Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Terningmoen og Gardeskolen - verdt å vite?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Terningmoen og Gardeskolen - verdt å vite?

Hei. Jeg har nettopp mottatt varsel om planlagt innkalling til Garden i januar 09. Noe som var litt av en overraskelse/helomvending, da det forrige brevet jeg fikk var om planlagt innkalling til HV i januar i år, som jeg fikk utsatt på grunn av påbegynt utdanning. Jeg antok da jeg hadde blitt avfeid som "kanonføde", pga. ikke så gode resultater på sesjon kan jeg tenke meg, samt dårlig syn. Vet ikke nøyaktige karakterer, men har spurt VPV nå om jeg kan få dem. Uansett, stor var derfor min overraskelse da jeg så jeg var planlagt innkalt til en "elite"-avdeling som Garden.

Jeg skjønner at det er en del "propaganda" i dette, og at garden ikke (kun) består av "supermennesker", men samtidig vil jeg ikke ta for lett på det. Jeg føler jeg har god oversikt over hva tjenesten består i, og er høyt motivert for den, men er mer bekymret for opplæringen/gardeskolen. Have I got what it takes?

Det virker kanskje litt i tidligste laget å begynne å bekymre seg, men jeg føler jo mer jeg vet desto bedre. Det værste jeg føler kunne hende meg ville være å komme inn, bare for å ryke ut under rekrutt/gardeskolen. I så fall ville jeg heller stille ha bedt om fortsatt utsettelse og fortsatt utdanningen...Men, jeg vil gjøre mitt beste! Hvis jeg får vite hva som kreves...

Jeg er i ikke så altfor god form nå, dog med en jevn slak progresjon, og er klar for å legge meg i hardtrening, men vil gjerne vite mest mulig om hva jeg må forberede meg på, og hvordan. Så jeg har en del spørsmål, som sammen veldig bredt kan formuleres:

Hva er verdt å vite om rekruttperioden og Gardeskolen?
    Vet jo det åpenbare (streng disiplin, mye SLO, etc.) men er interessert i å vite mer om detaljene.

Stemmer det at de kaller inn flere enn de trenger, så det blir konkurranse om å komme videre?

Hva slags tester/eksamener er det i løpet av rekruttperioden (mener å huske det var noe sånt som "godkjent infanterist" eller noe. Og så er det vel sanitetskurs?)? Hva slags krav er det for å bestå disse?

Hva er synskravene igjen? Fikk åpenbart god nok karakter på sesjon (basert på informasjon fra optiker, muligens? Husker ikke helt), men det er vel også "absolutte" grenser på resultatet av synstesten fra optiker? Har ikke den informasjonen tilgjengelig for øyeblikket, men skal til kontroll igjen på lørdag og er litt spent...

Hva skjer om en stryker noen av kriteriene/prøvene? Blir en dimmitert, eller kan en bli overført til en annen avdeling?

Hva slags belastnings/slitasjeskader og plager er vanlige, og hvordan kan en best forebygge disse?

Og hva er de største utfordringene rent fysisk (hinderløyper, e.l. f.eks?)?

Jeg har fått med meg at med det har vært en del forandringer i Garden i det siste, så fortrinnsvis vil jeg høre fra noen som har vært innom der nylig (som rekrutt eller befal, vil gjerne høre begge siders versjon :P ) Men samtidig så er det vel sikkert mange ting som ikke har forandret seg. Uansett, ingen detalj er for liten!

Takker for alle svar!

Et kjapt søk avstedkom ved første øyekast denne:

http://www.milforum.net/forum/viewto...ghlight=garden

Kommentér

Takk. Har dog sett den allerede. Har saumfart forumet med søk på alt som inneholder "Garden" eller "HKMG". ;-)

Er som sagt ganske oppdatert på tjenestemuligheter, organisering etc., men mer på utkikk etter informasjon om selve utdanningen og hvordan den forløper seg.

Kom forresten på en ting til: Hvordan fungerer det med sikkerhetsklarering? Har søkt en sommerjobb hos FFI, og på nettsiden lå det et skjema til utfyllelse i forbindelse med sikkerhetsklarering. Måtte bla. ha to referanser eldre enn 25 år...må jeg fylle ut et slikt ved innrykk også?

