Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Permisjonsuniform i Luftforsvaret ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Permisjonsuniform i Luftforsvaret ?

Heisann.
    Hadde bare ett kjapt spørsmål til dere med litt mer erfaring med Forsvaret enn meg.. xD

Bare lurte på hvilken permuniform en får i Luftforsvaret.
    Har en kompis som er i Vakt & Sikring på Andøya og han har en sånn dress lignende permuniform..
    Er dette noe alle i Luftforsvaret får eller?
    Slenger bare med ett bilde så dere får se hva jeg mener..

Mvh.

Fikset litt på trådtittel, språk og bildelink. Sofakriger.

Nå tjenestegjør jeg ikke i luftforsvaret og har forsåvidt aldri gjort det heller, men mener at alle menige i luftforsvaret bruker den uniformen som permuniform. Kanskje noen som har videre innsikt?

Kommentér

Mener å ha hørt at man i nyere tid har innført skikkelig permuniform i luft ja, fremfor å bruke peneste M98 til perm. Kan stemme fint at det er den på bildet.
      meh

Kommentér

Hvis ikke du får Service uniform på Madla, som jeg forøvrig tror alle skal få nå, så er det M04 som gjelder.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Scandinavian
          Hvis ikke du får Service uniform på Madla, som jeg forøvrig tror alle skal få nå, så er det M04 som gjelder.
          Hva mener du?
          M04?
          å Service uniform du får på Madla? Er ikke helt med.. xD

Kommentér

kan hive med meg noen spørsmål:

er det bare befal(Sjt. og oppover) som har rett til å bruke serviceuniform i hæren? (forsåvidt HV også)
            den er jo xxx antal ganger mer stilfull enn M04 som perm uniform

kan forsåvidt si, har en kompis som var på ørlandet nå, og jeg mener at de brukte M04 som perm de og.

Kommentér

Befal kan bruke service uniformen. Vi menige bruker kun M-04 som er en arbeidsuniform til perm. Slik er det i hæren.
              I luft så får de en egen uniform slik jeg forstår det.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dreamspace
                kan hive med meg noen spørsmål:

er det bare befal(Sjt. og oppover) som har rett til å bruke serviceuniform i hæren? (forsåvidt HV også)
                den er jo xxx antal ganger mer stilfull enn M04 som perm uniform

kan forsåvidt si, har en kompis som var på ørlandet nå, og jeg mener at de brukte M04 som perm de og.
                Befalselever og grenaderer kan også benytte serviceuniform. Serviceuniform skal leveres hvis grenaderen har lenger enn 6 mnd tjeneste igjen.

Kommentér

er i hæren selv. Har m04 som permuniform. en fin og behagelig uniform å gå med.
                  Men skal ærlig inrømme at serviceuniformen er ganske fin den også.. Litt mer stilfult, men m04 er digg å gå med da.. spesielt da det ofte tar et par timer å komme seg hjem.. ihvertfall for de som bor sørpå (bergen,stavanger osv) og er stasjonert i nord.

Kommentér

Alle i luft skal etterhvert få den nye permuniformen, Hæren skal også få egne permuniformer med tiden (per nå er det kun garden som har egen permuniform)...

Kommentér

Ok. Så da får ikke jeg den? Med innrykk nå 27 denne mnd?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pjokken
                        Alle i luft skal etterhvert få den nye permuniformen, Hæren skal også få egne permuniformer med tiden (per nå er det kun garden som har egen permuniform)...
                        Høres bra ut :-)

Kommentér

Unnskyld at jeg spørr, så tilgi min uvitenhet, men..hva er en service uniform? Skjønner egentlig ikke en dritt om hva dere snakker om, m04, m02?, m98, m2000, permuniform, serviceuniform, arbeidsuniform, rip stop, uten ripstop, med lomme på ermet og uten lomme på ermet osv...

sukk

Kommentér

Det blir en gledens dag naar det endelig kommer en skikkelig permuniform til de menige mannskaper, istellet for denne slafsete M98 kamo uniformen som er permantrekk per naa. Men den store utfordringen blir aa faa folk til aa kle seg ordentlig i denne nye uniformen, er nok daarlig permantrekk der ute som det er per idag, og det er faa ting som ser saa loek ut som en serviceuniform som ikke er kledd paa ordentlig og/eller vedlikeholdt...
                            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Serviceuniform er et uoffisielt navn (i hvert fall i Hær) på det som offisielt heter Tjenesteantrekk 2. Du kan se det her (lenke). Offisielt er det altså Bukse, tjeneste, olivengrønn og Jakke, tjeneste, olivengrønn. Med bandolær blir dette Tjensteantrekk 3 og med sabel Tjenesteantrekk 4. Tjenesteantrekk ble tidligere kun nyttet av befal, men jeg regner med at grenaderer også nå kan bruke det.

