder på intelligens og vilje til å jobbe, noe som er meget viktig for en skarpskytter? Dette blir synsing fra min side, men jeg har et inntrykk av at de som blir skarpskyttere i div avdelinger er blant de skarpeste/smarteste/mest intelligente soldatene. Men igjen, dette blir bare synsing kombinert med litt av hva jeg har lest om krav til skarpskyttere.

Kommentér

Siden jeg går på videregående har jeg naturligvis ikke noen erfaring med verken justering av sikter eller ytre ballistikk. Har desverre heller ikke noen særlige fysikkunnskaper, og er som sagt under gjennomsnittet god i matte. Hva betyr det, har jeg ingen sjangs i havet på å bli skarpskytter? De lærer vel soldatene disse greiene under opplæringa, håper jeg? De forventer vel ikke at alle kommer der med toppkarakterer i fysikk? Er dette noe jeg eventuelt kan lære meg under førstegangstjenesten?

Kommentér

Jeg tror det kommer til å gå helt fint!

Det er tross alt skarpskytter i førstegangstjenesten! Vis at du kan og vil..

Kommentér

Opprinnelig skrevet av JK
                              Etter hva jeg har forstått er det kanskje ikke rene matteferdigheter det står på (selv om det selvsagt hjelper), men heller i hvilken grad den potensielle skarpskytteren naturlig forstår ting som bla ytre ballistikk og justering av sikter etc? En med gode karakterer i matte og fysikk (kanskje spesielt sistnevnte) har nok et naturlig grep på akkurat dette? Og gode karakterer generelt tyder på intelligens og vilje til å jobbe, noe som er meget viktig for en skarpskytter? Dette blir synsing fra min side, men jeg har et inntrykk av at de som blir skarpskyttere i div avdelinger er blant de skarpeste/smarteste/mest intelligente soldatene. Men igjen, dette blir bare synsing kombinert med litt av hva jeg har lest om krav til skarpskyttere.
                              Tror du er inne på noe her. Greit nok at du har hatt fysikk og matte, da er du kanskje allerede inne i tankegangen.
                              Det er også folk som rett og slett ikke passer inn i en skolesetting. Som ikke lærer veldig god i et klasserom, men ute i skogen i praktiske former tar ting kjappere enn andre. Kjenner flere som er veldig flinke i selve "skytefaget", som lager gode egne kulebanetabeller, men som ikke har særlig utdannelse innen matte eller fysikk.

Jeg mener det er ikke selve skytingen som gjør en god skarpskytter, men alt som kommer sammen med denne stillingen.

Kommentér

1447: Du har sikkert muligheter for å bli skarpskytter, husk at det er vilje og holdninger det hovedsaklig går på. Selv om god forståelse for matte og fysikk kanskje ville gjort det lettere, betyr ikke det at man er ekskludert fordi man ikke har hatt det. Interesse+lærevilje+gjøre sitt beste+gode holdninger=suksess.

Grimmy: Helt enig med den siste der, mange som tror at skarpskyttere bare skyter presist på langt hold. Tålmodighet og feltkunnskaper (fortrinnsvis kamuflasje, "stalking" og observasjon) er noe som skarpskyttere har mer bruk for. Men man kan jo heller ikke være skarpskytter dersom man ikke greier å treffe en figur på langt hold med ett skudd. Begge deler må sitte før man kan kalle seg god.

Kommentér

Skyting

Hei,

Er ny i dette forumet, og har ikkje noko som helst kunnskap om "sniping" som fag. Men kanskje eg kan by på litt informasjon sjølve skytedelen, og det som går på å treffe målet over lang avstand.
                                  Dette for å overbevise om at matematikkunnskap ikkje bør legge psykologiske begrensningar på din vei mot å bli skarpskyttar.

For å treffe eit mål som er langt vekke så er det ein del faktorar som me ikkje rår over som må takast hensyn til. Dette er barometrisk trykk, temperatur, vind og lys (sol). Likeens så er størrelsen på målet noko ein som regel ikkje kan styre med, hastigheten på det og kva slags type mål det er.