Kommentér

hehe, må si jeg smiler litt for meg selv her jeg sitter å leser det du skriver. Kan vel begynne med å si at det er langt ifra noen eliteavdeling du skal inn i. Store deler av de du havner sammen med ønsker ikke å være der for alt i verden, det er GARANTERT noen som er dårligere trent enn deg, og det er disse befalet legger lista etter.

Jeg husker min første joggetur på rekrutten (er vel verdt å nevne at jeg var i kontigent 0806, første som var på terningmoen om jeg ikke tar feil); tok ikke 10 minutter før man hørte "faller av, faller av", da var det en tre-fire i troppen som hadde falt av. Misforstå meg rett, du gjør ting mye lettere for deg selv om du trener deg litt opp, men ha i bakhodet at dette ikke er noe frivillig som fallskjermjeger eller lignende.

Hva er verdt å vite om gardeskolen....det er IKKE mye slo. Du lærer å gå opp i rett, vendinger og hilse, men det er vel omtrent det. Tre av er noe som så vidt læres her (etter min hukommelse), og troppene ler av hverandre på kompanioppstilling for den ene lager mer takras enn den andre. Men frykt ikke, dette blir det orden på når/hvis du kommer til huseby. Streng disiplin er det ja, vanlig rekrutt der man får omvask selv om det er skinnende rent (eks: befal som skrur opp risten i vasken, og kjenner nedi avløpet, "her var det vått! omvask!".)

Kaller inn for mange ja, mange faller fra på forskjellig grunnlag; dårlige holdninger, prolaps (ryggplager), knuse befalets frontvindu, rømme fra leiren. Dersom du er en normalt oppegående person tror jeg ikke du skal bekymre deg for "å ikke komme med".

De fleste som blir overført, blir sendt til andre avdelinger, ofte vakt og sikring på leirer i "området" (selve terningmoen, rena, jørstadmoen).

Siden du har svært lite SLO på gsk og mer grønn tjeneste, med jæ**** mye gåing/lett jogg med sekk/våpen/vest, er det "vanlige belastningsskader" som gjelder. Gå deg en del turer i skævven med sekk og tren mage/korsrygg så er du temmelig godt forberedt.

Når jeg var der var det ikke noe hinderløype i drift, så det ble det ikke noe av. Folk er forskjellige og hva man sliter med baserer seg mye på hva slags trening man har på forhånd. personlig synes jeg som sagt gåinga var værst, frem og tilbake til skytebanen (nærmere 1 mil hver vei). Push-ups og sit-ups er jo klassikere i hele forsvaret. AG-gym var det første vi gjorde når vi fikk utlevert våpen, så det må du bare venne deg til. Et par joggeturer på 3-8 km i rolig tempo i uka må du regne med. For å si det sånn; du kan regne med å komme i relativt ok form dersom du ikke er det nå. Jeg var i elendig form, og gikk ned nærmere 10 kg her.

Leiren forøvrig er temmelig liten (hvis du ikke regner med det svære øvingsområdet med skytebaner osv). Jeg bodde i helt flunk ny kaserne med 2 dusjer pr rom (8-manns rom), men det var også noen som måtte bo i den gamle fra en gang i forrige århundre med 10 dass på 80 mann. Maten er ikke noe å skrive hjem om og røkt kolje er en sikker vinner. Burgern i kantina derimot; terningkast 5+ (+'en for de søte jentene som jobba der). Du kan ikke regne med å ha mye fritid, å all tid skal utnyttes til det ytterste. Matpauser på 30 minutt er ikke uvanlige (og da må du springe til kaserna sammen med de 80 i troppen din, legge fra deg våpen og gru, pusse sko, stille i den EVIG lange køen, og så kle på deg etterpå), og gir deg ca 5 minutter spisetid.

