Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Luftvern i brigaden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Flertallet blir overført til HV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt
      Og de som ikke overføres dit er bare ikke fordelt pr nå - de er ikke dimmitert for "alltid".
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
        Og de som ikke overføres dit er bare ikke fordelt pr nå - de er ikke dimmitert for "alltid".
        Inntil de er 44.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rebel
          Det er vel ikke manko på norsk shorad som er saken, men heller manko på belgisk vintertrening. Egentlig ikke flaut i det hele tatt.
          Hva er norges baggebaserte shorad-kapasiteter da? RB-70?

For øvrig er det her litt flaut av reporteren:
          "Kaptein Maaik Vercauteren er batterisjef for den belgiske Mistral-troppen,"
          Bestem deg, batteri eller tropp?
          Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Comment

Bakkebasert - ingen. Gun på CV90 er vel det nærmeste som de grønne har. Sjø har Mistral i sitt inventar, men de er naturligvis ikke å betrakte som bakkebaserte...

Comment

Altså flaut.
              For øvrig har vi strengt tatt fortsatt RB-70, så vidt jeg vet. Vi har bare ingen kompetanse på det, og systemet er mildt sagt en smule utdatert.
              Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Comment

Norge har intet SHORAD-system i sin brigade. Ergo har vi en brigade som ikke er i stand til å operere selvstendig. Generalinspektøren og Brigadesjefen har påpekt at dersom Norge skal ha ambisjon om å ha en brigade i sin hær, må den være i stand til å greie seg selv. Slik er det ikke per i dag. Minner også om at Moods analyse om hva den norske Hæren per i dag er i stand til å forsvare, innbefatter en forutsetning av at den har integrert luftvernartilleri til egenbeskyttelse. Det har IKKE Hæren i dag.

RB-70 ble utdannet på for siste gang i 2004. Juni 2004 ble LVBN/6.div lagt ned, og materiellet overført andre avdelinger eller satt på lager. Rusta Leir i Heggelia er nå kun benyttet av CSS-bataljonen. Luftvernbataljonens infrastruktur med simulatorbygg benyttes den dag i dag bl.a av Voksenopplæringen.

Det som nå skjer med våpensystemet RB-70, som Norge i sin tid var den nasjonen som hadde flest enheter av i verden, er at en del Giraffe MK-4 radarer (BV-206 basert luftmålsradar med rekkevidde ut til 50km), ildenheter og 40 missiler blir solgt til Irland.
                Norge har enorme lagere med både ildenheter og ammunisjon, og det ventes at ca 1400 missiler og 200-300 skyts nå skal skrotes.

Comment

Det virker litt "sutrete" hvis flaut er ordet som skal brukes, som argument for organisk luftvern i Hæren. Fakta er at luftvernet er adskillig bedre når Luftforsvaret støtter Hæren med luftvern, enn når NALLADS var det. Kanskje flaut for noen, men sant. Nå sier jeg ikke at SHORAD er irrelevant, men det må ikke bli slik at man har et system for stolthetens skyld og ikke egenskapenes.

Comment

Det virker litt "sutrete" hvis flaut er ordet som skal brukes, som argument for organisk luftvern i Hæren. Fakta er at luftvernet er adskillig bedre når Luftforsvaret støtter Hæren med luftvern, enn når NALLADS var det. Kanskje flaut for noen, men sant. Nå sier jeg ikke at SHORAD er irrelevant, men det må ikke bli slik at man har et system for stolthetens skyld og ikke egenskapenes.
                    Hvor god er egentlig CVenes 30mm mot angrepshelikoptre? Helikopterene klarer vel å holde seg nede i dalene hvor NASAMS ikke klarer å nå de? Vil ikke da mange hæravd bli massakrert uten noen realistisk mulighet til å kunne forsvare seg/ bli forsvart av NASAMS? Derfor er det vel flaut at vi har en hær som er - irrelevant - i en krig med en nogenlunde habil motstander? Da holder vi utenfor at de vernepliktige manøverdelene av Hæren består av 8 geværlag med hver sin CV.

Husk jeg er bare en ung sutrende kar med kun fgtj bak meg.
                    DYT-DYYYYYT-DYT

Comment

Dette er jo morsom lesning i det minste.

