Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Best på snø

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Best på snø

Best på snø

Regjeringen er i gang med ny langtidsplan for forsvaret. Å være alliansens ekspert på vinterkrig bør forplikte for Norge.

Av Terje Bruøygard.

https://www.minervanett.no/best-pa-sno/

Jeg bet meg spesielt merke i følgende:

«Reservemateriell og reservepersonell kan vise seg å bli viktigere enn vi frem til nå har antatt.»
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: Best på snø

Da er det ikke rart at man destruerer våpen og annet materiell som en eventuell reservestyrke kunne benyttet seg av.
    Når man så har tømt lagrene så kan man stå frem og legge frem hvor stort økonomisk løft det vil bli å sette opp
    en slik styrke, så alle må forstå at en slik ordning er urealistisk.
    La oss se for oss at destruksjon av høyst brukbart materiell var blitt stoppet for 10 år siden. Da ville man hatt AG-3
    MG-3 og andre våpensystemer til en stor reservestyrke og feltuniformer og pbu til den samme styrken. Og da mener
    jeg nytt eller tilnermet nytt materiell, om ikke av nyeste modell. Ammunisjon til den samme styrken ville vi også hatt
    i godt månn.
    MVH.
    XM177A2

Comment

Jeg vet ikke hvem som "faktisk" bestemmer at fullt brukende, relevant utstyr skal destrueres.

Men jeg ville satt stor pris på at det kom frem i lyset, slik at om vi kommer i den situasjonen at vi faktisk hadde trengt det, så har vi i det minste noen vi kan straffe for landsforræderi.

Rett og slett som "skarpretter-øksa bak speilet" for ministere, statsråder og tjenestemenn...
      two to the heart, one to the mind...

Comment

Galskapen startet vel under tiden Sverre Diesen var sjef og fortsatte for fullt under Harald Sunde og den har heller ikke stoppet opp under nåværende sjef, selv om sistnevnte ikke har de store mengdene igjen han kan destruere. Når man nå ser at Sverre Diesen fremstilles som FFI`s orakel på hvordan forsvaret av riket burde være gir dette en dårlig magefølelse hos mange. De burde vært menn med baller som sa NEI og STOP i deres periode som sjef, istedenfor virker det for oss som tilskuere at de hoppet som marionetter for å beholde lønn og status.
        Man burde få inn folk som kan analysere alle nyere konflikter og kriger i værden og derav se hvilket forsvar vi burde basere oss på i fremtiden.
        Så dobrodan jeg vil påstå at de du ønsker frem i lyset er de siste sjefene som jeg beskriver da det er de som sitter på ansvaret for galskapen, se på Finland de har forstått materiell disposisjon.

Comment

Nåverande sjef sa vel nei til fortsatt salg av forsvarsanlegg viss eg ikkje hugsar feil.

Comment

Likevel tillater/ønsker nåværende sjef å sende resten av AG3-ene i kverna.

Problemet i dag er at de som bestemmer kan gjøre nesten hva de vil, uten at det får reelle konsekvenser for de, så lenge de ikke gjør noe som er "ulovlig".

Om håpløse beslutninger kan medføre straffeansvar på et senere tidspunkt, så mistenker jeg at det ville redusert antallet håpløse beslutninger kraftig.

Jeg nevner i fleng:

-Kverning av AG-3
            -Kverning av LEO 1
            -Å ikke kansellere NH90
            -Å innføre horisontal samhandel
            -Å selge/destruere installasjoner/baser/festningsverk
            -Å kvitte seg med klasevåpen og miner.
            -Å gi kunstig åndedrett til gammelt materiell i stedet for å innfase nytt, og heller sette det gamle på mob-lager.

osv...
            two to the heart, one to the mind...

Comment

Nå er kanskje publikumet til Bruøygard Civita-høyre, og de er muligens den dummeste delen av den regulære høresiden.
              Men herre gud da!

Når vi ser hva slags tapstall krig vinterstid kan medføre og vi hvor svake vi er på utholdenhet både på mannskaper og materiell, er det grunn til bekymring. En ny langtidsplan for forsvarssektoren må ta inn over seg hvilken effekt krig vinterstid kan ha på menneske og maskin. Reservemateriell og reservepersonell kan vise seg å bli viktigere enn vi frem til nå har antatt.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                Nåverande sjef sa vel nei til fortsatt salg av forsvarsanlegg viss eg ikkje hugsar feil.
                Det er jo ikke flere forsvarsanlegg som kan selges.
                Forsvaret har solgt eiendom og det er mange eksempler på at de leier tilbake eiendom de nettopp har solgt.
                Det er vel bare Forsvarets økonomer som ser økonomi i slike disposisjoner, verdiøkning er noe de ikke er interessert i.

Comment

Working...
                X