Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HK-416 i Luftforsvaret?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• HK-416 i Luftforsvaret?

Noen som ved når HK-416 blir utdelt i Luftforsvaret?
    Noen mulighet for at jeg får den, med innrykk 27 Juli 08?

Mvh.

Det finner du ut når du er på innrykk. Men om du får AG så burde du ikke bli skuffa. Det er ett vanvittig bra våpen. Tenk hvor lenge den har vært i bruk! 7.62 er ett kaliber som man absolutt vurde se verdien av uansett hvor man er i verden
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Det er nok tvilsomt. Eneste vernepliktige som har fått hk416 er vel etter det jeg vet stormesk 4 i PBN. Disse skal vistnok bare teste ut våpenet, så tar nok fortsatt en god stund før det blir tatt skikkelig i bruk. Og da får de prioriterte avdelingene våpenet først.

Når luftforsvaret kommer til å få våpenet er det nok ingen her som kan si. Men for all del, AG3 er jo ett kjempevåpen! Gled deg til slutten av juli og ta ting som det kommer.
      * FomP *

Kommentér

Ville ikke satset på det, de første 416-ene ble sendt ut for videre testing av Ola Soldat nå nylig. Når disse avdelingene er ferdig med utprøvingen, vil innfaseringen begynne. Før det vil det dog være både byråkrati, venting og alskens annen adm. Så med andre ord: smør deg med tålmodighet. AG3-en er finfin, HKen får du når, og om du får den! Husk at ting tar tid - som regel fryktelig lang tid.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av thomsi1607
          ...
          Men for all del, AG3 er jo ett kjempevåpen!
          ...
          Jeg hadde litt erfaring med "sivil mauser" da jeg fikk utlevert AG3 og da var AG3 litt skuff. Javel, AG3 er jo en helt annen type rifle til et annet formål, men det var ikke bare jeg som skjøt betydelig dårligere enn det jeg tidligere hadde klart. Vi fikk ikke nok 30/200m baneskyting med AG3 til å bli gode, noe som vi ikke var komfortable med.
          DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Er det greit om jeg sier at jeg begynner å bli mektig lei disse "når får avdeling-X HK416?"-trådene?
            For svingende! Det kommer når det kommer for fææn! AG3 har vært i bruk siden 60-tallet. Det er et glimrende våpen. Vær fornøyd med det du får. Ikke alt dreier seg om bragging-rights og å poste kule kvasi-spes posør-bilder av en selv med 416 og korrekt bærestilling på Facebook. Om man ikke er flink å skyte er man ikke flink å skyte, og da spiller det f..k-all rolle om man har 416 eller AG3.
            Ikke ta dette ille opp Texas16, men enhver som gnæger om når dette nye "vidundervåpenet" kommer føler jeg har litt feil fokus. Gjør din førstegangstjeneste, verv deg og så begynn å tenke på slike bagateller som om man får 416 eller ikke.
            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Treningskamerat fortalte at han var fryktelig spent på om han skulle få AG3 i løpet av førstegangstjenesten, rykteflommen var såvisst ikke noe mindre den gang enn nå.
              meh

Kommentér

Jeg har da heller ingen problemer med Ag3.
                Vidundervåpen? Det har jeg da ikke kallt det.
                Mitt spørsmål var om noen visste når det kom til Luft.

Baktanken var det, at om jeg får opplæring på Ag, er det lite sannsynlig at de gir meg Hk'n etterpå, og skal gi ny opplæring på nytt våpen?

Mvh.

Kommentér

Nå tenker jeg på videre utdannelse i Forsvaret, og utenlandstjeneste.
                  Som jeg da er interrisert i.

Mvh.

Kommentér

Tøm-våpen-kontroller, magasin-i-lad-våpen og klikk-prosedyrer er noenlunde det samme på de fleste hånd- og avdelingsvåpen, fra Glock til RFK, det er bare bevegelsene og visse andre aspekter som er forskjellige. Om du mestrer AG3 er det en nokså smal sak å omskolere seg til en annen rifle; Det er bare snakk om å ta noen økter med basic-ting som magasinbytte, tørravtrekk og handling ved klikk, mm., i tjeneste og på eget insj på kveldstid på rommet.
                    Jeg skriver "vidundervåpen" fordi jeg har snakket med flere enn èn person som har den illusjonen at tvert man har HK416 i hende så er alle problemer løst; Da blir man straks og automatisk mye flinkere på å ta grop, skyte nærstrid og å drive fram- og tilbaketrekking, i alt fra enkeltmann, gjennom makkerpar og til kompani-/bataljonsforband... Som sagt, ikke hold pusten etter å få 416, og strengt tatt så spiller det ingen rolle heller når denne kommer. Sørg for at du blir en god soldat som kan faget ditt, så kan du siden omskolere deg til et nytt håndvåpen. Du vil selv merke at den dagen du mestrer din AG3 som du mestrer høyrearmen din vil det å få et nokså ukjent våpen slik som f.eks. FAMAS eller SA80 i hende ikke gjøre deg helt hjelpeløs i håndteringen av denne; Å tømme et våpen vil i de fleste tilfeller innebære å fjerne magasin, dra sluttstykket i bakre stilling og sjekke kammeret. Å lære seg disse bevegelsene automatisk og uten å tenke vil derimot kreve en del drill og overlæring, men dette vil en dedikert soldat finne tid til å gjøre på egenhånd om ikke instruktøren sørger for nok blodfingre... ;-)
                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