Veit egentlig ikke helt hva jeg skal fortelle. Har kanskje fokusert mye på det negative her nå, så jeg må si at dette var det kuleste perioden av "mitt år i grønt/sort". Får masse venner, du lærer nærkamp og får skyte ganske mye (ihvertfall i forhold til gakk-gakkene på madla) - lærer rett og slett mye nytt (i hvert fall gjorde jeg det).

Ønsker deg lykke til ihvertfall, og det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Husker selv når jeg skulle inn og var i dine "nyskjerrige" sko

Kommentér

Ah, Terningmoen ja.. Var der i 2002/2003 og dei einaste gardistane der då, var dei som var innom på øving. Hadde ved ein anledning sjukestua full av Gardist-pasientar (var sjukevokter/sansoldat). Bra karar!

Sjølve leiren er heilt super. Maten var stort sett knall (Gjekk opp 5 kg på 8 månadar, hehe..) og om han ein sjelden gong ikkje var det, så hadde ein alltids Basthjørnet (den sjølvlysande Essostasjonen rett utfor leiren).
          Alltid varmrettar og salatbar til lunsj!

Vegen rundt skytefeltet er vel ca. 18 km om eg ikkje hugsar feil - perfekt for ein sykkeltur ein forsommarkveld! Bra SIBO-anlegg! Velferdstilbudet var temmelig bra, og det har antageligvis blitt enda betre, no som Garden har flytta inn. Utelivet i Elverum var vel så som så, då eg var der (Alexis anyone?), men her kan det også ha skjedd ting. Om du likar rapellering, så kan du gleda deg til kornsiloen (36 meter høg)..

Alt i alt, ein brillefin leir som har betydd mykje for meg! Stopp gjerne opp og studer bombekrateret fra 1940. Det er tross alt ein betydningsfull by, krigshistorisk sett (Elverumsfullmakta og Midtskogen), ein befinner seg i!

Kommentér

Takk for responsen, hører gjerne flere folk sine erfaringer og minner. :-)

Så siloen på et bilde, ja. Er rappellering en del av treningen?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Brutulf
              Takk for responsen, hører gjerne flere folk sine erfaringer og minner. :-)

Så siloen på et bilde, ja. Er rappellering en del av treningen?
              Jeg hadde i alle fall ikke noe rappellering, ei heller noe SIBO.

Merkelig det som blir sagt om velferdstilbudet, når jeg var der i 2006 var det 4 pcer fordelt på 3-400 rekrutter, og bua romma vel kanskje 30 personer om man satt på fanget til hverandre..

Kommentér

Å, blei nesten litt skuffa nå. Det så litt gøy ut...har rapellert såvidt før, men ikke fra den høyden. :-O

Uansett, var nettopp til synskontroll: Resultatet var -3.00 på venstre og -4.00 på høyre. Er det innenfor/utenfor grensene?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Brutulf
                  Å, blei nesten litt skuffa nå. Det så litt gøy ut...har rapellert såvidt før, men ikke fra den høyden. :-O

Uansett, var nettopp til synskontroll: Resultatet var -3.00 på venstre og -4.00 på høyre. Er det innenfor/utenfor grensene?
                  du veit du kan bruke briller/linser?

Kommentér

Ja, så klart. Men trodde det var en nedre grense uansett? I og med at at synet skal testes uten briller/linser ved innrykkk. Noe med at man ikke skal være *helt* ubrukelig hvis linsene faller ut eller brillene knuser kanskje? :-)