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har, eller hvor mye faglig opparbeidet tyngde du har bak påstandene dine. Men jeg tør påstå at du uttaler deg på syltynt grunnlag. Som jeg har vært inne på flere ganger i denne tråden og andre, har bakkestyrker behov for mer enn et MSAM-system. Det vil ALLTID være lommer forårsaket av topografien, som ikke lar seg dekke av et mer stasjonært og tungflyttet system tilsvarende NASAMS. Disse lommene er det SHORAD-systemenes oppdrag i å dekke med missil og/eller kanonsystemer av kort ut til midlere rekkevidde. Våpenplattformene vil være plassert på kjøretøyer med god terrengfremkommelighet, og evne til å kunne ligge helt foran sammen med eskadronenes/kompanienes fremste enheter. NASAMS er et meget godt luftvernsystem, som relativt tidlig vil kunne ta ut deler av den lufttrusselen som vil kunne utgjøre en fare for en brigades fremste enheter. Dog er nå en gang det moderne stridsbildet komplekst, og man må kunne skape en boble over manøverelementene som dekkes av hurtigskytende SHORAD-systemer. Igjen - for å UTFYLLE NASAMS eller andre MSAM-systemer som ligger lengre bak i operasjonsområdet.

Det mange feilaktig gjør (især har jeg inntrykk av at det gjelder luftmennesker), er å stille SHORAD og MSAM/HIMAD-systemer mot hverandre. De skal operere SAMMEN for å sy igjen alle potensielle innflyvningsretninger som en OPFOR lufttrussel vil være interessert i å utnytte bl.a til CAS.

Av de utallige hærstyrker det forefinnes rundt omkring i verden, er det ikke mange som opererer uten kortholds luftvernsystemer, àla ADATS, Avenger, Gepard, Linebacker, Tunguska, Mistral, Chapparal, RB-70/90, SA-8 Gecko tilsv. Det gjelder vel stort sett bare Norge, med sin mikrohær.

Comment

Opprinnelig skrevet av Vannglass
                        Hvor god er egentlig CVenes 30mm mot angrepshelikoptre?
                        Om en trussel i form av kamphelikoptere skulle komme innenfor 0-2 km (maksimal rekkevidde ut til ca 3km?), vil nok CV-90'ens 30mm kunne ha en viss effekt. Problemet ligger vel heller i manglende kontroll&varslingssystemer (luftmålsradar med IFF) og ildledningssystem mot luftmål. Bushmasteren er nok bygget primært for bakkemål, men det kan sikkert Bestefar eller andre si mer om.

Kamphelikoptere i nap-of-the-earth innflyvning, med rotormonterte sensorer som legges like i overkant av tretopper for å observere mål og lede ild, er den største trussel mot en bakkestyrkes manøverelementer.

Comment

Opprinnelig skrevet av Guderian
                          Dette er jo morsom lesning i det minste.

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har, eller hvor mye faglig opparbeidet tyngde du har bak påstandene dine. Men jeg tør påstå at du uttaler deg på syltynt grunnlag. Som jeg har vært inne på flere ganger i denne tråden og andre, har bakkestyrker behov for mer enn et MSAM-system. Det vil ALLTID være lommer forårsaket av topografien, som ikke lar seg dekke av et mer stasjonært og tungflyttet system tilsvarende NASAMS. Disse lommene er det SHORAD-systemenes oppdrag i å dekke med missil og/eller kanonsystemer av kort ut til midlere rekkevidde. Våpenplattformene vil være plassert på kjøretøyer med god terrengfremkommelighet, og evne til å kunne ligge helt foran sammen med eskadronenes/kompanienes fremste enheter. NASAMS er et meget godt luftvernsystem, som relativt tidlig vil kunne ta ut deler av den lufttrusselen som vil kunne utgjøre en fare for en brigades fremste enheter. Dog er nå en gang det moderne stridsbildet komplekst, og man må kunne skape en boble over manøverelementene som dekkes av hurtigskytende SHORAD-systemer. Igjen - for å UTFYLLE NASAMS eller andre MSAM-systemer som ligger lengre bak i operasjonsområdet.

Det mange feilaktig gjør (især har jeg inntrykk av at det gjelder luftmennesker), er å stille SHORAD og MSAM/HIMAD-systemer mot hverandre. De skal operere SAMMEN for å sy igjen alle potensielle innflyvningsretninger som en OPFOR lufttrussel vil være interessert i å utnytte bl.a til CAS.