MMB du klarer å skrive det jeg tenker....SPOOKY....Bra poeng i innleggene dine, som jeg støtter fullt ut.

Kommentér

Håper på å få AG'n jeg, er litt skeptisk til 5,56. Håper også på å få nok skytetrening til å vite at jeg har en viss sjanse til å treffe noe fornuftig om det skulle begynne å brenne på dass...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Texas16
                          Jeg har da heller ingen problemer med Ag3.
                          Vidundervåpen? Det har jeg da ikke kallt det.
                          Mitt spørsmål var om noen visste når det kom til Luft.

Baktanken var det, at om jeg får opplæring på Ag, er det lite sannsynlig at de gir meg Hk'n etterpå, og skal gi ny opplæring på nytt våpen?

Mvh.
                          Alt nytt utstyr må det gis opplæring på uansett om du får det ved innrykk eller underveis. Får du AG så, men skal få 416 etterhvert, så får du opplæering på begge. Det er jo bare gull!!

Kommentér

Ingen sjanse overhode at 416 blir gitt ut på Madla neste skole hvertfall. er sakt andre kvartal 09.

Opplæring av befal på stede er ikke påtenkt engang enda. for ikke å snakke om logistikk. så ting tar tid. og sjansen for at du i heletatt får sett det i løpet av førstegangstjenesten er faktisk liten den å. med mindre du treffer på andre avdelinger utenfor luft. mulig med unntak av Basesett II på Ørland. noe jeg ikke kjenner status på pr. dags dato.

Kommentér

Basesett I er på Ørland. Basesett II er for folk i førstegangstjenesten og holder til på Rygge (tror jeg).

Kommentér

Min feil, skrev leif i farta. korrekt det du sier.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Harald10
                                  Basesett I er på Ørland. Basesett II er for folk i førstegangstjenesten og holder til på Rygge (tror jeg).
                                  Basesett II holder til på Bodin leir i Bodø så vidt meg bekjennt...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av VemunD
                                    Opprinnelig skrevet av Harald10
                                    Basesett II holder til på Bodin leir i Bodø så vidt meg bekjennt...
                                    Avdelingen ble i 2007 flyttet til Rygge flystasjon.

Ser man det, ting skjer...

Kommentér

css og artbn innrykkene nå nylig fikk 416.
                                      ag3 er godvåpen!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Mortyy
                                        css og artbn innrykkene nå nylig fikk 416.
                                        ag3 er godvåpen!
                                        Er på setermoen selv og kan bekrefte at artbn har fått 416 (rekrutter altså.)
                                        mulig at sanbn på setermoen også har fått, men begge de avdelingene går med den kornblå bereten så litt vanskelig å se forskjell (hvis de ikke bærer røde kors armbindet selvfølgelig..)

Har også sett rekrutter fra støttekompaniet (samme som esk 6 i pbn) i 2.bn har fått utdelt 416.

Selv er jeg ferdig i førstegangstjenesten nå, og har AG3. er godt fornøyd med våpenet, og for å være helt ærlig så ville jeg heller ha tatt AG'en min ut til afghanistan eller et eller annet sted i intops kontra 416..

Men det er selvfølgelig litt bittert at mitt kull (sett bort ifra esk4) er mest sannsynlig det aller siste kullet i Pbn som får utdelt AG3 når de kommer inn.. Hadde i det minste vært moro å fått skutt et par skudd med 416 før jeg dimmer....

Kommentér

SanBn bruker MP5, men skal få HK416 iløpet av kontigenten. Har en søster som kom inn dit i August i år.
                                          No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

Kommentér

Skal San.Bn bytte ut MP-5? Skurra litt..