(Fungerer for øvrig ålright uten linser, med mindre noe må leses på avstand, kan dog tenke meg skyting ville blitt problematisk)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av panda
                      Merkelig det som blir sagt om velferdstilbudet, når jeg var der i 2006 var det 4 pcer fordelt på 3-400 rekrutter, og bua romma vel kanskje 30 personer om man satt på fanget til hverandre..
                      Pussig. Har vært med på planlegginga av det velferdstilbudet. Skal være 10 maskiner og en 36" flatskjerm med xbox og ps3. Har ikke vært på Tem siden 2006 selv så jeg veit ikke hvordan standaren er der nå. Rommet er lite ja, men det er også satt opp en diger tv i kantina som er sikkert dobbelt så stor. Jeg må egentlig si at jeg likte Tem før garden kom dit. stille og rolig, ingen som sa noe på om hvordan du var kledd når du var ute og tok deg en røyk eller lignende. Blir vel lite tid til det under rekruttperioden, men det er verdt å merke seg at det er et glimrende uteliv i Elverum. Spessielt på torsdager.
                      Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av KJ
                        Opprinnelig skrevet av panda
                        Pussig. Har vært med på planlegginga av det velferdstilbudet. Skal være 10 maskiner og en 36" flatskjerm med xbox og ps3. Har ikke vært på Tem siden 2006 selv så jeg veit ikke hvordan standaren er der nå. Rommet er lite ja, men det er også satt opp en diger tv i kantina som er sikkert dobbelt så stor. Jeg må egentlig si at jeg likte Tem før garden kom dit. stille og rolig, ingen som sa noe på om hvordan du var kledd når du var ute og tok deg en røyk eller lignende. Blir vel lite tid til det under rekruttperioden, men det er verdt å merke seg at det er et glimrende uteliv i Elverum. Spessielt på torsdager.
                        Vel, det var gjerne mer enn 4, men langt fra alle var operative. tven med xbox å ps er også der ja, men det hjelper lite når ALLE skal bruke den på samme tid. TV'en i kantina er bra ja, helt enig i den. Ble flittig brukt, bra mat, og bord og stoler. Kan veldig godt se for meg at det var bedre før garden kom og ja :P

Kommentér

Terningmoen er en fin leir siden man har så svære arealer å øve på. Ingenting er som en fin marsj til bane 42 (høhø). 0406 var forøvrig den første kontingenten på terningmoen fra gardeskolen, men min kontingent var der bare ca 3 uker før overføring til Huseby.

Jeg var tropps ass og mb sjåfør på gardeskolen etter endt rekrutt og likte meg særdeles godt der. Er en fin leir for grønn tjeneste. Jeg syntes ikke maten var noe å klage over, spiste meg god og mett hver eneste dag men hender jo man tar seg en tur på bast eller elgstua.

Du får en vanlig rekrutt periode som jeg tror går igjen i de fleste rekrutt skoler. De første ukene går med på å lære seg de mest enkle tingene som uniforms regler, vasking og håndtering av utlevert utstyr. SLO er det rimelig lite av, som sagt tidligere er det de mest vanlige tingene som trengs for en kompani/tropps oppstilling. De første dagene kan være litt "tøffe" da du ikke kjenner noen og det er mye informasjon som blir delt ut men det tar seg til ekstremt fort og du får raskt en tropp med kompiser. Etter de første par ukene begynner man så smått å bevege seg ut i teig hver dag å lære å bli en infanterist.

Det innebærer 7/10duker(telt) knepping, primus fyring, opprettholde bivuakk med enkle vaktpost tjenester osv. Selve kjøttet i rekrutten er når man starter på godkjent kampsoldat opplegget som går over mange uker da man skal lære alt fra å skyte med ag3 til m72, nærkamp, sanitet nivå 2(?) og en bråte andre morsomme ting. Kunne sikkert skrevet en essay om alt du skal igjennom men så lenge du har en porsjo motivasjon er det ingenting du skal igjennom som er så hardt at du tror du er på FSK opptak. Du kommer også rimelig godt i form på terningmoen da gardeskole sjefen elsker å bestille alle baner fra 34 og utover(De som er leeeeengst ut i skogen) hver gang man skal på skytebanen og en tur til skytebanen lett blir en 15-20km gåtur tilsammen. Slitasje skader går da ut på enkle ting som gnagsår og noen tilfeller av senebetennelse av tullinger som ikke gjør som befalet sier for å gå inn marsj støvlene sine skikkelig. Ingenting som noe compede/sportsteip ikke fikser på 2 min.

Det skjer ingenting om du ikke klarer godkjent kampsoldat forøvrig, men det er jo veldig fint om du klarer det, pluss du får jo litt bling bling på uniformen til å imponere jentene med.

Som sagt jeg var min fulle førstegangstjeneste på terningmoen leir under Gardeskole banneret så er det noe mer du lurer på spør i vei =).

