Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Feltøvelser og grønn tjeneste i sjø, luft eller garden?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Feltøvelser og grønn tjeneste i sjø, luft eller garden?

Til dere som er eller har tjenestegjort i Forsvaret,

Etter to års utsettelse pga utdanning skal jeg endelig på sesjon den 8. oktober. Akkurat nå kan jeg ikke gjøre så mye mer enn å være mest mulig utrustet med kloke ønsker å komme med til sesjonsoffiseren.
    Derfor spør jeg dere om hva slags tjeneste dere ville valgt dersom det bare stod på sjø, luft eller garden. (mer om det i neste avsnitt) Jeg ønsker å komme med noe spesifikt på sesjonen og bli plassert et sted som kanskje bedrer sjansen for å verve/videreutdanne meg etterpå. Etter førstegangstjenesten vurderer jeg å søke på en spesiell tjenesteutdanning ala. feltoperatør, fjernoppklareringssoldat, etteretningsoperatør eller militær livvakt. Kanskje annet faller i smak under førstegangstjeneste, jeg får bare vente å se. Jeg er klar over det kan medføre å tjenestegjøre internasjonalt.

Å tjenestegjøre i hæren er likevel øverst på min ønskeliste. Jeg vil ut i felt, trene og utfordre meg selv fysisk og mentalt, være sammen med andre og oppleve mest mulig under førstegangstjenesten. Det eneste problemet er at læretiden i utgangspunktet ikke er ferdig før den 8. februar, det er dog en mulighet at jeg kan slippe et par uker før eller ta de siste ukene som ferie/avspasering som gjør jeg kan komme med i innrykket. Likevel så tviler jeg sesjonsoffiseren godtar dette siden det ligger en viss usikkerhet inne i bildet. Jeg forbereder meg på at jeg blir plassert i luft, sjø eller garden en gang i innrykkmånedene mars og april. Har vært i kontakt med Vernepliktsverket og de antok også det var mest sannsynlig.

For å være ærlig har jeg lite peiling på hva jeg vil gjøre på flyplassen eller på sjøen. Muligens kystskadren i sjø eller kanskje garden; er klar over de ikke bare står vakt ved slottet. Jeg vil ha mest mulig feltøvelser og grønn tjeneste.

Hadde jeg vært sikker på hæren ville jeg nevnt grensejeger i GSV, militærpoliti, stormsoldat, artillerijeger eller fjernoppklareringssoldat. Har såvidt luktet på Hærens Befalskole.

Hadde vært til kjempestor hjelp dersom noen med erfaringer kom med innspill!

Velkommen til milforum!

Hvis du ønsker deg ut i mars/april høres HMKG mest fornuftig ut, med tanke på den videre tjenesten du ser for deg. Det er andre her på forumet som kan fortelle mer om tjenesten i HMKG.

Har du mulighet for å vente til juni/juli, og gjøre noe annet i mellomtiden, får du større valgfrihet, og kan også lukte på HBS gjennom FOS.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Takker for raskt svar!

Ja, ut i fra at jeg sannsynligvis bare blir satt på luft, sjø eller HMKG så virker sistnevnte mest interessant. Jeg frykter bare jeg blir satt på en ensformig tjeneste som en vakt elns, samme hvilken gren det er.

Har tjenestetypen under førstegangstjenesten mye å si på sjanser på videre karriere i forsvaret? Er det steder man helst ikke bør være liksom?

Jeg tror til sommeren er for lenge å vente. Muligens dersom jeg får meg en jobb i mellomtiden, men i utgangspunktet tror jeg de vil ha meg inn på nyåret. Jeg vil generelt sett gjøre noe som danner et godt grunnlag, er lærerikt og ikke ligger på latsiden.
      Last edited by Monday; DTG 201307B Aug 12, .

Kommentér

Etterretningsoperatør ja, vet du egentlig hva det går ut på? Det er temmelig annerledes enn det andre du nevner.

