Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer om man ikke kommer med i FJ troppen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hva skjer om man ikke kommer med i FJ troppen?

Hei!
    Min største drøm er å komme med i fallskjermjeger troppen, men hva skjer om man ikke blir en av de 20 personene som faktisk kommer med? Jeg har forstått det som at man bare blir sendt ett eller annet random sted, er dette tilfelle? For det er min største skrekk å bli sendt et sted jeg ikke vil, da vil jeg mye heller gå for 1. valget mitt fra sesjonen som er jegerkompani/ISTAR.

Er det foresten noen som har vært i jegerkompani (jegerbataljonen) som kan si litt om dette?

Noen som kan si no om jegerkompani vs. fallskjermjeger?

Takk!

Det er nok ikke helt tilfeldig hvor du blir sendt. Du kan sikkert få igjennom dine ønsker, vis engasjement!

Det plukkes også ut en del av dem som faller av opptaket til trentroppen ved HJK.

Uansett så må du bare drite i hva som skjer om du ikke klarer det, og gi alt for å komme deg igjennom! Du må ville det såpass mye, at du ikke kan tenke på "hva om?" alt mulig rart. Vær fokusert og målrettet.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Crazy_K
      Det er nok ikke helt tilfeldig hvor du blir sendt. Du kan sikkert få igjennom dine ønsker, vis engasjement!

Det plukkes også ut en del av dem som faller av opptaket til trentroppen ved HJK.uff da,dårlig erstatning ,som å være glad i jenter,men ende opp som evenukk,for å ta en grov sammenligning.Hilsen Infanterist.

Uansett så må du bare drite i hva som skjer om du ikke klarer det, og gi alt for å komme deg igjennom! Du må ville det såpass mye, at du ikke kan tenke på "hva om?" alt mulig rart. Vær fokusert og målrettet.

Kommentér

Uten at jeg har noe særlig detaljkunnskap om emne kan jeg bare si meg enig med Crazy_K. Om du vil bli fallskjermjeger er det bare en ting å gjøre. Og om du viser deg som en dugandes kar gjør de nok sitt til at du får en så god førstegangstjeneste som mulig uansett om du kommer inn eller ei. Ryktebørsen mumler også om at det kan bli enda mer atraktivt å tjenestegjøre som FJ iløpet av et år eller to

Hvilke muligheter de som faller av opptaksprosessen har videre kommer nok ann på når i prosessen det skjer og årsaken. Skader og uaktsomhet begrenser sikkert mulighetene. Og skjer det mot slutten av prosessen er sikkert mange av de interesante stillingene i andre avdelinger besatt. Men HJK har mange vernepliktige så det er helt sikkert mulig å få en stilling der om du vil det; stab/tren eskadronen, støtte eskadronen, etc
        He who dares not offend cannot be honest
        ~Thomas Paine

Kommentér

Opprinnelig skrevet av king
          Uten at jeg har noe særlig detaljkunnskap om emne kan jeg bare si meg enig med Crazy_K. Om du vil bli fallskjermjeger er det bare en ting å gjøre. Og om du viser deg som en dugandes kar gjør de nok sitt til at du får en så god førstegangstjeneste som mulig uansett om du kommer inn eller ei. Ryktebørsen mumler også om at det kan bli enda mer atraktivt å tjenestegjøre som FJ iløpet av et år eller to

Hvilke muligheter de som faller av opptaksprosessen har videre kommer nok ann på når i prosessen det skjer og årsaken. Skader og uaktsomhet begrenser sikkert mulighetene. Og skjer det mot slutten av prosessen er sikkert mange av de interesante stillingene i andre avdelinger besatt. Men HJK har mange vernepliktige så det er helt sikkert mulig å få en stilling der om du vil det; stab/tren eskadronen, støtte eskadronen, etc
          Er det lov å spørre hva de ryktene er? Hvis du ikke vil si det i "offentlighet" kan du godt sende meg en pm, fordrer sef. at du har lyst/lov til åå si det..