Av de utallige hærstyrker det forefinnes rundt omkring i verden, er det ikke mange som opererer uten kortholds luftvernsystemer, àla ADATS, Avenger, Gepard, Linebacker, Tunguska, Mistral, Chapparal, RB-70/90, SA-8 Gecko tilsv. Det gjelder vel stort sett bare Norge, med sin mikrohær.
                          Les siste setningen i det jeg skrev forrige gang, så tror jeg du ser at vi ikke er helt uenig.

Comment

Artig er det jo også å se at Belgierne bruker Mistral, et system som KNM har ganske god erfaring med ifm maritime operasjoner.
                            "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Comment

Les siste setningen i det jeg skrev forrige gang, så tror jeg du ser at vi ikke er helt uenig.
                              Med fare for å spikke flis: Jeg synes Guderian leverte et meget godt svar på innlegget ditt. Du har rett i at SHORAD ikke er irrelevant, men jeg kan ikke se at "stolthet" har noe med saken å gjøre.

Comment

Nå sier jeg ikke at SHORAD er irrelevant, men det må ikke bli slik at man har et system for stolthetens skyld og ikke egenskapenes.
                                Kan ikke gjøre annet enn å henvise til det jeg skrev i mitt PM-svar til deg om bl.a hvorfor jeg mener det var feil å legge ned LVBN.

Comment

Opprinnelig skrevet av Gnist
                                  Med fare for å spikke flis: Jeg synes Guderian leverte et meget godt svar på innlegget ditt. Du har rett i at SHORAD ikke er irrelevant, men jeg kan ikke se at "stolthet" har noe med saken å gjøre.
                                  Alle er enig og svaret er bra. Det var vel mer bruken av:
                                  "NASAMS samvirker med belgiere i manko på norsk SHORAD-system. Flaut? Jepp."
                                  som gjør at en ellers hyggelig histore (NASAMS i samvirke med SHORAD) tar av i feil retning.

Det var ikke økonomi til full pakke med luftvern i Forsvaret utover år 2000. I Luftforsvaret forsvant både L/70 m/FCS 2000 (kanonluftvern som var betydelig påkostet) og Robot-70. Det beste systemet ble bevart i form av NASAMS. Samtidig ble det jobbet med divisjonsluftvern (MSAM til 6. Div.), hvor deler av grunnlaget for NASAMS II kommer fra. Dette strandet også pga økonomien, og endte med at Luftforsvaret gikk videre med oppgraderingen på egen hånd. Videre ble NALLADS nedbygd gradvis i årene som fulgte, til det også tok slutt. Trenger vi å si økonomi igjen, og hva skulle man ellers tatt vekk?

Det beste og mest fleksible våpensystemet overlevde økonomien. Så enkelt er det. At bakkestyrker trenger luftvern er en sak, men på bekostning av hva slik som situasjonen var?

At NASAMS-enhetene opprettholder evnen til å operere sammen med hvilke som helst andre systemer er positivt for alle forsvarsgrener, men det betyr ikke det samme som at det er i mangel på norsk SHORAD det gjøres. Derfor var det heller ikke flaut ifm den artikkelen som diskusjonen startet fra.

At mangel på organisk LV i Hæren kan være flaut er en helt annen sak.

Comment

Det som er lagt ut offentlig hos FD nå er at P7628 Kampluftvern har status som et mulig prosjekt. Mer info, sakset rett fra dokumentet:
                                    Bakgrunn og overordnet målsetning:
                                    Anskaffe en kapasitet som kan gi luftverndekning til de av Hærens avdelinger som
                                    utfører mobile operasjoner. Kapasiteten skal beskytte avdelingene mot angrep ført i
                                    gjennom luften.

Omfang:
                                    Prosjektet er i en tidlig fase og omfanget er ikke definert pr dd. Anskaffelsen vil dog
                                    sannsynligvis omfatte et kommando & kontrollelement, et antall sensorer, en våpendel
                                    og et logistikkelement.

Prosjektstatus: MP

Milepæler:
                                    Godkjent prosjekt: 2011
                                    Kontrakt: 2012
                                    Leveransen avsluttet: 2016

Kostnadsanslag:
                                    300-500 mill. kroner.

Kontaktperson:
                                    Programleder Luftsystemer - Seniorrådgiver André Sørli
                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester
                                      Det som er lagt ut offentlig hos FD nå er at P7628 Kampluftvern har status som et mulig prosjekt. Mer info, sakset rett fra dokumentet:
                                      Bakgrunn og overordnet målsetning:
                                      Anskaffe en kapasitet som kan gi luftverndekning til de av Hærens avdelinger som
                                      utfører mobile operasjoner. Kapasiteten skal beskytte avdelingene mot angrep ført i
                                      gjennom luften.