Permuniform (offisielt Permisjonsantrekk 1) er den "peneste" uniform som vernepliktige får. Før (til en gang på 1980-tallet tror jeg, kanskje 1990-tallet) fantes det en egen permuniform. Før tidlig på 1970-tallet var det forbudt for soldater å gå i sivil, både i leir etter endt tjeneste og på reise til/fra perm måtte permisjonsuniform nyttes. Fra midt på 1970-tallet ble den gamle permuniformen (britisk "battledress" fra 2. verdenskrig tror jeg) byttet ut med en ny uniform som i hvert fall var ganske behagelig, og het bukse M/70 og bluse M/70. Av en eller annen grunn (penger?) ble denne byttet ut med å bruke et pent eksemplar av arbeidsuniformen med distinksjoner etc. i gull (eller sølv for Garden). Denne "gamle" permuniformen brukes nå bare av Garden samt noen få andre steder. Den heter nå offisielt Tjenesteantrekk 1 og kan sees her (lenke).

Som sagt over ble denne byttet ut med å bruke et pent (lite brukt) eksemplar av arbeidsuniform med gull-distinksjoner. Da M/98-uniformen kom, ble den tatt i bruk som permuniform (se her (lenke)). Det var (er?, jeg hadde den i hvert fall inntil jeg gikk ut på dato i 2005) også "penuniformen" for befal i HV. M/98 holder vel nå på med å bli byttet ut med M/04, både som arbeidsuniform og som permuniform.

Aldri har Hæren vært mindre, og aldri har det kommet nye uniformer så fort! Er det en sammenheng? I det siste er det kommet både M/2000 og M/02 i tillegg til de jeg har nevnt her, men spør ikke en gammel utgått mann hva de er (en av dem er vel ripstop og en annen mebran). I min tid hadde vi feltuniform M/51, permuniform M/70 og en arbeidsuniform som bare het arbeidsuniform, selv om den kom i to utgaver. Dessuten hadde vi feltkappe M/51 med kappefor av ull, østerdalssokker og tåladder (de misunner jeg ingen), marsjstøvler M/67 med anklets og som skistøvler brukte vi gamle "enhetsstøvler" med lærsåle.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Har fått inntrykk av at de fleste avdelinger bruker M04 framfor M98 til permuniform.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av A-3-N
                                  Har fått inntrykk av at de fleste avdelinger bruker M04 framfor M98 til permuniform.
                                  Vi i panser bruker ihvertfall M/04, en del befal bruker den også som arbeidsuniform da de sikkert ikke gidder å betale for en m2000 ripstop uniform..

En kompis av meg i luft (hadde innrykk i januar 07) hadde M98 som permuniform, men nå begynner de å få den serviceuniformen istedet.

Kommentér

Mens vi er inne på temaet, hva heter arbeidsuniformen som ble brukt i Ferskvann er for pyser, som gikk på TVNorge?

Kommentér

Tenker du ensfarget grønn arbeidsuniform, eller ensfarget blå? Grønn er M85, guds gave til sterilisering. Blå er M82, innført samtidig som Royal Navy fant ut at det materialet den er laget i var noe herk ved brann.
                                      meh

Kommentér

er ikke "ferskvann er for pyser" en ganske ny serie? Da bruker de nok en blå M/2000 ned skulderklaffer og uten lommer nederst på jakka. Blir kalt "US-en" uvisst av hvilken grunn...

Kommentér

Ahh.. nå husker jeg ferskvann er for pyser. Interessant serie. Noen som vet hvor man kan få sett den nå. Lyst til å se den igjen.
                                          * FomP *

Kommentér

Er det ikke noen distinksjoner som skal på uniformen? Ser litt naken ut uten noe på kraven eller brystet. Synes meninge inne til fgtj. kunne hatt den gamle korte modellen, den som hadde feste mellom bukse og jakke i ryggen, det kunne vært stiligere i tilegg til at den hadde hatt tilknytting til tradisjoner og andre lands modeller..

Kommentér

Tar jeg feil hvis jeg sier det er denne?

Ligner på M/70 hvis jeg ikke tar helt feil?

Kommentér

Du får denne uniformen på Madla når du kommer nedover, ja.

Kommentér

Heldiggrisen!
                                                  Nå skal så og si alle i LUFT få den blå uniformen til perm. Menig som befal. Gjør en god tjeneste og få korpvinkler på kraven, så blir dama ekstra impet og klar når du kommer hjem på perm.
                                                  Sjøforsvaret har sin "donald" uniform, som også er meget staselig.
                                                  Hærens menige bruker IKKE permuniformer, bare en clean, ren arbeidsuniform.

Kommentér

Luftvern har M98 som permuniform. Eneste i luft som bruker det per i dag?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av luggen

Dette er ikke Service uniformen, men en gammel og utgått (og lite behagelig) Battle uniform. Hæren hadde tilsvarende i kledelig grønn..

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BlueBarom
                                                        Opprinnelig skrevet av luggen

Dette er ikke Service uniformen, men en gammel og utgått (og lite behagelig) Battle uniform. Hæren hadde tilsvarende i kledelig grønn..
                                                        Ja, men er det M/70 den heter? Jeg får quote meg selv: Synes meninge i fgtj. kunne hatt den gamle korte modellen, den som hadde feste mellom bukse og jakke i ryggen, det kunne vært stiligere i tilegg til at den hadde hatt tilknytting til tradisjoner og andre lands modeller.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                        Kode:
                                                            Globale utviklingstrekk
                                                            Nordområdene / Arktis
                                                            Russland
                                                            Afghanistan
                                                            Pakistan
                                                            Kina
                                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                                            Iran
                                                            Sudan
                                                            Somalia
                                                            Terrorisme
                                                            Spredning av
                                                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                        Working...
                                                        X