Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

Sikkerhetsklarering

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sikkerhetsklarering

Jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, men endte opp med å plassere den her, håper temaet ikke er for utelatert til underforumets tema.

Jeg har noen spørsmål rundt prosessen rundt det å bli sikkerhetsklarert, og ville satt stor pris på om noen med en viss erfaring/kunnskap på området tok seg tid til å svare. Jeg forstår selvsagt at ingen kan gi noen absolutte svar når det gjelder dette, og at alle søkere vurderes individuelt.

Jeg er 33 år gammel og sivil til daglig, har tidligere tjenestegjort i Forsvaret i til sammen 8 år, derav 3,5 år til sammen i intops hvorav fem kontingenter i Afghanistan.

For noen år tilbake havnet jeg og min samboer i en ugunstig gjeldssituasjon med påfølgende betalingsanmerkninger, en gjeld på 400000 til sammen som nå er organisert gjennom gjeldsordning hvor vi har beholdt hus, bil etc. Betalingsanmerkninger blir imidlertid stående i mitt navn ihvertfall i den nærmeste fremtid. Dette skjedde i en periode hvor jeg var arbeidsledig og mim samboer student. Historikken bak inkassogjelden tar jeg ikke her i denne tråden da det blir for langt og ikke det viktigste.

Jeg har nå full jobb offshore og tjener tålelig greit, og betaler ned på all gjeld. Sakte, men sikkert.

I desember i fjor 2016, skrev jeg under på en treårig beredskapskontrakt med min gamle avdeling i forsvaret.

Ila. 2017 har jeg i forbindelse med denne kontrakten vært inne på til sammen 35 døgn med ØUA.

Da min sikkerhetsklarering gikk ut i mai i år så fylte jeg i fjor ut skjema for reklarering på nytt.

Jeg var selvsagt helt åpen om min situasjon med inkassogjelden.

Jeg mottok i sommer brev fra FSA hvor de ba meg gi noen ekstra opplysninger i forhold til dette. Noe som ble utfylt etter beste evne og returnert.

For en tid tilbake spurte min avdeling meg om jeg ville bidra som leaveavløser i en av stillingene de har int.ops, i 3-4 uker. Jeg koordinerte ned sivil arbeidsgiver og det viste seg at dette kunne jeg få lov til.

Det forutsetter selvsagt at sikkerhetsklarering gis innen utreise. Utreise er nå litt over en måned unna.

Jeg har vært i kontakt med fsa og fikk det forventede svaret at de ikke kan gi informasjon om denne prosessen til meg, og at det kun er anmodende myndighet, altså min avdeling, som kan eventuelt få fortgang i behandlingsprosessen.

Jeg har ingen annen negativ historikk på meg som kan påvirke en sikkerhetsklarering. Altså plettfri vandel, ingen rus, medikamenter etc.

Spørsmålet mitt til de her inne som eventuelt har litt erfaring med disse prosessene er : Er det "automatikk" i at en økonomisk situasjon som jeg her beskriver gir avslag på sikkerhetsklarering?

Man vet jo at vandel er en vurderingssak. Og at det ikke finnes noe fasit. Men pessimistisk som jeg er har jeg innbilt meg at min sak i større grad vil være "Automatisk avslag"

Jeg ønsker rett og slett å høre andres tanker og refleksjoner rundt dette.

For denne turen sin del begynner det selvsagt å haste. Ønsker også evt erfaringer rundt de klarerende myndighetenes evne og vilje til å gi saker som haster prioritet. Bruk av sikkerhetssamtaler etc.

Min avdeling har sagt at de nå skal purre på klarerende myndighet for å få fortgang i prosessen.8

Sv: Sikkerhetsklarering

Opprinnelig skrevet av Spike Vis post
    Jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, men endte opp med å plassere den her, håper temaet ikke er for utelatert til underforumets tema.

Jeg har noen spørsmål rundt prosessen rundt det å bli sikkerhetsklarert, og ville satt stor pris på om noen med en viss erfaring/kunnskap på området tok seg tid til å svare. Jeg forstår selvsagt at ingen kan gi noen absolutte svar når det gjelder dette, og at alle søkere vurderes individuelt.

Jeg er 33 år gammel og sivil til daglig, har tidligere tjenestegjort i Forsvaret i til sammen 8 år, derav 3,5 år til sammen i intops hvorav fem kontingenter i Afghanistan.