Kommentér

alt jeg vet er at hele 2BN og i hvert fall deler av art. bat og ing. bat har 416. kan dog følge på med at jeg har en kompis som er rekrutt på ørland og i følge han ville de få 416 i løpet av året.

416 er jævli digg å skyte med, treffer som en gud med aimpoint etter litt trening. den er også laget for moderne stridføring mens ag'n er laget for krig type 2VK, og den blir derfor mer relevant per dags dato

Kommentér

Tja..

7,62 har stoppekraften, og hvis man ser på stridsbildet i f.eks Afghan og erfaringene som er gjort der viser det seg at tyngre direkte og støtteild er nødvendig. Kjedelig å skyte krumbane med 5,56 fordi man mangler 40mm eller noen karer oppsatt med f.eks Ag-3 med forstørelse eller HK-417 i laget.

Ellers er jeg også fornøyd med våpnet, og skal ikke klage en milimeter. Det jeg stusser litt på er hvorfor Norge valgte Aimpointen når vi kunne fått Eotech sikter, som igjen er bedre og billigere. Har noen sett hvor lett det er å avsløre noen pga. Aimpointen, i f.eks en E&R øvelse? Våpnet krever også mye våpenolje, men er utrolig driftsikkert. En tanke kunne vært å bruke tykkere olje, som brukes på BK kanskje? Har plukka opp noen ord her og der etter testinga som Esk.4 gjorde..

Har selv hatt våpnet i 5 uker og hittil er det schønt! En C8 kan gå veldig varm, noe HK`n ikke gjør!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Brukernavn
                                                  Var det søstern fikk beskjed om. Hun er i "art støtte" troppen. Så siden de er "medics" for artilleri, kanskje det er derfor de skal få den iløpet av året?

Uansett, jeg bare synser. De fikk ihvertfall beskjed om at de skulle få den iløpet av året :P
                                                  No combat ready unit ever passed inspection - No inspection ready unit ever passed combat

Kommentér

Ellers er jeg også fornøyd med våpnet, og skal ikke klage en milimeter. Det jeg stusser litt på er hvorfor Norge valgte Aimpointen når vi kunne fått Eotech sikter, som igjen er bedre og billigere.
                                                    Dette har blitt grundig testet av personer med faglig innsikt og skyteerfaring. Vet om en som var med å teste. Han sa at Aimpoint fikk høyere poengsum enn EOTech. Vet ikke hvordan de har testet, men til det formålet/kravet forsvaret har sagt, var Aimpoint best.

Kommentér

Jeg verken vet eller bryr meg noe særlig om hvordan de setter opp poengskalaen sin. Jeg vet hvilket sikte jeg velger dersom jeg får en aimpoint i ene hånden og eotech i den andre.

Bruker forøvrig Eotech. Og det er en grunn til at mange andre gjør det også, for eksempel USSOCOM.
                                                      We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pasient
                                                        Var det søstern fikk beskjed om. Hun er i "art støtte" troppen. Så siden de er "medics" for artilleri, kanskje det er derfor de skal få den iløpet av året?

Uansett, jeg bare synser. De fikk ihvertfall beskjed om at de skulle få den iløpet av året :P
                                                        Vil tippe dette bare gjelder art-troppen. Skal ikke si noe sikkert om hvordan ting fungerer i denne troppen nå i og med at det er første gang det er organisert på den måten, men da jeg var i san-troppen i art løp vi ihvertfall rundt med ag. Husker ikke helt hva argumentet var, men det var neppe administrativt i og med at kanon-gubbene hadde mp5, og uansett gjelder sikkert argumentet fortsatt.

Mp7 i San-bat på sikt, kanskje? Har jo blitt sagt den skal erstatte mp5 på sikt, ville jo vært rart å bytte ut mp5 med hk416, for så å gå videre til mp7.

Kommentér

LVABn Ørland har nå fått sine HK-416. Var først igjennom trening med AG-3, og nå blir det full gjenomgang med HK-416, blir nok artig. Mulig vi har fått den litt tidligere enn andre i luftforsvaret da LVABn er en feltbataljon. LVABn - Luftvernbataljon for de som skulle lure.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Limeeg
                                                            LVABn Ørland har nå fått sine HK-416. Var først igjennom trening med AG-3, og nå blir det full gjenomgang med HK-416, blir nok artig. Mulig vi har fått den litt tidligere enn andre i luftforsvaret da LVABn er en feltbataljon. LVABn - Luftvernbataljon for de som skulle lure.
                                                            Nei. ØHF var første stasjon ut, med unntak av enkelte rundt om i organisasjonen.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X