Skriv meir seinare... må gå! interessant dette :-)

Kommentér

Som du sier sling, det er mange faktorer på lange hold. Har skutt litt på langt hold selv, og det er ganske vanskelig. Ting som lufttrykk og lufttemp er egentlig ganske greit å styre med, det kan man jo bare bruke et barometer, evt. høydemåler, og en gradestokk for å finne ut av, og justere siktet. Spinnavdriften på kula er også greit. Avstanden kan man finne ut ved hjelp av GPS, kart eller lasermåler. Men det er vinden som er problemet! Denne kan man ikke bruke instrumenter til å finne ut av. Noen vil si at "jo, man kan bruke en vindmåler", men den viser jo kun vinden der hvor du står, den sier ikke noe om vinden mellom deg og målet. Her gjelder det å bruke kikkert til å studere terrenget, anslå vindens retning og styrke, og justere siktet. Eller man kan se på mirage. Uansett, vinden er det KLART største problemet ved skyting på lange hold.

Kommentér

Hei igjen,

:-) JK plukka opp tråden kjempeflott. Han skriv eigentlig det som eg hadde tenkt å fortsette med....

Poenget mitt videre er at for alle desse faktorane finns det oppskrifter og verktøy. Det banebrytande arbeidet er allereie gjort, og målet vidare er berre å mestre allereie gitte formlar og metodikk. MEN, det betyr for all del ikkje at det er enkelt! Men eg trur ikkje du treng bekymre deg over matematikken i dette. Du slepp mest sannsynleg å løyse diff.likningar i felt. :-P

Men det som er minst like viktig oppe i all fysikken, er den grunnleggjande skyteteknikken. Er ikkje dette på G, så nyttar det ikkje om du har kompensert 100% for både vind og lengde på skotet. Eg kunne ha skrive 14 sider om dette, men eg skal la være. Det finns mange gode skyttarar i alle greiner i forsvaret, tipset er å høyre etter og gjere som du blir fortalt. Eigne idear om korleis dette skal gjerast må forkastast. For er du fersk i faget, så er sannsynligheita stor for at du ikkje kan ein (unnskyld uttrykket) drit om skyting.

Beste helsing
                                      Sling
                                      HMKG KP2 kont. 01/99

Kommentér

Re: Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli skarpskytter?

Tror kanskje jeg skal satse på en utdanning som skarpskytter etter videregående, men jeg lurer på en ting: Hva slags forkunnskaper må man ha? Tenker da spesielt på mattekunnskaper og lignende, da jeg er særdeles dårlig i matte...

Takk på forhånd

Kan fortelle om en ting som er viktig ihvertfall, det er tolmodighet og selvdisiplin, skyting kan de fleste lære seg, samme er det med matte tabellene, men det viktigste er nok og kunne ha tolmodighet og selvdisiplinen til å kunne bevege seg saaaaaakte inn på målet. Om du må så krype frem i en dam i 3-4 grader og bli liggende der en stund. Stalking er utrolig viktig og det skal bare en liten rask bevegelse så blir du sett. Da er det selvdisiplinen som hindrer deg og kaste deg opp i endelig stilling og fyre av, isteden for og bruke opp til flere minutter til å bevege deg noen meter.

Fikset feil i quoting. sofakriger

Kommentér

Re: Må jeg ha noen forkunnskaper for å bli skarpskytter?

Opprinnelig skrevet av fønix5

Takk på forhånd

Kan fortelle om en ting som er viktig ihvertfall, det er tolmodighet og selvdisiplin, skyting kan de fleste lære seg, samme er det med matte tabellene, men det viktigste er nok og kunne ha tolmodighet og selvdisiplinen til å kunne bevege seg saaaaaakte inn på målet. Om du må så krype frem i en dam i 3-4 grader og bli liggende der en stund. Stalking er utrolig viktig og det skal bare en liten rask bevegelse så blir du sett. Da er det selvdisiplinen som hindrer deg og kaste deg opp i endelig stilling og fyre av, isteden for og bruke opp til flere minutter til å bevege deg noen meter.