For noen år tilbake havnet jeg og min samboer i en ugunstig gjeldssituasjon med påfølgende betalingsanmerkninger, en gjeld på 400000 til sammen som nå er organisert gjennom gjeldsordning hvor vi har beholdt hus, bil etc. Betalingsanmerkninger blir imidlertid stående i mitt navn ihvertfall i den nærmeste fremtid. Dette skjedde i en periode hvor jeg var arbeidsledig og mim samboer student. Historikken bak inkassogjelden tar jeg ikke her i denne tråden da det blir for langt og ikke det viktigste.

Jeg har nå full jobb offshore og tjener tålelig greit, og betaler ned på all gjeld. Sakte, men sikkert.

I desember i fjor 2016, skrev jeg under på en treårig beredskapskontrakt med min gamle avdeling i forsvaret.

Ila. 2017 har jeg i forbindelse med denne kontrakten vært inne på til sammen 35 døgn med ØUA.

Da min sikkerhetsklarering gikk ut i mai i år så fylte jeg i fjor ut skjema for reklarering på nytt.

Jeg var selvsagt helt åpen om min situasjon med inkassogjelden.

Jeg mottok i sommer brev fra FSA hvor de ba meg gi noen ekstra opplysninger i forhold til dette. Noe som ble utfylt etter beste evne og returnert.

For en tid tilbake spurte min avdeling meg om jeg ville bidra som leaveavløser i en av stillingene de har int.ops, i 3-4 uker. Jeg koordinerte ned sivil arbeidsgiver og det viste seg at dette kunne jeg få lov til.

Det forutsetter selvsagt at sikkerhetsklarering gis innen utreise. Utreise er nå litt over en måned unna.

Jeg har vært i kontakt med fsa og fikk det forventede svaret at de ikke kan gi informasjon om denne prosessen til meg, og at det kun er anmodende myndighet, altså min avdeling, som kan eventuelt få fortgang i behandlingsprosessen.

Jeg har ingen annen negativ historikk på meg som kan påvirke en sikkerhetsklarering. Altså plettfri vandel, ingen rus, medikamenter etc.

Spørsmålet mitt til de her inne som eventuelt har litt erfaring med disse prosessene er : Er det "automatikk" i at en økonomisk situasjon som jeg her beskriver gir avslag på sikkerhetsklarering?

Man vet jo at vandel er en vurderingssak. Og at det ikke finnes noe fasit. Men pessimistisk som jeg er har jeg innbilt meg at min sak i større grad vil være "Automatisk avslag"

Jeg ønsker rett og slett å høre andres tanker og refleksjoner rundt dette.

For denne turen sin del begynner det selvsagt å haste. Ønsker også evt erfaringer rundt de klarerende myndighetenes evne og vilje til å gi saker som haster prioritet. Bruk av sikkerhetssamtaler etc.

Min avdeling har sagt at de nå skal purre på klarerende myndighet for å få fortgang i prosessen.8
    Siden du har vært ærlig om situasjonen, gitt tilleggsopplysninger etter anmodning og er i prosess med sanering av egen økonomi vil jeg tro det løser seg. Din avdeling ville forøvrig ikke fremmet reklareringen din om de ikke hadde tillit til deg og din situasjon.

Lykke til!
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Comment

Kan ikke (uten å egentlig ha peil) se at den gjelden skal være et problem. Slik jeg en gang i tiden har fått det forklart skyldes gjeldspørsmålene faren for at fremmede makter skal tilby en løsning på problemet mot sensitiv info. Det høres slik du forklarer situasjonen ikke ut som en aktuell problemstilling for deg..
      Aldri mer 13

Comment

Som andre påpeker er ærlighet første punkt i sikkerhetsklarering. Folk som blir tatt i å ikke oppgi korrekte opplysninger får ingen klarering lett som bare det, selv om forholdet med feilaktige opplysninger i seg selv ikke er alvorlig. Basert på dine opplysninger så har du gitt gode opplysninger om dette. Økonomi er et av områdene FSA har veldig god mulighet til å faktisk kontrollere.

Jeg har sett sikkerhetsklareringer gå gjennom med verre økonomi, men har forsåvidt sett bedre bli avslått. Klarering er en total vurdering, og med den økonomiske situasjonen må saksbehandler gjøre en mer nøye vurdering enn om du ikke hadde hatt den situasjonen. Så er også utgangspunktet at FSA skal vurdere din Lojalitet, Pålitelighet og Sunne dømmekraft. Å havne i gjeldsordninger utfordrer både synet på din dømmekraft og hvor lojal de forventer at du er om du blir utsatt for press eller fristelser.

Synet på din dømmekraft vil nok være noe svekket, men om du har redegjort for bakgrunnen for de økonomiske utfordringene til FSA så hjelper det. Avstand i tid hjelper også veldig.

