Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Muligheter for lærling på P-3 eller Hercules

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Muligheter for lærling på P-3 eller Hercules

Hei. Kom inn på luftforsvarets befalskole i sommer og har for øyeblikket et siste sivilt år før jeg påbegynner skolegangen i forsvaret. Jeg ønsker en utdanning som jeg kan dra med meg inn i det sivile og da endte det med at lærling på P-3 eller Hercules flyene er det jeg vil nyte best av. Jeg snakket litt med læreren min og han sa at sjansene er svært små for å komme seg til disse flyene siden alt av lærlingpersonell støvsuges inn på Ørlandet og Bodø som jagerflyteknikere/avionikere.
    Noen her som har greie på muligheten for å bli læring på P-3 eller Hercules?

Hei!
    Du skriver at du kom inn på befalsskolen i sommer men samtidig at du går på sivil skole nå...? Hvis du har gjennomført FOS (Forsvarets Opptak og Seleksjon) i sommer skulle du gått på befalsskolen nå så den skjønner jeg ikke helt. Jeg har aldri hørt om noen som får utsatt plass på befalsskolen før. Det hadde vært fint om du forklarte den nærmere.
    Men når det gjelder teknisk utdanning på flysystemer så er det flere mulige veier inn i Luftforsvaret. Du kan gå lærling både med og uten befalsutdanning, samt befalsutdanning med teknisk fordypning dersom du ikke har gått flyfaglinje på videregående skole.
    Lærlingeplass uten befalsutdanning kan du lese litt om her: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...stjeneste.aspx
    Teknisk befalsutdanning dersom du har flyfagbakgrunn kan du lese om her: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...med-befal.aspx
    Teknisk befalsutdanning dersom du har generell studiekompetanse kan du lese mer om her: http://forsvaret.no/utdanning-karrie...isk-linje.aspx
    Det utdannes på alle Luftforsvarets flytyper på alle de tre linjene. At alle lærlinger havner på jagerfly er bare tull. Men det er ikke sikkert at det utdannes på flermotor hvert eneste år. Det er det Luftforsvarets behov for personell og kompetanse som styrer. Min erfaring (10 år) med helikopteravdelinger tilsier at det kommer nye teknikere hvert eneste år, så det burde være gode sjanser også på flermotor. Jeg vet at det f.eks. har vært stort behov for teknikere på C-130 på Gardermoen tidligere.

Comment

Takk for svar.
      Jeg vet ikke om det å innrullere 17 åringer i forsvaret er noe nytt, men vi var en gruppe VG2'ere på sommer FOS i år (Flyfagelever) og fikk muligheten til å karre til oss en Befalskoleplass under opptaket. Dermed har det seg slik at vi må gjøre ferdig sivil skolegang og fylle 18 år før vi kan påbegynne militær skolegang.

Comment

• Filter
      • Tid
      • Show
      • New Topics
      Clear All
      new posts
      No content found
      Show More

• Filter
      • Tid
      • Show
      • New Topics
      Clear All
      new posts
      Please log in to your account to view your subscribed posts.
      Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
      Oppstillingsplassen
      Tekniske driftsmeldinger.
      Tråder: 8 Innlegg: 641
      Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
      8 641
      Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
      Tråder: 15 Innlegg: 1.086
      Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
      15 1.086
      yamaha
      Meldinger til/fra S-1
      av yamaha
      Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
      Tråder: 3 Innlegg: 445
      Nyeste innlegg: Feilmeldinger
      3 445
      Sjef Milforum
      Feilmeldinger
      Fagforum S-1: Personell & administrasjon
      Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
      Tråder: 2.453 Innlegg: 41.993
      Nyeste innlegg: Sliter med push ups
      2.453 41.993
      navara
      Sliter med push ups
      av navara
      Underforum:
      Treningsdagbøker (11/1.130)
      Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
      Tråder: 65 Innlegg: 2.857
      65 2.857
      Underforum:
      Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
      Tråder: 30 Innlegg: 491
      30 491
      Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
      Tråder: 8 Innlegg: 283
      8 283
      Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
      Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
      Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
      Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
      1.054 33.825
      Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
      Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
      Tråder: 395 Innlegg: 28.343
      Nyeste innlegg: Fokus: Tyskland
      395 28.343
      Underforum:
      Tema: Russland (58/6.879)
      Tema: Asia (102/4.213)
      Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
      Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
      Tråder: 59 Innlegg: 5.302
      59 5.302
      Underforum:
      22.juli 2011 (32/4.562)
      Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
      Tråder: 199 Innlegg: 254
      199 254
      Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
      Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
      Tråder: 2.547 Innlegg: 62.520
      Nyeste innlegg: Tema: Luftforsvaret
      2.547 62.520
      Underforum:
      Hæren (41/1.518)
      Sjøforsvaret (36/1.959)
      Luftforsvaret (62/1.285)
      Heimevernet (563/17.503)
      Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
      Tråder: 584 Innlegg: 19.529
      Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
      584 19.529
      Underforum:
      Politiet (235/12.996)
      Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
      Tråder: 9 Innlegg: 176
      Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
      9 176
      Marols
      Hva innebærer god ledelse?
      av Marols
      Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
      Tråder: 21 Innlegg: 2.270
      Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
      21 2.270
      pioff
      Den store PI-tråden
      av pioff
      Fagforum S-4: Logistikk & materiell
      Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
      Tråder: 109 Innlegg: 10.276
      109 10.276
      Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
      Tråder: 65 Innlegg: 827
      65 827
      Underforum:
      Landsystemer (28/624)
      Sjøsystemer (4/5)
      Luftsystemer (6/41)
      INI-systemer (23/128)
      Fagforum S-5: Planer & policy
      Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
      Tråder: 93 Innlegg: 6.069
      Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
      93 6.069
      Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
      Tråder: 411 Innlegg: 10.498
      411 10.498
      Underforum:
      Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
      Tråder: 89 Innlegg: 1.564
      Nyeste innlegg: Team Rubicon.
      89 1.564
      magskor
      Team Rubicon.
      av magskor
      Fagforum S-6: Samband & IKT
      Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
      Tråder: 119 Innlegg: 1.706
      Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
      119 1.706
      Underforum:
      01 Fagområder (16/297)
      02 Felttriks (23/301)
      Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
      Tråder: 169 Innlegg: 3.010
      Nyeste innlegg: NYTTIG: Datahjelp
      169 3.010
      Markedsplassen
      Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
      Buy and sell kit. Non-commercial use only.
      Tråder: 537 Innlegg: 2.182
      537 2.182
      Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
      Tråder: 3 Innlegg: 16
      3 16
      Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
      Tråder: 2 Innlegg: 2
      2 2
      Working...
      X