Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Operativ Offiser?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Operativ Offiser?

Jeg har lenge planlagt å gå på krigsskolen (operative studier) rett etter førstegangstjenesten for så å senere søke meg til en stilling som operatør (ideelt sett i FSK/HJK), men begynner nå å bli bekymret for at det å være offiser kommer til å gå utover den operative delen. Er det noen som vet hvordan f.eks. en løytnant fungerer i operative sammenhenger? Altså er løytnanten ute og helt oppi det sammen med resten slik som lagførerne eller står han litt på sidelinjen? Jeg vil ikke ha en kontorjobb for å sette det veldig på spissen. Hvis noen da også vet noe om hvordan det er å være offiser i spesialstyrkesammenhenger så er jo den informasjonen gull verdt.

Utifra slik jeg forstår det virker lagfører egentlig mer som den tjenesten jeg ser for meg (ihvertfall tidligere i karrièren), men vil så gjerne ha litt mer ansvar og størst mulig sjanse for en høyere stilling senere i karrièren.

Håper ikke dette får meg til å høre ut som en av de "jeg skal bli rambo" guttene, hehe.

Desto lenger opp du kommer på gradsstigen, desto mer kontorarbeid er det. Selv sersjanter har en del knotting i diverse datasystemer.
    jeg ville heller vervet meg som soldat etter førstegangstjenesten, og så tatt befalskurs eller befalsskole etter en del år og jobbet så lenge som mulig "på gølvet" om det er hating i skauen som er hovedfokus.

Dessuten avhenger det veldig på hvilken avdeling man tilhører. Er stor forskjell på hva "løytnanten" i CSSBn gjør, i forhold til 2Bn eller HMKG.

Kommentér

ok, takk!

Kommentér

Hva gjelder spesialstyrker så er det ikke uvanlig, snarere tvert om, at lagførere i patruljene har KS-utdanning. Kan ikke sammenligne karrierestigen i en spesialavdeling med en konvensjonell avdeling heller.

Men, har man gått KS Operativ og havner i en konvensjonell avdeling, så er det grenser for hvor lenge man kan være fottroppfører eller troppssjef, før man må inn som Adm Off, NK Kompani, Ass S-3 osv. Det skyldes det faktum at det alltid kommer nye uteksaminerte kadetter som skal ha huket av troppssjefsstilling ift sin karriereplan.

Løytnant er ikke en stilling, men en grad. Det er mange forskjellige stillinger som medfører løytnants grad, med vidt forskjellige arbeidsoppgaver.

Når det gjelder troppssjefstilling, som er en tradisjonell stilling med løytnantsgrad, så er de fleste troppssjefer ute sammen med avdelingen sin når det drives trening/utdanning samt øvelser/operasjoner. De leder avdelingen sin. De har også noe "kontorarbeid", i form av utdanningsplanlegging og håndtering av personellet.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
          Hva gjelder spesialstyrker så er det ikke uvanlig, snarere tvert om, at lagførere i patruljene har KS-utdanning. Kan ikke sammenligne karrierestigen i en spesialavdeling med en konvensjonell avdeling heller.

Men, har man gått KS Operativ og havner i en konvensjonell avdeling, så er det grenser for hvor lenge man kan være fottroppfører eller troppssjef, før man må inn som Adm Off, NK Kompani, Ass S-3 osv. Det skyldes det faktum at det alltid kommer nye uteksaminerte kadetter som skal ha huket av troppssjefsstilling ift sin karriereplan.

Løytnant er ikke en stilling, men en grad. Det er mange forskjellige stillinger som medfører løytnants grad, med vidt forskjellige arbeidsoppgaver.

Når det gjelder troppssjefstilling, som er en tradisjonell stilling med løytnantsgrad, så er de fleste troppssjefer ute sammen med avdelingen sin når det drives trening/utdanning samt øvelser/operasjoner. De leder avdelingen sin. De har også noe "kontorarbeid", i form av utdanningsplanlegging og håndtering av personellet.
          Ser logikken i det ja. Takk for svar!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
          Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
          http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
          Kode:
              Globale utviklingstrekk
              Nordområdene / Arktis
              Russland
              Afghanistan
              Pakistan
              Kina
              Midtøsten og Nord-Afrika
              Iran
              Sudan
              Somalia
              Terrorisme
              Spredning av
          ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X