Når det gjelder lojalitet så vil det trekke opp at situasjonen nå er under kontroll.

Det er ganske vanlig at man får ingen klarering eller nedsatt klarering med observasjonstid (altså tid før du igjen kan vurderes) i tilfeller av økonomiske problemer. Men såvidt jeg kan lese av din tekst så er det gått noen år siden gjeldsordningen ble inngått, slik at du har hatt noen år med den. Da vil det ovenfor FSA demonstrere at dere klarer å leve med den økonomiske situasjonen på en ok måte.
        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
          Som andre påpeker er ærlighet første punkt i sikkerhetsklarering. Folk som blir tatt i å ikke oppgi korrekte opplysninger får ingen klarering lett som bare det, selv om forholdet med feilaktige opplysninger i seg selv ikke er alvorlig. Basert på dine opplysninger så har du gitt gode opplysninger om dette. Økonomi er et av områdene FSA har veldig god mulighet til å faktisk kontrollere.

Jeg har sett sikkerhetsklareringer gå gjennom med verre økonomi, men har forsåvidt sett bedre bli avslått. Klarering er en total vurdering, og med den økonomiske situasjonen må saksbehandler gjøre en mer nøye vurdering enn om du ikke hadde hatt den situasjonen. Så er også utgangspunktet at FSA skal vurdere din Lojalitet, Pålitelighet og Sunne dømmekraft. Å havne i gjeldsordninger utfordrer både synet på din dømmekraft og hvor lojal de forventer at du er om du blir utsatt for press eller fristelser.

Synet på din dømmekraft vil nok være noe svekket, men om du har redegjort for bakgrunnen for de økonomiske utfordringene til FSA så hjelper det. Avstand i tid hjelper også veldig.

Når det gjelder lojalitet så vil det trekke opp at situasjonen nå er under kontroll.

Det er ganske vanlig at man får ingen klarering eller nedsatt klarering med observasjonstid (altså tid før du igjen kan vurderes) i tilfeller av økonomiske problemer. Men såvidt jeg kan lese av din tekst så er det gått noen år siden gjeldsordningen ble inngått, slik at du har hatt noen år med den. Da vil det ovenfor FSA demonstrere at dere klarer å leve med den økonomiske situasjonen på en ok måte.
          Jeg er ikke under offentlig gjeldsordning, men har nedbetalingsavtale med kreditorene og som nevnt full jobb offshore og god betalingsevne nå.

Bakgrunnen for situasjonen er forklart FSA. Jeg var arbeidsledig en periode og min samboer var student. Vi leide bolig i en annen by i forbindelse med hennes studier og ble stående uten tak over hodet på to timers varsel da det ble oppdaget et alvorlig tilfelle av muggsopp i boligen. Dette førte til et dyrt levesett over en viss tid i påvente av by bolig og forsikringsselskap for å berge hennes studier. Altså hotell, restaurant, kredittkort etc.

Det sier kanskje noe om min dømmekraft for noen. Men gjort er gjort og det kan ikke bli ugjort. Personlig ser jeg ikke hvorfor et slikt tilfelle skal være verre enn personer som er dømt for vold, fyllekjøring etc. Men det jeg selvsagt ser er at man må undersøkes nærmere.

Er spørsmål til deg : I hvor stor grad benytter FSA/NSM. seg av sikkerhetssamtaler fremfor å avslå først som sist i lignende saker?

I hvor stor grad vinner klager på avslag frem?

Og kanskje aller mest relevant: Har du noe erfaring med klarerende myndighet sin evne/ressurser samt vilje til å fremskynde en søknad om klarering når vedkomnes avdeling har bedt om fortgang i denne prosessen?

Takker ellers alle for utfyllende svar.

Comment

Opprinnelig skrevet av Spike Vis post
            Jeg er ikke under offentlig gjeldsordning, men har nedbetalingsavtale med kreditorene og som nevnt full jobb offshore og god betalingsevne nå.

Bakgrunnen for situasjonen er forklart FSA. Jeg var arbeidsledig en periode og min samboer var student. Vi leide bolig i en annen by i forbindelse med hennes studier og ble stående uten tak over hodet på to timers varsel da det ble oppdaget et alvorlig tilfelle av muggsopp i boligen. Dette førte til et dyrt levesett over en viss tid i påvente av by bolig og forsikringsselskap for å berge hennes studier. Altså hotell, restaurant, kredittkort etc.