Kris

Kommentér

En mulighet jeg ser for meg, er at hvis man faller av og de sier at det f.eks ikke går å få komme til JegBn på det tidspunktet, da kan man jo bare be om å bli kalt inn i januarkontigenten.
            We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Kommentér

En mulighet jeg ser for meg, er at hvis man faller av og de sier at det f.eks ikke går å få komme til JegBn på det tidspunktet, da kan man jo bare be om å bli kalt inn i januarkontigenten.
              Jeg kommer til å satse 100% på å komme inn, men hva er denne januarkontigenten? har aldri hørt no om det jeg..

Kommentér

Du vet sikkert at opptaket til fallskjermjeger skjer på sommeren. Hæren kaller vanligvis inn folk to ganger i året. På nyåret og på sommeren.

HJK tar bare inn folk en gang pr. år og det er på sommeren. Men flere andre avdelinger, f.eks GSV (Grensejeger) tar inn nye rekrutter både på sommeren og i på nyåret. Januarkontigenten er betegnelsen på alle dem som kalles inn da.

Det jeg mener er at hvis man ryker ut i slutten av fj opptaket rundt juli/august, og da er for sent ute til å komme seg dit man vil, kan man prøve å be om å få vente til januar neste år og bli kalt inn da.

Kommentér

I år fikk de som røk ut i grovuttaket valget mellom luft og garden. Dette fordi VPV ikke ville sende folk hjem på perm for så å kalle dem inn igjen ved inntak til andre hæravdelinger som kanskje er litt mer spennende, og fordi luft mangla folk. Mange av de som røk ut i rekrutten ble sendt til GSV og de som holdt ut lengst kom i staben på HJK.

Kommentér

En bråta av HJK-aspirantene endte opp i Kampesk/HTTS.
                    Beidh a lá leo

Kommentér

Men klarer du ikke grovuttaket, som skal avgjøre om du er fysisk skikket til å tåle opptaket, har du kanskje ikke allverden å gjøre i andre avdelinger med litt futt i.

De ligger ikke å nipper til drytechen i lagstelt hos f.eks jegbn heller...

Personlig ville jeg heller vært i jegbn eller GSV enn sjåfør eller sambansass med vinrød beret.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar
                        En bråta av HJK-aspirantene endte opp i Kampesk/HTTS.
                        Hva innebærer det?

Ble litt skremt av VG-helg, der det står at de som ryker blir sjåfører og fallskjermpakkere...

Men er helt enig med de andre her, gi 120% for å bli FJ eller glem det.

Ps.. stoler på min løytnant, sitat: i pressa så er 90% som er skrevet om forsvaret feil, resten er bullshit

Kommentér

KampEsk/HTTS har 1 stridsvognstropp og 1 mek.inf-tropp. Det vil i praksis si at soldatene får kampstillinger, enten som vogncrew på stridsvogner eller stormpanservogner, eller som fotmann i infanterilag.
                          Beidh a lá leo

Kommentér

... de som holdt ut lengst kom i staben på HJK
                            Er det noe spesiellt med staben til HJK? Høres merkelig ut at de som var på nippet til å klare det ikke blir sendt til andre "harde" avdelinger, som fjernoppklaring, div jegere osv.

Kommentér

Dette er strengt hemmelig, og jeg forventer at ingen forteller det videre, men det har kommet meg for øret at STABEN i HJK er det samme som ***...!
                              Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

Vel, man har såkalt "grønn" tjeneste 2-3 ganger i uka da. Det er også muligheter for å ta fallskjermkurs.

De ønsker vel motiverte folk, som sikkert tross alt er fornøyd med å komme inn i HJK. Er jo sikkert kult å tjenestegjøre ved en slik avdeling. Dessuten slipper de å måtte sjekke f.eks bakgrunnen til de som hentes inn, det er allerede gjort i forbindelse med fallskjermjegeropptaket.

Kommentér

Huff, jeg ser at dekkhistorien min ble ødelagt av Zapata...damn.