Fikset feil i quoting. sofakriger
                                          Ja den viktigste "forkunnskapen" du kan ha er mental og psykisk utholdenhet. Resten kan du lære i tjensten.

Kommentér

Hva er så forskjellen på mental og psykisk utholdenhet?
                                            Fysisk utholdenhet da; er det noe pluss?

Kommentér

Hva er så forskjellen på mental og psykisk utholdenhet?
                                              Fysisk utholdenhet da; er det noe pluss?
                                              Alltids greit å ha det.
                                              Mente selvfølgelig mental og fysisk i posten over.

Kommentér

Min anbefaling er å starte med turer i skogen med sekk!
                                                Alt dette med indre og ytre ballistikk er ting du trolig vil klare å lære deg når du kommer dit du skal være.
                                                Du kan selvsagt lære mye teori om faget ved å lese, men det er erfaring og praksis som gjør en god skarpskytter, så jeg vet ikke hvor mye det er å hente på dette i forkant av tjenesten.
                                                Men hvis du ikke har sterk fysikk så vil du få problemer med reconpack og alt det dritet du skal slepe med deg på oppdrag.
                                                Vær forberedt på at virkeligheten er jævlig og du vil få en helt ny oppfattelse av hva sliten, trøtt og sulten betyr.

Kommentér

Så hvis jeg vil bli skarpskytter; må jeg søke jegertjeneste da? Etter fullført jegertjeneste kan jeg søke enten FSK eller TMBN, for å utdanne meg til Sniper der? eller finnes det andre steder? Går det an å bli skarpskytter i fg.tj. ?

For meg virker det som at det går an å utdanne seg til Sniper flere steder i Forsvaret. Hvorfor ikke bare samle alt på ett sted, som de gjør med Sniper School i USA?

Kommentér

Her er det ultimate stæsjet for en ninjasquirrelskarpsniperskytter:

http://www.knightarmco.com/bulletflight/index.htm
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Så hvis jeg vil bli skarpskytter; må jeg søke jegertjeneste da? Etter fullført jegertjeneste kan jeg søke enten FSK eller TMBN, for å utdanne meg til Sniper der? eller finnes det andre steder? Går det an å bli skarpskytter i fg.tj. ?

For meg virker det som at det går an å utdanne seg til Sniper flere steder i Forsvaret. Hvorfor ikke bare samle alt på ett sted, som de gjør med Sniper School i USA?
                                                      Nå er ikke dette mitt fagfelt, men vi har også i Norge ett kompetansesenter for skarpskyttere. Soldater som utdanner seg til skarpskyttere må naturligvis spres ut på avdelingene, ettersom det er der de trengs. Den kvalifiserende utdannelsen får de imidlertid sentralt. Hvilket nivå skarpskytterne skal ligge på, og dermed hvor mye utdannelse de skal få sentralt, styres av avdelingens behov og evne/ønske om å utdanne skarpskyttere,

Angående ditt første spørsmål; ja, det er mulig å bli skarpskytter, ja det finnes skarpskyttere i FSK og TMBN, og da er det helt naturlig at folk utdannes til det. Hvor lett/vanskelig det er å få en slik stilling er en annen sak; jeg ville ikke forventet å gå rett inn som skarpskytter i TMBN, for å si det slik.
                                                      Beidh a lá leo

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                      https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                      Kode:
                                                          Globale utviklingstrekk
                                                          Nordområdene / Arktis
                                                          Russland
                                                          Afghanistan
                                                          Pakistan
                                                          Kina
                                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                                          Iran
                                                          Sudan
                                                          Somalia
                                                          Terrorisme
                                                          Spredning av
                                                      ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X