Det sier kanskje noe om min dømmekraft for noen. Men gjort er gjort og det kan ikke bli ugjort. Personlig ser jeg ikke hvorfor et slikt tilfelle skal være verre enn personer som er dømt for vold, fyllekjøring etc. Men det jeg selvsagt ser er at man må undersøkes nærmere.

Er spørsmål til deg : I hvor stor grad benytter FSA/NSM. seg av sikkerhetssamtaler fremfor å avslå først som sist i lignende saker?

I hvor stor grad vinner klager på avslag frem?

Og kanskje aller mest relevant: Har du noe erfaring med klarerende myndighet sin evne/ressurser samt vilje til å fremskynde en søknad om klarering når vedkomnes avdeling har bedt om fortgang i denne prosessen?

Takker ellers alle for utfyllende svar.
            Eg har fått framskyndet ein klarering ifm ein deployment eg skulle på. Myndighetene må berre få beskjed om kor viktig at svar på klarings søknaden blir sendt fort.

For viss du ikkje blir klarert, må avdeling jobbe fort som F... og finne erstatter.

Comment

• Filter
            • Tid
            • Show
            • New Topics
            Clear All
            new posts
            No content found
            Show More

• Filter
            • Tid
            • Show
            • New Topics
            Clear All
            new posts
            Please log in to your account to view your subscribed posts.
            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
            Oppstillingsplassen
            Tekniske driftsmeldinger
            Tekniske driftsmeldinger.
            Tråder: 8 Innlegg: 655
            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
            8 655
            Kunngjøringer fra ledelsen
            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
            15 1.086
            Kommentarer fra rekkene
            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
            Tråder: 3 Innlegg: 450
            Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
            3 450
            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
            S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
            Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
            2.453 41.955
            Rittmester
            Livet i tjeneste
            Underforum:
            Treningsdagbøker (11/1.130)
            S-1 2. Utdanning og tjeneste
            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
            Tråder: 66 Innlegg: 2.900
            Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
            66 2.900
            Underforum:
            S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
            Tråder: 30 Innlegg: 492
            30 492
            S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
            Tråder: 8 Innlegg: 283
            8 283
            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
            S-2 1. Generelle nyheter.
            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.843
            1.054 33.843
            S-2 2. Etterretning
            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
            Tråder: 395 Innlegg: 28.352
            Nyeste innlegg: Fokus: Hong Kong
            395 28.352
            Rittmester
            Fokus: Hong Kong
            Underforum:
            Tema: Russland (58/6.883)
            Tema: Asia (102/4.214)
            S-2 3. Sikkerhet
            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
            59 5.302
            Underforum:
            22.juli 2011 (32/4.562)
            S-2 4. Nyhetsfeed
            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
            Tråder: 209 Innlegg: 264
            209 264
            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
            S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
            Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
            Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
            2.549 62.550
            Underforum:
            Hæren (41/1.518)
            Sjøforsvaret (36/1.959)
            Luftforsvaret (62/1.285)
            Heimevernet (564/17.509)
            S-3 2. Totalforsvaret
            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
            584 19.529
            Underforum:
            Politiet (235/12.996)
            S-3 3. Ledelse
            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
            Tråder: 9 Innlegg: 179
            Nyeste innlegg: Ledelse
            9 179
            93A
            Ledelse
            av 93A
            S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
            Tråder: 21 Innlegg: 2.271
            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
            21 2.271
            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
            S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
            Tråder: 109 Innlegg: 10.281
            109 10.281
            S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
            Tråder: 65 Innlegg: 827
            65 827
            Underforum:
            Landsystemer (28/624)
            Sjøsystemer (4/5)
            Luftsystemer (6/41)
            INI-systemer (23/128)
            Fagforum S-5: Planer & policy
            S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
            Tråder: 93 Innlegg: 6.070
            93 6.070
            S-5 3. Militærhistorie
            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
            Tråder: 411 Innlegg: 10.512
            411 10.512
            Underforum:
            S-5 4. Veteranforum
            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
            89 1.564
            magskor
            Team Rubicon.
            av magskor
            Fagforum S-6: Samband & IKT
            S-6 1. Fagforum Samband
            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
            119 1.706
            Underforum:
            01 Fagområder (16/297)
            02 Felttriks (23/301)
            S-6 2. Tekniske forum
            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
            Tråder: 170 Innlegg: 3.017
            170 3.017
            Markedsplassen
            Kjøp og salg
            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
            537 2.182
            Milforums testarena
            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
            Tråder: 3 Innlegg: 16
            3 16
            Bedriftspresentasjoner
            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
            Tråder: 2 Innlegg: 2
            2 2
            Working...
            X