Omfang:
                                      Prosjektet er i en tidlig fase og omfanget er ikke definert pr dd. Anskaffelsen vil dog
                                      sannsynligvis omfatte et kommando & kontrollelement, et antall sensorer, en våpendel
                                      og et logistikkelement.

Prosjektstatus: MP

Milepæler:
                                      Godkjent prosjekt: 2011
                                      Kontrakt: 2012
                                      Leveransen avsluttet: 2016

Kostnadsanslag:
                                      300-500 mill. kroner.

Kontaktperson:
                                      Programleder Luftsystemer - Seniorrådgiver André Sørli
                                      Og folk lurer på hvorfor forsvaret har lite penger å bruke?
                                      Koster jo ingen ting å legge ned, for så å bygge opp, for så å legge ned igjen kompetanser og ustyr...

Comment

Opprinnelig skrevet av motoko
                                        Og folk lurer på hvorfor forsvaret har lite penger å bruke?
                                        Koster jo ingen ting å legge ned, for så å bygge opp, for så å legge ned igjen kompetanser og ustyr...
                                        Skål for den.

Dog er det jo gledelig å se at et nytt skritt mot hærluftvern er tatt. Skal forsøke å skaffe litt mer inside information etterhvert.

Comment

Re: Luftvern i brigaden

Dear sir,

Would you happen to know the English term for the words 'oppsittet' and 'avsittet'?

I think it has something to do with how platoon leaders sit when commanding units and divisions, but I'm not certain of this!

I am most grateful for any hekp you may be able to offer. If you do not know the English terms but do understand the meaning of these words, perhaps you could explain? Please do write in Norwegian if you prefer!

Hilsen,

Matthew Collins
                                          macz@online.no

Comment

Hi!

'Mounted' and 'dismounted', respectively. If you sit in a vehicle (like a tank or IFV) you're mounted, when you go out on foot you're dismounted. Old cavalry terms.

Cheers!
                                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av macz
                                              Dear sir,

Would you happen to know the English term for the words 'oppsittet' and 'avsittet'?

I think it has something to do with how platoon leaders sit when commanding units and divisions, but I'm not certain of this!

I am most grateful for any hekp you may be able to offer. If you do not know the English terms but do understand the meaning of these words, perhaps you could explain? Please do write in Norwegian if you prefer!

Hilsen,

Matthew Collins
                                              macz@online.no
                                              'oppsittet'= Mounted
                                              'avsittet' = Dismounted
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Her er noe som kan være av interesse for LLA folket her (om det er noen igjen

John Arvid Svindlands avhandling ved FÖRSVARSHÔGSKOLAN 2010-03-10 .
                                                Konvensjonell krigføring i det 21. århundre - fortsatt relevant?

Lastet ned som "FULLTEXT01.pdf" via: fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:319 ... FULLTEXT01

Fra innledingen:
                                                "1.2. Hensikt
                                                "Hensikt med oppgaven er å vurdere hvorvidt konvensjonell krigføring i det 21. århundre
                                                fortsatt er relevant for utvikling av norsk militær forsvarsevne. Finnes det erfaringer fra krigen mellom Russland og Georgia som er av interesse for Norge, og er disse valide for den videre utvikling av norsk landmakt?"

Fra innholdet (fotnote referansene utelatt, se originaldokumentet for noter):
                                                "3.3.5. Luftvern
                                                I fravær av egne avskjæringsjagere var Georgia totalt avhengig av sitt luftvern for å hindre russiske fly å opprette total luftdominans. Siden 2003 hadde man med ukrainsk hjelp oppgradert og modernisert luftvernet. Luftvernsystem med ulik rekkevidde, selvdrevne og bærbare og moderne kommando og kontrollfasiliteter representerte en stor trussel for russiske piloter.87

Tross at det georgiske luftvernet var ett av elementene i den georgiske hær som synes å ha fungert meget bra, hevder enkelte at dette hovedsaklig skyldtes åpenbare russiske
                                                etterretningsmessige og teknologiske svakheter.88