Jeg ville kanskje valgt litt fritt mellom de forskjellige operative tjenestene du kan få. HMKG er nevnt, men du har jo GSV, gå UB-kurs i en av de 3 grenene, NIS-troppen i Luftforsvaret eller liknende. Unngå å ende opp som kontorrotte, minibusssjåfør, velferdsassistent eller slikt tull.

Kommentér

Slikt tull? Skjerpings, få deg litt kunnskap om Forsvaret og alle de små brikkene som er nødvendige for å utgjøre det store maskineriet, så kanskje du tenker deg om før du skriver neste gang.

Kommentér

En velferdsassistent med et vaffeljern skal man ikke le av.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Vaffeloperatørene yter en viktig tjeneste for resten av gubbsa i leir, uten operative vaffeljern... hvem vet hva som kan skje
              Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Konsentrerer meg om at jeg skal inn en gang mellom januar og april.

Hæren: KavEsk i 2BN eller PBN, GSV, Militærpoliti (pga etterforskingstjeneste, åstedslære og kriminalteknikk)
                HMKG: Jegersoldat, Skarpskytter, Eskortesoldat
                Luft: NIS-troppen
                Sjø: ?

Kommentér

Her:

http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...r/default.aspx

Administrasjonsassistent i Nederland/TysklandMilitærpolitiArtilleritjene ste på fartøyMinedykkerBrannvernsassistent (Sjøforsvaret)NavigasjonsassistentD ekksmannOperasjonsassistent (Sjøforsvaret)Elektroassistent på ubåtResepsjonist (Sjøforsvaret)Idrettsassistent (Sjøforsvaret)Sanitetstjeneste (Sjøforsvaret)IT-assistent (Sjøforsvaret)Sensor- og våpenassistent på ubåtJournalist (Sjøforsvaret)ServitørKokk på fartøySkipsdykkerKokk på ubåtUtskrevet befalskurs – Rekruttskoleinstruktør, SjøforsvaretKystjegerVaktsoldat (Sjøforsvaret)MarinejegerVelferdsas sistent (Sjøforsvaret)Maskinassistent på ubåtVognfører/sjåfør (Sjøforsvaret)Maskinist (Sjøforsvaret)Våpenassistent (Sjøforsvaret)Meldingstjenesten i Forsvaret
                  mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
                    Slikt tull? Skjerpings, få deg litt kunnskap om Forsvaret og alle de små brikkene som er nødvendige for å utgjøre det store maskineriet, så kanskje du tenker deg om før du skriver neste gang.
                    Det er tull i forhold til hva han etterspør. Hvis han vil verve seg etterpå så er det vel en fordel å slippe å koke kaffe under fgtj?

Kommentér

Kanskje mindre relevant i denne sammenhengen, men å stemple det som "tull" er uansett et symptom på en skjev holdning.

Kommentér

Støtter egentlig Telefonoperatør litt her altså...
                        Liten brikke i maskineriet eller ei, det er direkte dumt å gå for en slik lettvint tjeneste som Velferdsassistent og dets like dersom man ønsker å verve seg i ettertid. Det samme med dersom man ikke ønsker å verve seg i ettertid og/eller egentlig ikke vil ha noe Forsvaret å gjøre over hodet der og da, og således går for en mer "no-brainer"-jobb for å slippe billig og komfortabelt unna, men så etter et år eller to i etterkant av førstegangstjenesten finner ut at man faktisk kunne tenke seg å jobbe i Forsvaret.

Nei, slik tjeneste er ikke ekskluderende over hodet for videre tjeneste, og ja, det finnes folk som var idretts- og velferdsassistenter i førstegangstjenesten som siden har fått jobb i operative avdelinger - og som gjør det sterkt og glimrende... men man gjør det langt ifra enkelt for seg selv ved å gå denne linjen; Man lukker og låser ikke dører ved slik tjeneste, men man gjør det sannelig ganske så krevende å få disse nevnte dørene opp i ettertid - da i sterk konkurranse med andre.
                        Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Poenget er først og fremst at det ikke er ekskluderende. Jeg har sett flere velferdsassistenter som har brukt stormere som tørkepapir når det kommer til kvalifikasjoner for videre tjeneste i Forsvaret. No offence til stormere.