Jeg håper du er klar over konsekvensene av å røpe slik supergradert informasjon.

Kommentér

Jeg håper du er klar over konsekvensene av å røpe slik supergradert informasjon.
                                    Hmm. Kanskje derfor bereten er VINrød. **** slår til ...
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Er vel bare snakk om minutter før et par mørke dresser banker på døren...

Kommentér

*** skal stå for?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Prohunter
                                          *** skal stå for?
                                          Vel, det er jo hemmelig - men ***** er et stikkord.
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Hehe...

Kommentér

Hyyysj...

Kommentér

Som sagt før, enkelt ting prater man ikke om i det offentlige rom, mod

Kommentér

Som sagt før, enkelt ting prater man ikke om i det offentlige rom, mod

Kommentér

Du risikerer å bli skikkelig "rævkjørt" hvis du ryker ut. Vet om mange som kom veldig langt på fallskjemjegeropptaket i år og som fikk fem minutters betenkningstid og ett ark med temmelig begrensede valgmuligheter og minimalt av informasjon. Så fallhøyden kan være stort. Ingen tvil om at det i denne prosessen kastes bort enorme ressurser i form av motiverte soldater som forsvaret her kunne fått mye mer ut av hvis de ble behandlet ordentlig i etterkant. Men det er vell forsovet en annen diskusjon :P

Kommentér

I år var det noen som kom helt igjennom, for så å få nei av HJK til å starte på udt. De som ikke kom inn som FJ blir da forsvaret kasteball, siden de fleste stillingene rundt om i landet allerede er satt når opptaket er ferdig, så blir det ofte en kontorjobb, resepsjonist eller en annen lite aktiv tjeneste.

Sløsing med motiverte soldater spør du meg.

Kommentér

Forsvaret er verdensmestre på å sløse med ressurser, så det er jo ikke noe nytt.
                                                        Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

I "gamle dager" før "murens fall", så ble man sendt tilbake til den rekruttskolen man opprinnelig var tatt opp ved. For håpefulle jegerspirer som opprinnelig var innkalt til SDR/Trandum, men som ikke bestod opptaket ved HJS, så medførte det at de ofte ble fordelt til troppen som utdannet folk til Oppklesk/Brig N.
                                                          Men den muligheten eksisterer jo ikke lenger.
                                                          Møtte også en og annen inne til førstegangstjeneste i BN-2/Brig N som vanlige infanterister som også hadde strøket på HJS-opptak.

Og for den som måtte stryke på opptak i fremtiden er det vel bare fortsatt å si som Evert Taube ...

... Och vem har sagt att just du kom till världen
                                                          för att få solsken och lycka på färden?

Ja, vem har sagt att just du ska ha hörsel och syn, höra böljornas brus och kunna sjunga?
                                                          Och vem har sagt att just du ska ha bästa menyn och som fågeln på vågorna gunga?
                                                          Så tag med glädje ditt jobb, fast du lider.
                                                          Snart får du vila för eviga tider, men inte hindrar det alls att du är glad och ger hals, så kläm nu i med en verkligt sjusjungande vals.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av herr anfsim
                                                            Du risikerer å bli skikkelig "rævkjørt" hvis du ryker ut. Vet om mange som kom veldig langt på fallskjemjegeropptaket i år og som fikk fem minutters betenkningstid og ett ark med temmelig begrensede valgmuligheter og minimalt av informasjon. Så fallhøyden kan være stort. Ingen tvil om at det i denne prosessen kastes bort enorme ressurser i form av motiverte soldater som forsvaret her kunne fått mye mer ut av hvis de ble behandlet ordentlig i etterkant. Men det er vell forsovet en annen diskusjon :P
                                                            Det er helt korrekt! Det kan jeg fortelle av personlig erfaring Vi fikk valget mellom noen få avdelinger, som skal sies å være bånn i bøtta for en som drømmer om FJ, ble stilt i kø og måtte velge der og da Men er man heldig havner man i HTTS for eks.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X