Amerikanske tjenestemenn hevdet at en rekke russiske SU-25 ble skutt ned av bærbare bakke til luft missiler (MANPADS). Det tyngre SA-11 Buk-1M antas også å ha forårsaket
                                                nedskytning av SU-25, og var beviselig årsaken til tapet av en russisk Backfire bombefly i følge amerikanske analytikere.89

Luftvernet bidro til å redusere russernes evne til å anvende helikoptre i den utstrekning som de normalt ville ha gjort. Dette kan ha hatt indirekte innvirkning på deres evne til å utnytte både spesialstyrker og luftbårne styrker. Mangel på helikopterstøtte har også innvirkning på støtte til overvåkning og beskyttelse av stridsvognsavdelinger under forflytning, noe som kan redusere den operasjonelle rekkevidden på avdelingene.90

Georgias forsvarsdepartement vektlegger å forbedre landets luftforsvarsevne. De hevder at de skal fortsette å raffinere de væpnede styrkenes luftforsvarssystemer og utvikle felles luftforsvarskontrolltiltak og kapabiliteter som luftvern og overvåkning.91"

Comment

Som 'gammel' LV artillerist finner jeg dette veldig fascinerende. Vet man hvilke manpads som ble/blir brukt?
                                                  Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Luftvern i brigaden

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Grom_(missile)

Polsk GROM.
                                                    Minsk, det nye Utopia

Comment

Hvilke missiler som traff hva vet jeg ikke just nu, men jeg googler nå og fant, i tillegg til Polske GROM som alt er nevnt:

fra: aircraft.zurf.info/news/georgias-air-de ... th-ossetia
                                                      Georgian Army received several short-range air-defense systems in the first half of the 1990s from the arsenals of the former Soviet Army located in Georgia but transferred to Russian jurisdiction. These included KS-19 100-mm anti-aircraft guns, S-60 57-mm anti-aircraft guns, ZU-23-2 twin 23-mm anti-aircraft guns, ZSU-23-4 Shilka quad 23-mm self-propelled anti-aircraft gun systems, Strela-2M (SA-7), Strela-3 (SA-14), and Igla-1 (SA-16) man-portable SAM systems (MANPADS). However, a significant proportion of these arms was lost by Georgia during its unsuccessful war with Abkhazia. Some of the ZU-23-2 anti-aircraft guns were mounted on MT-LB armored multipurpose tracked vehicles.
                                                      Her er noe annet lesbart (Manpads som terror-trussel)
                                                      "Unholy Grail: Small Device, Big Hassle – Patterns Of MANPADS Threat Projection By Non-State Actors" eurasiareview.com/unholy-grail-small-de ... -28122010/ et utdrag følger:
                                                      MANPADS were designed in the 1960s to equip the tactical field units of the company up to the battalion level and providing them a cover from low-altitude attacking aerial targets. By the beginning of the next decade, MANPADS were adopted by the major armies of NATO and the Warsaw Pact. Almost simultaneously, both camps of the Cold War started to supply these weapons to their non-state proxies around the world. Early in 1973 marked the first ever use of MANPADS by non-state actors, namely the guerrilla forces, fighting for the independence of Guinea–Bissau from Portugal and supported by Moscow. Quite rapidly, MANPADS proliferated around the world, becoming by end of the 1980s, such as the Afghan mujahedeen, who received and used hundreds of Stinger missiles to mitigate Soviet air capability.

Comment

Et fotnote som jeg lagrer her til det historiske arkivet, under "luftvern - lavt":

Sak fra fra 2004, http://www.baltictimes.com/news/articles/11343/

Giddy over air-defense system
                                                        Nov 17, 2004, Baltic News Service
                                                        MUMAICIAI - Troops in the air defense battalion of the Lithuanian air force said they would improve the protection of airspace above the Ignalina Nuclear Power Plant by Christmas with the help of the RBS-70 air defense missile system donated by Norway.

The Norwegian armed forces officially handed over 20 launching gears, five NATO-standard Giraffe radars and 260 MK3-modification missiles to the Lithuanian armed forces at the premises of the air defense battalion, situated in Mumaiciai near the city of Siauliai on Nov. 15. The equipment received gratis by the Lithuanian armed forces has an estimated value of 135 million litas (39.1 million euros).

Air force commander Colonel Jonas Marcinkus said that a missile system unit had already been formed at the air defense battalion, and its troops had started learning to use the new equipment. The unit equipped with the RBS-70 system, launching gears and radars is expected to be deployed near the country's Ignalina Nuclear Power Plant by Christmas.