For det andre er det ikke tull. Da kan man heller benytte ordene "ikke direkte relevant". Å bruke ordet tull sier blant annet om hvor lite man har forstått betydning av alle ledd i kjeden, både vertikalt og horisontalt. Relevant eller ikke.

Kommentér

Jeg får bare beklage om noen følte "tull" var et for sterkt ord, men om man vil ha en vidre karriere så gjør man smart i å velge noe mer utfordrene. Det er også mitt inntrykk at de som havner i de litt mer spesiellt avdelingene er de som har den kuleste førstegangstjenesten, får best utstyr og sitter igjen med de feteste minnene. Så det er bare å knake til med høy motivasjon og innsatsvilje!
                            Last edited by Telefonoperatør; DTG 212038B Aug 12, .

Kommentér

For all del, det går bra, jeg tar ikke på vei for det. Men det går nok negative holdninger i rekkene om disse "kaffekokerne", så da blir det ikke bedre om vi drar det med oss ut på nettet i tillegg. Det er nok å prøve å prente det inn i menige hvor viktig alle er for hverandre. No harm done altså.

Forøvrig, uten at min mening betyr noe, så er jeg jo enig med deg Telefonoperatør, det gir mest sannsynlig bedre forutsetninger og velge den type tjeneste dere sikter til, enn å betjene velferdsskranken.

Kommentér

Hvis du havner i luft kan du jo kanskje søke deg til Basesett? De har også en vervet avdeling på Ørlandet du kan søke deg til etter førstegangstjenesten. De har jevnlige rotasjoner til utlandet også.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Stuffed Vis post
                                  De har jevnlige rotasjoner til utlandet også.
                                  Slikt meldinger som dette er det viktig at dere som ikke har vært inne ennå forstår riktig. INGEN vervede enheter drar jevnlig ut i utenlandstjeneste etter en plan som du kan bruke til å planlegge førstegangstjenesten. Kriger, politisk vilje og prioriteringer endrer seg dynamisk. Mange har opplevd påbegynt oppsetning for jobber eller hele misjoner, og har snudd på flytrappen. Hvor vi er, om vi overhodet er ute, om et år vet vi ikke sikkert. Det vi vet om hva som skjer fremover kan endres - det har skjedd mange ganger.

Det finnes helt sikkert soldater som har gått vervet i flere år uten å være ute, og det finnes de som har reist "rutinemessig" ut over flere år.
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                    Slikt meldinger som dette er det viktig at dere som ikke har vært inne ennå forstår riktig. INGEN vervede enheter drar jevnlig ut i utenlandstjeneste etter en plan som du kan bruke til å planlegge førstegangstjenesten. Kriger, politisk vilje og prioriteringer endrer seg dynamisk. Mange har opplevd påbegynt oppsetning for jobber eller hele misjoner, og har snudd på flytrappen. Hvor vi er, om vi overhodet er ute, om et år vet vi ikke sikkert. Det vi vet om hva som skjer fremover kan endres - det har skjedd mange ganger.

Det finnes helt sikkert soldater som har gått vervet i flere år uten å være ute, og det finnes de som har reist "rutinemessig" ut over flere år.
                                    Meget godt poeng, Sofa!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Meget godt poeng, Sofa!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                      Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                      Kode:
                                          Globale utviklingstrekk
                                          Nordområdene / Arktis
                                          Russland
                                          Afghanistan
                                          Pakistan
                                          Kina
                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                          Iran
                                          Sudan
                                          Somalia
                                          Terrorisme
                                          Spredning av
                                      ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X