Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HK-416 i Luftforsvaret?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av jaffar
    Opprinnelig skrevet av Limeeg
    LVABn Ørland har nå fått sine HK-416. Var først igjennom trening med AG-3, og nå blir det full gjenomgang med HK-416, blir nok artig. Mulig vi har fått den litt tidligere enn andre i luftforsvaret da LVABn er en feltbataljon. LVABn - Luftvernbataljon for de som skulle lure.
    Nei. ØHF var første stasjon ut, med unntak av enkelte rundt om i organisasjonen.
    Ooops. Ikke trykk ok før du har skrevet ferdig. Det skulle følges opp med: Det er en bestemt rekkefølge både på opplæring og utlevering..ØHF var først.
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

LVABn - Luftvernbataljon for de som skulle lure.
      Hvor kommer A-en inn?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pjokken
        Hvor kommer A-en inn?
        Artilleri?
        two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Jupp

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan
            Hvor kommer A-en inn?
            Artilleri?
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
              Opprinnelig skrevet av dobrodan
              Hvor kommer A-en inn?
              Artilleri?
              Haha, ja artilleri som i det bildet ja, men er nok en stund siden sånne komponenter ble brukt, ser mer sånn ut idag:

Men for å ikke spore av diskusjonen. Jeg bare anntok at vi hadde fått den (HK-416) før noen andre, da det eneste jeg vet er at vi har fått den, og ikke så veldig mange andre luft-grener.

Kommentér

Jeg er nå 6 mnd inn i førstegangstjenesten.. Tjenestegjør i Vakt & Sikring ved LDKN i Bodø.
                Og vi har enda ikke fått den, selv om vi fikk beskjed av befalet at vi skulle få den i November 2008..
                Menmen, Trives godt med MP5 m. Aimpoint..

Kommentér

Søstern min fikk også høre det. "Den kommer i november". Enda ikke sett snurten til den :P

Forøvrig, hun er i sanitet og bruker MP-5. Jeg viste ikke at de skulle få hk416?
                  No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

Kommentér

Underavdelinger i Artilleribataljonen har fått ordre om å levere inn de HK-416 som er levert ut i august, mot å få utlevert gamle våpen igjen. Så ha nå bare is i magen, luftmennesker. HK-416 prosjektet var en propaganda-gimmick, som så bra ut politisk. Nå har hverdagen truffet.

Kommentér

Hvorfor skal de levere tilbake våpnene sine ? Var det bare et prøveprosjekt for og se hvordan det fungerte?

Jaja, jeg får den pokkers rifla med meg hjem i februar. Da blåser jeg egentlig en lang marsj om hvem som har den, skal få den, har fått den, burde få den, vil ha den, og ikke får den.
                      No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Guderian
                        Underavdelinger i Artilleribataljonen har fått ordre om å levere inn de HK-416 som er levert ut i august, mot å få utlevert gamle våpen igjen. Så ha nå bare is i magen, luftmennesker. HK-416 prosjektet var en propaganda-gimmick, som så bra ut politisk. Nå har hverdagen truffet.
                        Hva var begrunnelsen for det da? Produkskonsfeil? Funksjoneringsfeil? Ikke godkjente instruktører?

Er selv tungt involvert i 416 prosjektet i egen våpengren, og er interessert i all info om HK 416N i Kongeriket.

Takk
                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Hele innrykket til Panserbataljonen har etter hva jeg har blitt fortalt fra FLO-folk på Setermoen, også fått utlevert AG-3. Ergo får de to største innrykkene på Setermoen (ukjent med hvordan situasjonen er på Bardufoss) gamle våpen. Vi er egentlig happy vi, da vi får utdanne gutta på et våpen vi kjenner godt, har øvingssystemer og ikke minst ammunisjon til. 416-kursingen av befal i min avdeling ble stanset siden vi likevel har blitt forespeilet et nytt år på AG-3 og MP-5.

Det har vært så vanvittig mye signaler fram og tilbake om vi skulle få våpnene eller ei til innrykket, at frustrasjonen er, og har vært merkbar hos veldig mange som har sett fram til den nye rifla.

Hva som er årsaken til at HK-416 ikke blir utlevert, har forhåpentligvis FLO et bedre svar på enn meg. Men signalene tilsier at det rett og slett er for få våpen, i tillegg til mangel på tilbehørsutstyr, ammunisjon og reservedeler ut over 1.linjes vedlikehold. En jeg har snakket med, som sitter sentralt i forsyningssystemet, forteller at problematikken med SAP i Forsvaret (fiaskoprosjektet LOS) blant annet har medført at det står containere på containere på Østlandet med tilbehørsutstyr til HK-416, som ikke kan taes i bruk i Forsvaret, da det per i dag ikke er mulig å få inn på Forsvarets materiellregnskap.

Om dette virkelig stemmer, er jeg rystet - men kan vel ikke si at jeg er så fryktelig overrasket egentlig.