Up to now the battalion has been equipped with L-70 artillery weapons donated by Sweden.

In Marcinkus' words, the airspace above Ignalina will be safeguarded by both artillery and anti-aircraft missile complexes in the future. The short-range systems RBS-70 are manufactured by the Swedish company Saab Bofors Dynamics and the Giraffe radars by the Swedish communication-technologies company Ericsson. The development of the system was started in 1960s and used by the Swedish armed forces since 1977.

The RBS-70 is a world famous defense system often compared with U.S.-made Stingers or the Russian systems Strela and Igla.
                                                        Saken ble også omtalt i forsvarets forum mener jeg å huske, og et par artikler på det som var forsvarsnett (mil.no, men linkene jeg hadde bokmerket der er nå døde... det handlet bl.a. om at litauiske LV-artillerister fikk et kort kurs på skyteskolen på Rygge (fra folk der fra det som før var i Gamlebyen) - og at teknikerne deres fikk tilsvarende kort kurs på verkstedet i Bjerkvik.

Er ikke helt à jour på dette, husker ikke - og har ikke funnet ut av ved søk nå: Hva skjedde med det øvrige utstyret, (utskytningsenheter, radarvogner osv) ligger det forsatt på moblager eller er også det "avhendet"? I så fall - til hvem? Noen som vet?

Comment

Opprinnelig skrevet av mdm

Lastet ned som "FULLTEXT01.pdf" via: fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:319 ... FULLTEXT01
                                                          Denne avhandlingen er jo kjempeinteressant også når det gjelder annet enn luftvern. Den viser jo at det norske landforsvaret stort sett er nærmest irrelevant når det gjelder å kunne forsvare Norge (eller deler av Norge) mot et militært angrep av en noenlunde militært avansert fiende. Å basere seg helt på et par-tre selvstendige bataljonsstridsgrupper under normal styrke (som til dels ikke er særlig trenet i samvirke på bataljonsplanet en gang) tåler nesten ikke å bli kalt landforsvar. Det Svindland skriver, at to skikkelige brigader, hvorav en i stor grad basert på reservister, som har det som skal til av avdelinger, utstyr og trening for å kunne sloss som et enhetlig kampsystem (med panser, panservern, ingeniør, luftvern etc.) burde være et minimum, virker åpenbart. Dette kunne f.eks. være ved at alt utstyr først ble brukt av den stående brigaden inntil det hadde nådd ca. halve levetiden, og så ble overført til mob-brigaden. Men som kjent ble vår siste mob-brigade (som de siste årene fra ca. 2002 het 6. brigade) nedlagt i 2007 uten at noen merket det. Større landoperasjoner kan ikke gjennomføres av avdelinger mindre enn brigade.
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av mdm
                                                            Denne avhandlingen er jo kjempeinteressant også når det gjelder annet enn luftvern. [...]
                                                            Det er sikkert også denne:
                                                            "Forsvarets stabsskole, Våren 2010, Masteroppgave, Hybridkrig – relevant for Forsvarets gjennomføring av landoperasjoner?, Major Trond Haande:bibgate.mil.no/fhs/Masteroppgaver/2010/ ... 0Trond.pdf

Comment

I 2012 la VG frem en glad-artikkel om at nytt såkalt "kampluftvern" skulle leveres Hæren, og integreres som selvstendig batteri i Artilleribataljonen, i løpet av 2015. To tropper à 4 stk launchere, basert på M113 med IRIS-T.

I fjor (2014) skrev Aftenposten en artikkel om omlegging av det norske Forsvaret, hvor mangelen på luftvern i Hæren ble nevnt flere ganger som en av de mest åpenbare "flaws" vi fortsatt sliter med etter utraderingen av invasjonsforsvaret primo/medio 2000-tallet.

I høst ble det prøveskutt AMRAAM-missiler fra Humvee-chassis i Sverige. Som ledd i prøver&forsøk som har med oppgraderingen av NASAMS-systemet i Luftforsvaret å gjøre. Hensikt = Økt mobilitet, raskere deployering og "klar til skudd"-prosedyre.

Frågan er: Hva er status mtp Luftvern i Hæren? Blir det noe luftvern i Hæren eller er det tenkt at Luftforsvarets HML-løsning med AMRAAM på Humvee, skal dekke behovet? Noen som vet?
                                                              Mutual Assured Destruction.

Comment

Working...
                                                              X