Jeg var underlagt Tropp 2 forøvrig som korp /tropps slave =)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AleksanderFre
                            Terningmoen er en fin leir siden man har så svære arealer å øve på. Ingenting er som en fin marsj til bane 42 (høhø). 0406 var forøvrig den første kontingenten på terningmoen fra gardeskolen, men min kontingent var der bare ca 3 uker før overføring til Huseby.

Jeg var tropps ass og mb sjåfør på gardeskolen etter endt rekrutt og likte meg særdeles godt der. Er en fin leir for grønn tjeneste. Jeg syntes ikke maten var noe å klage over, spiste meg god og mett hver eneste dag men hender jo man tar seg en tur på bast eller elgstua.

Du får en vanlig rekrutt periode som jeg tror går igjen i de fleste rekrutt skoler. De første ukene går med på å lære seg de mest enkle tingene som uniforms regler, vasking og håndtering av utlevert utstyr. SLO er det rimelig lite av, som sagt tidligere er det de mest vanlige tingene som trengs for en kompani/tropps oppstilling. De første dagene kan være litt "tøffe" da du ikke kjenner noen og det er mye informasjon som blir delt ut men det tar seg til ekstremt fort og du får raskt en tropp med kompiser. Etter de første par ukene begynner man så smått å bevege seg ut i teig hver dag å lære å bli en infanterist.

Det innebærer 7/10duker(telt) knepping, primus fyring, opprettholde bivuakk med enkle vaktpost tjenester osv. Selve kjøttet i rekrutten er når man starter på godkjent kampsoldat opplegget som går over mange uker da man skal lære alt fra å skyte med ag3 til m72, nærkamp, sanitet nivå 2(?) og en bråte andre morsomme ting. Kunne sikkert skrevet en essay om alt du skal igjennom men så lenge du har en porsjo motivasjon er det ingenting du skal igjennom som er så hardt at du tror du er på FSK opptak. Du kommer også rimelig godt i form på terningmoen da gardeskole sjefen elsker å bestille alle baner fra 34 og utover(De som er leeeeengst ut i skogen) hver gang man skal på skytebanen og en tur til skytebanen lett blir en 15-20km gåtur tilsammen. Slitasje skader går da ut på enkle ting som gnagsår og noen tilfeller av senebetennelse av tullinger som ikke gjør som befalet sier for å gå inn marsj støvlene sine skikkelig. Ingenting som noe compede/sportsteip ikke fikser på 2 min.

Det skjer ingenting om du ikke klarer godkjent kampsoldat forøvrig, men det er jo veldig fint om du klarer det, pluss du får jo litt bling bling på uniformen til å imponere jentene med.

Som sagt jeg var min fulle førstegangstjeneste på terningmoen leir under Gardeskole banneret så er det noe mer du lurer på spør i vei =).

Jeg var underlagt Tropp 2 forøvrig som korp /tropps slave =)
                            Hehe, var det du som var troppsass i tropp 2 i august 2006? Lurer på om jeg husker deg isåfall

Kommentér

Ja, fikk jaggu meg en sang lagd til meg og,
                              På terningmoen med magnussen hurra hurra hehe, gode tider.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AleksanderFre
                                Ja, fikk jaggu meg en sang lagd til meg og,
                                På terningmoen med magnussen hurra hurra hehe, gode tider.
                                haha, stemmer. Good times

Kommentér

Tr 2

Tropp 2 ja..herlig tropp...august-september 2006 glemmer jeg nok aldri.. :P

Tatt vekk fontfarge. Alle poster i svart - unntatt moderator og admin. sofakriger

Kommentér

Hehe, jeg husker deg Garstad, en av 2 kvinner i hele kompaniet? :P.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                    https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                    NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                    http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                    Kode:
                                        Globale utviklingstrekk
                                        Nordområdene / Arktis
                                        Russland
                                        Afghanistan
                                        Pakistan
                                        Kina
                                        Midtøsten og Nord-Afrika
                                        Iran
                                        Sudan
                                        Somalia
                                        Terrorisme
                                        Spredning av
                                    ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                    Working...
                                    X