Kommentér

Det stemmer nok helt sikkert, jeg er ikke overrasket. Så lenge SAP ikke fungerer, kan ikke Forsvaret anskaffe så mye som en spiker. Dette fordi ingenting kan føres inn eller ut den ene eller den andre plassen. Iallefall slik jeg har blitt fortalt det. Om det er så ille vet jeg ikke, men det gjør iallefall at veldig veldig mye, om ikke alt som har med materiell å gjøre, settes på vent til SAP er oppe og går. Heia Forsvaret!

Tenker man kan se langt etter MP7 også så lenge situasjonen er slik...menmen, AG3 og MP5 er tross alt heidundrande bra børser. Det finnes vel et større antall AG3F2 i kongeriket som en del av de vernepliktige kan ha nytte av?
                            We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

Det er bare vognfolk og flyvere som får mp7, så vi trenger jo faktisk ikke så mange av dem. VELDIG mange av de som i dag har mp5 (vakt og sikring rundt omkring, for eksempel) skal etter planen gå over til 416. Når det blir, er jo en annen sak.
                              Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Tja...medicer? Uansett, ikke lurt å holde pusten nei...verken når det gjelder 416 eller mp7.
                                We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

...
                                  Hva som er årsaken til at HK-416 ikke blir utlevert, har forhåpentligvis FLO et bedre svar på enn meg. Men signalene tilsier at det rett og slett er for få våpen, i tillegg til mangel på tilbehørsutstyr, ammunisjon og reservedeler ut over 1.linjes vedlikehold. En jeg har snakket med, som sitter sentralt i forsyningssystemet, forteller at problematikken med SAP i Forsvaret (fiaskoprosjektet LOS) blant annet har medført at det står containere på containere på Østlandet med tilbehørsutstyr til HK-416, som ikke kan taes i bruk i Forsvaret, da det per i dag ikke er mulig å få inn på Forsvarets materiellregnskap.

Om dette virkelig stemmer, er jeg rystet - men kan vel ikke si at jeg er så fryktelig overrasket egentlig.
                                  Mange sterke meninger om SAP! Noe tyskerne lagde for å ta hevn etter å ha tapt krigen osv.
                                  DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Herr Brun
                                    Det er bare vognfolk og flyvere som får mp7, så vi trenger jo faktisk ikke så mange av dem. VELDIG mange av de som i dag har mp5 (vakt og sikring rundt omkring, for eksempel) skal etter planen gå over til 416. Når det blir, er jo en annen sak.
                                    Hvem er kilden din på dette? Det høres nesten alt for fornuftig ut til å være sant.
                                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Våpendepotet på BHFS. Ingen av vaktsoldatene i bodø-området får i alle fall mp7, de skal få 416 når disse er klar for bruk og opplæring (kursing av befal er ferdig og tilstrekkelig antall er anskaffet). Mp7ene (som de har) er forbeholdt ymse vognpersonell, hundeførere (muligens) og pilotene. Mp5 er alt for stor for pilotene våre, men det er ikke mp7.
                                      Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

En jeg har snakket med, som sitter sentralt i forsyningssystemet, forteller at problematikken med SAP i Forsvaret (fiaskoprosjektet LOS) blant annet har medført at det står containere på containere på Østlandet med tilbehørsutstyr til HK-416, som ikke kan taes i bruk i Forsvaret, da det per i dag ikke er mulig å få inn på Forsvarets materiellregnskap.

Høres ut som forsvaret i et nøtteskall det ja.

Uansett viktig å få på plass alt av infrastruktur og kvalitetssikre alt av utstyr, rutiner, opplæring osv. rundt dette våpenet før Ola soldat får springe i skauen med det og ha det i skapet på rommet sitt. Lett å sikle etter det å få det i hendene ASAP, men slik er ikke alltid best i den virkelige verden.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                          Mange sterke meninger om SAP! Noe tyskerne lagde for å ta hevn etter å ha tapt krigen osv.
                                          Min personlige mening er at det er et samarbeidsprosjekt mellom Djevelen selv, hans Oldemor og øvrige familie, Hitler, Stalin, Pol Pot og André Batiste. Muligens med innslag av Kristin Halvorsen.

Man kan kaste en sjøldaua ku på havet, og den vil være mer effektiv enn SAP.

(beklager OT, men det måtte ut)

Hva våpen på BHFS angår trenger vi bare en femti-seksti 416 til V&S og lignende, personlig stiller jeg med sprettert og rikelig ammo den dagen Ivan kommer.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SiegHallo
                                            Man kan kaste en sjøldaua ku på havet, og den vil være mer effektiv enn SAP.
                                            Og for å fortsette OT - siden SAP er et av verdens mest utbredte forvaltningssystemer og med stor suksess i flere lands militærlogistikk blant annet - er det helt sikkert systemet i seg selv det er noe galt med.

Skyld på LOS hvis dere vil - men å skylde på SAP er vel lite å rette baker for smed.
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                            Kode:
                                                Globale utviklingstrekk
                                                Nordområdene / Arktis
                                                Russland
                                                Afghanistan
                                                Pakistan
                                                Kina
                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                Iran
                                                Sudan
                                                Somalia
                                                Terrorisme
                                                Spredning av
                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X